Bästa torrfodret enligt dig?
Ja som rubriken och gärna varför också ;-)
(Det är unga kastrerade katter som jag söker foder till!)

Om jag skulle få för mig att ge torrfoder så skulle det bli någon av Olivers sorter.
Stolt ägare till tre La permer

Katterna här hemma uppskattar Royal Canin och Eukanuba. Orijen är bättre näringsmässigt, men ena katten spydde utav det så vi fick sluta. Men ska även säga att katterna får främst blötmat och lite rå mat (ena katte gillar det rått
) och torrisarna är bara som ett kompliment.
Det bästa kattmaten är den som katten gillar o den håller sej i hull o har en bra päls av. Maten kan vara hur dyr o bra som helst enl tillverkarna men om katten ratar den så…….
Torrmat bara som reserv och då en sort som inte innehåller spannmål alls varför de flesta sorterna faller bort inklusive de dyra flaggskeppen. Köper Orijen men nackdelen med den sorten är att den tillverkas mycket långt bort, Kanada, och medför onödiga transporter. En av mina 12 katter vill inte ha Orijen så hon får speciell uppassning. Det normala är barf för mina missekatter eller möjligen någon av Mjaus sorter som innehåller enbart köttbiprodukter ett par gånger i månaden.
Torrfoder som min kisse får äta är Eukanuba - innehåller mycket kött och inga konstigheter, men tyvärr majs och Proformance - innehåller inga av de sämre spannmålen, men tyvärr lite konstigheter (ärtor, växter mm). Trots att de inte är perfekta så tycker jag ändå att dessa har det bästa innehållet som jag litar på att min katt mår bra av.
Av blötmat blir de lösa i magen och nu har ena blivit jättesjuk och vetrinären sa att det dels berodde på blötmaten och den råa kycklingen de fått så för tillfället går alla på hill´s ID för att magarna är så i olag :-(
Har get mjau blöt och torrfoder men vetten menar på att de inte behöver blötmat för det är inget helfoder och jag bara bär hem onödigt med vatten!!
Blir inte klok på vad jag kan ge i detta läge med alla olika bud!!
# 7 Låter som en veterinär som bodde här i trakten ett tag. Hon hade också fått för sig att torrmat var det enda saliggörande vad gäller kattmat. Men tänk efter! Vad är mest naturligt för såväl människor som katter? En synnerligen hårt processad indutrimat med massor av konserveringsmedel eller så lite processad mat som möjligt och med ett minimum av tillsatser?
Om en veterinär verkligen sagt att en katt blivit sjuk av att äta blötmat blir jag mörkrädd. Veterinärer ska arbeta utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet och det gör veterinären verkligen inte när h*n påstår att katten blivit sjuk av blötmat. Erfarenhet i sammanhanget är inte just denna veterinärs erfarenhet utan att man vid flera genomförda studier kommit till samma resultat.
Det skrämmer mig också att veterinären inte sökt efter orsaken till kattens dåliga mage och ställt en diagnos i stället för att avfärda problemet med att det beror på att katten ätit blötmat och sedan bara hänvisa till en viss sorts kattmat som h*n tjänar pengar på att sälja.
#7 Ja, jag håller med #8 det låter som en riktigt dålig veterinär som inte vet vad han pratar om. Att blötmat inte skulle vara helfoder är ju också ren lögn. Låter som han mest är ute efter att tjäna pengar på sina produkter, snarare än värna om kattens hälsa. Om jag var du skulle jag byta veterinär på en gång.
Till alla er som ger Orije: det iehåller ju både fisk, fiskmjöl, fiskolja etc + e välda massa örter. Det sägs ju att fisk är allergiframkallade, hur ställer i er till det? Och de här örtera, vet ma eg vad det gör med katte, got/ot?
#10 Jag har valt bort Orijen pga innehållet, litar inte på att det gör min katt gott.
#10 Jag håller på att introducera Orien pga att den maten har ett så högt och bra proteininnehåll och bra näringsvärde. Mina katter tål fisk. Det vet jag eftersom jag ger dem det ibland. Det kan ju vara bra att prova det innan man ger ett foder som innehåller fisk.
