Åka iväg med katt
Hej!
Jag ska åka hem till mina föräldrar på torsdag eller fredag och jag ska ta med mig katten. Vi ska åka tåg i tre timmar, är det något jag bör tänka på? Har rest med kaniner förr men inte katter..
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Försök att få katten att gå på lådan innan ni åker så det inte händer en olycka i transportburen.. Är han åksjuk? I så fall kanske du ska ta med lite papper och vatten ifall det skulle hända nåt, och ta bort maten redan på morgonen.
Hoppas resan går bra!
#1 Tack för svar! Jag har aldrig åkt med honom förr men han har åkt bil hos uppfödaren och då var det inga problem tror jag. Ska jag ta bort maten på morgonen iallafall? Tack!
Synd att han ska behöva vara hungrig men om han är åksjuk är det ju det bästa.. Du kan ju låta honom äta lite. Ha buren nära dig i tåget så att du kan prata med honom om han skulle bli orolig.
Tänk på drag och kyla, Lägg en filt över buren. Kolla burens låsanordning så den inte kommer lös, spännband är jättebra att ha runt buren.
Åksjukepiller eller feliway i buren kanske hjälper.

Det kan ju vara bra att prova hur det går en gång innan själva långresan. Känner du nån med bil som kan ta ut er på en liten åktur?
Går det problemfritt så går det förhoppningsvis bra även på tåget. Om han mår väldigt illa så märker du ju det under povturen och kan vara beredd när resedagen kommer: Fasta honom sedan morgonen, och spraya feliway en halsvtimme innan han ska in i buren.
Tack för era tips och råd 
När jag åker kommunalt brukar jag ställa ner buren i en ikea-bag. Då blir det lättare att bära samt lite mer "ombonat" åt katten då den inte ser allt spring utanför buren.
Vänj honom vid buren innan. Låt den stå framme så han kan kolla in den i
egen takt.Jag har aldrig problem att åka då min alltid står framme plus att
jag åker till mina föräldrar då o då(15minresa) inte bara till veterinären som
en del gör.
Man bör inte ha katten lös, men min katt blir lugnare av en öppen bur och att man klapper på henne, så i förra buren stack jag alltid in handen och gosa men hon försökte ju ta sig ur! så det var inte så säkert. Så nu har jag en transportväska istället. I den finns det ett litet koppel Så jag sätter på min katt en sele och med ett förkortat koppel (så hon nästan når fram till öppningen och kan röra sig lite) som jag knäpper fast i väskan :)
Min är mycket nöjd över våran nya lösning och jag behöver inte oroa mig att hon ska ta sig ut.