Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7940 ggr
[Gemm]
0

Världens bästa torrfoder äntligen i Sverige!

ZIWIPEAK finns nu i Sverige - Huddinge, Täby och Skogås!

http://www.ziwipeak.com/nzl/europe.shtml

Lillan7704
0

Vad är det som gör den till världens bästa torrfoder då? =)

Pälsbollarna i Höganäs

[Gemm]
0

Innehållet är oslagbart.

Den främsta orsaken är ändå att det är lufttorkat. Det är de ensamma om i hela världen, vad Jag känner till iaf, och jag har luskammat efter torrfoder av kvalitét under lång tid.

Lillan7704
0

Går det att köpa via nätet eller bara i butik?

Pälsbollarna i Höganäs

[Gemm]
0

Men gå in på sidan jag har länkat till så får du veta det, välj Sweden och abra kadabra! =)
Jag upptäckte detta igår så jag har inte mer koll på hur det införskaffas än vad du har efter att du har kollat in sidan!

Lillan7704
0

Funkar inte.. Jag kommer till en och samma sida hela tiden….

Pälsbollarna i Höganäs

exitingsvillemo
0

#5 välj land och ort

Jag testade på huddinge och mailadressen går till en från orijen. Är det nå liknande orijen då alltså?? Blev inge klokare på hur man får tag på det dock, kollar mer imorgon, när hjärnan fått vila lite och förstår engelska lite bättre ;)

[Gemm]
0

Vad konstigt, när jag kopierar länken och klistrar in i min webläsare kommer jag till ziwipeaks sida där man kan se vart man köpa det någonstans, i en lista kan man välja landet och jag väljer Sweden, då uppdaterar den sidan och jag kan sedan trycka på listan igen och (state/province) välja huddinge, skogås eller täby.

Menar du att samma sak inte händer för dig?

[Gemm]
0

#6 Jag har frågat hos djurmatsbutiker om detta foder och svaret jag har fått är att om det inte finns en grossist i Sverige kan de inte sälja det.
Jag tror att fodret går Genom Orijens återförsäljare eller deras grossist och därför är mailen till en "orijen".
Det är dock bara en spekulation, jag ska själv ringa imorgon och ta reda på mer!

Nej, Ziwipeak är Inte samma sak som Orijen, det är Stor skillnad.
Gå in på ziwipeaks hemsida och läs om fodret får du ser =)

Tasspuls
0

Ja, det verkar toppen! Hög vattenhalt också :) Men 149kr för 400g är en väldigt saftig summa, så tyvärr blir det inte detta foder :( Men förhoppningsvis blir det billigare i framtiden!

[Gemm]
0

#9 Kvalitét kostar! Själv är det till gamla tanter till BARFvägrande illrar och de äter ju inte mycket jämfört med t ex mina 3 katter eller en stor hund, därför är priset mindre viktigt just hemma hos mig så länge de får det bästa jag kan hitta.

Vart hittade du prisuppgifter?

[Gemm]
0

#9 Jag hittade!

Tasspuls
0

På hemfoder.se, men det var dock slut på lagret. De kanske inte har tagit in det än. Troligen kommer väl större säckar. Till hund fanns även 5kg:s säckar för ca 167kr/kg. Kanske kan det gå om de äter jättelite. Men med en normal ekonomi kan man då inte köpa det till en katt i nuläget…jag menar, det skulle ju kosta ca 550kr/månad att föda 1 katt med :-O

[Anunnaki]
2

Bra eller ej men jag köper aldrig något, vare sig åt mig själv eller till mina katter, som har rest över halva jordklotet. Nya Zeeland ligger så långt från Sverige som man kan komma. Det finns ingen anledning att köpa något som fraktats ens över Atlanten. Illa nog att det inte finns något komposterbart, klupbildande kattströ som är tillverkat närmare än Tyskland.

Med Barf kan/bör man köpa svenskt kött och köttet är dessutom förpackat i återvinningsbara plasttråg. Beroende på var man bor kan man till och med få tag på lokalproducerat kött.

