Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4647 ggr
SaraA
0

Välkommen hem Fritz!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!

Ville bara skriva ett inlägg här då jag blivit världens lyckligaste matte till lille Fritz som flyttade hem till mig o sambon igår. =) Han är korsning mellan Manx/Perser/Skogskatt och är världens gulligaste. Ärvde visst Manxens svans, dvs ingen alls o är grå-vit så vi tänkte att Pelle blir ett givet namn först då han är en kopia av Pelle Svanslös. Men men.. efter viss bekantskap med den lille så insåg vi att han var en liten Fritz. =)

Ha en bra dag alla!

[Emma--]
0

Vilken sötis. Glad

Det har ju dykt upp lite trådar här och där med katter som sägs ha manx i sig. Säkert att uppfödaren inte bara tagit det som att katten är utan svans= att det finns manx.

Det ska ju tydligen inte finnas så många manxkatter alls här i sverige.

Samma sak med skogskatt. Dom som vet att det finns skogkatt i brukar inte riktigt kalla det skogskatt. Bara lite funderingar och jag menar inget illa alls. Glad

Men grattis till en jättesöt liten huskatt i alla fall Glad Njut av tiden, efter 12 veckors ålder går det så fort och helt plötsligt är katten vuxen. (nog för att jag själv föredrar när katten är vuxen haha)

Tasspuls
0

Inte för att ifrågasätta, men har du bevis för att han är korsning mellan dessa raser? Manx är väl en väldigt ovanlig ras vad jag förstått och vissa anser ju att skogskatt är alla långhåriga huskatter. Inte för att det spelar någon roll, han är söt iaf :) Men om jag köpte katt skulle jag velat ha bevis.

Linnea
0

Varför ska folk alltid ifrågasätta inblandade raser? Hur kan ni vara så säkra på att katten inte har en viss ras i sig? Bara för att en ras är ovanlig betyder ju inte det att det inte finns några korsningar med den rasen.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Emma--]
0

#3 Man kan inte vara säker utan något bevis alls. Det är bara att det lite då och då dyker upp manxblandisar. Visst, det finns säkert en liten chans att det skulle kunna vara det, men den är väldigt liten eftersom det finns väldigt få manxkatter i sverige.. Men ofta när huskatter har olika raser iblandade så är det ofta att en katt utan svans är manx, långhåriga katter har skogskatt i sig. Och många som t.o.m tror att skeppskatt är en ras, eller att det är ett bevis på att katten är en skogskatt. Det är vanligare än man tror att folk gör så.

Själv är jag bara lite nyfiken egentligen. Och skulle jag ha köpt en katt som påstås ha lite allt möjligt i sig skulle jag vilja ha bevis för det.
Katten blir ju inte mindre fin även om det inte skulle finnas manx i Glad
Och jag undrade ju helt enkelt bara om TS var säker på vad som finns.
Det är väl inget fel med att vara nyfiken och fråga saker?

Tasspuls
0

#3 Precis som jag skrev så är han lika fin oavsett, precis som #4 säger så skulle jag ha velat ha bevis och var bara nyfiken på om TS har det, eller om det kan vara ett missförstånd från den tidigare ägaren.

Dorkiis
0

äsch, vad spelar det för roll vad han är för korsning mellan och om det verkligen stämmer? Såvida inte avsaknad av svans om det inte är en manx-katt är en sjukdom men det har jag svårt att tro.

Han är helt bedårande söt! Älskar lilla mustaschen! Kyss

Tasspuls
0

#6 Nej, det spelar ingen roll, men vi är nyfikna :) Förstår inte riktigt vad du menar, men det finns ju andra anledningar till att en katt kan vara utan svans annat än att det är en manx-katt, men en sjukdom tror inte jag heller att det är :P

[Emma--]
0

#6 Spelar väl egentligen ingen större roll. Men i vissa fall kan det göra det lite mer än i andra fall beroende vilka raser som är inblandade.

men just nu är jag bara nyfikenTungan ute

line84
0

#6 Katter kan födas utan svans utan att det behöver vara manx i katten eller att den är sjuk.

Jättesöt katt TS!!

