Tillskott i familjen
På tisdag kommer en kisseliten för att bo med mig och min sjuåriga hankatt. Jag är lite chockad, eftersom beslutet gick snabbt och jag trodde kissen skulle gå till en annan människa som ringde och var intresserad före mig. Min gammalkisse dog för en månad sedan och jag vill därför ha ett nytt sällskap åt min andra katt. Kattungen är ca 12-13 veckor, och är f.d. vildkatt. Han kom till fodervärden den första november, men har gjort stora framsteg och tycker om gos och kel. Det som märks av hans ursprung är att han är lite mer blyg och inte lika tydligt nyfiken som andra kattungar.
Hemma har vi kattlucka som jag inte riktigt vet hur jag ska göra med, låser jag den får sjuåringen panik och skulle jag ha den låst i flera dagar tror jag den skulle bli sönderklöst.
Nu undrar jag, vad ska jag tänka på? Med kattlucka, den andra kissen, allt annat man kan oroa sig för? Jag har aldrig haft en vildkisse förut och kattunge hade jag senast när jag var 16 och ganska oansvarig… Jag känner mig som en nojig förstagångsmamma.

Du får nog ha den låst och släppa in o ut honom på det gamla hederliga sättet eller köpa en annan lucka som bara släpper ut den katten som skall ut och in då. Vet att det finns några varianter men inte vart, någon går på idchipet och en annan halsband. För jag tycker inte att det är bra att släppa ut den lille när den inte är helt tam ännu, vet vart den bor samt att vintern står för dörren.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Jag tycker det låter som en väldigt bra idé att lägga pengar på en kattlucka som endast släpper ut och in din äldre katt (hans chipnummer).

Jag skulle hålla den äldre katten inne fram tills dess att de båda katterna är vänner.
Lillkattan skulle jag hålla inne fram tills dess att han är vaccinerad och kastrerad och hest hunnit bli året gammal Om han ens ska gå ut.Hur bor du?
Stolt ägare till tre La permer
Gå in på hittekatter.ifokus så får du många råd från människor som har stor erfarenhet av förvildade katter.
Jag postade frågan på hittekatter också.
#3: Av vilken anledning skulle du hålla katten inne i ett år? För mig är det självklart att mina kattor ska gå ute. Jag bor i en lägenhet på gårdsplan i en småstad. Jag förstår behovet av att hålla honom inne en stund ifall han blir förvirrad gällande var han bor, men jag har svårt att tro att han är förvirrad i ett år.

#5 Varför?Jo för att en liten okastrerad lillkatt lätt kan komma bort och vips är han fertil och far till en massa katter.
Sen släpper du ju ut honom på andra katters revir och eftersom att han är liten är risken stor att han får spö av de andra katterna.En liten katt har inte heller lika mycket förstånd att hålla sig undan elaka människor.
Så länge han inte går bort långa vägar får han nog inte spö av några andra kattor, eftersom min äldre kisse har satt skräck i grannarna och de nu för tiden inte vågar komma särskilt nära oss. Skulle han träffa en annan kisse, så är det sånt som händer, jag planerar inte att föda upp honom i en glaslåda för att han inte ska skada sig.
Börjar han springa bort när han kommer upp i den åldern att han vill träffa flickkattor, så skulle jag gissa på att det är dags för ett veterinärbesök.
Gällande elaka människor lär han inte få något större förstånd att undvika dem så länge han sitter hemma i min soffa, även fast han blir äldre.

#7 Tyvärr så toro jag inte att du kommer att veta när han blir fertil.Har du köpt honom privat eller via ett katthem?
En äldre katt har lättare att klara sig på egen tass ute.Trist att du vill utsätta din nya lillkatt för så stora risker.
Han måste som sagt vara inne många veckor. Det är skillnad på att släppa ut en förvildad katt som inte haft kontakt med människor tidigare. Om du inte tror att du klarar av att ha honom inne under en längre tid är det nog bättre att du backar nu.
Han kommer från ett katthem.
Att jag inte tycker att han bör vara inne i ett år är inte lika med att jag kommer att kasta ut honom det första jag gör.

#10 Vet katthemmet om att du tänker ha honom som utekatt?Samt att du tänker släpa ut honom innan kastrationen?
Ja, det vet de. Är det väldigt underligt i din värld att kattor går ute?

De flesta katthem vill inte att man släpper ut katter som kommer från dem.Ffa så vill inte ett seriöst katthem att man släpper yu okastrerade katter.
Jag tycker att det är sorgligt att det får förekomma.I min värld så släpper man inte ut katter på egen tass om man inte bor så till att man kan det.DVS ute på landet ensligt .Fertila katter släpper man öht inte ut.
Jag tror du tappade lite av ditt svar där.
Ingen av dom katthem och föreningar jag är jourhem åt tillåter att katterna blir utekatter om man inte bor "på landet"
Håll honom inne tills han är kastrerad i alla fall. Det är inte säkert du hinner märka av när han blir könsmogen.
Och sen är det ju en katt som kanske fortfarande måste vänja sig vid människor.
Med småstad så innebär det att du har många grannar? Nära till vägar? Och det finns andra katter?
För det kan ju innebära ännu mer stress för en liten kisse som bara nyligen fått komma in till ett hem. Det innebär en stress för alla kissar, men antagligen ännu värre för en sån kisse.
En katt behöver inte gå ut själv. Speciellt inte när man inte bor särskilt lämpligt till.
Men som sagt, vänta tills katten åtminstone är kastrerad.