Om man jämför priset på den nyazeeländska kattmaten och priset på kött i affären kan man köpa grytbitar, fläskkotlett, benfria kycklinglår mm och det blir bra mycket billigare. En katt behöver inte mer än 100 g kött per dag och på en månad blir det 3 kg. Grytbitar mm kostar 60-70 kr/kg och på en månad blir det runt 200 kr. Hjärtan, vingar och mage av kyckling är betydligt billigare för att inte tala om köttkross.

Jag har svårt att tro att kattmaten från Nya Zeeland innehåller annat än köttbiprodukter precis som all annan kattmat. När jag läser innehållsförteckningen så kan jag inte hitta taurin men jag kan ju ha missat det.

Det fanns en gång för länge sedan en sång "Allting går att sälja med mördande reklam. Kom och köp konserverad gröt!" Fast nu finns förstås nästintill konserverad gröt.

Josefa
1

Tvivlar på att det verkligen är värt sitt pris. Hur bra det än är. Och att man sedan ska importera det från Nya Zeeland är ju bara löjligt. Köper inte mat från andra sidan jordklotet.

Kania
0

Jag mejlade till hemfoder.se angående priserna.

http://www.hemfoder.se/ziwipeak-daily-cat-lamb-400-gram/

Och de svarade att priset inte är helt klart än eftersom de inte fått en bekräftelse från leverantören kring priset. De har lagt beställning och väntar på leverans. De trodde/hoppades att priset skulle bli lägre men kunde inte lova något än.

De beräknar få det i lager i början av oktober :( Jag ville prova nu!

Imasy
0

Ett problem jag hade när jag körde med Orijen, var att det emellanåt tog slut i butikerna för att grossisten inte hade det hemma. Så då blev det riktigt tvära foderbyten, vilken jag inte gillade.

Finns det någon garanti att detta foder alltid kommer vara tillgängligt?

[Anunnaki]
1

# 16 Men varför i hela friden ge sina katter så ensidigt med mat? Det bästa är ju att hela tiden variera både under dagen och veckovis. Katter är inte spädbarn som man håller på att vänja vid annat än bröstmjölk utan de vill naturligtvis ha lite variation på maten. En annan fördel med variera är att plus och minus med olika sorter/fabrikat jämnar ut sig.

Kania
0

Jag håller med, mina katter kommer att få det här några dagar i veckan varvat med Orijen och annat gott såsom Applaws och Bozita.

Halvdansken
0

#14. "Tvivlar på att det verkligen är värt sitt pris. Hur bra det än är. Och att man sedan ska importera det från Nya Zeeland är ju bara löjligt. Köper inte mat från andra sidan jordklotet."

Nä, faktiskt inte om jag har ett val och det har man oftast. Jag är jättenoga med ursprungslandet, och det tror jag fler o fler blir.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kania
0

Nästan all kattmat är importerad. Orijen är från Canada. Royal Canin olika länder i EU bl.a. Frankrike iaf tillverkning sen kan råvarorna komma ifrån hela världen? Eukanuba är från EU och bl.a. tillverkning i Nederländerna, vart råvarorna kommer vet jag inte, Thailand? Det är väl främst Bozita som har svenska råvaror?

[Anunnaki]
0

Mjau och Bozita tillverkas av Doggy som ägs av Lantmännen och jag skulle tro att råvarorna är från djur slaktade i Sverige.

Det är synd att Hills, RC m fl är så otroligt överreklamerade fast de inte ett dugg bättre än Mjau och Bozita. Delvis beror det på att RC och Hills sälj hos veterinärer och att djuraffärer inte säljer Mjau.

Det har gått troll i att vissa fabrikat är så överlägna de andra fast det inte stämmer. Nu talar jag inte om Friskies och liknande.

När man köper Mjau stöder man även Kattfonden som jag iofs inte vet så mycket om.

[kalelo]
0

Intressant att på hemfoder.se så fanns inte ens Iams …konstigt tycker jag.

Tasspuls
0

#21 Tyvärr så tror jag nog att även Mjau har utländskt kött. Jag tror att de har skrivit någon procentsats… typ 15% svenskt kött, men att jag räknat ut att det måste innehålla mer kött än så. Så de använder sig kanske till största delen av svenskt kött, men tyvärr har de nog smugit ner lite utländskt också.