SaraA
0

Men allvarligt talat hahaha, inte för att vara otrevlig i tonen men för mig kvittar det fullständigt om han så skulle vara korsning mellan den eller den eller den rasen.. Det är ju inte riktigt poängen här?! Jag vidarebefodrar bara vad hans förra ägare sa och visst, han behöver inte ha nån av de raser i sig vilket är helt orelevant för mig. Jag skapade en tråd för att jag är väldigt glad för min nya kisse som förövrigt som ja, är som vilken annan bonnkatt som helst men helt underbar för mig o sambon. Jag bad inte om en massa åsikter vilka raser han kunde vara blandning mellan, jag ville bara presentera min nya familjemedlem. Men men, dessa viktigpettrar skall ju tydligen alltid befinna sig på diverse forum.

[Emma--]
0

#10 Blir ledsen att man ska få ett sånt svar bara för att man är nyfiken.

Får väl be så mycket om ursäkt då, men jag försökte ju uttrycka i första inlägget att jag inte menade något illa alls. Och jag ville heller inte vara någon "viktigpetter".

Men som sagt tidigare också, grattis till den söta kissen…

sofie83
0

Åh vad söt! Kyss

SaraA
0

#11 Och jag blir ledsen att det är mer fokus på vad min bonnkatt har för raser i sig o vem som har rätt/fel än att folk kan glädjas åt min lycka över min nya familjemedlem.

SaraA
0

#12 Tack! Han är helt underbar den lille krabaten =)

[Emma--]
0

#13 så då måste du kallas oss för viktigpettrar?

Jag sa grattis, jag tycker han är fruktansvärt söt, men jag råkade vara nyfiken också. Sen hade jag inte tänkt att det skulle bli en diskussion med andra, det var bara tänkt som en fråga till dig.

sofie83
0

#13 Strunta i dom kommentarerna. Jag och många andra här glädjer oss över din lycka och hoppas du får en underbar tid med lilla Fritz. Han är verkligen bedårande…:)

Vill oxå ha en liten kattunge. Kyss

Tasspuls
0

#10 Ledsen om du tog det så, var bara nyfiken. Om du tycker det är så hemskt att få kommentarer om raserna hade du ju inte behövt nämna några möjliga raser. Som jag också skrev så klart det inte spelar någon roll, han är ju lika söt ändå. Var bara nyfiken som sagt.

Lycka till med kissen! :)

Linnea
0

#4 Finns en annan tråd där det också ifrågasätts huruvida katten har manx i sig eller inte. Det stör mig lite, kan man inte bara tro på det folk säger? Visst, många snackar bara men spelar det nån roll egentligen? Sålänge det inte är sagt att katten är renrasig så spelar det ingen roll men hade jag skrivit att jag har en katt där jag vet inblandade raser hade jag blivit lite irriterad när folk bara inte kan tro på det.

Men men det spelar ingen roll, TS katt är i vilket fall som helst väldigt söt.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Emma--]
0

#18 Som sagt , det var bara av ren nyfikenhet om TS visste mer säkert eller inte. Och jag insåg inte hur hemskt det var att ställa en sådan fråga. 

TS katt är väldigt söt.

Rafflan
0

Jätte söt katt :D

Men ang diskussionene om svansen. Finns det bara 1 svanslös ras i världen/sverige? Eller är det vanligt att dem föds utan svans? Är den ingen risk med defekter om dem föds utan svans?

För min granne har 2 katter, båda svanslösa och födda så ;)

Dorkiis
0

#7 och #9

Det var jag som uttryckte mig klumpigt. det jag menade var att självklart behöver katten inte vara manx för att den är utan svans.

men jag förstod inte varför det var viktigt att veta om det fanns bevis för detta. Den enda anledningen jag kunde komma på skulle vara om "svanslösheten" kunde bero på (eller medföra) någon sjukdom eller obehag hos katten

TS:

Hoppas att ni får mycket glädje av varandra! =)

Imasy
0

Eftersom TS ändå inte påstår att det är en raskatt hon har, så kanske den diskussionen ska tas i en separat tråd för sig?

Signe-Jonna
0

Vilken fin Fritz! Både mustasch och skägg har han ocksåKyss

SaraA
0

Tack ni som har lämnat svar relaterat till trådens syfte. =) Ni andra som måste glänsa med genetisk kunskap kan ta det i en separat tråd tack.

IceJossan
0

Åh, jag är svag för blåvita katter :) Lägg gärna upp fler bilder på sötkorven!

