Grinig av P-piller?
Jag har en fråga vad det gäller mina katter.En av dem går nu på P-piller i väntan på stellistrering vilket verkar ha gjort henne väldigt grinig.Min fråga är nu: Är det vanligt att katter som går på P-piller blir väldigt griniga? Är det något som hon kommer att sluta med efter operationen?
Mvh Nora

Det är vanligt med humörpåverkan av p-piller.Sen hoppas jag för kattens skull att du kastrerar den.Sterilisering av honor innebär ju bara att de inte kan bli dräktiga de har löpbeteendet kvar.Troligen kommer du att märka att du får en helt ny katt när du kastrerat henne.Lugnare och stabilare i tempramentet.
Stolt ägare till tre La permer

Finns det veterinärer som steriliserar katter fortfarande? Trodde att alla kastrerar nu för tiden.
Begreppet "sterilisera" innebär ju att man bara klipper av äggstockarna, det var ju det man gjorde på honor förr, och även om man tar bort hela paketet nu så är ju ändå resultatet detsamma: Honan kan inte få ungar. Resten är inte så viktigt eftersom det är själva steriliteten man är ute efter.
Det är liksom inpräntat i svenska hjärnor att man säger "kastrering" när det gäller hanar och "sterilisering" när det gäller honor, så det kommer hänga kvar i mååånga år till vare sig det är korrekt eller inte - för det är steriliteten som är själva poängen.

Oj förlåt alltså jag blandar ihop dom,jag menar såklart kastrering.Men tack så hemskt mkt för våran kisse var så hemskt gosig innan så det skulle vara synd om hon förblev så! Förlåt mig än en gång för mina knasiga ordval! :)
Finns t.o.m veterinärer som fortfarande använder det ordet.Det blev en jobbig situation när jag skulle kastrera katt nr 2. Jag bokade tid för kastrering och så började han prata om sterilisering. Jag var tvungen att verkligen kolla så att det verkligen var kastrering han menade
Men kastrera din katt så fort som möjligt, det är inte bra med p-piller 

Ja det är därför jag blir lite förvirrad.Hehe Men hon har ungar och man kan ju inte göra ingrepp när dom diar men så fort vi har skickat iväg dom ska hon kastreras!
Okej. Då måste du ju visa bilder på sötisarna! 

Va? Nej det blev bara en bild måste gjort ngt konstigt…
den är ialla fall bild tre på Manneman och knutte
Där man bifogar bilden så funkar det bara med en bild/inlägg
Så pröva igen. Vore ju roligt att få se alla.
Mamma och pappa katt får ju gärna också vara med på bild ^^

Okej va synd. Får väl hoppas det var en frisk och snäll pappa.
Vilken söt hög med kattungar!

Mmm fast liksom egentligen skulle hon inte fått kullen men hon var så fruktansvärt snabb att para sig innan vi han göra någonting åt det hela så nu står man här med 8 katter i huset!

Vadå snabb En katt blir inte dräktig av sig själv.Den blir parad av en annan katt.Så vet man att man inte vill ha kattungar så är det väldigt enkelt att undvika att katten blir dräktig.
#12 Hur gammal är hon förresten?

#13 Enkelt? Förklara då för mig hur man ska göra om man inte visste att katten var redo att få en kull? Det vet vi visserligen nu och hon ska inte få några fler! Men då visste vi inte…

#14 Bara 2 år

#15 Men snälla rara har man en fertilhonkatt så är det bara en tidsfråga innan hon blir dräktig om man släpper ut henne.Det måste väl minsta barn förstå.
Ska man inte avla så kastrerar man katten INNAN den blir könsmogen.

Ja men då är jag väl en korkad idiot eftersom jag inte visste det! Gjort är gjort och nu vet jag det! Tack!

Om du är en idiot eller inte vet jag ju inte men hur gannal är du?Minsta barn vet väl i dagens samhälle hur barn blir till och samma gäller ju för katter.

Jag är 13 år och javisst jag vet hur ungar blir till. Och vi kanske borde kastrerat henne tidigare. och jag antar att jag bara är en kaxig skitunge
Det är konstigt vad många människor det är som försöker skylla på allt och alla men aldrig själv gjort något fel när deras kisse blivit på tjocken. En annan skyllde på den j..vla grannen som inte kastrerat sin hankatt.
Hoppas du ger mammakatt massor med nyttig mat nu när stackarn åter igen så snabbt är tvungen att ta hand om en ny kull

Ja jag skyller inte på någon jag blir bara så fruktansvärt frustrerad när jag får alla mot mig( Vem blir inte det?)
Det är mitt fel att våran katt har kattungar och det är pga okunnighet av katthonor men jag är inte ens vuxen så jag har väl inte mkt att säga till om när det gäller det här. Jag la bara ut att kattungar sökte nytt hem,det slutade med en circus och jag var clownen
Och mammakatt äter burkmat,torfoder och sork så henne lär det inte gå någon nöd på!
Men nu är det ju inte TS som har det största ansvaret här eftersom h*n är 13. Det är föräldrarna.
Så nu kan vi se till att TS kan känna sig hemma här på forumet. Finns så mycket man kan lära sig här på forumet. Och då kan h*n säkert informera sin familj också.
Man ska ju lära sig någonstans eller hur? 
Vad för burkmat och torrfoder får hon?

