Ute resp. Inne - Fördel, Nackdel, Faror?
En del av er kanske har upptäkt att jag funderar på att låta min tös vara utekatt igen då hon inte riktigt trivs inmhus men jag måste säga att osäkerheten gentemot det är stor.
Därför vänder jag mig nu med något jag tror är de mest disskuterade frågor till er för att verkligen veta vilket val jag ska välja.
_Frågorna är:
Vilka för- och nackdelar samt faror finns det för en utekatt?
Vilka för- och nackdelar samt faror finns det för en innekatt?_
**OBS
**Jag vill att ni skriver er åsikt, era erfarenheter och att ni låter bli att kommentera varandra då jag tror dessa frågor är ganska laddade. Jag vill ha en tråd där jag kan väga ute- och innevistelse mot varandra från erfarna kattägare. Jag vill alltså ha en lugn och problemfri tråd.
Det som jag tycker är största fördelen för utekatter och största nackdelen för innekatter är motionen. En utekatt kan motionera och aktivera sig själv. En innekatt måste man som ägare anstränga sig lite mer angående det.
En del av detta går ju att lösa med rastgård som jag påpekat tidigare.
Sen en annan sak som är en stor nackdel för utekatter och en stor fördel för innekatter är när katten blir sjuk. En innekatt kan man ofta upptäcka i god tid när något är fel. Om katten börjar kissa mer, om katten spyr osv.
Sen finns det ju väldigt mycket faror för en utekatt. Trafik, elaka människor, rovdjur osv osv. Finns hur mycket som helst.
Riskerna för innekatter beror lite på hur man bor. Bor man högt upp och slarvar med säkerheten vid fönster och liknande så kan katten göra sig illa.
Men annars i övrigt så finns det ju samma risker för en innekatt som en utekatt eftersom utekatterna kommer ju in också.
Lite annat är att en utekatt har ett större revir som den ofta kan måsta försvara. Det i sig är en stress. Det plus allt annat som kan hända ute som kan orsaka stress.
Något en innekatt inte behöver utsättas för på det sättet.
Det är det jag kommer på nu såhär direkt.
Fördelar med en katt utomhus är att den får mer motion och får använda mycket av sina insinkter. Som tex att jaga. Nackdelarna är ju rätt mycket. Det finns många grymma människor som gärna skadar katten. Den kan äta råttgift och andra farliga saker. Den kan bli överkörd. Den kanske aldrig kommer hem igen. Den kan bråka med andra katter och själv bli skadad eller skada andra katter mm.
Fördelen med en katt inomhus är många. Man vet var man har sin katt och behöver inte oroa sig att något ska hända den, Ingen annan kan skada eller köra över din katt. Dem lever helt enkelt säkrare inomhus. Jag kan inte se några nackdelar med att ha en katt inomhus. Man kan även motionera sin katt inomhus genom bus och tex laserpekare. Och man kan tillgodose deras instinktsbehov med olika lekar och leksaker. Så dem kan ha ett fantastiskt liv inomhus och dessutom ett säkert liv. Det kräver så klart mer tid från en att tillgodose deras behov än om dem är utekatter, men det är det värt tycker jag. Och man kan alltid gå ut i koppel om man vill tillgodose deras behov ännu mer.
Ja detta tycker jag :). Jag föredrar mer innekatt och att gå ut i koppel än okontrollerad utevistelse.
Och sen kan det ju vara värt att tillägga nackdelarna för utekatter från andra vinklar.
Har man grannar tycker jag det är ens ansvar att kolla så det är okej. Och det är ett rätt stort område man måste kolla i då.
Finns det någon som är allergisk så kan det bli ett stort problem, finns de som är så allergiska att de kanske måste sanera efteråt om katten skulle gå in i huset.
Sen kommer katten antagligen att jaga. Och med många utekatter är det en hel del smådjur som dör varje år. Och eftersom det inte är naturligt i den svenska faunan så kan det skapa problem.
Och något som jag själv upplevt så jagade en utekatt min kanin som jag hade i koppel. Och det finns fler som haft problem med att katter t.o.m dödat deras djur.
Katten kan kanske börja kissa och bajsa i andras trädgårdar, kissa ner möbler. Revirmarkera på hus. Sandlådor kanske kommer användas som toalåda.
Och det som är ett stort problem då när man har utekatt är att man inte har någon aning vad ens katt sysslar med om man inte håller koll hela tiden. Så det är något man verkligen måste ha i tankarna.
Därför är min åsikt att innekatt är det enda rätta. Och tyvärr finns det fall där katten kanske inte ens skulle nöja sig med en rastgård, men den måste ju i såna fall få omplaceras till ett lämpligt ställe där man tänker på kattens bästa och allt runt omkring. Kolla med grannar osv.
Men jag tycker att en kattägare ska ha samma ansvar som en hundägare. Att man som kattägare får engagera sig lika mycket som med hundar för att de ska bli ordentligt aktiverade.
Det finns så mycket mer att tänka på än bara katten.
Nackdelar med utekatt:
- katten kan bli överkörd
- stenad(har hänt min katt som jag hade som barn),
- "kinappad" (dvs någon annan börjar mata den)
- Bortjagad av andra katter/ människor
- skadad i revirbråk med andra katter
- grannsämjan kan bli sämre om katten kissar/bajsar på deras gård eller smiter in till dem.