Susanna
Olivers…. LAmmoch Anka… HAr applaws torrfoder???? UTan fisk?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Olivers alla dagar ;) Hade Orijen innan men har en fiskallergiker så jag bytte till Olivers som även min kräsna lilla dam äter med god aptit.
#13: japp.. här står lite mer :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
såg det….. men jag fastnade för en grej…. till min rastgård……
http://www.zooplus.com/shop/cats/cat_beds_baskets/cat_dens/cat_dens/193374
så man kan alltså testa foder med fisk, och blir missen inte dålig i magen kan är det bra för honom och han kan äta foder med fisk? har för mig att jag hört nåt om nåt i fisk som bryter ner nåt ämne som katten behöver..
#17 Det har jag också hört

Friskies. Typ 25 spänn per paket på ICA och är poppis hos min kisse. Han har hur fin päls som helst. Blank, len och jämn.
men hallå det är väl inte pälsen som är viktig utan katten hälsa och framtid?
# 19 Att din katt just nu så vitt du kan se mår bra är inget bevis för att Friskies är bra kattmat. Hur ser kattens prognos ut när det gäller att bibehålla sin vitalitet och uppnå hög ålder? Det vet varken du eller jag. Även om just din katt råka bli 20 år gammal säger det ändå inget om Friskies är ett bra val. Med annan mat kanske katten hade kunnat bli nu äldre.
Katter som har möjlighet att jaga är förstås inte lika beroende av vad för slags mat som de får av ägaren.
Det finns otroligt mycket okunskap om vad en katt behöver äta. De nya ägarna till en katt som jag omplacerade klagade på att katten åt för mycket. Efter en vecka tog jag tillbaka katten. När jag hämtade henne såg jag att det i en skål på köksgolvet fanns en hög potatis mosad med lite sås och kanske någon liten köttbit. Inte att undra på att kattan var på miserabelt humör när vi kom hem.
Till att börja med vore det intressant att ta del av någon vetenskaplig studie som säger något om spannmål i kattmat. Lika intressant vore att ta del av vetenskapliga studier som säger något om hur det påverkar en katts hälsa att enbart äta torrfoder.
Fy för friskies! :-( Det kan man inte ens kalla kattmat.
och friskies är ju inte ens lågprisfoder i den bemärkelse som jag kallar lågprisfoder…. det är i samma prisklass som Mjau som är bra. MEn de vinner på, att deras käk ser tilltalande ut för oss…
har provat allt möjligt min katt ratar både whiskas, friskies och mjau han ska enbart ha euroshoppers mat, det absolut billigaste mat som finns men han vägrar att äta annat så vad ska man göra??
ska prova en annan mat till innan jag låter honom äta enbart euroshoppers torrfoder
ska testa sjögårdens kycklingfoder nu
#23 Allt som säljs på livsmedelsbutik utom Bilanx och Perfect fit skulle då jag räkna som lågprisfoder.
#24 Snacka om att låta katten välja mellan pest eller kolera.
Ok, kollade in priserna på Eurocash idag. 4 kg Mjau kostade 81 kr. 4 kg Friskies kostade 101 kr. Således är Friskies bra mycket dyrare än Mjau och är ett sämre foder. IVanhoe, min styvson katter är också frälsta i euroshoppers skräpmat…. men de är utegående katter och är duktiga jägare….och jag har provat med massor av fin mat åt dem.hill´s Oliver´s Rc….Mjau kyckling det duger…..OCh Euroshoppers kött duger inte. det ska vara den med fisk…..Knepiga katters förening…..
#26 Duger och duger, är det verkligen katten som ska välja sin kost. Så länge min katt inte blir dålig i magen så får hon väl lov att äta det som bjuds
Jag köper Iams på djuraffären och det tycker de om, och de sägs vara bra mat för päls och hälsa.
. Inte billigt men rimligt pris.
