Känner oro över kastrering
Känner mig väldigt nervös och orolig för min lilla lurvboll.
Hon ska nämligen kastreras den 23 november, tisdag.
Jag undrar lite;
Kommer hennes personlighet bli annlunda?
Hur länge kommer hon sova efteråt?
Kommer hon ha ont i magen efter kastreringen?
Någon hjärtlig själ som vill svara, så jag slipper min oro ..?
”Livet är som en dans ─ när man kan stegen”
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D
Du behöver inte vara orolig. Katten blir oftast mer harmonisk efter en kastrering. Hon kommer att få en spruta med smärtstillande vid kastreringen som verkar många timmar. Hon kommer att sova hela första dagen. Det är bara ett litet snitt. Det jag tycker är jobbigast för honorna är tratten på huvudet efteråt. Fråga om dom kan sy med självupplösande stygn. Det brukar jag ta på mina skygga katter. Och dom har inte behövt tratt på huvudet för det funkar inte på en jätterädd katt. Det har gått utmärkt ändå.

Mina honor har vaknat upp direkt efter op och då har vi åkt hem.Sen har honorna varit i princip som vanligt.Ingen tratt har behövts.Jag låter kastrera mina honkatter med flanksnitt.
Stolt ägare till tre La permer
Hon är inte alls skygg, hon kommer oftast på inkallning när hon är på goshumör och när hon kommit in efter regnet/snön är det full fart till mitt rum och sova i min säng ;)
Dom gånger min familj har haft kastrerade katter precis efteråt så brukar dom sova jättemycket, men det varierar kanske?
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D
Dom får ju en uppvakningsspruta men brukar vara väldigt trötta en dag.
Jag menade inte att jag trodde att din katt var skygg, jag tog ett exempel bara med mina jourkatter 
#4 Ok :)
Passar på att fråga: Kan dom äta normalt efteråt?
Dom ska vänta några timmar, risk att dom mår illa.
Tänk på att ta bort maten på kvällen, mycket viktigt att dom är fastande.
Sedan så ska katten hållas inomhus i ca:10 dgr efter op.
#7 OK! Tack för svaret ;)

Sista gången jag hade en nykastrerad hona så hade hon riktigt ont, stackarn. Men jag tutade i henne lite Metacam i ett dygn (med inrådan av veterinär), då mådde hon klart bättre!
Veterinären borde inte iaf inte lämna iväg katten innan den vaknat.
Hos vissa veterinärer får man lämna katten på morgonen och hämta på etermiddagen, de vill se dem vakna och kolla av kastrerings ingreppet. man får ett papper med sej hem med information kring kastreringen.
Be att hon får en smärtstillande spruta innan ni åker hem den blir hon hjälpt av i 24 timmar, det brukar vara vanligt att de får.
På djursjukhusen använder de bara sej av tråd som går bort av sej själv vid kastreringar. De blir en knut på var sida av op ärret. Svulland efteråt är normalt, men det får inte bli rött och hett.
Har aldrig haft tratt på mina katter, men haft en bebisboddy på dem första dygnen.

Till mina damer fick jag med mig smärtlindring hem som var för två dagar. Jag hade tratten på dem praktiskt taget hela tiden eftersom att de ville slicka i såret, dock i slutet av tiden fick de vara utan när de var med oss så vi hade koll.
vad gör de för undersökningar innan kastreringen? får man vara med då? min katt andas ibland lite högljutt så är lite orolig.. + att han är lite ostabil i magen, kan det förvärras?
justja! hoppas det är ok att jag lånar tråden lite? jag har tänkt att köpa en till katt, är det bättre att jag väntar tills han är rehabad från kasteringen? tänkte om det blir en del lek och brottning i början..

#13 och #14 Inte alla veterinärer gör direkta undersökningar innan, så det är bra om du tar upp det med veterinären när du lämnar in missen.
Och ja, vänta med kattköpet tills hon är rehabiliterad. 2 veckor brukar det ta innan stygnen börjar trilla bort/man kan pilla bort dem, så iaf 2v är nog lämpligt att vänta.
Men jag tolkar det som att Zorbaaa har en hane. Hanar sys inte ihop, det läker mycket snabbt av sig själv. Mycket litet ingrepp som tar tio minuter.
Alla veterinärer lyssnar på hjärta och lungor innan sövning.

#16 Aha, jamen då räcker det väl med ett par dagar så att han fått landa igen efter sövning.
Absolut.
Hoppas du köper din nya kisse från någon kattförening eller katthem 
Finns massor inne på hittekatter ifokus
oki, ah jag avvaktar till efter kastering.
precis, det är en hane och jag får väl välja själv vart jag köper min katt från? vill köpa hans syster om hon fortf inte är såld då..
Kastrering är ett rutiningrepp som man inte behöver vara orolig över om katten är frisk och vid gott allmäntillstånd. För hankatter är det en banal historia som de blir helt återställda ifrån så snart narkosen har gått ur kroppen. Det tar 24 timmar innan alla effekter efter narkosen har släppt.
För honkatter däremot är det ju ett större ingrepp. De brukar känna sig lite vissna några dagar efteråt. Hur jobbigt ingreppet blir beror på vilken metod som veterinären använder. Det finns en metod som kallas titthålskastrering eller flanksnitt. Då blir det bara ett litet snitt på ca 2 cm som sys med ett stygn. Katten behöver inte krage och slipper det långa snittet som stretar och drar. Tyvärr utför inte alla veterinärer detta då man måste ha specialutbildningen för det. Ring gärna runt och hör efter om det finns någon veterinär som utför kasteringen enligt titthålsmetoden.
Även om kastrering av honkatt kan upplevas lite jobbigt är det väl värt detta. Honkatten mår mycket bättre av att slippa stressen och den fysiska påfrestningen som det innebär att löpa. Att ge p-piller är ingen bra lösning då de har otäcka biverkningar när det ges över längre tid. Kan leda till levmodersinflammation och cancer.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
jag minns den yngsta katten när hon kastrerades, det första hon ville göra var att springa till matskålen när hon var hemma igen :P