- fertila honor blir dräktiga
- katten kan protesterra mer om ni inte släpper ut den när den vill.
mindre social (hände flera kompisars katter då dom börja släppa ut dem)
- Du får sämre koll på kattens hälsa, skiter den ute ser du aldrig hur avföringen är, är katten ute mkt kan den komma hem då de är för sent :(
Fördelar med utekatt
- utlopp för energi som du inte kan tillgodose henne.
- blir sällan tjock
- billigare i drift (många tänker så när de ska släppa ut dom)
- sen kom jag inte på fler.
Visst finns de fördelar och nackdelar med innekatte också. En innekatt lever längre än en utekatt. Du har mer koll hur innekatten mår och kan ta den till veterinären i tid.
De finns jättebra leksaker att kunna ge innekatten lika bra aktivitet som utekatten men på ett säkrare sätt, ibland krävs de bara lite engagemang hos ägaren för att katten ska bli lycklig.
Bra trådstart och svar hittills =)
Håller med om det som hittills tagits upp och försöker inte upprepa.
Nackdel UTEkatt:
-De markerar på platser som stör människor, tex verandor, trappportar och liknande
-De bajsar och kissar på platser som inte uppskattas, värst är barnens sandlådor.
-Man får inte umgås med sin katt lika mycket.
-Katten är inte lika ren som en innekatt.
-De kan fastna i olika utrymmen tex någons garage eller källare där ingen har sett katten smitit in så det behöver inte finnas ont uppsåt bakom det hela.
-Samma som ovan men med ont uppsåt.
-Äter bytesdjur som har blivit förgiftade tex råttor och möss som anticimex laggt ut gift för.
-Lever ett hårdare liv med vad allt det innebär tex kortare livstid pga olyckor, förgiftning ont uppsåt mm (dock finns det gamla utekatter men om man ser till hela utekattspopulationen så är medellivslängden kortar än för innekatter)
Fördelar UTEkatt:
-De får troligen sin nödvändiga motion dock inte en garanti finns lata utekatter som är tjocka =)
-Man sparar ett par kronor på bra kattmöbler och mat samt sand.
-------------
Nackdeler INNEkatt:
-De har inte tillräckligt stort utrymme att röra sig på.(men de anpassar sig, samt kattpromenad med koppel är helt ok)
-Man kan inte slänga ut katten om man ledsnaar på den för stunden eller den irriterar en.
-Om de markerar eller råka missköta sig på annat vis så är det INOMhus =(
-Har dom sönder något så är det ens egna grejer. Tex spyr när de ligger ovanpå den stationära datorn så datorn kortslöts och började brinna *oops* Hände här var mest orolig för katten först sen datorn.
-ska man vara borta för längre behöver man skaffa kattvakt som kommer eller som man lämna katten hos.
-katterna är inne mycket mer än utekatter vilket innebär mer tid att göra bus eller saker dom inte får göra, därför är uppfostran än mer viktig att göra. Tex inte äta på växter, gnaga elkablar hoppa upp på spisen när man vänder ryggen till osv osv Ens egna husregler som man anser är viktiga.
Fördelar INNEkatt:
-MAn ser katternas personlighet mycket mer.
-Katten stressas inte av utelivet.
-Man kan gosa när man vill, man känner närhet mycket mer.
-KAtten är renare än en utekatt
-Man investerar förhoppningsvis mer i kattmöbler och leksaker vilket ger en nöjd katt som man kan se njuta av ett lyxliv.
-De blir konstant uppfostrade förhoppningsvis när de gör något som är fel så de blir ordningsamma innekatter som alltid sköter sig. Vad jag menar är att innekatter blir oftare påminda om husreglerna och följer dom troligen bättre än en utekatt tex.
-Man bjuds på unika tillfällen oftare där man ser att katten gör något som man inte sett tidigare.
-När man kommer hem så har man någon som väntar.
-Man ser avvikande beteendemönster snabbare eller direkt som kan tyda på att något är fel på katten och den behöver vård.
-Man slipper oroa sig varje dag för man vet vart katten är och att den har det bra, till skillnad från utekatter där man kanske oroar sig mer för katten.
-Man känner förhoppningsvis/troligtvis större ansvar för katten när den är en innekatt.
/Fridaybrew
#5 Lite tillägg på dina nackdelar för innekatter.
"-Om de markerar eller råka missköta sig på annat vis så är det INOMhus =("
"-Har dom sönder något så är det ens egna grejer. Tex spyr när de ligger ovanpå den stationära datorn så datorn kortslöts och började brinna *oops* Hände här var mest orolig för katten först sen datorn"
Detta kan även hända om man har en utekatt.
"-ska man vara borta för längre behöver man skaffa kattvakt som kommer eller som man lämna katten hos."
Detta spelar ingen roll om man har utekatt eller innekatt. En katt ska ha tillsyn varje dag. Så ska man bort längre än en dag måste man fixa kattvakt ändå.
=)
/Fridaybrew
#5 Förklara gärna vad du menade med "Man kan inte slänga ut katten om man ledsnaar på den för stunden eller den irriterar en" så jag inte missförstår dig.
