Oseriöst eller seriöst avel?
Jag hittade en annons på blocket angående brunmaskade kattungar, hon hade en hemsida så jag gick in:
Redigerad med hänvisning till PUL / Imasy
Hon har både katter och hudar och kör blandras avel, bland annat har hon renrasiga ragdolls som hon använder till sin avel.
Jag är lite nyfiken på att veta om ni tycker att detta är seriöst eller oseriöst.
Det står att kattungen är:
12 v vid leverans
har testade förläldrar för HCM och PKD
avmaskade 3 ggr
chippade
vaccinerade 2 ggr
dolda fel försäkrade i 3 år i folksam
badade fönade och kloklippta
vana vid andra katter, hundar och barn
och så tar hon 3500/kattunge
För mig är det väldigt oseriöst eftersom hon inte har ett mål inom aveln! För mig handlar aveln om att sträva efter ett visst mål i detta fall handlar det om få fram så rastypiska ragdolls som möjligt, både i typen och temperamentet!
Blandar man raser hur som helst kan aldrig veta vad man får, det kan vara en katt som liknar en ragdoll men ha ett ett helt annat temperament, men människor som inte förstår detta med rensrasigt köper antagligen en kattunge som ser ut som en ragdoll till utseendet bara för att det är billigare än en renrasig ragdoll som kostar dubbelt så mycket..
grrrr!!!!
tog ragdolls som ex eftersom jag födder upp dessa!
En hane och 4 fertila honor luktar kattfabrik och blandrasfabrik dessvärre. Ser det inte som seriöst oavsett om alla tester prov och rubbet är gjort.
Sen avmaskar man kattungarna 3 ggr??? Är dom uppfödda i en lada?
Sen skulle jag dubbelkolla alla tester o intyg genom att ringa upp och verkligen höra efter om testerna verkligen är gjorde eller om de är falska eller ej. Ett papper bevisar inte mycket.
/Fridaybrew
Jag var in och tittade lite, och det står bla att kattungepaket från RC medföljer. Men för att få det så måste man väl vara reg uppfödare samt medlem i deras uppfödarklubb. Men de vill väl ha kopia på intyget från Sverak om jag inte minns fel, och sådant kan hon ju knappast ha. Lurat RC?
Man skulle ju kunna tro att det är HCM och PKD hon testat emot, men det framgår ju inte. Dessutom så PKD gör man ju med DNA prov idag, som är enklare och säkrare.
Och det där med HCM, så är det väl vissa krav på veterinären/utrustningen eller hur var det där?
Undrar också det där med dolda felförsäkringen jag. Som jag har fattat så gäller den endbart för raskatter? Vet dock inte hur det är med Folksam som hon har, men hon kanske står och betalar för en försäkring hon inte ens får ut något av den dagen hon behöver?
Det verkar ju bo med många djur, men av bilderna att döma så tyckte jag då att de såg fina och sunda ut, bra miljö etc. Men nej, jag skulle aldrig köpa en katt för 3500 kr. Vad hundarna kostade stog väl inte?
Rent spontant har jag inga invändningar, men det skulle vara intressant att få höra uppfödarens förklaring till varför hon valt att föda upp blandraser istället för renrasiga katter.
Tycker det saknas lite grann som t.ex FIV och FeLV eller vad det nu heter?
Sen att avmaska 3 ggr låter ju lite onödigt.
Men jag själv skulle inte köpa en katt från en sån här avel, då jag inte förstår mig på blandraser egentligen. Visst det blir huskatter ändå, men jag tycker att antingen koncentrerar man sig på raskattavel eller så börjar man arbeta ännu mer med "vanliga" huskatter.
Men även om det här är en seriösare avel så har den knappast några mål. Det hjälper absolut inte att höja huskattstatusen heller. De säljs ju som blandraser med 25% av det osv. Men det går ju inte att veta säkert om man inte får höra från uppfödaren varför hon gjort det här valet.
Och sen om man även tittar på hundaveln så blir det ju heller inte så bra. Jag tycker inte det låter så bra när man planerar en blandras där det kommer finnas 6 olika raser iblandade.
Och så om det inte var nog med det verkar det ju vara kaninavel också.
Men det är ju lätt seriösare än många andra som föder upp huskatter. Men jag är ändå tveksam.
Om man kör blandrasavel på sina renrasiga katter så tycker jag definitivt att man är OSERIÖS!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Om det nu är samma människa som jag menar är hon känd för det hon sysslar med. Stackars människor som blir grundlurade.
#8 Jaså, är det ännu sämre än det ser ut eller?

Tyvärr finns det för gott om idioter där ute =(((
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Varningar finns att sälja raskatt till den människan.
Likaså ras hundar. Om det nu är samma människa vill säja.
Undrar om hon sysslat med hästar oxå ?

Jag vet inte hur seriöst detta är, men det jag reagerar på är era kommentarer. Ni låter bestämda på att det måste vara oseriöst, medans ni i andra trådar skriver att det vore bra om någon började föda upp huskatter seriös (som raskatter, med testade föräldrar osv).
Jag hänger inte alls med nu - för när det väl dyker upp någon som ser ut att göra det nödvändiga så är det ändå bara oseriöst i era ögon.
Eller har jag missat nåt?!

