Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2333 ggr
chilisalsa
0

Att köpa en första katt

Tänkte attt ni skulle få bskriva hur det gick till när ni blev ägd av en katt för första gången. Hur gick det till, hur kom ni överens mm

Hur vanligt är det att man faktiskt har varit huskattsägare innan  trots att man ser sig som raskattsuppfödare ? Första katten… vem var det ?

(Chilisalsa - 41timmar till huskatt…)

Medarbeterare på Kost

Fridoliin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har haft katter när jag var yngre, men skriver om mina första egna katter.

Det började med att jag kom till skolan en dag och en kompis kom framspringande till mig och sa "Frida, hjälp mig rädda kisseungarna!"

Denna kompisens kompis hade alltså fått 4 kattungar, varav det var sagt att alla utom en skulle avlivas för att dom inte hade tid/ork/lust att ta hand om så många kattungar.

Impulsiv som jag är, så sa jag att jag självklart skulle ta hand om en.

Vi lyckades faktiskt hitta köpare till alla kattungarna, men dom hade redan bestämt sig, och med tanke på att jag var den första som "tingade" så var det alltså jag som skulle få kissen som blev kvar.

Veckorna efter det tittade jag in hit och lärde mig allt som var nödvändigt att veta när man ska få hem en kattunge.

Dock blev det strul när katten var runt 8-9 veckor gammal, för då hade misse fått massa spring i benen och busade med allt som rörde sig. Alltså ställde dom ett ultimatum; "antingen hämtar du katten senast nästa vecka, eller så avlivar vi henne."

Paniken och ilskan jag kände då var obeskrivlig, inte skulle min lilla tjeja som jag följt sedan hon var en dag gammal avlivas :O

Dock hade jag fixat allt "kattfix" utan mina föräldras medvetande. (jag är 17 år och bor inte hemma)

Alltså fick jag lägga fram detta för min mamma och säga precis som det var. Hon var dock otroligt negativt inställd till det hela, men djurvän som hon är så ville hon inte att kissen skulle avlivas.

Men då var det sommarlov och jag hade 2 veckors arbete kvar. Och katten kunde varken vara hemma hos min mamma eller hos min pappa.

Alltså ringde jag runt som en galning till alla mina vänner som jag visste hade kattvana och hoppades på napp. Och det fick jag! En kompis fick alltså ta hand om lillflickan tills jag hade jobbat klart min sista vecka.

Och jag minns så väl den dagen när jag hämtade henne :') 

Liten, så otroligt liten, men den busigaste katungen jag träffat i hela mitt liv. Så fort man började prassla med leksaker eller dylikt så studsade hon 50 cm upp i luften flera gånger innan hon kastade sig efter sitt byte. Hon var också världens klumpigaste och gjorde ofta kullerbyttor och sprang in i väggar när hon var mitt uppe i allt bus och lek ;)

Sedan fick jag flytta till min lägenhet och bo där med missen resten av sommarlovet (detta var runt den 9/7) det var helt dött och jag hade i stort sett ingenting att göra på hela sommarlovet, men det var det värt, jag hade ju äntligen fått min kisse :)

ELLIOT

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.