Vad heter färgerna?
Min huskatt fick kattungar den 9 maj med grannens Skeppskatt, tror inte att det kanvara någon annan.
Det var tyvärr inte planerat då hon år p-piller, och för er som undrar så ska hon till veterinären och kasteras så snart ungarna inte tuttar så mycket och jag har hittat bra hem till alla och de säljs besiktigade, vaccinerad och chippade vid 12 veckor ålder och både mammakatt och ungar har blivit avmaskade efter alla konstens regler. :)
Men de som jag är nyfiken på är vad färgerna på kattungarna heter? :)
De är grårandiga allihopa, men endå väldigt olika och såklart fina som få! :)
Först ut är Ashoka, som också föddes först i vår säng.

Ashoka är brunspotted. Lilla grå är blå, antagligen solid. Lillebror är blåtigrerad med vitt. Jag kan dock inte vara hundra på alla för bilderna är inte jättetydliga, även om alla bilder var jättefina! 
Tack för svaren! !
Ska se om jag har lite bättre foton när "ränderna" syns mer. :)

Lilla Grå, har h*n ljusare runt ögonen och munnen? I så fall är h*n blåtigré. Om inte så är det bara "fuskmönstret" som lyser igenom och h*n är solid blå, för man ser ränder/spottar i pälsen på det andra kortet :)

Vilka sötnosar hon fått 
Glöm inte säga till så grannen kastrerar sin katt .En skeppskatt har en defekt som ej bör avlas på 
tror inte alls det blir svårt att få sålt de sötnosarna du har där
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

gud vilka underbara kissemissar, älskar alla dom färgerna! Särskilt blåa katter har jag en förkärlek till :)

Roligt att se fler bilder på sötnosarna! Jag håller fast vid min tidigare bedömning av färgerna. Den enda tveksamheten jag har gäller Lilla Grå som såg lite mönstrad ut på andra bilden. Jag tror dock att den katten är solid, men att den har spökmarkeringar. Om den mot förmodan är mönstrad så är den spotted och inte tigrerad som någon skrev ovan. Vilka fina spottar Ashoka har! Du har inte tänkt att ställa ut? 

Ja Ashoka, vilken fin teckning han har, så klar i sina spottar. Han skulle absolut gå bra i huskatts klassen =)
Lilla Grå…är Blå solid, har ju mörkblå nos. Men är spökmönstrad, kommer nog synas mindre som vuxen. Men du får döpa om den till Lilla Blå =))
Och Lillebror är blå tigre med vitt som du redan med har fått svar på. Jätte fina bilder på söta små.
Håller med att du skall be grannen kastrera sin hane då han bär på missbildningar. Onödigt att låta sin hane gå fertil ute med, kiss överallt o så med.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#12 Aha, så en solid blå katt har mörkblå nos, och en mönstrad har tegelfärgad?? Det har jag inte tänkt på!

Jo precis…du ser skillnaden på de två blå syskonen här i tråden med =)
S*Luddhuvet´z

Förresten, nu ska jag passa på att fråga här med.
Katthemskatten Linlugg, är hon blåtigré (spigré) eller blåspotted?

Ashoka - Svartsilverspotted (har lite rufism dock)
Lilla Grå - Solid Blå med vitt
Lillebror - Blåtigré med vitt
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

#18 Inte är Ashoka svartsilver heller? Hon är väl ändå brunspotted, kolla på andra bilden på henne. Det bruna är tydligt där.

Det var det jag menade med att hon har mycket rufism, hon är på tok för kall på sidorna och benen för att vara brunspotted.
Lätt att kolla, stryk mothårs, är hon vit under är hon silver går det svarta ända ner i botten så är hon brunspotted.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