#22 Det är nog klokast att hålla mammakatt inne tills ungarna har flyttat och tills hon är kastrerad.Annars så kan hon bli dräktig igen.P-piller till katter förhindrar löp men om en hankatt parar sig med honan ändå så kan hon bli dräktig.

Hon får just nu euro shopper burkmat och x-tra torrfoder! Jag vet att det kanske inte är bästa kvalité´men du kanske har ngt tips?

Varför inte ge Mjaus blötmat.Den finns i matäffärn.Torrfodret skulle jag skippa helt om du inte kan få dina föräldrar att köpa en någorlunda vettigt foder.tex något av Olivers.
Vad tråkigt att det blev så här:/ Hade ju varit bra att hålla mamman inne när ni visste att hon blivit könsmogen. Jaja. Alla kan göra fel^^ Ta hand om ungarna och mamman nu och vaccinera, idmärk och vetbesikta bäbisarna:)

Tack! :)
Som #27 säger så ta hellre mjaus blötmat. Det är väl bland det bästa blötfodret.
Sen torrfoder kanske ni kan spana in eukanuba. Själv använder jag orijen som jag tycker är rätt så bra. Men om katten inte tål fisk så är det inte ett så bra foder. (båda går att beställa på foderbilen.se ifall man har en bit till en vettig djuraffär.)
Fodret kanske verkar dyrt, men det innehåller inte en massa skräp som många billigare foder gör. Och sen krävs det oftast en mindre mängd än vad katten behöver äta av det billigare fodret.

Okej det ska jag komma ihåg men är det här fodret mäster katten bra? Det brukar hon få annars men nu så var vi tvugna att köpa det där eftersom vi somsagt bor ute på vischan!
Torrfoder för kattungar är det fodret du ska ge när mamman diar. Och då pratar vi inte om Friskis för det är ett skitfoder. Vi ska inte skälla på dig mer eftersom du bara är barnet själv, det är ju dina föräldrar som gjort fel.

Katten är en ren köttätere tror du att det här är ett bra foder?
Råvaruinnehåll: Fullkornsvete, köttgrevmjöl, köttbenmjöl, ris, majs, animaliskt fett, kycklingdigest, äggpulver, fiskmjöl, bryggerijäst, mineralämnen (makromineraler och spårämnen) samt vitaminer.
Svar nej

#32 ok fast jag vet inte om det är ngn ide nu med tanke på att de iprincip slutat dia.
#33 ok Vart får man tag på det bra fodret då?
I zooaffärerna. Kattunge torrfoder ger ni väl ändå till kattungarna eller?

Tja alltså ibörjan blötte vi upp och köpte kattungefoder men dom åt det inte…dom åt den vuxnas istället…hehe…

#36 Det brukar vara så :P De äter helst det de inte ska äta :P
Men försök ge dem kattungefoder. Royal Canin babycat och kitten brukar vara väldigt poppis, det är betydligt bättre än det de får nu. Bäst-i-test näringsmässigt är Eukanuba.
Det som är lättast att blöta upp och som är populärast bland mina jourhemsbebisar är RoyalCanin babycat 34. Blanda i lite blötmat ska du se att även dom stora vill ha det. Och mammakatt behöver ha kattungemat även om dom nästan slutat dia eftersom hon haft två kullar så tätt.

Ger ni blötmat så behöver ni inte ge någon babyvariant.

Rada upp ingredienser i maten och säga "tror du det här är ett bra foder?" med tyken ton till en 13-åring känns inte särskilt konstruktivt.
Till ts: Du ska inte ta åt dig när vuxna människor här på forumet är elaka mot dig. Ta istället åt av dig av alla fina råd som finns här! Och sen som någon sa så är det dina föräldrar som har huvudansvaret.
Grattis till de fina kattungarna!
Välkommen hit TS!
Tyvärr så ser man detta lite då och då, en person kommer till ett forum och skriver att dess djur är sjuk etc etc, och behöver på något sätt "åtgärdas".
Alla skriker att personen ska ringa till en veterinär, köpa det och det osv. Personen säger att denne inte kan ta sig till en veterinär, inte har råd mm mm.
Då blir alla jättearga på denne person, att den är djurplågare osv. Sedan visar det sig att denne person är omyndig, och föräldrarna inte vill ta sitt ansvar för djuret som införskaffades till familjen/barnet.
Jag förstår att du själv inte kan bestämma allt över katten, då de troligen inte har någon egen ekonomi till det. Det enda jag tror du kan göra är att samla information och sedan föra detta vidare till dina föräldrar.
Att ni ska kastrera mamma-katt inom kort är jättebra. Sedan så tror jag faktiskt att en burk med Mjau blir billigare än annan blötmat dessutom.
det här med att p-piller inte stoppar en katt att bli med kattungar lärde jag mig i cornish rex forumet för nån månandsen och jag har hagt katt i ca 7år. Våran katt börajde löpa och vi ringde veterinären och förklara att vi hade en katt som vistas i sele ute nästna hela dagarna med oss och nu börjat löpa och vad vi skulle göra åt saken.
Hon tyckte att vi skulle ge henne p-piller och sen boka in en kastrering. Vilket vi gjorde men jag var liten då och mamma och pappa hade inte råd med kastrering förens efter nästa lön.
Det tog inte lång tid innan våran katt var med kattunge och alla trodde att jag glömt att ge katten och ajg börja tvivla på mig själv och sa att hon måste ha spytt upp den. Jag var så säker på att hon fått p-piller.
Så vi sköt upp kasteringen och sen kom det ut en dödfödd och en levande som vi behöll. Ett mirkakel att den lilla inte blev mamma innan hennes kastering.
Jag förstår inte varför vi inte fick veta att p-piller inte är ett skydd?
men nu 7 år senare vet jag det och jag försöker upplysa alla med utekatt som går på piller. Men ingen verkar direkt lyssna, undrar vart jag läst det och hänvisar till att veterinären skrivit ut p-piller för att det inte ska bli kattungar… :(