[Emma--]
0

#25 Jag med, så jag röstar också på fler bilder på sötnosen Tungan ute

Cazzos
0

Jag gillar hans vita markeringar vid morrhåren! Det ser så mulligt och gulligt ut Kyss

Hur många veckor är han? Han är väl 12 v.? Glad

Jag ska komma hem till dig mitt i natten och smyg-kela med din katt!!

Haha skämt åsido. Men han är så söt, jag får diabetes snart Tungan ute

Svartasilverskon
0

ts, vilken söt och jätte fin katt ni har köpt! Glad han liknar min illervalp Liten Glad Grattis till den nya familjemedlemenFlört

miasofia
0

Men varför skriva hur många raser det är i katten är väl lite onödigt.

När det handlar om en huskatt.

SaraA
0

#29 Om det är något som är onödigt så är det att du ens skrev i den här tråden. Du vill ju bara uttrycka din negativitet. Om det är så viktigt för dig så kan du ringa hans förra ägare och diskutera med henne hur "onödigt" det är eftersom jag inte är det minsta intresserad utan bara vidarebefodrade informationen jag fått om katten.

#27 Tack =)Visst är han gullig! Han är tom. 4 månader den lille grabben.

Fler bilder kommer så småningom Glad Med tanke på denna lilla krabats roliga sovstilar så lär det bli en del skojiga bilder. Han verkar känna sig mer o mer hemma nu iaf vilket är väldigt skoj.

Zoraya
0

Jösses, vad söt han är, och charmig och sprallig ser han ut att vara. Han kommer nog att ge er många glada skratt Kyss Lycka till med med sötnöten!

EddaM
0

Jätte söt blå-vit kille =) Och vilka pussiga kinder han har.

Faktiskt så stämmer huvudformen med en renrasig manx men när det gäller de flesta svanslösa katter som är ute så beror det oftast på inavel att de saknar svans. Och då det som sagt finns väldigt få renrasiga manxar i sverige så tror jag inte att en renrasig manx varit där men han är ialf hur charmig som helst och har han bra temprament så kan du  ju ställa ut honom som huskatt när han blivit lite äldre =)

nospussar till honom =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

SaraA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla söta kommentarer igen, jättekul! Glad Här kommer en liten bild som jag tog på plutten precis.

[Emma--]
0

#33 Haha det såg härligt ut ^^

Zoraya
0

Vilken härlig bild Kyss han är ju bara för söt! Ingen kan se mera rofylld ut än en sovande katt. Och vad härligt med grå trampdynor till vita tassar, vill bara pussa på dom tassarna Tungan ute

SaraA
0

Visst är det gulligt! Jag fick också ett infall o pussade hans små trampdynor förut, dock så upptäckte jag relativt fort att han hade vart o trampat i kattlådan med den tassen precis. hahaha Flört

Signe-Jonna
0

Wow vad snyggt med blå trampdynor på de vita tassarna! På vita tassar brukar ju trampdynorna vara rosa. Jättesnygg kille, hoppas på fler bilder.Glad

[rightPAW]
0

Hohoho vilken skönhet! :D

dagdrivarn
0

Åhh himmel vilken raring, så där gruvligt söt som bara en tvättäkta bonnis kan vara. Kyss

Grattis till den lille/a!

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

dagdrivarn
0

Oupps tittade visst först på bilden, svarade och läste sen….

Ville bara påpeka att svanslöshet inte är något som gör en katt till Manx, det finns just bland huskatterna extremt många svanslösa då detta är en defekt många gånger orsakad av inavel, precis som polydaktyli (dvs. flertåighet). Jag tycker det är viktigt att inte gå om kring med felaktiga föreställningar bara.

Själv är jag en korsning mellan svensk, finsk och same, vet inte om det gör mig förmer än andra men jag kanske skulle börja använda mig av det i varje möjlig presentation? Vill inte förta lyckan över den lille men låt honom vara den underbara bonnis han är och blanda inte in möjligen eventuell tidigare rasinblandning. Orsaken till att jag tycker så? Jo, för det första så höjer det inte kattens status, för det andra är det ointressant då katten oavsett är huskatt/bonnis (hade varit det oavsett om båda föräldrarna varit registerade med stamtavla och han själv inte) och största orsaken till att det är ointressant är att de ev drag som han möjligen skulle kunnna ha från ev. är bara en illusion.

