Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 4355 ggr
Kattflicka
0

Vattenfontän i keramik

Jag undrar om någon testat en drickfontän i keramik? Funderar på att köpa denna http://www.swecat.com/vattenfontan-i-keramik men tar gärna emot tips på andra keramikfontäner.

Till er som testat ovanstående fontän, vad tyckte ni? är den lätt att rengöra, lätt att fylla på, hygenisk osv?

chilisalsa
0
elyse
0

Vi har den och tycker att den är jättebra, främst för att den kan diskas i diskmaskin. Känns mycket mer hygienisk än sådana med filter.

Kattflicka
0

Tack för svaren!

Får ta och titta lite på utländska sidor också och se om jag hittar något.

[Norrbysa]
0

Jag har den oxå. Köpte den lite billigare från en tysk sida som tipsades om här i en tidigare tråd.

Älskar den. Har tidigare haft en fresh flow i plast. Den här är mer långvarigt hållbar, knäpptyst och superenkel i konstruktionen.

Själva pumpen ser ut att vara av samma typ som i den andra fontänen. Den är förmodligen i ett standardutförande och går säkert att hitta billigt om den skulle gå sönder.

dara
0

har den inte filter och hur fungerar rengörningen då? går det att använda en vanlig vattenfontän och vad kan problemen vara med att göra det? giftiga ämnen i plasten?

chilisalsa
0

Den som TS menade har inget filter. De med filter kan såklart användas utan filter om man önskar det av t.ex kostnadsskäl. Tror inte det är något stort behov av filter egentligen. Att det inte ska komma mycket hår i vattnet köper jag inte som skäl… sköt fontänen regelbundet istället !

Klart det går att använda en vanlig fontän. Del är samma pumpar. De finns ju i alla material, även keramik och stenmaterial som marmor och så. Det finns även plastmaterial och då är jag mer tveksam. Men jag frågade om de prydnadsfontäner i plastmaterial dom har i en lampbutik här i stan, ett helt gäng fontäner med buddha-figurer och annat. Hon sa att det var ingen fara för husdjur att dricka där. Hennes katter drack flitigt i dom… Sen finns det plastfontäner och vattenfall m.m i något icke poröst plastmaterial som är avsett för och säljs för husdjur… men då kanske mer för reptiler.

Sen kan man såklart gör helt egen fontän… vilket inte är svårt alls Glad En keramikskål och en keramikkula man borrar hål i t.ex… och kanske lite glaskulor som dekoration…

Här är en som säljer egendrejade tingestar…

http://www.etsy.com/shop/CatFountains

Medarbeterare på Kost

dara
0

tack för svaret så fort,