Kattunge som springer ute
Hej! idag runt kl halv nio på kvällen så fick jag och min sambo syn på en katt som sprang ute. den ser ut att vara mellan fyra och sex månader.
Vi bor i ett stökigt lägenhetsområde med vältrafikerade vägar. Det är förbjudet för hyresgäster att ha utekatter. Men rätt många har utekatter ändå, vet inte vilka ägarna är till alla, så vissa kan vara hemlösa.
Eftersom denna katten är så liten så känns det olämpligt att den är ute själv i kylan. den har inget halsband. den är inte skygg, utan sprang runt mig och min sambo och kollade nyfiket på oss.
mitt problem är iaf att jag är orolig för den, tänk om den är hemlös. är det vanligt att folk släpper ut så små katter? är det vanligt att hemlösa katter i den åldern inte är skygga?
jag ska undersöka den närmare nästa gång jag ser den. kolla efter id-märkning i öronen och känna om den är mager eller ej.
kanske är det väl någon person som har den som utekatt. men jag blir ändå orolig, för om den är hemlös kanske den inte överlever vintern.
är det förresten vanligt att folk inte id-märker sina utekatter?
om jag inte hittar någon id-märkning, är det då korrekt att "kattnappa" den och åka till vetrinären för att kolla om den har chip? och om den inte har det behålla den och samtdigt anmäla den som saknad hos polisen?
eller tycker ni att jag överreagerar? blir bara orolig pga att den är så liten och det är kallt ute. kanske bör jag låta den vara? förstår bara inte hur någon med vett i huvudet kan släppa ut en kattunge lös i kylan. men folk kanske gör sådant?
Om katten inte är märkt så tycker inte jag att det egentligen skadar att ta in katten och kolla upp chipmärkning och anmäla den upphittad.
Då har ju ägaren hur som helst 3 månader på sig att hitta sin kisse. Och på den tiden borde ju alla oroliga kattägare hinna ringa och leta efter sin katt.

Jag tycker du gör rätt, en sådan liten katt ska inte vara ute i sådana förhållanden och när det till och med är förbjudet att ha utekatt. Det är ju för kattens bästa.
Jag vet inte hur vanligt det är att folk låter bli att id-märka sina utekatter, men jag tror att det de flesta inte gör det faktiskt. Själv har jag till och med båda mina innekatter id-märkta utifall om de skulle smita.
och jag tycker inte du överreagerar, jag skulle ha tänkt likadant. Hoppas det ordnar sig för lillkissen. En sådan liten ska inte vara ute själv :(
Jag skulle absolut tagit hem den. Kollat hos polisen. Vilket fall som helst så är ägaren oansvarig som låter lillkissen springa ute där det är mycket trafik och inte heller märkt kissen. Då tycker jag inte att den ägaren borde ha katt.

Den är knappast viltfödd om den är så pass tam - den har uppenbarligen haft mycket kontakt med människor. Men visst kan den vara hemlös för det - den kan ha blivit utslängd av ägarna om de tröttnat på den. Du skriver att det är ett stökigt område, så då är sannorlikheten stor att katten antingen är utslängd och därmed hemlös, eller att ägarna skiter i katten och håller den utomhus mycket.
I ett annat fall här på katter.ifokus så skrevs det om en kattunge som hade ägare, men att den familjen inte tillät kattungen komma in. Stackarn bodde under trappen.

Ta in kissen som sagt… och följ upp den i alla ev. turer.
Sen ett råd till dig själv--- Skaffa en egen kisse ! Var dock beredd på att det är kissen som bestämmer att du är rätt och inte tvärt om -
Medarbeterare på Kost

Tack för alla tips och råd! Jag ska undersöka kattungen närmare nästa gång jag får syn på den.
Hör av mig med fortsättningen.

Jag har inte sett katten på några dagar nu. Men idag så såg jag lappar som hängde nere på ica om en upphittad kattunge på samma gata som jag träffade den på. Så det verkar som att kissen redan blivit omhändertagen av någon vänlig själ. Skönt!