Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1955 ggr
MiroSputnik
0

Sele storlek XL...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag ser på många bilder att ni som har stora katter oxå har stora selar på dem.

Har ni sågot förslag på var jag kan hitta en stor sele. Sputnik har ingen som passar och jag tror att han skulle tirvas med att gå i sele. Problemet är att de selar som finns i butikerna i Eskilstuna är för små. Om de mot förmodan räcker runt hinom, så är de för korta mellan halsband och bakre band om ni förstår vad jag menar. Sputnik har så stora "skulderblad" att det blir obekvämt för honom att gå…

Tacksam för svar.

MiroSputnik
0

… Ska kanske tillägga att selen måste vara kraftigt konstruerad. Sputnik har slitit sönder ett par selar när han var mindre…

anebit
0

Bor oxå i Eskilstuna och skulle behöva en stor och kraftig sele till Rasmus som väger 10-11 kg stooor stoor  snart 14 år….. har en vanlig men den är verkligen liten……………

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

MiroSputnik
0

#2 Vilken fin kille du har! Sputnik väger strax över 11 kg nu. Har gått ner från 13.4kg.

anebit
0

#3  oj,   han ser inte så stor ut på bilden. Va skönt att det finns fler stora killar .  Alla bara tror att vi ger honom leverpastej och grädde men det tycker han inte om. Han är inte fet men visst har han fått mage på gamla dar. Han är helt enkelt stor precis som din fina kille……..Hur gammal är din Sputnik? har du bantat ner honom eftersom han gått ned 2 kg?……………….

MiroSputnik
0

#Anebit. SPutnik och Mir är båda strax 7 år gamla… De har ätit lightmat hela sitt liv… Sputnik vägde närmare 10 kg redan som 1-åring och vet. tyckte att det började bli för mycket när han vägde över 13 kg. Hittade till slut ett foder som fungerar: Hills R/D… Båda katterna älskar maten, men det är bara Sputnik som går ner i vikt… Kan bero på att Mir troligen har sin idealvikt redan…

På bilden ligger de o latar sig i soffan

minja
0

Jag har en katt med lite "kurvor" (dock inte SÅ stor) och jag köpte en ordentlig kattsele på huveröds för typ 200 kr, det står "viwtage" på den och den fanns i grön och röd.

Den är kraftig och går mellan frambenen och över ryggen, vilket innebär att dom inte kommer ur den i första taget. Annars kan det ju finnas hundselar i den storleken som behövs.

Pia
0

Jag tänkte oxå på hundselar.

MiroSputnik
0

#6 #7 Har provat några hundselar! Fick ta hem o prova… Men de som jag har sett sitter ju ihop i halsband/bakre band. Då Sputnik är väldigt lång från nacke till framben funkar inte den konstruktionen. Men tack ändå!

EddaM
0

Har selar som går i en åtta. Lätt att justera. Och de brukar vara långa och borde gå runt era stora katter då det blir mycket över på mina katter.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

MiroSputnik
0

#9 Är de kraftiga? Sputnik har som jag tidigare nämt slitit sönder 2 selar redan.

Den första slet han sönder av ren olycka. Vi var ute i skogen o vandrade när han av någon anledning fick panik och började kasta sig på rygg och hoppa runt som en fisk på torra land. Han var inte busig, det syntes på hela honom att han var livrädd. Selen slets sönder i flera delar och det var bara turen som gjorde att pappa gick några meter framför oss och lyckade fånga min rädda kille… Det hela slutade med att pappa fick åka till akuten (Sputnik rev och bet som en vilde när han fångades) och sedan åkte vi till Strömsholm med Sputnik. LedsenHan hade slitit av några klor och de misstänkte att en lunga kunde ha skadats… men så var inte fallet, som tur va.

Men det tog ca 2 år innan jag fick på Sputnik en sele igen. Då använde jag en sele som var alldeles för klen, så när han blev lite skrämd igen gick den sönder… Som tur va hade vi satt på honom halsband med extra koppel oxå, så han kom inte långt när han rusade iväg Räcka ut tungan 

Nu trivs han ganska bra med att gå i sele igen, men han får gå i rastgården och vänja sig lite innan han får välja om han vill gå ut eller inte. Problemet är bara att han har växt ur sina selar…

Som sagt… Det måste vara en KRAFTIG sele Kanske går det att beställa någonstans??

EddaM
0

De går nog inte sönder så lätt. De är tåliga. Och titta i din djuraffär. Vet inte om de finns på nätet men det borde ju finnas.=)

S*Luddhuvet´z

MiroSputnik
0

#anebit: Jag såg att djuraffären på stan har bra selar. Hundselar iof. men rätt konstruktion för min del. Jag kommer aldrig ihåg vad butiken heter, men det är den vid polisstationen som har ödlor och allt möjligt. Selarna finns i olika storlekar och säljs till halva priset! Kostar nu runt 50 kr! Jag ska köpa så fort jag får pengar…

anebit
0

Tack MiroSputnik   skall gå ned i morgon och titta på  en…..  Så  billiga dessutom!

EddaM
0

På norskskogkatt fokus så har en tjej hittat stora och rymmnings säkra selar eller ja västar. Gå in och titta på dem=)

S*Luddhuvet´z

EddaM
0

Såg nu att den finns här med.

Bra sele till katten heter tråden.=)

S*Luddhuvet´z