#20 Jo jag förstår, men jag tycker ändå att hon ser alldeles för brun ut, framförallt i ansiktet.
TS, kan du göra som #20 skrev, stryk Ashoka mothårs och se om hon är brun eller vit i underullen?
#20 I mitt förra inlägg med bilderna på Linlugg, kan du avgöra om hon ska anses som spotted eller tigré?
Tack för allas svar, det är hur kul som helt attså många lägger ned tid och svarar mig så att jag får lära mig mer om deras färger. :)
Tack!
#8 Lillebror är ljusare runt nos och ögon.
#9 Tack, jag kan inte annat än att hålla med om att de är söta. ;)
Vi har pratat med grannen, men det är en sån där person som inte tycker att handjur ska kastreras, spelar nog ingen roll om den för vidare en defekt, tyvärr. :(
#10 Ja hon är fin och lika sött och fluffig i pälsen som i sättet, de flesta som sett kullen tycker att hon är klart finast.
#11 Jag har kikat lite på katter med de färgerna och jag tror att du har rätt.
Man ser bara Lilla Grå's markeringar i visst ljus, annars ser hon "jämngrå" ut.
Det skulle vara kul att ställa ut Ashoka, men hon har extra tår och då har jag hört att man inte kan göra det, stämmer det?
#12 Det skulle vara lul att ställa ut Ashoka, men som jag skrev tidigare så har hon ärvt extra tår från sin pappa, går hon att ställa ut då?
Det blir nog inte lätt att lära om och säga Lilla Blå. hihi
Det är också bara hennes smeknamn tills min syster bestämmer sig för vad hon ska heta.
Det stämmer, hon har blå nos och Lillebror tegelfärgad, visste inte att nosens färg spelade någon roll när man tittar på vilken färg de har, det var kul att veta.
Angående grannens katt har vi bra sett honom här när mamman löpte, vi bor ute på landet och grannen bor ca 1 km bort.
Tyvärr är grannarna sådana som inte tycker att handjur ska kastreras, spelar nog ingen roll att kissen har en defekt.
Vet att de har försökt avla på honom, för att de vill ha kattungar med extra tår, för att de ser så söta ut.
Jag visste inte heller innan mina kattungar att det kunde bli problem med kissarnas tassar när de hade det.
Jag ska nämna det, men tror som sagt att de inte bryr sig… :(
Jag kollar mina kissar, Ashokas och Lilla Grå's tassar med jämna mellanrum för att se så klorna växer som de ska, än så länge har det inte haft ont av det.
#14 o #16 Tack för bilderna, roligt att se andra katter med samma färg. :)
#17 - # 21 Angående Ashokas färg så gjorde jag som dagdrivarn och IceJossan föreslog och det svarta i hennes päls är bara i toppen av hårstråna och underullen är typ beige, vad innebär det att hon är för färg?
Det är spännande det här. :)
Den bifogade bilden är ett försök att visa Askokas underull, ni kanske ser bättre hur hennes underull ser ut :) Och igen, tack så mycket för all hjälp, det är jättekul att få veta vad de är egentligen för färger. :)
Kram, Maya och småmissarna!

Askokas är brun spotted!! Ingen silver katt.
#17: Spigre ja…men jag skulle kalla henne tigré ändå för hon har ju mer ränder än prickar =)
Synd att de tycker på det viset. När man tänker så så spär man på de hemlösa.
Tyvärr kan hon inte ställas ut om hon har extra tår =( Det var ju tråkigt.
S*Luddhuvet´z
Då vet jag, tycker väldigt mycket om hennes färg, men mest hennes personlighet. :)
Jag håller med dig, men vad kan man göra, det finns ingen lag som säger att alla huskatter ska vara kastrerade?
Annat än att bli förbannad då…
Mamman ska som sagt kastreras, så fort de andra två har åkt till sina nya hem och Ashoka kommer att också bli det så fort hon är gammal nog.
Det är sorgligt att inte våra fina huskatter värderas högre, men en vacker dag så kanske det blir en ändring.
Jag tycker dock att det är litte bättre än emot då jag var liten, för en 20 år sen, antal veckor kattungar ska vara har höjts och jag tycker det är fler som jag känner som har sina katter vaccinerade och försäkrade.
Jag tar 500:- för mina och så är de vaccinerade och chippade, vill hellre att de får den starten än att jag tjänar något på att sälja dem.
Tack igen för hjälpen. :)
Bonusbild, här var de inte gamla, en vecka bara :)

Personligheten är ju det viktigaste, inte hur de ser uut =))
Tyvärr finns det inte det men det finns en som säger att man måste ha uppsikt över sin katt när den är ute….hur många följer efter sin katt hela dagarna? Så detta är en ganska menlös regel tyvärr.
Jättebra att du vaccinerar o chippar dina små, du kunde ha tagit mer pengar oxå tycker jag! =)
S*Luddhuvet´z
Ja det är klart och så olika de kan vara. :)
Den hade jag inte hört talas om, tror inte att mina katter skulle uppskatta och jag tramsade efter dem var de än gick, ibland behöver de vara själva.
Det är vänskapspris, min syster ska ha den ena, Lilla Grå och en god vän ska ha Lillebror, skulle ta mer om det var till andra, jag vill bara ha igen lite för utläggen jag gjort för dem. :)

Ashoka är som redan nämnts, brunspotted och inget annat! Bruna kan vara kalla i sin färg som kattungar men blir ofta mörkare och varmare i sin färg med tiden. Vad gäller Lilla Grå så har inte jag kunnat se något vitt på den katten på bilderna som presenterats här. Har Lilla Grå vitt på sig?
#20 Vart har du fått tag i bilden? Katten på bilden ser nämligen ut att vara åt golden-hållet. Skulle inte förvåna mig om det ligger golden bakom den katten.
Jag återupplivar den här tråden då vi har blivit med kattunge igen.
Vi hittade den hrä lilla tjejen för två dar sen, ensam i en oanvänd ladugård, ingen mamma o inga syskon.
Kanske har hon blivt dumpad där, ca 2-3 veckor och inte rädd för människor.
Hon var medtagen, rätt kall och uttorkad, men nu äter hon som hon ska, ökar i vikt varje dag och magen fungerar. :)
Så vi hoppas den värsta faran är över, hon har snabbt blivit vår lilla älskling!
Men hon ser rätt så speciell ut, som jag sagt tidigare är färger inte min starka sida, så vad är hon för färg?
Har fått kommentarer om att det är en ovanligt färg på en hus katt, så vad tror ni vad kan färgen komma från för håll?
Som ni ser är hon lust grå, med mörkare nos, öron och tassar, liksom pälsen längst in emot kroppen.
Hon är också svagt randig i ljust brunt.
Kram Maya
Åh, vilken underbar liten tös! Vilken tur för henne att ni tar hand om henne! :D
Ähum, blev din honkatt kastrerad, eller är det hon som lagt ungar i ladan?
#32 Ja hon är underbar, vi gör det bästa vi kan. :)
#33 Nej, vår honkatt är inte kastrerad än, men hon äter p-piller och kattungen är hittad allt för långt ifrån oss för att det ska vara hennes.
Man kan aldrig vet, men jag tror jag skulle ha märkt om hon var dräktig, hon är en sån slimmad katt att det syns väldigt väl när hon är det.
Kram, Maya

