Det här med raser...
Läste om
Årets Lussekatt 2010
i DT…
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article811537.ece
Raser har såklart inget med skönhet att köra öht !
Men visst är det lite befriande att någon vågar ange sin ras som: Ingvarshyttans blandning
Jag menar alla påstådda raskatter är ju när allt kommer om kring huskatter enligt definitionen… 
Medarbeterare på Kost
De skriver med det för egentligen så finns det inte mycket de kan intervjua lussekatter med annars =)
Sen att alla katter är egentligen huskatter tja visst så kan man se det men en liknelse skulle vara är: att läsk, sprit mm är drycker, därmed inte sagt att man vill ha absolut vodka när man känner sig sugen på lite te. Samma men väldigt olika.
Alternativt att alla hundar är egentligen vargar.
Huskatter är alla katter utan stamtavla, dvs även renrasiga katter som saknar stamtavla det är definitionen.
/Fridaybrew

Jo det var ju min lite humoristiska poäng…
men håll med om att begreppet renrasig nog mer förvirrar… antingen är det en raskatt eller inte. och om det är det, är enbart en pappersgrej, formellt sett. 2 föräldrar med stamtavla från samma rasstandard får alltid huskattsungar… sen är det enbart en pappersgrej om de blir raskatter eller fortsätter att vara huskatter.
En del blandar också ras med art tycker jag. Typ att renrasig innebär att det är en egen art på något sätt. Art är något helt annat och blandarter, eller hybrider, finns det gott om. Naturligt uppkomna eller ej. Bengal är t.ex en skapad hybrid. Många av oss själva är hybrider med arten Neanderthal…
Medarbeterare på Kost
Jag vet inte om jag ser vad som är befriande att dom vågar säga så istället för blandras eller istället för huskatt
Däremot låter det ju lite lustigt.

Jag tycker det visar på mycket glimten i ögat, och medbetenhet förmodligen. Och i den där listan med lussekatter blev det nästan komiskt… speciellt när man ser alla de bredvid som anger blandning av flera raser…. jag fick mig iaf ett gott skratt
!
Medarbeterare på Kost
Jag tyckte också att det var charmigt. Världen behöver mera charmig humor.