#25 ja men jag har ju försökt med allt möjligt och när de vägrar äta annar än euroshopper så vet jag inte vad jag ska göra?? låta demsvälta tills de äter??
men sjögårdens foder är väl ett bra märke som jag hört
#26 ja min katt är ju innekatt ju så jag vill ju ha ete chansatt bra foder för dem
jag är lite emot att köpa foder från en djuraffär men det är för att jag haft problem med ohyra i smådjursfoder som jag köpt där så jag vågar inte testa köpa sådan mat därifrån
välj en annan djuraffär?
köp på internet?
du kan ju inte riskera din katts hälsa pga ngt sådant.
ne jag vet, men har köpt på flera djuraffärer och råkat ut för samma sak, även från internet, jag litar enbart på sådant som finns i mataffärer, men om han vägrar äta det så får jag ju slänga den matwn med ju
sedan får han ju blötfoder varje dag ju baserat på vanlig mat som jag äter

Orijen och Applaws är det som gäller för oss. Vad gäller fisk så har min katt inga problem med det. Kör även med applaws våtfoder som innehåller fisk.
Ok vill de ha Euroshopper, så då får de väl äta det då. Nu går ju dina katter ute och barfar sig själva lite, så det väger ju upp en del. JAg vet att det finns katter som vägrar äta annat än Friskies också. OCh vad som gäller ohyra, du ska genast gå tilllbaka till butiken och klaga och få nytt i så fall. Ny mat blir det ingen ohyra i
mina katter går inte ute men jag försöker ge dem sådan annan mat som jag vet är bra
har gjort det men har fått en utskällning istället och ingen ny mat och inga pengar tillbaka, men så har jag väl köpt mat på dåliga affärer med
Eukanuba!
#34 VA??????? Hota med att ringa fabrikanten. Så gör man inte. kunden har alltid rätt och du ska inte betala för gammal mat med ohyra… hota med miljö och hälsa också….
om de nu inte bara ska ha torrfoder, blir lösa i magen av blötmat även om de gillar det (mjau både blöt och torrt) och sjuk av BARF (ena kissen) och vägrar vetrinärens torrfoder - vad ska jag då ge de små liven???
#36 ja jag får göra det om jag köper mat med ohyra nästa gång
#37alla är saliga i sin tro. OCh det allra viktigaste är ju faktiskt att katten ÄTER. Om de nu gillar en sorts torrfoder och inte kan äta mjukmat och inte gillar barf, så ska du inte ha dåligt samvete. Finns det en sorts torrfoder, förutom friskies som de gillar, så låt dem äta det. Att få för många pekpinnar om vad som är bra och inte bra, det gör en bara snurrig i huvet.
Pekpinnar och pekpinnar, man kan väl utifrån tips och råd här läsa på och välja bra mat till sin katt. Torrmat är inte bra mat till katter, spannmål är inte bra för katter, rotfrukter är inte heller någon höjdare men torrmaten är förstås enkel för ägaren.
Om en katt får diarré av allt utom någon medioker torrmat är det uppenbarligen något fel på kattens mage som kräver veterinärvård.
Och som Gunilla säger, alla är saliga i sin tro men det är faktiskt ett kattliv som man har ansvaret för och då duger det inte att påstå att en viss katt bara äter en sorts mat. Färdig industrimat till djur är lika förkastlig som industrimat för småbarn. Fast det gör ju inte saken enklare när veterinärer rekommenderar mat som de personligen tjänar pengar på.
Jag har alltid torrmat hemma men bara som reservmat.
#37 Provar denna vecka att bara ge blötfoder till "middag" och så får de torrfoder och vatten under dagen så får jag se om lillkattens mage klarar ett mål iaf!
Lillkissen behöver kanske avmaskas.
förlåt er alla vänner, men varför denna hysteri om att spannmål inte är bra? Ok, katter ska itne ha det som bas, det förstår jag med. Ungefär lika illa som att folk utfodrar stora hundar med gröt. Värdelöst. och jag köper inget bara för att veten rekommenderar det. Däremot, så skulle jag aldrig våga riskera min katts liv genom att INTE köpa den maten som han ska ha för sin speciella sjukdoms skull. JAg har ju själv sett att han fått bättre värden av fodret och mår bra.

