Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3715 ggr
Zorbaaa
0

Brorsan tar syrran bakifrån

Lite lustig rubrik, men jag kom inte på nåt bättre.
Jag har köpt en till katt, syster till min första (hane).
Dom är 5 månader och 1 vecka gamla.
Det första han gjorde var att hoppa på henne bakifrån. Snoppen var inte ute men det såg ytterst misstänksamt ut. nu har hon gömt sig under sängen och låter inte honom komma nära.

Att de kommer bli vänner tvivlar jag inte på, men jag tänker på det här med incest.. finns risken att dom är könsmogna? hur illa är det om dom "gör det" fastän det inte blir nåt?

hanen ska kastreras om 10 dar.

[Emma--]
0

Det är nog bäst att kastrera båda. Rekommendationerna är 6 månader men katter kan bli könsmogna innan det ibland också.

Så boka en tid för honan också.

Zorbaaa
0

Oki.. jag tänkte att det kanske var jobbigt för henne att göra det när hon precis kommit till ett nytt hem och inte känner sig trygg här än, men det kanske får bli så.. fast så länge han är kastrerad så kan dom ju inte "ligga"?

Vad gör jag fram till dess? Är tveksam på om hon är villig, hon kanske bara tycker han är jobbig. Eller så är han bara glad för en kompis/känner igen syrran. Han slickade hennes päls och nosade henne i rumpan innan hon kröp in under sängen. Han sitter missnöjt och kurrar+jamar en bit ifrån..

MonicaLagerquist
0

En viktig sak som du bör tänka på om du bara kastrerar hanketten nu ,det är att kattkillar inte blir infertila på en gång utan kan vara kapabla att göra kattbarn upp till fem -sex veckor efter kastrationen.

Stolt ägare till tre La permer

Zorbaaa
0

utan kulor? oj, det visste jag inte.. men kan dom "göra barn" så fort dom vill ligga eller är det som med människor att lusten kan komma innan könsmognaden?

MonicaLagerquist
0

Problemet är ju att du inte vet om han är fertil eller inte.Rätt som det är så är han det och då är det för sent.

Japp spermierna finns ju inte bara i kulorna.Hos människor så får man lämna spermieprov upp till sex månader efter steriliseringen.

Stolt ägare till tre La permer

Josefa
0

Nu är det inte säkert att det hela handlade om "ett ligg" utan det kan mycket väl handlat om dominans. Men risken finns att han gör henne dräktig även innan honan visat löpbeteende. Och han kan göra henne dräktig ett bra tag efter att han blivit kastrerad, så in med båda till kastrering. Onödigt med fler ungar, och ännu onödigare om det är ett syskonpar.

Zorbaaa
0

ja herregud inga kids, ska kastrera båda.
men hur gör jag nu i 10 dar om dom leker "göra barn"?

Rafflan
0

#7 håller dem i sär

Zorbaaa
0

lite svårt då jag bor i en etta.
inget sånt problem än så länge, då hon fräser så fort hon ser honom och han håller sig på hyfsat avstånd.

men jag vill ju ändå att hon ska vara glad och äta, bajsa etc. hon fräser mot mig också om jag försöker ta i henne.

Josefa
0

Nä, du behöver inte hålla dem i sär. Skulle det vara så oturligt att pojken lyckas att göra tösen dräktig så kommer de befruktade äggen tas ut i samband med kastreringen. Det kommer inte att vara mer än några delade celler som knappast hunnit lägga sig till rätta i livmodern än.

Josefa
0

Det är ett helt normalt beteende. Hon är lite chockad nu när hon kommit på ett nytt ställe. Låt henne vara ifred ett tag och lägg dig inte i för mycket när katterna bekantar sig med varandra. Om din kille (kattkille alltså) är för framfusig så locka med dig honom och få honom att tänka på annat. Tösen kommer att bli nyfiken på er, bara hon får landa lite.

Zorbaaa
0

ja nu chillar jag bara och säger bara till om han går för nära.
försökte ha honom på toan ett tag men han hoppade så våldsamt mot dörren så det gick icke. nu springer han mest runt och skriker olyckligt.

hur länge kan det hålla på såhär?
tänker på sömn osv, han kommer inte heller till ro.

tuska
0

Kastrering av hanen så fort som möjligt.   jag tror att allt ännu beror på dominans å glädje för att han fått en kompis.

Beställ samtidigt kastrering på honan, när du kastrerar hanen.

Zorbaaa
0

will do that! hoppas det finns tid samtidigt!

tuska
0

Din hane är tidig att känna lustkänslor för det motsatta könet.

han vet inte riktigt hur han ska bete sej,  stackars lilla han katt.

Man kan se 12 veckors ungar rida på varandra så det är inget konstigt betende.

Zorbaaa
0

tycker också synd om honom, han blev så glad över en kompis men så morrar och fräser hon bara :/
hur länge kan hon ligga under sängen utan mat, dryck, bajs, och att det är "ok"? hon har legat där 4 timmar nu..

tuska
0

Låt henne vara ensam i natt med toalådan nära sängen och även maten ska vara nära. 

Hon måste få kolla in läget i sin egen takt och hon kommer att sätta hanen på plats.

Zorbaaa
0

vad menar du med ensam?

dom har rykt ihop nåra gånger nu.
inget allvarlig, men han följer efter henne. jag har hållt i honom en del så att hon har fått utforska lägenheten själv.

IceJossan
0

#18 Jag antar att tuska menar att du ska låta henne vara ifred i natt. Och försök gärna få hanen att vara trött så att även han låter henne vara ifred.

Zorbaaa
0

jag låter hee vara, killkatte gillar att gå efter. ha har dock ite försökt hoppa på åt mer, det var og bara att ha var så glad att se hee först, sköt!

[Forest]
0

en hane som följer efter en hona brukar vara skumt i görningen antar att hon snart är könsmogen o han känner hennes lukt. Så ha de helt isär är mitt tips.

IceJossan
0

#21 …eller så är hon helt enkelt ny och superspännande för hanen.

Hawknestgrove
0

men det troliga är ju, att hon börjar lukta flicka….. min äldsta katt(som är död nu) var ju bara 5 månader när hon blev våldtagen…..stackars liten…. Detta var för väldigt länge sen, så vi  tänkte inte alls på att hon kunde vara könsmogen. Hon började löpa och hade varit ute EN natt. det räckte….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Zorbaaa
0

båda ska kasteras om e vecka!

Hawknestgrove
0

toppen…. då behöver du inte oroa dig. och låt dem vara tillsammans för det som händer under en vecka, blir inte nåt……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Forest]
0

25 håller med :)