Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 1357 ggr
Pia
0

Har ni fest eller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ibland får även hunden godis, efter promenaden eller för att locka till tricks. Små hundgodisbitar av olika sorter, inga speciella favoriter för varken hund eller matte. Senaste fyndet på hundgodis-sidan, var 1 kg små hundkex i benform som återfanns på Ö&B för blott 19 kr! Jag gillar verkligen texten på påsen "Har ni fest eller?":)) Dessutom är hunden på förpackningen väldigt lik min Malte…:)

Vad brukar ni ge er hund för hundgodis? och i vilka sammanhang får de godiset? Köper ni efter näringsinnehåll, eller rycker ni närmsta påse?

irma
0

Irma får levergodis… med det kan man muta henne till vad som helst… :-) se bilden..give me five är hon stört säker på Skrattande (godiset som hägrar)
annars får hon godis lite nu och då..är vi ute och går kan hon få en godisbit när hon kommer på inkallning…  Irma är för det mesta "naturell" här hemma..inget halsband..springer lös oftast… har stora åkrar här omkring huset som vi brukar ta våra promander på.. dom gånger hon har koppel så använder jag sele på henne..
så godiset är lite uppmuntran för att hålla inkallningen igång så att säga… hon får en godis bit när vi har lagt oss..först "natt mussen" och sen en godis bit…sen lägger hon sej bredvid mej med lite täcke på sej ..det går bra tills husse lägger sej..då kryper hon över till honom…och han har aldrig mutat henne med natt godis :-)
trodde det blev en matte hund denna gång…men icke då..husse är alltid favoriten.

irma
0

även tuggummi funkar bra som godis… har försökt lära henne att blåsa bubblor Flört men hon bara sväljer det Skrattande

irma
0

ett förtydligande ang. inlägg #2jag ger inte irma tuggummi som godis… så ingen tror att hon har fulla magen med sånt klet…Skrattande

bjorsa
0

Idag använde jag valpfoder till ronja så ut såhär

mvh/bjorsa

irma
0

snygg bild,,ser lite kallt ut för tungan men den var i alla fall inte blå Skrattande var ett smart sätt förresten… måste jag testa på Irma nån dag,,,,

bjorsa
0

Först hade jag tänkt att ta bilder med 1/1000 sec och blixt skulle bli actionbilder så jag kastade snöbollar som hon annars gillar att hugga i luften men inte idag utan de fick bli lite lugnare bild men fortfarande 1/1000 sec å blixt annars hade väl tungan slinkit in eller blivit suddig

mvh/bjorsa

irma
0

#6 jag har precis upptäckt nya funktioner på min kamera och i morgon ska jag testa dina inställningar på djuren… tack för tipset över inställningen… Skrattande och med hundgodis och snöbollar

Pia
0

Ja det måste jag också försöka mig på, ser både häftigt och lite läbbigt ut…:)

irma
0

#8 visst gör det …vore kul om nån av katterna kunde gör nått liknande… hm.. där fick jag nog problem… dom är inte så lätt lurade. men det tål att tänkas på… Skrattande kanske man får nån genialisk idé i natt om det…

bjorsa
0

Iden med att kasta något till hunden som den gärna fångar är att man då kör kameran i progressivt läge om de finns på kameran eller att kameran tar flera bilder i sekunden sen är de bara att välja

När kameran kör prograssivt i alla fall på den kameran jag har tar den 10 bilder i sec under 2 sec sedan man släppt avtryckarknappen dock blir det bara 1,3 mpixel bilder men de blir många bilder :-)

mvh/bjorsa

irma
0

hm..progressivt läge… kan du förtydliga vad som menas med det..
jag kan köra flera bilder men hur många den tar i sekunden vet jag inte men har en high speed läge på den…ska testa så får vi se om det blir nått resultat..

bjorsa
0

Irma kanske det heter något annat i din kamera vilken kamera har du?

Progressivt läge i min kamera är att den tar bilder oavbrutet (10 st i sekunden) så länge som jag håller nere avtryckarknappen antagligen för att man skall kunna vänta in tillfället som tex när hunden skall hoppa eller likn när de sker då släpper man knappen och då sparar kameran dom 2 sista sekundrarna som man höll knappen nere vilket i mitt fall blir 20 bilder däremot blir dom endast 1,3 mpixel stora.