#42 Tack för det du berättar ska tänka på det! :) Men jag undrar varför veterinärer skriver ut P-Piller om det inte funkar?
Det undrar jag med!

och # 44
Det är inget medel som ska ges för att förhindra dräktighet.Det är ett medel för att förhindra löp.
Saxat ur FASS.
Dosering
Hund: Kortvarigt uppskjutande av löpning: 1 tablett dagligen. Behandlingen insättes 5 dagar före väntad löpning. Avbrytande av löpning: 2-4 tabletter dagligen i 3-4 dagar, därefter 1-2 tabletter dagligen i 12-14 dagar.
Katt: Kortvarigt uppskjutande av löpning: ½ tablett dagligen. Behandlingen insättes 5 dagar före väntad löpning. Långvarigt uppskjutande av löpning: 1 tablett per vecka. Behandlingen insättes 5 dagar före väntad löpning. Avbrytande av löpning: 1 tablett dagligen. Nymfomani: 1 tablett dagligen
#45 Jo tack monica jag vet det sedan någon månand tillbaka när jag hitta en tråd i cornish rex forumet.
Men ingen veterinär sa något till oss om att det inte skyddar mot dräktighet! Vilken jag tror skulle vara bra om dom gjorde.
Visserligen är det många söta kissar (en av mina egna t.ex) som inte skulle finnas, MEN säkert en hel del hemlösakatter skulle inte behöva sätta sina liv till! Delas för att många skulle inte ens finnas och dels för att det antagligen skulle finnas fler lediga platser på katt hem….
Har heller aldrig hört det där om p-piller. Det är jag övertygade att massor av
andra ej heller hört. Däremot så vet jag att det kan ge livmodercancer var
det väl? Därför blev jag förvånad när jag förstod att raskattsuppfödare gav
det till sina honor. Känns olustigt att ge tycker jag.

#47 P-piller är inget som jag ger för att jag tycker att det är skoj.Jag ger det för att honorna inte ska löpa hela tiden.Så snart de fått sina kulla kastreras honorna.
Det är oftast juvertumörer som p-piller ger upphov till och ständigt tomma löp ger livmodersinflamationer.Alltså ett val melan pest eller kolera.
De katter som inte ska gå i avel bör kastreras så enkelt är det.Önskade att veterinärer var betydligt mer återhållsamma med att skriva ut piller.
Ja som det är nu behöver man bara säga "Hej jag har en löpande katt hona…" sen kan man gå till apoteket och hämta ut….
har inte läst hela nu men jag tycker att det är jättebra att du har lärt dej ngt av detta ts och nu kommer kastrera honan!
Det som har hänt har hänt och då är det bara att göra det bästa som går av situatiuonen och ta lärdom av den.(Tyvärr är det många som inte har så mkt kunskap om kastrering osv. och därför blir det som det har blivit med er katthona. detta leder till att många katter blir dräktiga och det finns sedan inte hem åt alla dessa kattungar som föds. Det är väldigt hemskt förstås, och det är det som gör att folk blir upprörda härinne för de tänker på alla stackars hemlösa katter :( )
en sida jag vill tipsa om är kattstatus. Det finns massa olika tips där om katter :) inte så mkt om kattfödsel och dräktighet tyvärr, men annan kunskap som kan vara bra, du verkar intresserad av att lära dej mer.
Jag tycker det är jättebra av dig att ta reda på saker genom att fråga här så att det ska bli så bra som möjligt för katten/katterna. Dela även med dig av din kunskap till dina föräldrar så lär sig de också ngt nytt ;)
Lycka till med kattungarna och tänk på att de måste vara minst 12 veckor innan de säljs!

Okej! Men hon ska kastreras så fort som möjligt.Med andra ordså fort kattungarna är sålda!