Hjälp med katt
Jag o min sambo tog hem en katt (akut) för 6 dagar sedan och vi misstänker att hon inte blivit så bra behandlad på det förra stället.
Hon är extremt rädd för ljud (speciellt fotsteg) och springer när man böjer sig sakta ned.
Vi förstår att det kan till viss del bero på att det är nya människor o ny miljö, men ingen av oss har varit med om det så här extremt…
Hon verkar vara undernärd och äter hela tiden. Visserligen är hon 7 månader men hon äter väldigt mycket.
Hur ska vi få genne att inte vara så extremt rädd för allting?
Kanske hon tycker det är lite otäckt att komma till ett nytt ställe med nya människor, men det brukar ge med sig ganska snart.
Kan hon ha mask?
Ge henne tid och mata henne med lite mat men fler gånger istället så inte hennes mage får chocken.
Annars är det tålamod som gäller eftersom hon antagligen hade behandlats illa så har hon inte så stort förtroende i människor…
Det finns en spray som luktar som den där körteln på deras kinder när de markerar så när hon känner doften så kommer hon kanske inte vara lika rädd.. Har läst att de känner sig tryggare då.
Jag vet inte vad sprayen heter men det finns.
Feliway. Kan köpas som adapter att sätta i kontakten i vägen eller som spray. Finns på apotek, zooaffärer eller hos vett.
tusen tack allihop! Vi älskar verkligen vår lilla katt o vill bara att hon ska må bra och vara glad igen!
#4 hmm, man sätter INTE adaptern i VÄGEN utan väggen