Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 9655 ggr
JILE
0

Jättetjock och rund mage!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en utekatt som går här och äter. Han är så hungrig hela tiden så jag avmaskade honom. Han stoppar i sig nästan allt.

Nu har jag sett att magen är så stor ,rund och hård, som han skulle få ungar snart….

Jag undrar om det kan bli så för de äter så mkt eller vad kan felet vara? Någon som vet?

Jile

[Emma--]
0

Kan ju vara bäst att gå till veterinär med kissen.

JILE
0

#1 Jo men det kan ju bara vara att han ätit massor också. Fast blir den inget bättre blir det ju så….

[Emma--]
0

Men hur mycket mat får katten då? Vad ni vet alltså.

Låter ju ändå som att det börjar vara dags för ett veterinärbesök om magen är rund och hård.

Imasy
0

Hur länge har han varit rund och hård om magen? Hur mår han för övrigt? Kan han vara förstoppad?

Tasspuls
0

Om magen är hård så skulle jag nog uppsöka veterinär ganska snart, då det inte låter friskt. Om du klämmer på magen, verkar han ha ont? Om han bara blivit tjock av att han ätit mycket skulle magen snarare bli stor och "degig" i känslan, så det låter ju inte som han bara "lagt på sig".

Signe-Jonna
0

Svårt att säga när vi inte vet om katten har några andra symtom. Men buken kan ju bli svullen av mask och katten brukar bli extra hungrig om den är full av parasiter eftersom maskarna tar den mesta näringen. Vilket preparat avmaskade du med? När det gäller utekatt bör du ta något av de starkare preparaten. Det kan också behövas mer än en behandling.

JILE
0

Tack för era inlägg, ja det är inte någon som äger denna katt så jag har sakta men säkert fått den att närma sig mig så jag får peta på den nu. Den är pigg för övrigt….

Jag var in på apoteket och de trodde han hade mask och bra mkt för då kan de blí upp blåsta och det blir körningar i magen sa kvinnan.

Jag köpte Milbemax vet. ska försöka få någon att ta katten´bara den blir lite tamare.

Mvh Jile

Jourhemmet
0

Du hade ju redan avmaskat den?

paow
0

En av mina katter blir hård och uppsvullen om magen efter han ätit  så jag masserar alltid magen tills den mjuknar. Kanske inte alls har nått med just den här katten och göra, men.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

JILE
0

#8 Ja fast det var någon månad sedan och det tyckte apotekaren var lång tid för det fanns så mkt råttor nu ute.

Så nu har jag avmaskat igen så får vi se….

#9 Ja de kanske har problem med matsmältningen lika som vi. Den här äter ju bröd och allting…så det är nog inte så konstigt.

blondifire
0

men om d e en hemlösing så hur vet du att det är en hane o inte en dräktig hona? Flört

S*Winsnes Wilda

Josefa
0

Både hemlösa hanar och hanar med hem har en pung kanske.

blondifire
0

läs inläggen(# 7) så fattar du frågan.hon har precis fått närma sig,då kanske pungen inte e det första man kollar!

S*Winsnes Wilda

JILE
0

Jomen jag har haft katten här i över ett år så jag vet att det är en hane.Glad

Fast den har varit mer här nu på sistone, hela dagarna. Jag får även klappa den nu, det har inte gått förut.

IceJossan
0

#12 Hahaha, skön kommentar :D

EddaM
0

I värsta fall så lider den utav Fip =( Men så länge den ser pigg ut i ögonen så skall det nog inte vara det ialf.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

JILE
0

#16 Ok vad är det för ngt?

EddaM
0

Fip är en dödlig sjukdom googla den så kan du läsa mer. Hemsk hemsk är den ialf

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

JILE
0

#18 Tack ska göra det.

Josefa
0

Fast FIP-kisar vill inte äta.

IceJossan
0

FIP-sjuka katter magrar av snabbt, men buken sväller av vätska så det är inte alltid det syns att den magrat av - men det känns när man klappar den.

JILE
0

#20 Ok ja då kan det ju inte vara det då. Han verkar ju pigg och är glansig och fin i pälsen.

#21 Verkar vara en otäck sjukdom…Förvånad

Rafflan
0

Bara för den vart hos dig i 3 år kan det fortfarande vara en hona, mina bekantas "han" katt gick ut i 2 år, sen fick "han" kattungar haha XD

Men om du kan ta den till veterinären å låt dem kolla katten iaf :)

JILE
0

#23 ja, men han borde ju fått ungar nu för det går mkt hankatter här. Sedan sa min grannens dotter att den hette Kurre.

Rafflan
0

#24 asså lite förvirrad, hur vet dem kön om dem är hemlös? :)

JILE
0

#25 Det är grannens katt men de bryr sig inte om den fast de vet att den går här.

blondifire
0

precis. jag blir oxå förvirradObestämd i ena inlägget låter det som en hemlösing, nästa har TS haft den flera år men inte kunnat närma sig den o i tredje är det grannens o barn kallar den kurre??!! QUE?

S*Winsnes Wilda

Signe-Jonna
0

Och var den avmaskad eller inte?

Jourhemmet
0

Hmm du skrev först att den inte hade en ägare och sedan att det är grannens??? Vad snackar du om?

JILE
0

Ja den är avmaskad….och den har gått här i över ett år och vi visste inte vems katt det var förrän min dotter för ett tag sedan fick reda på av en kompis att det var deras katt. Fast de har inte brytt sig om den alls. Så därför kallar jag den för "ägarlös" hoppas ni förstår nu.Obestämd

Nu har vi ordnat så den har ett varmt bo att gå in i men vi ska på dem igen och fråga hur vi ska göra.