Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 12418 ggr
Mia
0

Kille blir tjej?

Hej alla!

Jag kollade precis igenom min 6månaders kattunge och jag hittade fyra-fem spenar/bröstvårtor.. När jag köpte kattungen sa ägaren att det var en hane, men är han en hona nu då? Eller kan hanar ha så många spenar/bröstvårtor?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

FruFilur
0

Skrattande Hur många bröstvårtor har en människa av hankön? Jo, två, precis som kvinnor… Och det är samma med katter, de är likadant utrustade på den fronten…

Kolla under svansen istället, är kisse sex månader borde det synas ganska tydligt om det är en kille eller tjej

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

[Stampelina]
0

Men könet då? Har han inga pungkulor?

Mia
0

Syns pungkulor tydligt? För jag ser inga och när jag känner så känns det inget speciellt lixom..

[Stampelina]
0

Ja det borde dem göra när han är 6 månader.

Jag hade en gång en huskatt som hette Doris. "Hon" fick dock byta namn vid ca 6 månader, hennes nya namn blev då Lennart…Tungan ute

Så kan det gå!

Mia
1

Hmm vad konstigt.. Då kanske han är en tjej då alltså?

tuska
0

med stor sannolikhet en tös Skrattande

noir
0

haha vet inte om det anses stötande men men kanskte ta ett kort på könet och lägg upp eller om du känner en kattkunning…

vissa hanar har ju ganska stora bollar som t.o.m sticker ut haha
för längesen när jag var osäker på kattkön så googla jag på det och hitta massa bilder som hjälpte mig :P
annars så nästa gång ni går till vetärineren så får du väll passa på att fråga… ;)

Mia
0

Då är han väl en hona då för jag känner verkligen inget.. Och ser inga kulor iheller Tungan ute

tuska
0

"rumpebilder är inte stötande  det förekommer ofta, många vill ha hjälp med könsbestämning på de där jättesmå bebisarna.

Jag tror att du har en tös, du kan kolla om urinrörs öppningen är som lodrätt streck då är det en tös  En prick till urinrör är en grabbSkrattande

noir
4

vet inte om denna länk hjälper så mycket eftersom kissarna på bilden är mycket yngre än din kisse,
Men ändå!

Länk till kattkön! ;D

Mia
0

Ska försöka kolla efter, han/hon är på toaletten just nu Flört

noir
0

Haha! synd att dom små liven inte kan prata… skulle vara lättare ;D

Mera kön!

Könbild 1

könbild 2

Cheapo
0

När jag köpte min katt sa hon jag köpte den ifrån att det var en tjej, men när "hon" var fyra månade började det komma fram pungkulor Flört Hade redan misstänkt att var en hane då han var väldigt stor, så hade som tur var nästan från början kallat honom för Ansgar! Glad

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Själv köpte jag en liten kille som när jag var hos veterinären för spruta 2 fick förslaget att byta namn på lilltjejen Förvånad

EddaM
0

När jag var o vet. besiktade min senaste kull så visade sig killen vara en hon. Tyckte att hon hade kulor vid födslen o sedan så har hon legat högre i vikt än normalt för hanar o har en hankatts look så jag kollade inte efter extra. Hehe =) Nåja så kan det gå även för oss som fött flera kullar=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Imitra
0

Om det är en hona så sitter ju slidan precis nedanför rumpan, på hanar är det ju en bit emellan!

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

IceJossan
0

Som någon annan skrev en annan gång så ser hankatter ut som ett kolon där bak, alltså :

och honor ser ut som ett utropstecken, alltså !

EddaM
0

Trodde själv aldrig att jag skulle se fel men det gjorde jag så =) Nu är det bara att skratta åt det =) Kan ju skylla lite på att hon har en massa kattungepäls då hon är en skogis =) Hennes nya stamtavla kom idag ialf, så nu är allt som det skall =)

S*Luddhuvet´z

Mia
0

Jag har lyckats kolla lite nu när han låg och mös i mitt knä, alltså jag blir helförvirrad men hans kön ser ut som en rund ring så att säga.. Inte som ett utropstecken vad jag kan se lixom.

tuska
1

#19    Du får fota   så får vi hjälpa dej könsbestämmaSkrattande

[Stampelina]
0

#17 - Menar du inte som ett upp och nervänt utropstecken, eller ett litet i?