men herregud! klart att inte pälsen är det enda som räknas, det fattar jag med. (angående mitt friskiesinlägg nu.)
ni är som rabiata mammor med åsikter om ammning. slappna av.
har hittat ett bra foder som han tycker om nu istället för euroshopper ju
öskrev sjögården förut men det ska vara sjöbogårdens kvalitetsfoder men kyckling ju
denna mat innehåller ju (enligt påsen)
- protein - är viktigt för kattens organ och ger bra och viktig energi
- taurin - för att minska problem med kattens vattenkastning
- olja och fett - ger vacker och blank päls och även bra vid kyla
- kalcium - ger starka klor, tnder och ett bra skelett
- vitaminer - bra för musklerna och upprätthålla de viktiga kroppsfunktionerna
så nu får han bättre mat än euroshopper ju

#45.Finns det någon utförligare innehållsförteckning på påsen.Den där som du skrev upp ger jag inte mycket för.
Hur mycket och vad för protein innehåller maten.
Vilken fett halt i TS är det?
Vad ligger magnesuimhalten på?
Stolt ägare till tre La permer
all kattmat innehåller allt det där, frågan är hur MKT det är av varje sak och vad värderna blir, samt om det är några spannmål
#45 Om jag inte minns fel så innehåller sjöbogårdens foder spannmål som första ingrediens, kan det stämma? Som sagt alla foder innehåller det du räknat upp, annars skulle det inte få säljas som kattfoder, även euroshopper gör det. Så frågan är hur mycket av varje den innehåller.
Såg på en sida på nätet där fodret diskuterades att någon skrev: "Huvudingrediensen är spannmål och de hävdar att taurin är till för urinvägarna." Så hmmm…?
Återigen detta tjat om att spannmål skulle vara så himla dåligt…. Något som jag i min enfald betvivlar. men som kolhydratkälla varför inte? Sjöbogårdens foder är vad jag föstår ett tämligen bra foder. Jag blir så himla trött på detta snobberi! OCh skulle man gå på alal dessa profetior här från alla som förordrar det ena och det andra, så vore ju nästan varenda kisse som är vanlig stendöd vid det här laget. Ok, jag gråter hellre i en Mercedes än i en Volkswagen. Men båda bilarna tar mig dit jag vill. Tycker att resonemanget börjar bli en förlängning på märkeshysterin i skolan på kläder. ALLA har inte råd att köpa den allra dyraste maten till sina katter. Är de människorna dåliga kattägare då? NEJ!MAn kanske ska ta och syna helheten på kattägandet i sömmarna. MEd idmärkning, utegående på säkert sätt, kastrering, försäkring. Hur många faller i farstun då?
#49 Men man BEHÖVER ju inte ge ett spannmålsbaserat foder, dvs ett foder där spannmål står först på innehållslistan. Ex Mjau har kött som första ingrediens och det är ju bland det billigaste man kan ge till kissen. Jag ger BARF+Eukanuba, vilket kostar mig ca 70kr/mån. Så det är ju knappast det dyraste man kan ge och trots det känner jag också att min katt får BRA mat.
Ja jag vidhåller, att Mjau är ett prima foder. OCh inte dyrt, går att köpa överallt även en söndag. OCh Barf, Ok i all ära, men vissa katter vill bara inte ha. Så är det….. Tyvärr. jag hade som sagt barfat för fullt här om mina blådårar hade gillat det. hade kostat mig pyttelite. Men nu är det som det är och jag får bara gilla läget.
#51 Ja, men nu handlar ju denna tråd om den BÄSTA maten man kan ge och inte vad vissa TVINGAS ge. Katten lär ju inte dö knall och fall om man ger sjöbogårdens foder, men att påstå att det är ett bra och högklassigt foder, det kan man inte göra.
och då kommer vi fram till att inget foder är det bästa. Återigen liknelsen bilar, Volvo kontra Saab. Vilken är bäst? Omöjligt att säga.Så olka vad man tycker.Jag skulle aldrig sätta mig i en Volvo frivilligt och säkert finns det motsatsfolk här också.