Om jag gör en rejäl utparning, säg t ex att jag har någon ras och parar ut med en helt olik ras så kommer många av kattungarna att varken se ut som ena eller andra rasen, det krävs alltså bara EN parning för att tappa alla drag hos många av kattungarna.

Å andra sidan finns det huskatter som left på bondgårdar i enormt många generationer utan minsta inblandning av någon ras men som vid en enda anblick är extremt lik någon viss ras i sina drag.  De kan vara flertåiga, svanslösa, maskade (alltså mörkare i ansikte och extremiteter än på resten av kroppen). De kan vara korta, tjocka, långa, smala, ha små öron, stora öron och som sagt vara oerhört lika olika raser utan att ha minsta lilla med dem att göra Skrattande

Bara som en förklaring till alla de vanföreställningar som många människor har runt detta.

Och nej jag är inte en "ras-snobb" jag har haft många, många huskatter, men jag har kallat dem vid dess riktiga namn och jag älskar huskatter som de underbara individer de är och skulle mycket väl kunnat tänka mig en husis själv om jag inte haft fullt hus här.Skrattande

S*Dagdrivarn Maine Coon

SaraA
0

Men för guds skull, hade vi inte släppt detta? Jag behöver ingen föreläsning då jag haft raskatter hela mitt liv och vet själv vad det innebär med dessa personer som vill sälja sina bonnkatter och för att enligt dom "höja statusen" skriva vilka raser det är i.

Då tar jag upp detta återigen, jag är helt och hållet ointresserad av att diskutera vilka ev raser han har i sig (om det ens är någon?) och jag vet att svanslösheten lika gärna kan vara en defekt istället för något Manx påbrå och jag har enbart vidarebefodrat vad hans förra ägare skrev och sen om det stämmer eller ej vet ingen och om du frågar mig så kan denna lille plutt lika gärna vara korsning av bonnisar, mig kvittar det.

Det känns inte riktigt som att jag är på samma nivå som vissa andra här dock och det är nog därför vi har svårt att förstå varann. För somliga verkar det vara "status" att ha en raskatt och utgår då ifrån att jag tycker att det är relevant vad han har i sig. För mig kvittar det fullständigt och jag vet han förmodligen är nåt som blivit till med grannens bonnkatt. Å andra sidan förstår jag att irritation kan uppkomma när folk ger ur felaktig info, jag har själv varit den som har varit den och suttit och stört mig på hur folk sitter o räknar ut o försöker dividera med diverse %. Jag antar att en del även ligger i att folk med raskatt, framförallt uppfödare irriterar sig på att folk försöker ta överpris på dessa katter som förövrigt är som vilken huskatt som helst då den inte är renrasig. Som sagt, jag har själv varit där. Kan ju trösta er att min lille kisse mer eller mindre räddades för ynka 100 lappen och är det sista jag någonsin vill eller ens kan försöka glänsa med. Han är min och sambons livskamrat och en underbar filur som förgyller livet för oss båda. Glad

Slutligen, är det någon som känner sig uppmanad att dra igång denna oändliga huskatt-raskatt diskussion så ber jag vederbörande ta det i en separat tråd. Tack!

dagdrivarn
0

Oj, ledsen menade inte att röra upp det så, ska erkänna att jag bara läste första inlägget och inte resten av tråden…. Skäms

Var inte meningen att dra upp något redan utagerat, det lät verkligen inte som om du hade kunkaperna i det första inlägget som du skrev, därför ville jag skriva.

Men vi släpper det nu, lillkissen din är verkligen ljuvlig tur att jag inte vet var du bor för den där lilla är det allt kidnappningsvarning på, den lilla mustachen är bara helt underbar Skrattande

S*Dagdrivarn Maine Coon

SaraA
0

Ingen fara, kan förstå att du reagerade som du gjorde.

Han är verkligen go ja Glad Just nu håller han och katt nr 2 på att bekanta sig för fullt. Skoj att se hur lite fräs utvecklas till mer pipande o lek. Känns som att jag har två blivande bästisar här hemma.. Glad

Mona22
0

Vilken sötnos. Håll hårt i honom annars kanske jag "lånar" honomFlört. han var ju jättesöt!!!Kyss