#8 tex om katten stör när man arbetar eller gör något som gör en irriterad eller något annat så kan man släppa ut katten helt enkelt med en utekatt. En inne katt finns inte det alternativet, dock kan man låta katten vara inne i ett annat rum temporärt.
Ordet "slänga" ska inte tas bokstavligt =)
/Fridaybrew
#9 Ok. Tack för att du förklarade. Jag blir dock aldrig irriterad på mina katter så det bekymmret har jag inte. 
Nu har jag nogrannt läst igenom era åsikter flera gånger om och vill tacka er för att ha delgivit er med det. Familjen har nu disskuterat våran tös noggrannt och med eftertanke och har valt att hålla henne inomhus just för att skydda henne mot alla stress som kan förekomma utomhus. Hennes utevistelser kommer bestå av innätad altan och koppel promenader. Även om där vi bor är idyliskt för en utekatt anser vi det inte vara idyliskt nog för att släppa ut henne i det fria. Dagen kanske kommer då hon får gå ute men den dagen är inte här och inte heller nu.
Tack för all er hjälp i alla fall.
Ur egosyfte så skulle jag säga all denna stress o oro det skapar då man ej får tag i katten ,då den helt enkelt ej kommer tillbaks. Hur fruktansvärt jobbigt det är när man springer o letar o man vet ju inom sig hur otroligt mycket som kan hända ute.
Varje dag/vecka ser jag annonser i tidningar mm om bortsprungen katt.Blir alltid illa berörd för undrar hur många av dessa som nånsin återfinns. En del hittas väl påkörda el instängda/ihjälsvultna men många bara försvinner..
Jag bor på landet o min katt är ute under kontrollerade former.Alltså är ute ett tag o sedan in o äter o ut igen mm. Alltid inne natt o ej ute när jag är borta. Har alltid koll så han ej är borta för länge el är hos mina föräldrar om jag jobbar längre pass. Vill helst inte att han är ute när det är mörkt pga räv mm.
Alla katter vill säkert vara ute men så otroligt många gånger jag tvärnitat pga katter(märk väl att de flesta människor bara kör om något springer upp på vägen).Sett många gånger o tycker det är väldigt märkligt. Undrar alltid hur man blivit fostrad då.
mvh
Agneta
Utekatt framför innekatt anser jag. Visst finns det faror utomhus, men då har man ändå gett katten ett värdefullt, naturligt liv. Jag anser att innekatter inte riktigt lever, koppelpromenad och utegård kan aldrig jämföras med fritt uteliv.
Mina nackdelar med utekatt är:
- Störa grannar
- Man ser inte lika bra om den blir sjuk
- Den kan bli påkörd (men har endast sett/hört om två överkörda katter i mitt liv)
- Egoistiska (den är inte inne så man kan gosa med den när som helst och den blir mer självständig och mindre beroende och klängig. Man slipper oroa sig)
Fördelar:
- Den får motion
- Den får jaga (egenfångad BARF)
- Den får leva naturligt
- Den får komma och gå som den vill
#13 ett tillägg för det.
För att det ska vara så naturligt som möjligt bör man väl i såna fall bo på landet minst. Och som jag skrivit tidigare så bör man kolla med alla grannar det finns en risk att katten kan gå till, och det handlar om ett stort område. För en katt kan skapa många problem, och tillräckligt respekt ska man väl ha för andra människor för att kunna fråga. Och sen respektera om det finns någon som inte tycker det är okej.
Sen måste man ju vara beredd att det kommer dyka upp problem, och då måste man ju ta ansvar över sin katt. Och risken finns då att man måste omplacera, eller hålla katten inne.
Nackdelar med att katten får jaga : Större risk för mask, bytet kan få lida. Den risken finns ju även om man har rastgård.
Som människa kan man ju se till att en katt får använda sin jaktinstinkt utan att katten faktiskt jagar. Då blir det fördelen att den i såna fall inte alls har så stor risk att få mask. Och inget byte får lida.
Sen beroende hur man bor finns det en risk att katten kommer att jaga andras husdjur.
Angående att den får komma och gå som den vill : Det kan man ju göra så att katten får komma och gå som den vill i en rastgård. Har man en tomt så kan man bygga en stor rastgård.
Då bllir det väl utan tak, så risken för rovfåglar finns fortfarande.
Angående att den kan bli påkörd: Det är en väldigt stor risk för katter. Det är den vanligaste dödsorsaken.
En av de största nackdelarna med utekatt : Du har ingen koll alls på vad katten gör, och du kan alltså heller inte ta ordentligt med ansvar över katten.
#14 Vad tusan! Du ska inte kommentera andras inlägg, det stod i #0 och du kan inte göra "tillägg" på MITT inlägg. Jag har skrivit att katten kan störa grannar som en nackdel, men jag anser också att bor man i villaområde eller ännu mer, på landet då får grannar räkna med att det finns utekatter i området. Men självklart ska man meddela dem att de ska ta kontakt om katten är störande och kissar på deras gård osv. Men innan dess kan de inte hindra en att ha utekatt. Rastgård som du förespråkar tycker jag är hemskt! Katten blir ju INSTÄNGD! Nej, hellre ren innekatt då som inte vet vad den går miste om. Koppel är jag också mycket emot, det är förnedrande, katten är ingen hund. Att bli påkörd är som sagt inget jag ser som ett problem för jag har bara sett EN katt påkörd och det var en LITEN kattunge inne i en stad + att jag hört om EN annan katt som blivit påkörd. Bor man lantligt till eller i ett villaområde ser jag inget större problem med detta. Detta är MIN åsikt och DU anser att katten SKA vara inne, utan undantag, låt oss stanna vid det och inte förstöra tråden!