#48 jo det är nog spannmåls baserat tror jag
näringsvärde:
Råprotein 30%
Råfett 10%
Råaska 9%
Fibrer 3.5%
Vitaminer (per kg tillsatt)
Vitamin A 12.000IE/kg
Vitamin D3 1.000IE/kg
Vitamin E 80mg/kg
Taurin 500mg/kg
Koppar 14mg/kg
innehållsdeklaration
spannmål, kött och köttbiprodukter (minst 4% kyckling i kycklingbitarna), vegetiabiliska biprodukter, olja och fett, mineraler
ja det med tautin har ju hört att det ska ha med synen ju inte med urinvägarna men men jag vet inte
här är det ju inte enbart torrfoder utan han får blötfoder 1-2 gånger om dagen med
# 49, det beror på att man, om man har någon koll på vad katter är gjorda för att äta, vet att de inte behöver någon kolhydratkälla alls! Själva idén med spannmål i kattmat (och hundmat) kommer sig av att det inte går att göra torrfoder utan detta (eller kolhydtrater i någon annan form). Och idén med torrfoder är att det ska vara lätt för ägarna att utfodra sin katt. Varje uppfinning som underlättar vår vardag gör människor rika! Det är bara att se sig omkring och försöka gissa hur mycket de stora multinationella djurfoderföretagen lägger på reklam!
#53 Jag gillar inte alls din liknelse med bilar. Precis som med människomat så finns det mat som kan ge en följdsjukdomar och försämra ens hälsa, likadant med kattfoder. Det är ju inte så att ALLA foder är lika bra, utan vissa är rent dåliga för kattens hälsa, punkt slut! Naturligtvis kan katten "må bra" av det ett tag och sedan kommer sjukdomarna.
#54 Jag skulle ändå satsa på ett foder som har kött som första ingrediens iaf i innehållsförteckningen. Risken är att din katt kan utveckla diabetes och då kan du få köpa ett dyrt veterinärfoder resten av kattens liv och det är ju inge kul.
En annan kanske mer relevant jämförelse med bilar, alla går inte på samma bränsle. Du kan inte hälla vad som helst i tanken och förvänta dig att fordonet presterar optimalt och håller lika länge som om du hade tankat med rätt bränsle från början.
#56 vad skulle jag ha gjort då låtit honom äta euroshoppers torrfoder?? det var bara de här 2 torrfodren som han åt, har provat med alla de som fanns i affären men jag har fått slänga all den maten som han inte åt ju, vill ju inte låta honom svälta eller äta upp mina sällskapsmöss ju
sedan får han ju blötfoder med något kött i som finns på ÖoB
#58, leta bland de dyrare fodren så slipper du säkert slänga en massa mat. Tyvärr har ÖB inget foder som är ens halvbra. Dagligvarubutiker kan ha (de större), men då är det minst lika dyrt som i zooaffärerna…
Katten svälter inte ihjäl framför full matskål, jag lovar! Dessutom ger du ju annat också, så det kommer inte hända. 30/10 med protein och fett borde inte få kallas kattmat…
Och det är inte kritik mot dig, utan mot de som tillverkar detta skräp!
okidoki, men ica har inte så mycket kattmat i sin hylla
det är euroshopper, friskies, whiskas, kittekat och sådana märken, djuraffärer köper jag inte från pga att jag haft sådan otur med annan mat jag köpt från dem
Eftersom katter är strikta kött ätare bör de inte få foder med för lågt köttinnehåll… En katt kan inte överleva utan taurin, och taurin finns bara i kött!! Tillsatt taurin kan man läsa ibland på påsarna, men det är inte riktigt detsamma…
Så, vilket torrfoder innehåller då mest kött??
Svaret är faktiskt Eukanuba!! Det kommer man fram till genom att räkna om innehållet i påsen på ett särskilt sätt, inte genom att läsa innantill på påsen………
Ni som undrar vart jag fått detta ifrån kan jag meddela att jag gått foderutbildning både hos Royal och Eukanuda/Iams.
#60 På Ica skulle jag antingen köpa deras eget foder eller Mjau med kött.
#61 Jag tror nog att Orijen och Carnia lynx innehåller mer kött än Eukanuba. Men med tanke på alla knasigheter som finns i Orijen och den höga magnesiumhalten i Carnia lynx så anser jag ändå att Eukanuba verkar vara det bästa fodret. Synd bara att det innehåller majsmjöl, annars vore det "perfekt".
#58 Jag håller med #59, ingen katt svälter ihjäl så länge mat står framme. Om du bärjar med att ge kanske 5% av det nya fodret blandat med det gamla och sedan ökar lite för varje dag så ska du se att kissen vänjer sig och äter.