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Hittade bilder på Ronja (hunden) från igår där jag tog med progressiv och jag tog nu dessa bilder och gjorde dom till en animation dock är bilderna lite mörka och troligen la jag in någon som inte ingick i serien för de ser lite ryckigt ut i början men man ser att bilderna är tagna som i en filmsnutt när man lägger ihop dom som en animation

mvh/bjorsa

irma
0

#13 jag har en canon powershot s2 is och den har många funktioner, upptäckte fler igår, bl a att jag kan ställla både bländaren och slutaren, tyvärr kan jag inte använda blixt då. men jag ska gå ut och testa lite idag med att ta på hunden i action. Svårt att ta bilder på irma då hon är hel svart men nått ska det väl bli.

ang. din bild ska det vara en stillbild eller ska det vara en seriebilder som rör sej?

bjorsa
0

#14 Min bild är en animation så det är en serie bilder ihopsatta som rör sig ,fungerade den inte hos dig?

Canon powershot s2 de var den jag tänkte köpa först men den var lite dyr då tyckte jag så de blev en konica minolta dimage z5,din har oxå funktionen att den kan ta foto samtidigt som du filmar i högsta upplösning +en massa andra roliga grejjor

Men nog måste väl blixt fungera trots att du ändra slutartid å bländare säkert bara någon inställning .

Min har så att jag dels kan köra helt manuellt då jag gör alla inställningar och dels så att jag kan köra med tex ändrad slutartid och då sköter kameran resten eller ändrad bländare å kameran sköter resten dessa funktioner finns med all säkerhet på din kamera bara att utforska :-)

mvh/bjorsa

irma
0

#15 har varit ute och testat nu.. och använder jag blixt så ändras slutatiden från 1/1000 till 1/500 på både hel manuellt läge, sen har jag ett läge där jag ställer bara slutartiden och ett där jag ställer bara bländaren… sen är det ju ett stort problem till..att få Irma skarp..hopplöst med en helsvart hund…
fick några bilder där hon hoppar,,men hela hon är oskarp och suddig pga att kameran gick ner till 1/500 med blixt,,,ska experimentera mera och se om jag klurar ut det hela så jag kan använda blixt och ha 1/1000 eller högre,,,
bifogar en hoppande bild på en svart hund,,,

nej jag ser inte hela serien bilder,,bara en enda…men den laddar länge men det kommer ingen mer än en… fel hos mej?

kanske vi kan fortsätta den här diskussionen på fotosidan om hur man tar såna här bilder och inställningar …?

bjorsa
0

Min animation är på ca 1 mb så beroende på vilken fart du har på internet så tar den ju enstund att ladda färdig.

Bilden skulle bli bättre med bra focus på hunden kanske de e som du säger att 1/500 sec inte räckte men de e bara att prova å prova å bli förbannad å prova FlörtJag rukar bli galen på min kamera men då brukar de vara jag som glömt något:-)

Jo vi kan fortsätta på fotosidan inte för att jag kan något direkt men man kan ju alltid hjälpas åt

mvh/bjorsa

irma
0

:-) då är vi två som blir galna på kameran (måste ju vara den som strular för det kan väl inte vara fotograferna själva?) Flört

håller på att skriva "fotografera rörelser"  på fotosidan nu.. tog några bilder på vatten röresler..är ju tö väder här… fick till en mysig bild… kolla där när du får tid..

bjorsa
0

Jupp måste vara felkonstruerade kameror tänk så slarviga dom är :-)tur är väl att dom inte går att skruva isär för då låg väl den på köksbordet åsså såg man väl ut som en fågelholk som vanligt när man skall in å peta i allt Glad

mvh/bjorsa

ps provade oxå att fota vatten å la den i din sträng hoppas du inte misstycker

Pia
0

Oj i den här strängen får man ju massor av smarta tips, den skall jag bokmärka - och som jag ofta brukar tycka, det är verkligen spännande att se vad det blir av en sträng, ungefär som viskningsleken på lekis:)

irma
0

#19 tok heller bjorsa… bara kul att strängarna sprider sej.. :-)

#20 Pia ,,du kan fortsätta följa strängen "fotografera rörelser" katergori övrigt på  foto sajten om du vill.. .. ja det började med hundgodis och övergick till fotorörelser :-) kul…