Min katt är dräktig
Nu verkar min hona blivit dräktig. Hon parades för ca 2 veckor och 2 dagar sedan. Hon har nu mörkt rosa tuttar, äter mycket och har ökat 200g sedan parningsdagen. Enligt vad jag hört ska man inte börja se tecken förrän vid 3-4 veckors dräktighet..? Är 200g på 2 veckor normalt? Man känner också tydligt att hon blivit rundare om magen, fått en liten kula liksom.
Som sagt, jag tycker att det går fort, är det normalt?
Kanske kan tecknen komma tidigare än så eller så kan hon vara skendräktig? *gissar bara*
#1 Märks tecken snabbare om hon är skendräktig?
Nu kan jag inte mycket om kattavel, men det är nog inte så konstigt om katten gått upp lite i vikt.
Är det första kullen du är med om? Vissa brukar ju kunna få stöd från sina uppfödare när det är dags. Har du den möjligheten?

Det är väldigt olika när det syns på honorna.Äter honan mer så är det ju inte så konstigt at hon ökar i vikt.Jag brukar inte öka på honkattens mat förens hon gått in i vecka fem .Överviktiga honor får ofta jobbigare förlossningar.
Stolt ägare till tre La permer
#3 Ja, det är första kullen.
#4 Hon äter inte så mycket mer, hon får 10g extra om dagen sedan några dagar, men hon verkar så mycket hungrigare än tidigare. Uppfödaren tyckte att jag skulle ge fri tillgång, men det dygnet jag provade det åt hon dubbla sin dagliga mängd så det kändes inte riktigt bra. Eftersom hon verkat så hungrig nu de senaste dagarna ger jag som sagt lite extra, ska jag sluta med det? Hon formligen kastar sig över maten. Men eftersom jag bara gett extra de senaste dagarna så kan hon ju inte gått upp hela 200g pga det tycker jag.
Vad får hon för mat?

#0 Tycker det låter som om hon är dräktig. 
#6 Bra torrfoder. Hurså? Det enda jag funderade på var ju om tecknen märks ovanligt bra för att vara så tidigt eller om det är normalt. Resten har jag koll på.
Ville bara se om det var något bra torrfoder eller om katten var tvungen att äta mycket för att få i sig det som behövs.
Hmm varför vill du inte svara på vad för torrfoder hon får?

Tycker att det låter helt normalt (om än lite tidigt) med hallontuttar och liten Viktuppgång efter dryga två veckor!
#9 Okej, nej som sagt hon behöver 40g vanligtvis.
#10 Konstig kommentar. Jag svarade ju.
#11 Ja, det är nog tidigt :)

En dräktig hona bör ha fri tillgång till mat dygnet runt. Och bra foder!
Ingen av mina 10 jourkatter är dräktiga och dom har tillgång till torrfoder dygnet runt
TS frågar om det är normalt att det kan gå såhär fort under en förändring när en honkatt är dräktig, torrfoder och allt annat har hon koll på, har hon sagt. Varför inte bara svara på hennes fråga?
Själv vet jag ingenting om avel men jag ville bara påpeka detta eftersom att många fortsätter fråga om kattens utfodring.
#12 Okej. Men det är i vanliga fall. Lite OT men då är hon en rätt så liten kisse va?
Vad är det för kisse? 

#14 Så din kunskap är normen :)?
Anser inte att man ska försöka "hålla vikten" på en dräktig katt. Ser inte orsaken och om katten verkar kasta sig över maten när den serveras så verkar hon hungrig right?!
#15 Jag tänkte mer eftersom TS verkade tycka att katten slängde i sig hur mycket mat som helst.
Det kanske beror på att katten får alldeles för lite mat 
#13 Jaså, det anser du? Hur ska jag då veta vem jag ska lyssna på.
#15 Tack. Blir så less på att det ska bli en massa tjaffs :/
#16 Ja, hon är liten.
#17 Men om människor inte ska ha "fri tillgång" på mat under graviditeten pga att undvika onödig Viktuppgång och ohälsa, så vore det väl inte så konstigt om samma sak gäller katter? Som sagt du säger en sak och en annan säger motsatsen, så det känns inte självklart för mig vem jag ska "tro" på.
#18 Med fri tillgång gör hon det, hon kan uppenbarligen inte hantera fri tillgång tyvärr. Alla gör ju inte det.
#19 Är det pga det hon ökar massor i vikt!? Jobbigt med dessa kommentarer. Har du inte ett svar på frågan så behöver du ju inte skriva i tåden, eller hur. Verkar som ditt enda syfte här på sajten är att få alla att verka som dåliga ägare, kanske tom djurplågare. Suck!