#15 Sorry att jag inte gjorde ett helt eget då. men jag tyckte att det var lättast att göra så. Jag kommenterar inte din syn på det hela, eftersom jag antog att det var det TS menade. Jag la bara till lite på det du tog upp.
Men nu när du skriver så ser jag att du inte har respekt för andra människor eftersom jag då enligt dig inte kan bosätta mig på landet eftersom jag måste räkna med att det finns utekatter då.
Det är du som attackerar mitt sätt att hålla katt, eftersom du tycker att jag i såna fall plågar mina katter. Mer än så har jag nog inte att säga dig, men tycker du ska tänka dig för. Jag höll mig till trådsyftet i alla fall.
#15 Jag blir less på att folk här inne hela tiden ska "lära" andra att tänka som dem. Du har ju sagt din åsikt i denna tråd utifrån flera andra inlägg. Du kan ju bara skriva ett inlägg med vad du tycker och sedan är det bra. Och ja, man får räkna med utekatter om man bor på landet MEN jag skrev ju också att om de ex kissar på ens gård så ska de självklart komma till mig och klaga för katten är ju mitt ansvar.
#17Jag höll mig till trådsyftet och du blev less och attackerade genast mitt sätt att hålla katter på.
Så när du t.ex får det att låta som att väldigt få katter bli påkörda ska jag bara sitta och hålla tyst även fast det inte är hela sanningen för jag har redan sagt vissa saker i den här tråden?
Eller när jag kommer på mer saker när man läser t.ex ditt svar så får jag heller inte säga mer?
Men nu ska jag inte säga mer om det här i den här tråden, har du mer att säga kan du ju skicka ett pm eller nåt.
Jag har anordnat omröstning bland mina katter om hur de ser på att vara ute som de själva vill alternativt vara innekatter. Det blev 12-0 för att vara ute som de själva vill. Ett och annat slagsmål tar vi som krydda på tillvaron och eventuella sår vägs upp av nöjet att sitta vid ett sorkhål och vänta på maten, sade de. Bilar är förstås farliga och vi skulle inte vilja bo vid någon väg med mycket trafik. Men främmande människor är nog det som kattmammor verkligen måste lära sina ungar att inte lita på. Den äldsta är över 16 år, hennes tre barn är över 14 år så de har lite livserfarenhet. Minstingen är bara 2,5 år.
Som ni väl gissat så tycker jag att det enda som kan komma ifråga om man vill ha katt är att låta dem vara ute som de själva vill men då måste man bo så att det är möjligt och det gäller att välja ställe att bo på om man vill ha katt. Det får inte vara tättbebyggda villa- eller radhusområden och det får inte vara nära någon väg med mycket trafik.
Om jag vore katt skulle jag hellre leva fem år i frihet än 15 år instängd i en lägenhet men jag tänker lika om mig själv. Ta lite risker och få chansen till lite upplevelser. Jag bryr mig inte om att vara rädd för varg eller björn, jag liftade genom Marocko när jag var ung, jag flög med ett luggslitet inrikesplan i Afrika förra hösten mm.
Och just det, det är ingen mänsklig rättighet att ha katt, tycker jag. Kanske är det så att en orolig matte/husse innebär att det blir innekatt.
#19 Ibland tänker vi trots allt rätt lika ;)
#19 Alla djur skulle antagligen välja samma sak om dom fick, men vi människor tar ansvar över alla andra.
Min katt vill ut på sommaren, men det betyder ju inte att hon ska gå själv heller?
Man kan ge dom utemiljön ändå. Och det är väl egentligen den perfekta kombinationen? Man tar bort dom mesta riskerna för utekatter, samtidigt som man minskar nackdelarna med innekatter om man bygger en stor rastgård.
#21 Enda sättet man skulle kunna ge en katt en kattgård som gick jämföra med uteliv skulle vara om man inhängnade en hel äng/skog där katten fick springa fritt. Det vore det ultimata enligt mig.
Mina katter skulle känna sig synnerligen instängda om jag inhägnade min tomt så att de inte kunde gå någon annanstans. Tomten är ändå 3000 m2. Fast hade de haft det så från början hade de kanske inte klagat men det är ju en utopi att inhägna så stort område och att laga och reparera. Det räcker ju inte med ett par eltrådar som man gör med kor och hästar.
Att se det som en fördel att innekatten inte kan få mask, inte kan bli överkörd, inte behöver råka i slagsmål, inte blir smutsig m fl argument är ju att skydda katten mot livet. Att leva innebär att utsätta sig för faror hela tiden. Det är inte att ta ansvar för sin katt att ha den instängd hela dess liv. Att ta ansvar är att se till att katten får utlopp för sina naturliga beteenden och kan man inte ge den det så ska man vänta med att skaffa katt till dess att så är möjligt.