Det du har missat är att många tycker att det är oseriöst att föda upp blandraser och kalla dem för MCO korsningar när det oftast är rena huskatter.Om man nu absolut vill föda upp huskatter så kalla katterna för det som de är dvs huskatter.Gör de tester som ska göras och ta hand om katter och kattungar SAMT avla inte nu eftersom att tillgången är mycket mycketr större än efterfrågan.Sen ogillar jag att vissa uppfödare använder stamnamn som de hittat på själva och gör hemsidor där det ser ut att vara raskatter man säljer.
Stolt ägare till tre La permer
Fast det är information som inte framgår i ursprungsinlägget. Det går inte att föra en vettig diskussion om vi ska vara tvugna att leta mer information på egen hand utanför tråden s a s.
Vi har ursprungsinlägget att utgå ifrån, då får diskussionen föras utifrån det.
#12 Det jag menar är att det här blir "blandraskatter". Säljs inte som huskatter. Det kommer inte göra något som gör läget bättre för huskatter.
Och det har heller inte samma mål som raskattaveln.
Jag är väldigt tveksam mot såna uppfödare då de ofta verkar vara ute efter att tjäna pengar. Eller bara avla för att det är roligt. Jag säger inte att det är så med just den här uppfödaren, men jag blir helt enkelt bara tveksam då.
Det positiva är ju att det verkar vara kollat HCM och PKD, då det är viktigt för dom inblandade raserna.
Och det är ju helt klart ett seriösa arbete än vad som sker på dom flesta huskatterna.
Jag är mer inne på att det ska finnas ett mål med avel. Jag säger inte att det är ett måste varje gång, bara arbetet görs seriöst ändå. Men det här verkar vara en avel där det blir kullar lite då och då, och då tycker jag det ska finnas ett mål.
Målet för raskatter finns ju, och målet för huskatter skulle kunna vara en seriös uppfödning bland huskatter för att höja deras status.
Men med blandraskatter undrar i alla fall jag vad det är för mål.

#14 Håller med, det är inte lätt att hänga med när man inte har någon annons att diskutera efter.
#14 Det finns inget i annonsen eller hemsidan som nämner ordet huskatt. Däremot har personen blandraser mellan t.ex perser och huskatt.
Däremot beskrivs bara kattungen utifrån färgen, men att raserna skrivs ut vad föräldrarna har.
Så nu finns den informationen också.

Finns annonsen kvar? Kan någon PMa länken?

Nu hänger jag med bättre, tack Emma.
*uppfödda på Royal Canin, kattungepaket medföljer från bla Royal Canin - detta kan ju betyda att hon skickar med mat och någon leksak från RC m.fl, för det står inte "Royal Canins kattungepaket".

Bara testerna är gjorda och allt sköts rätt och riktigt, så ser jag inte detta som något direkt fel, bortsett från att det verkligen inte behövs fler katter nu.
Så lite så.
För mig handlar det mycket om att jag är tveksam till den sortens avel. Speciellt när det verkar handla om att dom avlar en hel del.
Man ska ju egentligen inte döma utan att veta mer, men jag blir helt enkelt tveksam om varför personer avlar på det där sättet.
#18 jag har länken, måste jag pm:a den? kan jag inte bara lägga ut den här?
jaha såg nu att inlägget var redigerat..ok då pmar jag länken till #18

#23 Jag har fått länken av Emma, tack ändå!
någon här inne som tänker mejla till denna uppfödare och säga sina åsikter?
gör ju ingen skillnad kanske om man diskuterar om henne här när hon inte ens har en aning om det?
Jag har faktiskt skickat ett mail till henne ang dolda felförsäkringen, då jag inte trodde man kunde få teckna sådan på huskattsavel. Fick svar tillbaka att det gick att göra, så får jag väl lita på det.
Kommer inte att slå mig in på huskattsavel iallafall, så just idag tänker jag inte undersöka saker närmare ;)
Nej, jag tycker det är väl fräckt att maila främmande människor och förklara för dem hur fel de gör. Det är en sak att fråga om avelsmål och liknande, att på något sätt visa intresse men om man endast är ute efter att förklara hur fel människan gör (när katterna enligt den information som ges här i tråden inte far illa) tycker jag är för mycket.
Jag skulle bli rasande men även sårad om någon raskattsavelsmotståndare började kontakta mig bara för att förklara för mig vilken usel människa jag är och vad hemskt det jag gör är. Helt utan att de känner mig eller vet någonting om mig och mina katter.
Att maila när någon säljer kattungar före 12 veckors ålder och liknande, att påpeka att det faktiskt inte är i enlighet med lagen är en sak (men det ska såklart läggas fram på ett snyggt sätt) men att börja kontakta folk för att de "avlar fel" när de faktiskt verkar sköta det hela snyggt… det blir bara moraliserande och nedvärderande mot människan som råkar ut för det.
Håller med, det finns ingen mening med att säga sina åsikter till uppfödaren i det här fallet.
Det är min åsikt att jag tycker sån här avel är lite tveksam, men jag kan inta tvinga andra att tycka lika. Och det vore bara elakt av mig att säga sånt till uppfödaren. Och katterna verkar ju skötas på ett bra sätt, och dom får antagligen en bättre start i livet än många andra.

#27 Håller helt med.
#12 Jag har ALDRIG sagt att jag tycker att man ska avla på huskatter eller blandrasavel. Jag är själv uppfödare av Norska skogkatter och skulle aldrig para några av mina katter med en icke renrasig skogkatt.
/Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#30 Jag har inte nämt några namn - de som känner sig träffade vet att det är dem jag menar. Så känner du dig inte träffad behöver du ju inte ta åt dig.
Angående eventuellt kattungepaket är en garantistämpel eller ej. Kattungepaket oavsett företag det kommer från är REKLAM som är väldigt effektiv och har högt värde för företagen då kattungeköpare speciellt förstakattköpare har inga ingrodda föreställningar om de olika kattmatsföretagen som finns där ute. Då katten lever länge kan man få en kund få en positiv känsla för ett företag så är det guld värt. De tjänar massor om kunden är trogen mer eller mindre i kattens livslängd.
Så Kattungepaket är lika stor garantistämpel såsom vilken annan reklam. dvs ingen garantistämpel alls.
/Fridaybrew