KATTUNGE UTAN MAMMA!
Hej!
Igår fick vi ta hem en kattunge. Hennes (vi tror iaf att det är en hon) mamma hade lämnat henne. Mamman var en vildkatt, och har fostrat ungarna själv i det vilda, utan mänsklig kontakt.
Vi är inte säkra på hur gammal hon är, men hon har en fin uppsättning tänder, hon äter fast föda (burkmat dock, junior), är inte så förtjust i ersättningsmjölken. Hon dricker knappt något vatten, fick i henne lite inatt, men det är allt. Hon är pigg och sällskaplig, gick direkt på låda efter att man visat henne var den var. Hon är liten, lite rund om magen, men man känner ändå revbenen. Hon piper friskt så fort hon inte får uppmärksamhet och gillar att vara väldigt nära en.
Det jag undrar är hur vi ska gå tillväga, om vi ska ha henne hos någon som har andra katter t.ex.
Tacksam för snabbt svar!
Kattungen bör växa upp med andra katter. Gärna jämnåriga och en äldre som fostrar.
var bor ni?
Hon har två (minst) syskon, men ingen har lyckats få tag i dem.
#1 En släkting till mig har 3 katter, 2 honor och 1 hane. Hanen är yngst. Skulle det kunna vara något?
#2 Vi bor i malmö. Vi har kollat med Skånekatten, men de har inte möjlighet att ta hand om henne.
Vi ska till veterinären idag och se hur gammal hon är, samt om hon är frisk.
Guuuud vad söt! Påminner om min lilla hittekatt :) Hon var ca 8 veckor, mager, vägde bara 750 gram (nu är hon ca 12 veckor och väger 1.5 kilo!).
Hon ser inte så ung ut, så en "mamma" är nog inte nödvändigt, bara det finns vuxna katter som kan uppfostra henne.
Varför inte försöka få in både mamman och syskonen. Mamman har nog inte lämnat henne, utan det är nog snarare ungen som förvirrat sig ifrån sin familj.
Vi är ett par som har försökt få tag på mamman, men hon har lyckats 'smita' varje gång, kommer fortsätta försöka få tag på både henne och syskonen. Hon har haft en kull innan, som hon lämnade när de var 4-5 veckor, och kom tillbaka någon månad senare dräktig och visade inget intresse för ungarna. /:
Har vägt henne och hon väger strax över 500 gram.
Ska fortsätta försöka!
Men vad menar du med att mamman lämnat sina ungar. Många honor är ute och jagar hela dagarna och kommer bara med mat och diar sina ungar när de blivit så pass stora. Då är ungarna självalånga stunder, men för den skull behöver de inte vara övergivna.
On ni har problem få tag i mamman om hon är skygg kanske ni kan låna en
fälla o sitta någonstans o passa på henne.katthem kan ha sådana. Däremot
måste ju ungarna också fångas men kanske lättare. Risk finns ju att hon blir
dräktig igen.
Var bodde ni?
Åh vad likt min Simba när han var liten..
#7 Hon har gått runt lite i närheten, men har inte visat något intresse för sina ungar, ungarna är smala och piper som bara den.
#Vi försöker fånga dem. Vi bor i Malmö.
Vi har fixat en lösning för vår Tanya, hon ska flytta till en släkting till mig på söndag, som har tre katter, varav en relativt nära hennes ålder och två vuxna. Så får vi se hur det går. Sen när hon är gammal nog flyttar hon tillbaka till oss. (:
kattungarna och mamman kommer vi fortsätta försöka få tag på.
Jättebra att en är infångad och att du/ni försöker få in de andra :) Er hjälp kommer säkert uppskattas av kattfamiljen när kylan slår till :)