Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 11208 ggr
Zorbaaa
0

Det här med krage efter kastrering

Jag kastrerade mi ho och hakatt igår.
Hur viktigt är det eg att dom ite slickar såre?

Hae sa vet ite va så viktigt så ha hade ige krage, me är jag kom hem frå jobbet idag så var ha lockig på hela mage, ataglige för att ha slickat för det kliat.

Hoa totalhatade krage så jag gjorde e body av ett par strumpbyxor me de var av är jag kom hem frå jobbet, märker att båda gära slickar sia sår.

såre ser bra ut fastä dom har slickat lite, fråga är hur käsliga såre är?

Har krage på båda u me det eda dom gör är att kämpa med att få av dem, dra i varadras söre etc.
Mjauar och låter hela tide, verklige missöjda :/

Imitra
0

det kan bli infektion om dom slickar. Jag var också sådär orolig i början men för att du ska vara säker på att inget händer med deras sår, så låt de ha kragen på. De vänjer sig jättesnabbt

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Jourhemmet
0

Hankatten är det absolut ingen fara med, det är ett så litet ingrepp och såret går ihop av sig själv med en gång. Har du självupplösande stygn på honan? Honan bör ha krage på sig men jag har det aldrig på mina skygga jourkatter och det har funkat bra ändå.

Zorbaaa
0

Oki, fastä ha slickar så hela pälse på mage blir lockig?
Kaske ska struta i has då..

Om det blir ifektio av slickadet, vad gör ma då, eller är det mer att dom har mer ot? Har själupplösade styg ja.

Zorbaaa
0

Oki, fastä ha slickar så hela pälse på mage blir lockig?
Kaske ska struta i has då..

Om det blir ifektio av slickadet, vad gör ma då, eller är det mer att dom har mer ot? Har själupplösade styg ja.

Mona22
0

Vi blev tvungna att ha krage på våran hona då hon slickade så mycket att såret gick upp.Det blev veterinär och göra om igen + penecillin. Det brukar klia när det läker och därför slickar de.

De vänjer sig vid kragen på några dagar. visst är det inte roligt att ha en grej runt halsen men det är för deras bästa.

blir det infektion tar det längre tid att läka och det gör ont och kliar och de tvättar sig mer och mer.

Jourhemmet
0

Har aldrig någonsin haft tratt på hanarna, det behövs inte. Risken är inte stor för infektion eller att stygnen går upp men har man otur så. Du får helt enkelt göra det som känns bäst för dig.

Zorbaaa
0

hane har inte ens några stygn. men nu två dygn efter har han blivit dålig i magen :/ pungen ska väl fortf vara kvar, 2 bollar liksom? tänkte så det inte är två stora varbölder han har lr nåt *orolig*

Imitra
0

pungkulorna ska väl ändå vara borta eller..?

Madamej.blogg.se

Zorbaaa
0

ska dom? han har bollarna kvar som vanligt bara att det är ett litet sår, antog att dom gjorde nån titthålsgrej bara o knipsa av nån nerv lr hur man nu gör.

såret blev helt bajsigt nu av diarren så nu har vi badat.. han pep högt när jag rörde runt bollarna i badet men inte när jag pillade runt om efteråt. nej nu ringer jag vet..

Imitra
0

men du ska väl inte bada honom direkt efter kastreringen.. :o Ja ring vet så att du vet

Madamej.blogg.se

Zorbaaa
0

gah, åker till vet nu! dom ska tydligen inte ha 2 bollar som är 1 cm i diameter efter kastrering.. uh.

Imitra
1

Lycka till, det går säkert jättebra ska du se!

Madamej.blogg.se

Zorbaaa
0

hemma.. det var ingen fara, lite svullet bara.

diarrén kan beror på smärtstillandet han fick vid op eller stress så jag ska bara ge honom vanlig skonkost och hoppas att han kryar på sig. blev så orolig för min lille beb :/

Zorbaaa
0

jag satte på kragarna förut..
hon accepterade den efter ett tag, han slet som ett djur länge och mosade öronen. fick sätta den så hårt för att han mosade av den halvvägs och tyckte så synd om honom iom diarrén o allt så han får vara utan, det var ju trots allt ingen fara med såret!

Imitra
0

Vad skönt att det gick bra, jag åkte också en extra gång när jag blev orolig, det är så skönt sen när man får höra att allt är bra!Glad

Haha ja, mina slet de med de första minuterna, sen blev de lite sura en stund bara!Flört

Madamej.blogg.se

Jourhemmet
0

Absolut inte bada kissarna. Bra att du åkte, tecken på att du bryr dig om dina katter. Som sagt det är första gången jag hör en veterinär som sätter tratt på en hane.

Hawknestgrove
0

vad du kan göra med fåntrattarna, är att du klipper ner dem lite i ytterkanten. De är oftast allderles för väl tilltagna. klipp ner dem ca 2 cm, då gör de nytta och är mycket nättare att bära för katten. Psst vad är det med ditt tangentbord????Flört

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....