Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2411 ggr
[Maile]
0

Fortfarande dålig mage efter skonkost...

Mina två katter, 3 mån och 5 mån, har varit lösa i magen i ca. 2 veckor. De har fått exakt samma foder som hos uppfödaren. Nu har jag gett dem fasta + skonkost i form av torsk, och sakta börjat med RC igen. Direkt märker jag att den lösa konsistensen är tillbaka.

Tilläggas bör att jag även ger dem Zoolac.

Ska jag byta foder (till Hills ID, som många rekommenderar), och kan "foderallergi" uppstå plötsligt mot ett foder de tidigare tålt?

Eller kan det röra sig om nåt bakteriellt och antibiotika behövs?

Tacksam för svar!

Zorbaaa
0

me herregud har dom varit lösa i 2 veckor? åk till veteriäre, uuu!

[Maile]
0

Tilläggas bör att de varit lösa av och till, samt att veterinär bett mig avvakta och se om skonkosten hjälper. De är pigga i övrigt. Skulle det fortsätta är veterinären prio 1 såklart!

tuska
0

Kokt kykling i småbitar med morots pure, det är väldigt stoppande på mina kattungar, efter någon dag får dom blötlagda RC kittens i den kosten.samt A-Fil i en skål. 

Man blir alltid att tänka på vid dålig mage… avmaskning

[Maile]
0

Tack för tipset. Morotspuré var inte populärt dock. De är avmaskade och har fått alla vaccineringar.

Avföringen är i klumpform, fast lite lös och ljusbrun.

Foderbyte eller avvakta och fortsätta på samma de är vana vid (men plötsligt verkar ha svårt för?)?

tuska
0

Jag skulle byta foder till ett som är skonsamt för magen, blötlägga det och blanda försiktigt med kyklingen. Skippa morotpuren.

testa nötfärs lamfärs då får de goda bakterier i magen.

Probiotica (snälla bakterier ) finns i kapslar. kan strös över maten.

ex. lactiplus, diarsanyl,canicur (det här är vad jag har uppskrivet i min lilla bok.  men inte använt mej av, det är goda råd som jag själv skrivit upp. 

Zoolak ger jag mina i samband med PC behandling,