357.. Nu var väl det ett väldigt dåligt argument. Vi har vad jag vet, tre sorters bränsle att tanka bilar med idag. och det finns väl ingen som är så korkad, så han slår på fel? Nu pratar jag sjävlklart om bilar som går på samma bränsle. och just dessa två bilar finns ju i tre olika bränslevarianter också, om man ska vafra petnoga.
Och Ivanhoe, försök köra över till Mjau kattmat då. det är ett foder som du hittar i alla livsmedelsaffärer. köpa från zooaffärerer anser jag vara lite varken hackat elelr malet. Vill du ha i så fall högklassigt märkesfoder, så brukar de flesta stora vetmottagningar även ha den vanliga varianten av den maten.
Det är strunt samma, principen är densamma. Häll fel bränsle i maskineriet så pajar det och den principen gäller för bilar, katter och människor.
har köpt mjau men det vägrade han röra, det stog framme i 1 vecka utan att han åt
det finns de som tankar fel i diselbilar vet jag, det brukar komma en hel del diselbilar med bensin i tanken

även om jag ovan skrev att ni är som rabiata mammor, så har jag faktiskt haft nytta av denna tråden.
även om min utekatt gillar friskies och är hur pigg och frisk som helst på alla sätt, så kommer jag nu byta torrfoder. antagligen till mjau eller eukanuba.
ska tillägga att min katt är utekatt och inte bara äter friskies utan även blötmat. (och kanske nån mus här och där.)
så tack för all info och alla åsikter!
#66 Men blandade du då Mjau med det foder han åt innan? Eller ställde du bara fram en skål Mjau?
#67 Så bra! :) Mjau är okej och Eukanuba är bra.
jag fick inget av det gamla fodret utan de som jag köpte katten från sa att det är bara att köpa något och ge dem
nu när jag hittat något som han gillar så kommer han få äta upp det först innan jag byter, tog en risk när jag köpte en 15kg påse men han älskar det, men såklart jag blandar i kattmat i gnagarmaten med ju
#69 Så Mjau var det första du provade med när du fick hem katten då? Vad menar du med att du blandar i kattmat i gnagarmaten?
att katten äter kaninmat 
Ok, nu lägger jag in en sak här, som alla kan ta nytta av, som rackar ner på Friskies.
i stället för att enbart racka ner och visa er duktiga här, varför tar ni inte kontakt med dem och talar om hur uschligt foder de har?
telefonnumret är:
0406606790 och mailkontakt är:
konsumentkontakt@purina.nestle.com
inga hemligheter, skrev av det från en Friskiespåse i butiken i dag.
#72 Ja, fast det är ju knappast tillverkarna man får prata med då :P Dessutom visar ju alla tester som görs också att Friskies är ett dåligt foder så det är väl ingen hemlighet. Men de gör ju bra reklam och finns tillgängligt och därför kan de sälja sitt foder ändå. Men förhoppningsvis kan det spridas bland de djurintresserade att deras foder är dåligt iaf.
men snälla, det är ju du som konsument som kan göra något åt en vara! Klaga!

Här hittade jag ett test på torrfoder från gp, om nån är intresserad. :) Länk Här är statistiken för de olika märkena, om det nu funkar att länka till pdf. :P
ja den är kul att se. Ok den täcker inte alla, men jsut om man ser, att till och med konsums lågprisfoder är fyra snäpp bättre än många andra….
Purina ONE Sterilcat äter min, fin päls, ingen diarré, pigg och glad och väldigt glad i mat. Förut fick han även blötmat i portionspåsar men slutade med det efter kastreringen då han blev dålig i magen. Nu får han lite rått kött och sånt vid matlagning men annars är det Purina ONE som gäller.
#70 jag har gnagare här hemma, hamstrar och jag har fått tips att hamstrar ölskar kattmat på hamster ifokus
Vad tyckte ni om Iams torrfoder och blötmat??Är den bra?
