Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3107 ggr
Zorbaaa
0

Katterna finner ingen ro ihop

Min katt var så pratig och social så jag tänkte att han kanske skulle må bättre av en kompis, köpte han syster (de har inte setts på 2 månader), är nu 5 mån gamla.

Jag vet dock inte hur jag ska få dem att funka ihop.
I ett dygn har de sprungit runt, hon konstant morrandes&fräsandes, han följer efter och de "bråkleker". Mest fäktas de med tassar, ibland ryker det ihop. Han äter, dricker och går på toa, inte som vanligt men han gör det ändå. Det gör inte hon. Har 3 matskålar (både torr&blötmat), 3 vattenskålar och 2 lådor framme.

Jag har haft henne instängd i badrummet med alla dessa saker i ca 30 min för att hon ska få ro, och nu har hon ätit och kissat/bajsat men det var första gången på ett dygn. Men det håller ju inte i längden.

Har bokat kastering om 10 dar, vet inte om det blir bättre då men vad kan man göra fram tills dess? Min första katt känns inte direkt glad heller, han verkar mest olycklig över att hon inte vill leka.

Sen så blir det ett problem för mig också, jag har lyckats sova en dryg timma inatt och det är sjukt frustrerande. Har ett jobb som är otroligt krävande i dessa juletider och jag MÅSTE få sömn. Kl 5 gick jag upp och testade att ha tjejen inne på toan, men hon krafsade så våldsamt mot dörren och killen satt och sjöng utanför. Att ha honom på toan är ännu värre, han hatar att vara instängd. Det som främst gör att jag inte kan sova är hennes konstanta morrande/fräsande.

Jag vet att det kan vara svårt i början och att det kan ta tid, men hur lång tid? Ingen av oss tre mår bra just nu..

Quincy
0

Du  har ingen möjlighet att lämna en av katterna hos någon släkting eller vän så länge?

Maria
0

Ett dygn är ingen tid. Det kommer ta ett tag kanske 2-3 veckor. Katter blir oftast inte automatiskt kompisar med en gångFlört

De gånger jag tagit emot nya katter så har det tagit några dagar.

Kastrering är ju alltid bra och det gäller BÅDA.

Synd att du inte var mer förberedd på detta för som sagt man får ta det varligt en tid med katterna och lämpligen när man har tid själv.

Hoppas det går bra för dig och dina kissar.

/Maria

Zorbaaa
0

nee allergisk släkt (eller så är de borta minst 12 timmar per dygn) och har inga vänner med kattkunskap..
men skulle det göra så stor skillnad med kastrering?
min fösta katt har träffat tjej och killkatter förut så de har börjat leka efter nån timma utan problem, så det känns ju iaf som problemet sitter hos henne (hon har bott med mamman+en annan katt fram tills nu)

nu är det tyst på badrummet så hon verkar ha somnat. pojken ligger här och sover.. välbehövligt, ingen sömn på 24 timmar är väl hårt för dem också

noir
0

tog hem 5 kattungar som var 12 för att passa dom och sälja dom åt min svärmor. Min katt avskydde dom som pesten så vi låste in dom i köket och lät dom springa löst när hon sov. Men sen såldes alla men en skulle få vara kvar en vecka extra innan den fick sitt nya hem.
Så då besluta vi att hon kan inte vara inlåst och fortfarande avskydde min katt den mer än pesten.
Så jag hade två kattlådor, en i köket (som kattungen var trygg) och en i mitt sovrum där min katt var trygg och liak så deras mat och vatten.

Sen släppte jag lös dom med varandra och min katt var inte alls snäll och ibland ville man gå imellan men jag tänkte att katterna måste göra upp det här själva.
Så efter ca en vecka så är dom kompisar och tvättar varandra och leker. Det trodde jag aldrig, sorliga är att kattungen ska flytta idag så nu måste jag hitta en ny kompis ^^

Zorbaaa
0

Jag klarar då inte av 2-3 veckor utan sömn, vilken människa gör det? Jag tog hem henne nu för att jag är ledig i helgen, men det känns inte som att det spelar roll om jag är hemma lr inte, de skiter ju i mig ändå o bara röjjer. Vet inte hur jag på ngt sätt kunnat förbereda det bättre, som sagt har det inte varit nå prob när min katt träffat nåra andra och jag tänkte väl inte att det skulle gå sämre när det var ett syskon i samma ålder, trodde det skulle vara det optimala.

Zorbaaa
0

#4 Jag bor i en etta men har "hans" låda på sitt vanliga ställe och en låda i badummet där jag kan stänga in henne.

Jag har också tänkt att de får göra upp själva, men att ingen av oss får sömn och att hon inte kan sköta sina dåliga rutiner gör mig frustrerad..

Maria
0

#5 Vad jag menar är att man kanske bör ha tid de första dagarna att låta dem röja, slåss, morra och fräsa men att se till att ingen kommer till skada.

Det brukar oftast lugna ner sig.

/Maria

MajaBack
0

Jag fick också ett gäng sömnlösa nätter i början när jag tog hem min andra katt, men det blev bättre och bättre - efter någon vecka var de inte bara sams utan till och med vänner. Kanske en klen tröst just nu, men är så glad över mitt beslut - idag leker och sover de ihop, tvättar varann och söker tröst hos varann när någonting är otäckt.

Jag fick rådet att bara gå emellan om de slogs så att det for pälstussar.

Min lösning på sömnproblemet var att köpa öronproppar. Kanske kunde vara något?

Du har inte fått svar riktigt på din fråga om hur länge de kan gå utan att gå på låda, eller hur? Jag tror egentligen inte att du behöver vara orolig, men jag har dålig koll.

