Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3467 ggr
lukasfelix
0

Hur gör man med kattungens mat?

Har en vuxen katt här hemma och nästa vecka får vi hem en kattunge. Nu undrar vi hur vi ska göra med kattungens mat.
Kattungar ska väl ha fri tillgång på mat? Kan den ha fri tillgång på vuxen mat och få vissa mål med kattungemat, då vi är hemma och kan hindra den vuxna katten från att äta av maten. Eller är det bättre att den har fri tillgång på kattungemat som då även den vuxna äter av? Den vuxna katten har ganska lätt för att lägga på sig, så hon har i dagsläget inte fri tillgång på mat utan får målen uppdelat. Men om det nu är så att kattungen ska ha fri tillgång så får hon också det ett tag då, hoppas hon inte blir jättetjock bara!
Så: Ska kattungen ha fri tillgång eller kan den få flera mål under dagen? Dock är vi inte hemma hela dagarna så det skulle gå ganska många timmar mellan målen vissa dagar då. Kan den äta av vår vuxna katts foder och få kattungemat när vi är hemma?

MonicaLagerquist
0

Fri tillgång på foder innebär inte tillgång till foder hela tiden utan kan lika görna innebära att katten får äta så mycket som den vill när maten serveras.Här hemma har vi just nu en dräktig hona som har extra portioner just nu.Hon äter i eh´get rum och får äta så mycket hon vill när det är matdags och sen säger hon till när hon vill ha extra mat.De andra katterna äter tre gånger per dag och hon ber om mat ungerfär tre-fyra gånger extra.Katterna lär sig väldigt snabbt hur det fungerar.

Stolt ägare till tre La permer

lukasfelix
0

Okej trodde det var så för kattunge. Eftersom vi är borta dagtid (Max 3-4 timmar åt gången) men då kan kattungen få mål när vi är hemma då?

EddaM
0

Är den äldre katten tjock redan nu? Om inte så gör det inte så mycket om den råkar få i sig lite kattunge foder då o då.

När jag har små hemma så får kattungarna en egen skål med baby torrfoder, vilket töms snabbt av de vuxna så klart men jag har tänkt att till nästa gång fixa en låda som bara de små kommer in i o där de kan äta ostört. Nu har jag bara en kattunge kvar hemma o då hon äter vuxen mat om hon vill, det står ju alltid framme så blandar jag kitten och vuxen maten helt enkelt. Det verkar gå bra för hon växer o de andra är inte tjocka så =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Jourhemmet
0

Precis, ta en låda och gör ett så litet hål så att inte den stora katten kommer in där och så ställer du bebismaten där inne. Jag har samma problem hemma då alla vuxna katter tycker att bebismaten är mycket godare

[Norrbysa]
0

Om du ger Orijen så kan du ge samma foder till vuxen och kattunge. :)