Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 14811 ggr
Quincy
0

Bajs som fastnar vid rumpan(erfarenhet)

Först och främst vill jag berätta att jag fick hem en super söt och go liten ragdoll kattunge för några dar sen.

Idag upptäckte jag att hon betedde sig väldigt konstigt efter att ha varit på lådan. Hon gnuggade rumpan mot golvet och slickade frenetiskt runt rumpan, det satt nämligen en stor bajsklump helt fastklistrad i pälsen.

Det blev ett bad för henne på direkten… Och det gillade hon såklart inte. Efter badet satt jag och funderade om hon var för hård i magen osv men hon hade ju fått blötmat igår! Jag hade dessutom redan trimmat håren runt rumpan.

Sen upptäckte jag en sak, ett långt hårstrå stack ut från hennes lilla stjärt. Hon har alltså fått i sig ett människo-hårstrå och därav ramlade inte bajskorven som den skulle! Jag fick därför dra ut hårstråt…. Det gillade hon inte heller… Men då var mysteriet löst i alla fall!

IceJossan
0

Ja vissa har en förmåga att få i sig hårstrån (eller grässtrån och barr som mina katter fått ut intakta där bak).

Quincy
0

Jag får nog dammsuga lite oftare så att det inte händer igen. Stackarn, men nu ligger hon i mitt knä och myser iaf… :)

line84
0

Min ena skogis får ofta en liten korv som fastnar i det långa håret. Beror helt enkelt på att han är så väldigt pälsad där bak.. Som tur är så är bajset fast och fint så oftast är den lätt att pilla bort och han slipper bada..

Hawknestgrove
0

jo tack…. sånt händer här….. Jag har ju midjelångt hår……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Thiah]
1

Samma händer med min skogis… Han har ju så mycket hår runt rumpan….

Vi har försökt att klippa bort lite hår men det räcker inte. Vi har vant oss vid att han ibland har bajs i pälsen eller släpper det utanför lådan (när det torkat och ramlar av)

Hawknestgrove
1

trösta er med  att det inte är något farligt även om det är ert hår. men kissarna blir så olyckliga och skäms…..

Quincy
0

Haha ah jo jag har också rätt långt hår. Nu tror jag att hon har fått i sig håret via en hemmagjord leksak som drar åt sig damm och möjligtvist hår.

Tycker oxå att trimma håren vid rumpan funkar bra (om inte ett långt människohår hänger vid stjärten med en bajskorv dinglandes…)

[Shaiya]
0

Det händer min huskatt (som har norskskogkatt i sig) tyvärr hatar han när man ens tittar på hans rumpa så vi får vara 3 personer som tar hand om en liten bajsklutt.

Jourhemmet
0

Någon som har tips på en mycket billig och bra trimmer? Funkar det med en billig för människor?

Quincy
0

Jag använde en billig för människor, det funkade bra

AgnetaB
0

Min katt letar ibland efter små damm/hårtussar på golvet som han äter upp? Kan väl aldrig vara bra att få i sig.Jag får hålla väldigt rent pga det.

Hawknestgrove
0

ja men man kan ju inte städa ihjäl sig heller. JAg har inga mattor här och jag sopar rent varje dag och en gång i veckan så tvättar jag alla golv och flyttar på alla möbler, så renare kan det inte bli….