#79 Har för mig att den är medelbra, lite bättre eller i klass med RC och Hills, som jag tycker är köttfattiga djuraffärsfoder och i klass (eller sämre) med ex Mjau som köps på vanlig affär. Alltså köper hellre 'Iams än RC eller Hills, men mycket hellre Eukanuba och nästan lika gärna Mjau.
Mjukfodret kan jag inte innehållet på, men det är väldigt såsigt och min förra katt älskade det, men det är nog knappast värt sitt pris.
Min katt är en kastrerad Norsk skogkatt på 14 år o har varit både inne o ute. Har
aldrig varit sjuk o är fortfarande fräsch .Hela livet har han haft fri tillgång på Hills
(som jag häller i en stor hink) o ibland köper jag eukanuba el royal o blandar i hinken
för blir tråkigt med samma märke tror jag. Han vill helst ha blötmat med sås så
det får han så ofta han(flera gånger dag) vill ha o jag är hemma. Han har ätit mest
Kittekatt men
något annat märke då o då för han tröttnar annars(.Vill bara ha i påse el liten burk
typ Gourmet )Kokt torsk ca varannan
vecka,köttfärs 1ggr/v o kyckling o andra köttrester då o då.
Jag undrar nu om jag fodrat dåligt? Jag vill ge det bästa men alla har ju självklart
olika åsikter. Trodde föresten att Hills var ett toppfoder men det verkar ej så?
Att fisk var dåligt visste jag inte heller?
Trodde även att blötmat mest innehöll
vatten o därför ska man ge torrfoder så katten får i sig alla vitaminer mineral mm?
Min katt är av den tunna sorten o äter ej vad som helst.
Mvh
Agneta
#81 Jag tycker inte att Hills är ett speciellt bra foder, speciellt inte för sitt enormt höga pris. Hills innehåller ofta spannmål på ca 3 av de 5 första ingredienserna på innehållslistan, ibland ävrn som första ingrediens (!). Så ska inte kattfoder vara, de ska innehålla mestadels kött. Eukanuba tycker jag är det bästa torrfodet, även om jag inte tycker något torrfoder är direkt bra. Vill du ge din katt det bästa som finns i matväg så skulle jag rekomendera Bozitas mjukmat som helfoder (de sorter utan grönsaker) eller Mjaus mjukmat. All annan kattmat tycker jag är mer eller mindre skräp rent innehållsmässigt. Men sedan beror det ju också på vad katten tål och inte, men har inte din katt en känslig mage så är mjukmat av ovan nämnda märken det bästa du kan ge enligt mig.
Var säljs Bozitas mjukmat? Tror inte jag har sett det någonstans…
bromma zoomarknad, 8 kr st!
#83 Granngården (dyrast!) och djuraffärer säljer bozita.
#84 Shit så billigt. På djuraffärerna här kostar de 10.50kr/st och hela 12kr (!) på Granngården.
För 360-370 gram??? Eller finns det större förpackningar? Det kostar ju 800 g Mjau (10:90 på Willys)!
#86 Jepp, tyvärr är det dyrt. Mjau är dock inte 800g utan 625g :) I burk alltså. Mjau tetra kostar ungefär detsamma som Bozitas tetra.
sen finns det på granngården 900 gramsburkar av Mjau. Men som sagt, Bozita på Bromma zoomarknad, eller via Tyskland på zooplus.com också billiga.
Har stått och tittat på de stora burkarna Mjau senast idag. De kostar en bit över 20:- och är alltså betydligt dyrare än storleken under (även om det bra är 635g i dem
)!

Hur förvarar ni blötmat? Alltså, det som blir över efter serveringen när man öppnar en ny burk?
#90 Jag förvarar i sån där syltburk man kan köpa, i glas, med gummiring. Häller över mat för 6 dagar i den. Blir det över förvarar jag resten i frysen i förpackningar om 6-dagarsportioner.
Finns plastlock att köpa till alla storlekar
Vi har bara applaws hemma, både torr och blötfoder.
ja jag blev också förvånad över att normalt set, så är de stora burkarna dyrare i kilopris än de som är på 625 gram. De stora finns ju bara på Granngården. Mitt tips är, att förvara mjukmat säkert, så frys in det i treliterspåsar som tunna plattor. Snabbt att frysa in och lätt att bryta av lagom mängd som tinar snabbt.