Törs ni, som tycker att ni ger katten ett bättre liv som innekatt än att den får gå ut, åka bil, gå över gatan, åka tunnelbana, åka cykel mm? Törs ni äta över huvud taget med tanke på alla alarmerande nyheter om att man dör i förtid nästan av alla livsmedel? Om ni har barn, törs ni då låta barnen åka med i bilen, gå ensamma över gatan, åka cykel, använda klätterställningar på lekplatser, bada i någon sjö, gå i skolan?
Varför är det ingen som har en falabella i lägenhet och tar hissen för att den ska få gå en liten promenad någon gång ibland? Varför är det bara katter och en del gnagare som det är tillåtet att ha instängda hela livet. Kaniner ska vi förstås inte glömma.
Jo men om vi lägger undan våra personliga åsikter och ser bara på fakta?.
Men jag ser nu att det inte kommer gå att hålla en sån diskussion här så tycker vi borde lägga ner det på en gång istället.
#23 Att leva innebär inte att utsätta sig för faror. Men det är klart att man ska se till att katten får utlopp för sina instinkter, precis som alla andra djur. Precis som katten kan få göra under kontrollerade former, precis som hundar och andra djur.
Tråkigt att du ska behöva ta den tonen när man enbart försöker diskutera utifrån fakta som finns. Men som jag skrev ovan, så ser jag att det inte kommer gå att hålla en sån diskussion. Tråkigt.
För det var ju det som var meningen med tråden. Inte att vi ännu en gång ska sitta och skriva åt och fram till varandra utifrån våra personliga åsikter vad som är bäst för katten. Även om det är svårt att hålla borta dom helt kan man ju ändå försöka diskutera utifrån den fakta som finns.
Man kan visst det ta ansvar även om ens katter är innekatter eller får gå ut i koppel. Katterna kan ändå få utlopp för sina naturliga beteenden genom aktivitets lekar och aktivitetsleksaker som just är för att dem ska få utlopp för sina beteenden. Däremot tar man inget ansvar om man har innekatt och inte aktiverar den. Men vi alla tycker olika om det med inne och ute katter. Men det ts ville veta var för och nackdelar med både och, inte massa diskussioner. Men jag själv kunde inte låta bli att skriva när det skrevs att vi som har innekatter är oansvariga. För det tycker jag är helt fel!!!
Man kan visst det ta ansvar även om ens katter är innekatter eller får gå ut i koppel. Katterna kan ändå få utlopp för sina naturliga beteenden genom aktivitets lekar och aktivitetsleksaker som just är för att dem ska få utlopp för sina beteenden. Däremot tar man inget ansvar om man har innekatt och inte aktiverar den. Men vi alla tycker olika om det med inne och ute katter. Men det ts ville veta var för och nackdelar med både och, inte massa diskussioner. Men jag själv kunde inte låta bli att skriva när det skrevs att vi som har innekatter är oansvariga. För det tycker jag är helt fel!!!
#24 Tråden handlar ju just om våra åsikter och inte om fakta. Det finns ju ingen fakta i om man ska ha katter inne eller ute. Men strunt i det, vi har olika åsikter och så kan det vara helt enkelt. Ingen behöver då bli övertalad att byta åsikt.
#27 nej tråden handlade om att man skulle ställa nackdelar mot fördelar. Inte att vi skulle säga våra personliga åsikter.
Och där finns det mycket fakta att kolla på. Det är en åsikt att katter trivs bäst ute, det är fakta att många katter blir ihjälkörda utomhus.
Så tittar man bara på fakta som finns så går det att disktuera utifrån det. Men som sagt så verkar det omöjligt att kunna hålla en sån diskussion och det är tråkigt.
Något annat än personliga åsikter är det ytterst sällan fråga om här på siten och inget fel i det. Vill man veta vad någon tycker blir det förstås diskussion. Under en diskussion kan det komma fram synpunkter som gör att någon ändrar sig men då krävs det att man har kurage nog att backa.
Vetenskap är motsatsen till personliga åsikter (plus pseudovetenskap men det lämnar vi utanför här ). Som jag ser det är det många trådar här där TS ställer en fråga för att hitta någon som håller med och om man inte håller med dyker det upp någon som tycker att man är otrevlig.
En site som denna ger möjlighet för olika åsikter att komma fram och inte minst erfarenheter som olika kattägare gjort men siten får absolut inte bli i stället för ett veterinärbesök.
Nu var frågan vad olika tycker om ha katter som innekatter alternativt att låta dem gå ut på egen hand. Bland de fördelar som angivits att ha katten som innekatt finner jag att alltför många enbart tar sikte på ägarens behov men glömmer kattens.
#29 Fast det ger inget om det blir samma diskussion om och om igen där man bara utgår från sina personliga åsikter.
Men när man räknar upp nackdelar och fördelar är det inte lätt att titta och kommentera på hela kattägandet på en gång. Det finns mycket att säga om just kattens behov, men inget som nödvändigtvis kommer hamna under för- och nackdelar om innekatter och utekatter.
Kattens behov är ju samma vad man än väljer. Skillnaden blir bara på hur man måste göra för att katten ska få vad den behöver.
Kopierat från mitt inlägg i #0
"Jag vill att ni skriver er åsikt, era erfarenheter och att ni låter bli att kommentera varandra då jag tror dessa frågor är ganska laddade."