Imasy
0

Nja, en av dem tålde bara Orijen som torrfoder, och det finns roligare saker att göra än att flera gånger stoppa en perser under kranen för att han få omedelbar rännskita ;)

Så här fungerar det absolut inte att ha tex Orijen en dag för att nästa servera tex Hill´s.

[Anunnaki]
0

På Doggys hemsida står det svenska råvaror. Om det skulle vara något med utländskt ursprung så har det importerats för konsumtion av människor för det är ju bara biprodukterna som går till kattmaten.

Kania
0

#17 Lena det verkar komma:

http://www.hemfoder.se/iams/

Jag tror tyvärr att verkligenheten är denna även hos människomat.

Någon som såg landet brunsås på SVT när det gick?

Om man köper en färdigförpackning av fryst findus färdigmat så kom ingredienserna från sammanlagt ett 10-tal olika länder över olika kontinenter. Vissa varor åkte från finland till tyskland för att bearbetas och sen till Sverige för att röras ihop med resten och då var det ändå billigare att göra så!!?

[kalelo]
0

#26 Tack för ditt svar!

[Gemm]
0

De flesta djurfoder är import, liksom mycket av vår egen mat, så import är ingen nyhet i vår värld!
Eller menas det att man ska utfodra sitt djur med skräp bara för att det är närproducerat? =/

Det finns klara faktorer som gör att ziwipeak skiljer sig från andra foder, både i innehållsförteckning, analys och tillverkningsprocess.
Läs på!

Det är klart att man kan sälja allt med rätt reklam, men att förfalska en hel hemsida? Det finns filmer på youtube om detta foder, kolla in.

Är det några som säljer skit med rätt reklam så är det ju de stora fodertillverkarna som hills och royal canin, de har ju t om uppenbara lögner på sina hemsidor (förvrängda sanningar om kattens näringslära som ska gynna innehållet i deras foder)!

Klart man ska vara skeptisk och kritisk, men inte i inskränkthet!

[Anunnaki]
0

Det verkar vara flera här som svurit i kyrkan och med rätta sagt att vare sig Hills eller RC är något att ha. Att man ska undvika Friskies finns det ju andra trådar om.

Katti
0

#28, det är ändå så att alla ingredienser i fodret finns här mitt framför näsan på oss. Då verkar det inget annat än rent ut sagt urbota idiotiskt att frakta dessa ingredienser, i förädlad form, tvärs över jordklotet!

De flesta som är intresserade av vad som är bra mat för våra djur verkar, fullt logiskt, vara inne på att det är det mest naturliga som är det bästa. Det mest naturliga är hela smågnagare och hela småfåglar. Det närmaste detta man kan komma, om man inte startar mus- och fågeluppfödning för att kunna ge katterna helt naturlig föda, är BARF.

Nej, jag BARFar inte mina djur, men jag har införlivat dessa tankar när jag bestämmer vad mina djur ska få att äta.

Jag kan dock inte försvara att ge mina djur (eller oss människor, annat än i undantagsfall) mat från andra sidan jordklotet!

[Gemm]
0

#30 Ja BARF är bäst, jag har aldrig sagt något annorlunda.

Det är urbota idiotiskt att tro att ziwipeak skulle vara den enda djurmaten som kräver frakt för att säljas på hyllorna i Sverige. Jag förstår inte varför många har hakat upp sig på detta? Det är tydligt att produkten inte tillverkas i Sverige, är det anledningen till att man drar efter andan inför ziwipeak och inte inför andra sorters djurmat?

Imasy
0

Men det är väl bara Mjau som tillverkar i Sverige va? Eller är Bozita också svensk-tillverkat?

Tasspuls
0

#32 Japp, även Bozita är svensktillverkat.

zoolatri
0

#32 Det är samma fodertillverkare som har två olika produkter. De gör även doggy hundmat mm… Ligger här i vårgårda. Jag har varit där på studiebesök och kan bara tala gott om dom.