Mia
0

#20 Oj, lär bli jättesvårt att fota det, han kan ju inte vara stilla för fem öre.. haha! Men ska se vad jag kan ordna Glad

noir
0

haha jaa försök fota verkar vara lättast om du inte känner nån eller har vägarna förbi veterinären inom kort haha
det är inte alltid så lätt!

IceJossan
0

#21 Haha ja som ett i menar jag ju såklart! Tänkte uppochner, haha ^^

Men vid 6 månaders ålder kan man könsbestämma en kisse genom att titta efter kulor. Syns det inga så är det en tjej, för vid 6 månaders ålder är kulorna på plats (annars syns ändå pungen klart och tydligt) och är svåra att missa!

Cazzos
0

Sära försiktigt på låren och om det är en hona så kommer slidan att sära på sig lite grann och då kan du se att det är rosa, eller så får du massera runt och känna om det är som en muskel klump någonstans, och sen försöka "trycka" ut den, då är det en kille.

Men fota och gör vad du kan så kan vi hjälpa dig lite lättare på så vis. Skrattande

[Norrbysa]
0

Det är ju ändå kastreringsdax snart. Då får du veta. :-)

EddaM
0

Han kan ju vara kryponit och då ligger kulorna i buken, men som sagt, det där märks vid kastreringen. Jag skulle kanske åka o ta reda på könet innan hos en vette om jag var osäker o är han kryptonit så kommer det kosta en del mer.

S*Luddhuvet´z

grejs
0

#27 Kryptorchid menar du nog, kryptonit är bara ett problem om katten är stålmannen. ;D

EddaM
0

#28: Ja precis…lite fel tänkt där av mig! hehehehe

S*Luddhuvet´z

blondifire
0

Stålmannen!! hahaha…. den va bra :-))

S*Winsnes Wilda

Josefa
0

Jo men kattpojkar har fortfarande en pung även om kulorna inte sitter på plats.

Mia
0

När man klappar honom på rumpan så lyfter han upp bakdelen, den bara skjuter upp så att säga.. Gör hanar såhär också eller är det endast honor som gör så?

Jourhemmet
0

Alla katter gör så

Mia
0

Okej, trodde bara det var honor som gjorde så för att visa att dem var villiga eller något Glad

Jourhemmet
0

Klia gärna ungefär mitt på ryggen, där kommer dom inte åt själva och tycker det är jätteskönt.

Signe-Jonna
0

Lite bilder vill vi se nu, det här är ju spännande! Glad

Mia
0

#36 Ni får vänta lite till tyvärr, batterierna är döda och behöver laddas men sen så ska jag försöka! Får försöka när lille plutten sover.. Tungan ute

IceJossan
0

#35 Haha en kisse på Örebro Katthem är helfestlig att klia där mitt på ryggen!

Om man verkligen river fram och tillbaka snabbt och rätt hårt med fingrarna i pälsen mitt på ryggen så segnar hon ihop på golvet till en enda mjuk spinnande gosboll :D Hon kan inte motstå det, och det är helkul att köra detta när hon bara ska gå förbi en :P

[nataschaj]
0

haha som min syrras katt.

Saga blev en Ragnad ;)

5 månaders ålder upptäckte vi att hon hade pungkulor ;) så kan de gå ibland höhö.

Cazzos
0

#32 Alla katter gör oftast så för att det kittlas Glad

Hawknestgrove
0

nå kille eller tjej? och som sagt, boka tid för kastrering ganska omgående innan han lär sig att stå och kissa… så får du veta också! var beredd på att det kan vara en tjej och merkostnaden på kastreringen då också

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mia
0

#41 Vet inte om det är kille eller tjej, kan inte fota för jag bor ensam och den lille vill aldrig vara still. Hade tänkt kastrera denna månaden men jag får se hur det blir med det, har många räkningar på kursböcker och annat.

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

men i allmänhet, så ser eller känner du inga kulor nu, så är det roligen en liten flicka, såvida han inte är kryptochid. Om du tittat på den lelle bakifrån och lyfter  lite lätt i svansen, ser det ut så här….

http://www.google.se/search?q=k%C3%B6nsbest%C3%A4mning+katt&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....