Ett stort minus för utekatter som jag inte hittat i tråden är FÄSTINGAR. Äckliga kryp som kan ställa till mycket sjukdom och elende.
Zabelle
För min del synes det som nackdelarna som anges är nackdelar för ägaren men inte för katten.
En katt bryr sig inte om fästingar. Som ägare får man kolla igenom pälsen en gång om dag och hittar man en fästing får man ta bort den. Fästingar är inte per definition äckliga. Det är enbart vad en människa tycker. Katter bryr sig inte om de är smutsiga men när en katt kommer in med smutsiga fötter blir det jobb för ägaren. En sork som katten tar upplever nog inte mer smärta under sitt liv än de slaktdjur som annars blir till kattmat.
Kanske blir innekatter äldre än katter som får vistas ute på sina villkor men vad är det för liv att vara instängd hela livet. Det är ren och skär inbillning att tro att man kan erbjuda en katt ett liv där den får utlopp för sitt naturliga beteende om den inte får gå fritt ute. En annan sak är att det lämpar sig inte att ha katt i alla bostadsmiljöer men att en människa bestämmer sig för att ha katt även om det blir till priset av att katten blir fånge i en lägenhet eller hus finner jag vara ett övergrepp mot katten.
Talesättet att man ska behandla andra på samma sätt som man vill bli behandlad själv gäller även människa och katt emellan när det gäller att ha en katt som innekatt som kanske får gå i koppel eller ut i en rasthage. Skulle någon människa vilja ha sådan begränsning i sin rörelsefrihet så att man aldrig fick gå längre än 50 m hemifrån?
Jag kan inte komma på en enda fördel för katten att tvingas vara innekatt eller att bo i ett tättbebyggt område och få bannor för att grannens trädgårdsmöbler blivit smutsiga.
#31 Men som jag tolkade var det också nackdelar och fördelar. Inte bara en åsikt som "att så det det vara bara för att det ska vara så".
Om du förstår hur jag menar.
#33 Fast en fästing kan sprida sjukdomar och kan alltså drabba katten.
Så för att en sork knappast upplever mer smärta än slaktdjuren så ska man lika gärna köpa kattmat och låta sorkarna lida?
Angående deras instinkter och naturliga beteenden så kan man precis som med alla andra djur låta dom få utöva det men under kontrollerade former.
Det är din personliga åsikt att katter blir fångade i ett hus eller en lägenhet. Du kan heller inte jämföra med människor då vi är helt olika varelser. Går man med katten i koppel kan den dessutom välja exakt hur långt bort från hem den vill gå. Man kan även åka till olika platser så katten får uppleva nya ställen. Den är inte så begränsad som du verkar tro.
Och när man har katt, vad man än väljer måste man själv kunna inse nackdelarna och fördelarna även om man själv tycker att vissa negativa saker inte alls är en nackdel. Och som utekattsägare måste man också inse att man kan inte ta fullt ansvar, det är omöjligt eftersom man helt enkelt inte har koll på katten.
Det jag vill ha sagt är att man inte ska blunda för det som finns. Jag som innekattsägare inser att man måste ta sitt ansvar över katten och att den ska få utlopp för sina instinkter och att man måste anpassa allt efter sin egna katts behov. Jag inser också att jag får kämpa mer än en utekattsägare för att min katt ska få utlopp för allt. Men jag inser också att det går att göra utan att katten ska måsta springa själv. Det är synd att många ska vara så låsta på att katten blir fängslad och inlåst, för så är det verkligen inte.
Vore trevligt om det skulle kunna gå att försöka acceptera och kunna föra en sån här diskussion utan att det bara ska bli om personliga åsikter. Dom personliga åsikterna får gärna synas i diskussionen, men inte ta över helt och börja anklaga dom som då har t.ex innekatter. Det är väldigt tråkigt för det första att höra, men sen kommer man ju heller ingenstans i en diskussion.
Man får försöka ha med lite mer fakta också, för annars blir det bara att man säger att något ska vara på ett särskilt sätt bara för att man säger att det ska vara så. Och att då döma t.ex innekattsägarna för att låsa in sina katter, och att man inte tar sitt ansvar bara för att man själv inte anser att det är ett kattliv. Vad ger det i ett forum där man ska diskutera? Vad ger det förutom att man bara är elak.
Jag är emot utekatter av många anledningar, och till stor del för kattens skull. Men jag försöker ändå diskutera utifrån den fakta som finns.
#34 Jag syfta mer kring egna erfarenheter och egna åsikter/tankar om för/nackdelar mot inne/utekatter.
#35 Okej då missuppfattade jag dig.
#34 Du skriver: "Man får försöka ha med lite mer fakta också, för annars blir det bara att man säger att något ska vara på ett särskilt sätt bara för att man säger att det ska vara så. Och att då döma t.ex innekattsägarna för att låsa in sina katter, och att man inte tar sitt ansvar bara för att man själv inte anser att det är ett kattliv. Vad ger det i ett forum där man ska diskutera? Vad ger det förutom att man bara är elak." Vad har du för fakta om din åsikt då som skulle vara MER fakta än det vi har att säga? Vi säger våra åsikter, precis som innekattsägarna, på precis samma sätt. Hur många gånger har inte utekattsägare blivit påhoppade och anklagade att vara dåliga djurägare som utsätter sina djur för livsfara. När någon går emot och säger en annan åsikt då blir den kallad elak. I en diskussion finns olika åsikter, det är ju själva grejen med diskussioner. Du skriver också att man som innekattsägare har skyldighet att ordna ALLT så att katten får utlopp för sina behov. Hur menar du att man ska ändra ALLT efter kattens behov? Du skriver: "Men jag inser också att det går att göra utan att katten ska måsta springa själv." Vad i hela friden menar du med den meningen? Behöver katten inte springa?