#20 Om hon är dräktig behöver hon mat så att kattungarna utvecklas ordentligt. Men gör det som känns bäst.
#20 Nej alla kan inte hantera fri tillgång. Men just en dräktig hona behöver ju lite extra. Och jag frågade enbart om foder ifall att det är inte är ett tillräckligt bra foder.
Har du en bild på mamma och pappa katt? Du får se till så att vi får följa kullen sen så vi får plågas och titta på massa söta kattungar haha 

#8 På en hona som är dräktig för första gången kan tuttarna bli röda redan efter 2 veckor.

En dräktig hona behöver inte ha fri tillgång från det att hon parats det "räcker" om hon får ökad mat från vecka fem ungefär.
#21 Men hon är ju bara i andra veckan ännu. Fostren är väl bara ärtor ännu liksom. Hon får ju ett energirikt foder, så om hon nu vid 2 veckor börjar äta dubbelt så mycket som hon behöver, tror du då att hon behöver det för ungarna? Själv tror jag helt säkert att hon blir överviktig.
#22 Eukanuba, Proformance och Advance får hon, så har vi rett ut det ;) Om jag får ha ungarna hos mig så kan jag lägga in bilder, men det är inte säkert. Ska försöka gräva fram någon bild på mamma katt. Har ingen på pappan.
#23 Okej, tack så mycket för ditt svar :)
#24 Okej, det låter rimligt, jag kör på det :)
#25 Vaddå om du får ha kattungarna hos dig? :P
#26 Hon kanske är fodervärd till kissen? :)
#27 Ah, så kan det nog vara :) Men man brukar ju få kunna ha kullen hos sig ändå.
#28 jo visst är det så eftersom kissen mår bäst av att slippa flytta mitt i allt. men det är ju en överenskomelse som uppfödare och fodervärd får ha :)
#28 Jag är fodervärd och skulle få ha kattungarna hos mig om det inte var så att kissen har B-blod. Vill dock gärna kunna lösa det ändå.
#30 Jaha okej. Nu när du säger det känns det väldigt bekant. ;P Du har skrivit om det i en annan tråd eller?
#18 Det förstår jag, tänkte också lite på det men hon har ju redan sagt att hon har koll på allt annat förutom undran över att det går så snabbt. 
#30 - Men en undran bara, varför har ni inte kollat blodgrupp innan parningen? Nyfiken bara…
Vad var hon för ras?
#33 Det är ju det vi har gjort, därför vi vet liksom och hon sagt att hon därför vill ha kullen hos sig.

Är det inte bättre att katten bor lvar hos dig och uppfödaren kommer dit och matar kattungarna första dygnet.Lugnare för kattan i vart fall.
Jaha, förlåt, läste visst lite galet, hehe!
Vad var hon för ras?
#35 Nja, ungarna ska väl matas varannan timme. Då måste ju uppfödaren bo här i 24 timmar och det har hon nog inte lust med ;) Men jag känner absolut att jag kan göra det själv.
Kan hon inte bara komma och visa dig hur man gör så hon är säker på att du kan.
tycker personligen att hon borde ta hem honan redan om hon är dräktig så inte allt händer i smaband med födseln :)

Så bara för att uppfödaren inte vill sitta hos dig och mata så ska katten flytta.Jag vet att kattungarna ska matas ofta första dygnet och då är det bra att vara två dels för att ha sällskap och dels för att om det kommer många kattungar kan det vara jobbigt att vara ensam med matandet.
#38 Vet faktiskt inte säkert hur hon vill göra.
#39 Ja, det blir väl så. Det är då så hon sagt. Eller snarare, hon har sagt att hon ska ta hem honan när det börjar närma sig.

#40 Hur långt bort bor uppfödaren?
#41 Ca 3-4km, hurså?

Dräktiga honor får inte flyttas om resvägen är längre än fem mil och honan har mindre än två veckor kvar till förlossning.
#43 Okej, då förstår jag.

alltså jag fattar inte att folk ska va så uppsnofsiga på den här sidan. orka tjafsa när folk vill ha råd.
sen finns det faktiskt jätte bra och ansvarsfulla personer som väljer att skaffa kattungar - utan att vara värsta experterna eller syssla med avel & sånt!
Så länge katten mår bra ere ju grönt :D Ute i världen pågår ju vanvård och djurmisshandel. Då känns väl foderval eller blodgrupp inte som nån big deal att munhuggas över ?
PEACE.

Du är medveten om att kattungarna dör om man inte handmatar kattungarna vid den delningskull.