Missen är blåmaskad =) Och ja det är en ovanlig färg då den inte finns naturlig på våra huskatter här uppe i norden. Så färgen kan komma från dessa raser kanske: Birma, siames, ragdoll mfl. Och den ser inte siames aktig ut så jag tror på någon av de andra raserna. =)
Otroligt söt =))
S*Luddhuvet´z
#35 Tack, ska goggla på blåmaskad, spännande.
Och nej, hon ser inte ut som en siames. :) hihi
Kram, Maya
#35 Med tanke på att maskning kan ärvas dolt hur länge som helst känns det dumt börja fundera ras. Om mormors mormors mormor var siames och farfars farfars farfars farfars ragdoll, skulle de synas idag?
#37 Vad kul, det visste jag inte, det gör ju knappast någon skillnad vad det är för ras i henne och hur nära i släkten det finns, hon är ju fortfarande en vanlig huskatt.
Fast väldigt speciell för oss. :)
Jag tycker det är intressant att veta mer om färger och genetik, så tack för infon Jina.
Kram, Maya

Men är hon verkligen blåmaskad? Även blåmaskade är väl ljusa/vita i pälsen förutom på ansiktet tassarna och så vidare. Denna ser ju färgad ut på hela pälsen. Kan det inte vara att kissungen är frostad, och i själva verket är blå solid?

Det är en mörkt maskad kattunge bara men maskad är den =) Då den inte är renrasig så blir den inte lika ren i sina färger som renrasiga men frostad tycker inte jag att den är.
S*Luddhuvet´z

Hmm, borde inte denna misse få en fostermamma om den är så liten, eller är din hona kapabel till det även om hennes ungar är rätt stora?
Annars finns tråden Kattunge sökes! Där en hona bara har en unge.
Tänker inte uttala mig om frostad ellere ej, men det finns ju fler maskningar än siamesmaskad också.
Borde väl börja vara dags att kastrera eran hona då. P-piller skyddar ju inte mot dräktighet.

#42 Jo det är jag ju medveten om, har läst den grundläggande litteraturen. Men jag är inte någon expert på maskat. Så upplys mig gärna om vad detta är för typ av maskning!
Detta måste ju vara någon väldig ovanlig typ av maskning i så fall för jag tror aldrig jag sett någon liknande på någon katt på utställning.
#38 Har du fler bilder på kattungen? Vill gärna se en bild över ryggen.
#44 Jag kan mkt väl tänka mig att hon är frostad, tänker som sagt inte lägga mig i det.
"Även blåmaskade är väl ljusa/vita i pälsen förutom på ansiktet tassarna och så vidare."
Tonkanesmaskade och burmamaskade är ju inte lika ljusa på kroppen som siamesmaskade; vissa ser nästan fullfärgade ut.

#45 Har du möjligen något förslag på länk där det finns bilder på dessa typer av maskningar - vill förkovra mig! 

Sedan är han ju så liten ännu med o maskning utevcklas ju med åldern men det skall bli spännade o se hur han ser ut som färdig =)
S*Luddhuvet´z
#41 Tyvärr bor vi lite väl långt ifrån varandra, jag hoppas att nån av våra andra katter tar sig an uppfostringen.
#43 Det är det som är planen. :)
#44 Jag har fixat ett foto på ryggen.
#46 Jag hittade den här sidan när jag kikade på bilder på olika färger på birmor. Birmans fina färger!
#47 Det håller jag med dig om, men hur det än blir har jag på känn att hon kommer bli väldigt fin. :)
Tack för alla andra svar, kul med en diskussion om hennes färg och i min okunnighet har jag inget att bidra med där.
Men jag blir lite klokare med er hjälp. :)
Kram, Maya

Oj =) På den bilden ser man att hon bär på tabby under maskningen =) Men detta kommer nog att försvinna med tiden tror jag
S*Luddhuvet´z
#49 Kul, det ser lite roligt ut med den färgkombinationen av grått och brunt.
Tids nog får vi veta hur hon kommer att se ut, men jag kan inte låta bli att vara nyfiken på det endå! :)
Kram, Maya

#48 Verkligen speciell färg på den kattungen, skulle vara roligt att följa hennes utveckling. Därför hoppas jag på fler bilder framöver. En snygging blir det garanterat!