#37 Med det första menar jag helt enkelt att man ska titta på den fakta som finns. Bland annat är det fakta att många katter blir överkörda. Men enligt vissa är det ju då inte en nackdel. Men jag tycker det är fel att bara blunda för allt och sen bara enbart säga sin åsikt utan att egentligen veta varför mer än att man bara tycker så. Vi har alla våra åsikter om vad vi anser är bäst för katten, men om vi då enbart sitter och pratar utifrån våra åsikter så kommer man ju inte komma någonstans i en diskussion. Speciellt inte när det blir så extremt som att innekatter är fängslade i sina hem och att det är ett övergrepp mot katter.
Det är en sak att säga att man direkt är en dålig djurägare bara för att man släpper ut sin katt själv, men en annan sak att faktiskt diskutera i ett forum att det är att utsätta sitt djur för fara. För det är ju ändå fakta, och något man heller inte ska blunda för när man väljer det alternativet. Men bara för att det finns dom som "attackerar" och säger så direkt, gör det väl inte mer rätt att man ska göra samma sak själv? Även mina kommentarer är "färgade" av min åsikt, men jag försöker i alla fall gå efter för- och nackdelarna och föra en diskussion utifrån det. Det handlar inte om att jag vill tjata om min åsikt för det skulle aldrig ge något alls, jag vill bara kunna hålla en diskussion utifrån för och nackdelarna. Och försöka diskutera alternativen utifrån dom.
Att man ska ändra allt efter kattens behov innebär helt enkelt att man kan måste göra om t.ex hela lägenheten eller huset efter katten. Så att dom får så mycket aktivering som möjligt. Vilket jag tycker man ska göra även om man har en utekatt som kan klättra utomhus t.ex.
Och med den sista meningen menar jag helt enkelt att man måste inte släppa ut katten själv för att den ska bli aktiverad utifrån sina behov och instinkter.
Och nu var inte heller meddelandet riktat mot dig utan till Anunnaki som inte svarade på tidigare saker. Och när det då kom en kommentar om att innekatter är fängslade och att det är ett övergrepp mot dom kunde jag inte hålla tyst.

Fördel med innekatter :
Inte lika farligt, varken bilar,kattdödare, olika gifter osv brukar finnas inomhus.
Fördel med utekatter.
Man behöver inte underhålla dem då de gör det själv.
Kan tyvärr inte komma på fler fördelar
Nackdel med innekatt.
Det krävs mer av människan för att hålla katten glad.
Nackdel med utekatt
bilar,gifter,elaka människor, vilda djur,andra katter,
En innekatt som får gå ut i koppel får allt det positiva men slipper det negativa.Visst, den får inte springa själv, men enligt lag har man ett ansvar för sin katt och det ansvaret ska man inte lägga över på någon annan.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag tycker att det mesta för- och nackdelar jag kan komma på är uppräknade redan. Mina katter var innekatter i 2 år och sen utekatter i 1½ för att nu vara tillbaka som innekatter igen. Den största fördelen enligt mig med innekatt är att jag inte oroar mig för att något ska hända dom längre. När katterna var borta flera dagar i sträck så oroade jag mig konstant för att något skulle ha hänt dom och det blev ännu värre när min kompis utekatt hittades död utan synlig orsak, så hon vet inte ens vad som hände med honom.
Sen jag flyttade och började ha katterna inne igen så har dom blivit mer sociala, dom vill gosa varje dag istället för några minuter i veckan och dom busar mer med varandra. När jag märker att dom börjar vara aktiva även på natten så tar jag ut dom i koppel så dom får röra ordentligt på sig. Jag föredrar helt klart innekatter framför utekatter.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Håller i stort sett med #33.
Alla fördelar och nackdelar är ju redan uppräknade såvitt jag kan se. Bor man i ett område där katter försvinner dagligen för att bli plågade av elaka människor, så skulle jag inte heller släppa ut min katt. Men sikta på att flytta.
Bor man på landet så är ju räven eller stora rovfåglar eller ormar osv en riskfaktor. Jag hade en kull för många år sedan och allihopa blev utekatter, två i stockholmsförort, en i småstad och en på ensliga landet i dalarna. alla lever och har hälsan utom den i dalarna.. jag gör inga statistiska anspråk med ett så magert material som fyra katter, men vill bara poängtera att det är inte bara bilar och människor som är farliga. Inomhus finns spisar, diskmedel, och annat läskigt.
För mig, understryker att det är min åsikt och ingen allmän sanning, så är det egoistiskt att hålla katten inne med motiveringen att det finns faror ute. Ja det är klart det finns. Men, tänk dig själv, skulle du vilja bli inspärrad inomhus för resten av ditt liv? Sannolikt inte, och då har vi människor ändå telefoner, tv, besök, handarbete, osv osv att roa oss med. Om innekatten är social mot dig och sen slutar vara det när den får gå ut, så var den kanske social för att den var tvungen och inte för att den ville? Det skulle inte kännas bra för mig..
