Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2040 ggr
[Maile]
0

Lösa i magen...

Jag fick för en vecka sen hem en 3 mån ragdollkattunge till min 5 mån ragdollkattunge. Den lilla har varit lös (ej rinnande, men löst och illaluktande) i magen sen dess, trodde det berodde på stress, men det borde gått över. Tillägas kan att de nu kommer överens och verkar trivas.

Således har jag testat att ta bort mat i ett dygn, sen ge kokt torsk, utan resultat och även morotspure utan resultat.

Nu har jag börjat låta henne äta torrfoder och hon är fortfarande dålig i magen. 5 mån kattungen har varit bra i magen hela tiden tills nu och hans kost är inte ändrad. De äter exakt samma foder som hos uppfödaren.

Kan man ta bort maten ett dygn och sedan gå direkt på torrfoder (i och med att huskurerna inte hade någon effekt)?

Tacksam för alla tips och råd! Glad

IceJossan
0

Jag undrar om det inte är influensatider för katter nu :S Jag vet massor av katter som är väldigt lösa i magen nu, och det vill inte gå över med skonkost..

Det finns några "dunderkurer" mot dåliga magar, bland annat DiarSanyl och Stomax. Kolla upp det! Om det verkar vara en bakterieinfektion i tarmen brukar min veterinär skriva ut Ronaxan.

Busangardens
0

9 av 10 gånger i min erfarenhet uppstår lösheten av foderbyten/för hasstig övergång.

Kan det vara något som hänt din kisse?

Vid foderbyta ska man alltid göra en långsam övergång mellan fodren genom att blanda dem i lagom mängd.

[Maile]
0

# 1 Intressant att veta! Jag ska kolla upp dessa mediciner.

# 2 De har ätit samma foder sen de kom, samma som de fick hos uppfödaren, RC babycat/kitten. Men som du säger har jag ju testat lite okila kurer på den lilla och det är ju själklart inte bra för magen att byta.

Men vad tror ni, ska jag fortsätta med torrfodret, ingen mjukmat, eventuellt ge Stomax, och hoppas att det löser sig?

Är det bra att ta bort all mat och låta tarmen vila ett dygn eller kommer de förmodligen bara bli lösa igen när de får tillbaka maten?

Busangardens
0

#3 Jag hade låtit magen vila ett dygn och sedan börjat på nya kula och vänja katten vid fodret succesivt  och med lite åt gången.