Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1848 ggr
paow
0

Ang. "kattburar"

Hejsan!

Tänkte höra här inne om någon vet något om "kattburar" som sätts ut i samhället.

Här finns det en del förvildade katter och därför har man bestämt att sätta upp dessa burar, för att sedan skjuta katterna som hamnar inuti dem. Så nu blir jag lite oroligt som kattägare till 2 utekatter - Det måste väl finnas några slags regler till att skjuta katter hur som hellst.

Den som skjuter måste väl ha undersökt katten efter "örontatuering" eller chip? Så man är säker, eller gjort vad man kan för att se till att katten inte har en ägare?

Vet att många som tar på sig att skjuta katterna inte bryr sig ett dugg som de har ägare eller inte, så därför undrar ja då vad de har för rättigheter och inte.

Tacksam för svar!

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Imasy
0

Även en tamkatt kan ju bli panikslagen om den blir fångad i en bur, och tyvärr tror jag det är vanligt att en panikslagen katt anses vara skygg.

Jag tror inte de tar ur katten ur buren för att se hur den beter sig, och chip blir ju svårt att kolla då.

Vem har bestämt detta med avskjutningen?

paow
0

#1 det är helt obegripligt för mig att man kan skjuta en katt utan att veta om den har ägare, men det är säkert sant som du säger.

Jag har faktiskt ingen aning vem eller vilka som bestämt det.

Imasy
0

Här hade de en avskjutning för nåt år sedan. Så vitt jag vet så kollades ingen id märkning utan de sköts direkt.

De som hade utekatter i området ombads att sätta halsband på sin katt så man såg att den ägdes. Vad som hände om katten tappade halsbandet vill jag inte ens veta.

Men borde det inte vara Länsstyrelsen i första hand man kan vända sig till? Sedan så ska man ju ha ett tillstånd från polisen för varje enskild katt man skjuter om jag förstått det rätt, men jag tror inte sådant funkar i praktiken.

IceJossan
0

Håll helst dina katter inne och gå ut i koppel istället, så är risken borta under perioden.

Annars så låt inte dina katter vara utan uppsikt långa stunder - gå genast och leta om de inte kommer hem på någon timme!

Och för säkerhets skull, sätt för bövelen på halsband på dina katter för att göra det extra tydligt för de som kollar fällorna :O Även om du håller dina katter inne så kan de smita ut!

paow
0

usch, va sjukt att man har rätt att skjuta hur som hellst "/

Är inget fan av halsband direkt, men är väl det bästa altenativet anatar jag.

Förhoppningsvis lägger de ner med dessa burar nu till vintern.