Ett litet citat från Hitta Nemo; -Jag lovade ju att jag inte skulle låta något hända honom! - Gjorde du? Det var en konstig sak att lova. Om ingenting någonsin skulle hända honom, ja då skulle ju ingenting någonsin… hända honom!

#41 innekatten vet inget annat. precis som fåglar och andra djur som lever i bur. Sen betyder ju inte innekatt att de aldrig får vara ute, bara det att man tar ett ansvar för att katten ej ska göra illa sig genom att ha koll på den.
Det går inte jämföra katter och människor.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#41 men farorna inomhus finns ju även för utekatterna om man inte låser ute dom förstås.
En katt blir inte inlåst, lika lite som att vi inte låser in våra hundar, våra kaniner, våra hästar osv.
#42 citerar #0;
"OBS Jag vill att ni skriver er åsikt, era erfarenheter och att ni låter bli att kommentera varandra då jag tror dessa frågor är ganska laddade."
… så jag låter bli att kommentera tillbaka 

Nackdelar med utekatt har redan pratats om och jag kan säga att jag hållar med i det mesta som sagt.
Att ha en utekatt i ett tätbebyggt område är hjärtlöst och oansvarigt. En innekatt kan man aktivera om man bryr sig om sin katt samt att man kan ge sin/sina katter massvis med kärlek som de behöver. En katt är INTE anpassad till det samhälle vi har idag, det finns alldeles för många faror.
Och det är faktiskt oansvarigt och hjärtlöst att då slänga ut sin katt till alla dessa faror och inte ha någon som helst koll. Jag skulle inte kunna leva med mig själv iaf om någon av mina små älsklingar skulle lida till döds pga att jag inte har haft koll på dem, man har ju ett ansvar.
Att ha utekatt kan ju oxå göra det svårt att ha ge sin katt den tillsyn som det är lag på att katten ska ha. En utekatt kan ju vara borta många dagar.
Som ni förstår röstar jag helt bort utekatter på tätbebyggt område. Det finns som sagt andra allternativ.
#45 Vad säger du om utekatt om man inte bor i tätbebyggt område då? Ex på landet ganska isolerat?
Inte ofarligt det heller, läste i en tråd tidigare där utekatter diskuterades där var det någon stackare som körde på sin egna katt på den enskilda grusvägen de hade som ledde upp till gården. Det blir inte mycket mindr trafikerat än enskild grusväg och ändå händer det.
Sen ska alla utekatter kastreras/steriliseras.
/Fridaybrew

#46 Att bo på landet kan ju vara en fördel om man "måste" ha utekatt, MEN det finns faror på landet oxå och som tidigare har sagt så skadar bilar otroligt många katter. Eller kanske katthatare som skjuter bort katter på sina marker etc
Landet kan ju även tolkas olika från person till person och därmed tycker inte jag att man kan säga att landet är mycket bättre än tex ett villaområde. Man måste se till de faror som finns omkring. Och bor man på landet borde man ju äga lite mark och då borde man väl kunna ta en bit och göra en härlig kattgård ;)
I dagens samhälle ska man inte ha utekatter, det finns så många faror överallt.
Läs gärna den här artikeln Hallstahammar
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Finns en stor fördel med innekatt: du har som ägare större kontroll över katten.
Annars är utelivet för en katt oslagbart i mina ögon. Så länge man bor lämpligt.
Men sen handlar det ju om olika personligheter också. Är övertygad om att det även finns lyckliga innekatter.
Testade ta ut henne i koppel ett par dagar igen bara för att hon skulle få gå ut lite men jag säger att det utsätter jag inte henne för igen. Även om hon tidigare varit utekatt i flera år så är hon nu åo bekväm med innelivet att hon utomhus drog i kopplet mot husets dörr och när jag plocka upp henne i famnen så kände jag hur hon verkligen skaka i hela kroppen och var helt spänd samt att hon hela tiden tittade oroligt överallt omkring sig.
Tog in henne direkt och när vi var inne så blev hon glad och satte igång och busa med mig direkt.
Nej ni, även om hon varit utekatt vill hon inte ha det livet igen. Kanske har det hänt henne något ute som gör att hon hellre vill vara inne. Hur som helst, hädanefter är hon innekatt eftersom det är det hon vill ha.
Så även om det finns de som anser att alla katter ska få gå ut och att det är "djurplågeri" att ha katten inne hela tiden så är det för hennes skull mer "djurplågeri" att låta henne vara ute när hon uppenbarligen blir besvärad av det.
Alltså inte äns koppelpromenader funkar för henne längre.
vissa katter tycker inte ens om att vara ute, dom trivs att vara inne och ligga i soffan.
alla har nämts men jag säger det som stämmer in på mina erfarenheter.
FÖRDEL INNEKATT: katten blir socialare, mindre faror lurar, färre vetrinärbesök,du har större koll,din katt kommer att bjuda många roliga stunder.
NACKDEL INNEKATT: lättare att bli överviktig
jag kan tyvärr inte säga så mycket om utekatter för jag inte har haft nån utekatt. men jag säger som dom andra här: för många hotande faror