PUTT för svar på det (om jag inte missat)

Zorbaaa
0

Ja, jag lever ju på hoppet.. känns jävligt ovärt att ha lagt ut så mkt pengar bara om det inte blir till ngt positivt, alt ngt negativt för mig.  Att jag lika gärna kunde köpt en huskattunge som var öppen för nya saker, men jag gjorde som jag trodde var bäst för honom.

De slåss inte direkt, han hoppar på henne ibland och hon fräser och de håller tag men ingen riktigt fajt liksom.

Jag har aldrig lyckats få in öronproppar i mina öron :/ Försökte sova med musik men det har jag heller aldrig lyckats med + att det gjorde så ont i örat jag sov på. Dom hoppar på mig också och det vaknar jag av..

nej alltså det som händer om hon inte går på lådan är ju att det sker en olycka i sängen lr så och det är ju inte så kul.
Ang mat så har vet sagt att det inte är bra för så unga katter att fasta mer än 12 timmar, nu blev det det dubbla och då åt hon bara liiiite.

noir
0

tycker det låter som att dom försöker sätta varandra på plats, vem som ska vara högsta hönset. så räkna med ett par dagar till iaf..

Jourhemmet
0

Låt dom vara, alla katter testar rangordningen i början.

Minka040
0

Dina katterns beteende låter normalt för alla katter - husis som raskatt. Det enda man kan göra är att ge dem tid. Med tanke på att båda är unga borde det kunna gå relativt snabbt.

Tycker att det var klokt av dig att ge honan lite egentid inne på toaletten så att hon kunde äta och gå på lådan. Om du är osäker så upprepa chansen till ensamhet 1-2 ggr per dag nu i början så att du slipper oroa dig. Se dock till att öppna dörren omgående igen! Tyvärr måste de flesta katter ryka ihop innan de går ihop och man sinkar processen genom att skilja dem åt.

Vill honkatten leka eller är hon rädd? Testa annars att dra ett snöre eller liknande efter dig. Katterna brukar börja leka, kanske fräser de när de kommer nära varandra, men det brukar kunna skynda på processen. Ge gärna godis under leken, att kunna äta ihop signalerar avkoppling.

noir
0

Just! precis som #12 skrev så började jag leka med en katt laserpekare som min katt älskar och som kattungen också tycke var intressant så dom verkade glömma bort att bråka och lekte, men när jag sluta leka så bråka dom igen, men i mindre skala :)

testa att lek med nått båda tycker är kul och låt dom bråka, som sagt de måste bestämmas vem som ska vara högsta hönset

Zorbaaa
0

#12 jag menade inte att det är nån skillnad på ras å huskatt så, men med tanke på att hon var lite egen från början och är lite äldre o svårare att forma så känner jag att det kanske hade varit bättre med en liten som fick bli uppfostrad och behandlad på samma sätt som katt nr 1 (som är världens goaste!). då hade det inte kostat min plånbok så mkt heller.

hon vill inte leka lika mkt som honom, hon går och gömmer sig då och då men samtidigt är hon ju där med tassen och retas lite. hon känns inte rädd, bara ovan. om hon sitter nånstans och morrar och jag bara säga "tyst" utan att skrika så slutar hon, som om hon har nån hangup (ev är allmänt brudig). Hon vill inte leka med mig lr ha godis.

#13 ska testa med laserpekaren iaf!

[Emma--]
0

Det skulle väl ha kostat lika mycket tillslut ändå? 

Men ta det lugnt, det kan ta några dagar eller veckor innan dom helt kommer överens. 

Det är fullt normalt det här. Tänk på att hon just har flyttat från sitt revir och hamnat på en annans katt revir. 
En katt som hon antagligen inte känner igen även fast det är ett syskon.

noir
0

ge det ca 2 veckor, har det inte blivit bättre bör man börja tänka om… finns ju sån här grejj man stoppar i kontakten som utsöndrar nått som katter ska tycka om och är nerstressande… minns inte namnet men det näms rätt ofta och finns på utvalda djuraffärer och veterinär.

MonicaLagerquist
0

Min Tom flyttade in här 11/9.Första dagarna var det lite fräs,sen har det gått bra men det är först nu sen tre dagar tillbaka som han ligger i katthögen och sover ihop med de andra katerna.

Stolt ägare till tre La permer

Jourhemmet
0

#16 Feliway heter den. Prova att köpa en sådan och sätt i väggen. Jag tycker det känns som du överdriver. Som sagt ge det tid, det löser sig.

Zorbaaa
0

#15 e huskatt kostar ite 7000 kr.

#18 vem överdriver vad?

u har jag varit på bio, ho fräser och morrar forf me ite lika mkt, ha lät hee äta ur has matskål, sötos.. hoppas att dom ite röjjer iatt, för tillfället är dom rätt luga.

noir
0

#18 jag tror inte hon överdriver, hon kanske är ovan? När jag tog hem kattungarna och såg min katts reaktion tänkte jag "herregud jag kommer aldrig kunna skaffa en kattkompis till min katt" men en vecka lite drygt senare låg dom och sov och tvätta varandra :)

Sissi
0

Det kan ta flera veckor innan de accepterar varandra, ta det lungt!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

IceJossan
0

Det är sååå olika hur lång tid det tar.

För mina katter tar det ofta 3-4v innan de slutar fräsa och sura. Men nu är de så pass vana, och katten jag har nu är så pass cool och inte bryr sig om mina grabbar, så 3e dagen fräser det i stort sett inte alls - rekord!

Men det beror så mycket på katterna, hur de tillmötesgår varandras önskan om att få vara ifred. När jag haft "påiga" kattungar har det som sagt tagit flera veckor.