[Anunnaki]
0

# 34 Det finns tre olika sorters blötmat till katter som tillverkas av Doggy: Mjau i brickpac, Bozita som också säljs i brickpac och Mjau i plåtburkar. Jag tror att Mjau i brickpac ich Mjau i plåtburkar är helt olika produkter för de luktar väldigt olika. Om det är någon annan skillnad än priset mellan Bozita och Mjau i brickpac vet jag inte.

zoolatri
0
#35 Ah, tror jag formulerade mej lite dumt, menar inte att de bara har två produkter, utan att det är samma tillverkare som gjort bla mjau och bozita:) Jag har bara gett mjau blötmat och har inte jämfört olika sorter. Just nu ger jag hill´s torrfoder men förut fick katterna bozita.
AgnetaB
0

Inte läst så noga nu så det kanske står .Varför finns det inget bra torrfoder som är svenskt?

Det känns ju tryggare o köpa härifrån med våra regler vad som är ok att ha i maten.

Tasspuls
0

#37 För att ingen i sverige lagt ner tid och energi på att tillverka ett "bra" torrfoder. Men Mjau och Bozita är väl lika bra som de flesta utländska foder, så dem är det bara att köpa med gott samvete :)

[Malin]
0

#37 Mycket bra fråga men man lär ju tjäna några slantar om man tillverkar ett :)

Kania
0

Jag är gärna med och tillvekar men jag tror man behöver vara ett gäng och kanske också ha många bra kontakter samt kapital.

Nu har iaf jag beställt Ziwipeak kattfoder det blev en med hjort och en med lamm ska bli kul att prova och se hur katterna gillar det.

Ziwipeak kattfoder

Imasy
0

Han som har företaget Cenaturio gör ju torrfoder, visserligen tror jag själva fodret tillverkas i Belgien eller Frankrike, men det står väl på deras hemsida.

dock var han inte nöjd med de hundfoder som fanns på marknaden, började laga mat år hundarna, som sedan blev ett torrfoder och även ett kattfoder.

Nu tror jag att kattfodret innehöll en ganska hög halt med spannmål, men de var fira ifrån några tillsatser eller vad det är de andra fodermärkerna innehåller.

Aribigga
0

Vill bara meddela att mina katter äter helsvensk mat. Bravo torrfoder för katt och mjau blötmat. Det verkar inte vara så många som har hört talas om Bravo härinne?

Bravo har även biffar för hund, det blir lite "latmansBARF" vad jag har förstått, är inte så insatt i hundbiten .

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tasspuls
0

#42 Hittar ingen bra innehållsförteckning. Hur mycket äter katten?

Imasy
0

jag har hört talats om fodret men jag tror inte jag heller hittade något innehåll när jag sökte på det.

Kania
0

jag vill inte ha spannmål i fodret. Jag ger en hel del bozita det tycker jag är bra (våtfoder)

Rosenlind
0

Såg att Foderbilen har börjat sälja Ziwipeak nu. 400 gr. för 99 kr.

Själv har jag eukanuba och är nöjd med det.

Aribigga
0

# 43 och 44

http://bravodjurfoder.se/

Klicka på produkter, sedan bravo katt.

De får i princip fri tillgång på torrfoder.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tasspuls
0

#47 Hittar inget kattfoder på hemsidan.

Aribigga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#48 Produkter: Sedan Bravo Katt, längst ner.

lurvponnyn.vimeddjur.se

AgnetaB
0

Var inne o kollade på Bozitas som det skrivs om.När det står att det är typ rödspätta varför står det att det innehåller kyckling,nöt o gris före rödspätta?

varför är det med överhuvudtaget? utfyllnad el?

Kanske är så på annat blötfoder också.

Mvh

Agneta

MonicaLagerquist
0

Basen i Mjau katmat är i princip samma i alla sorters blötmat.De som heter något med fisk,räkor osv har fisk i basen.De som heter kött kyckling kalkon osv är samma sort men i de burkarna finns ingen fisk.Sen tillsätter man minst 4% kyckling och kallar maten för kyckling och fotar en smarrig kyckling och sätter utanpå burken så att matte/husse som är den som håller i plånboken "luras" att tro att det är kyckling.spätta eller räkor som man köper till katten.

Det är inget fel på basen men man ska inte tro att den innehåller till största delen räkor osv.Vilket ju är bra eftersom att en katt inte kan leva på enbart täkor.

Stolt ägare till tre La permer