Katten äter plantorna! Tips?
Titeln är lite fel då han inte äter växterna, han bara tuggar sönder dem. Får han något i munnen så spottar han ut det. Men det var kortare att skriva äter istället för tuggar sönder ;]
Våran hankatt tuggar då och då på ändarna av de lägre bladen av min sambos yuccapalm.
Det är dock inte lika störande som att han Mördar mina aloe plantor!
Jag har tolv små plantor (2-15cm) i krukor som han tycker är skitkul att rycka upp ur jorden och tugga sönder och sprida ut över lägenheten.
Han äter dem inte, han bara dödar dem grundligt..!
Vad kan man göra för att få honom att sluta?
Vi har testat att under dagen hålla plantorna under uppsikt och varje natt ställa dem under en tung plastkorg, men den lärde han sig att välta bort så han kom åt plantorna iaf.
Var dessutom jobbigt att varje kväll och morgon flytta alla plantor fram och tillbaka.
Vi har haft dem i ett skafferi på högsta hyllan, men den lilla luringen är en mästare på att klättra upp på hyllor, så det funkade inte.
Nu ställde vi dem i köksfönstret och min sambo spände upp hönsnät framför och ovanför så han inte kommer in, men klart han får in tassen och petar till sig krukorna och sedan rycker upp plantorna och dödar dem.
Jag har byggt ett skydd av kartonger som täcker utsidan och ovansidan, som dessutom skulle hålla om han stod på den. Men så kan man ju inte ha det då jag inte kommer åt att vattna och de får mindre solljus än vad de borde ha.
Att sprätta ut så mycket jord som möjligt på golvet är också kul!
Han gjorde det främst med yuccapalmen först, men vi lade i mossnät över jorden och hällde sedan över stora prydnadsstenar så att det täcker hela ytan. Nu kommer han inte åt att krafsa ut jorden där mer och det blev fasligt snyggt :]
Finns det något enkelt knep som gör att han låter bli mina plantor?
Jag vill inte använda mig av starka kemikalier som på något sätt kan skada honom.
Han Vet att han gör fel också, för så fort man går emot honom när han är på nån av växterna så kutar han därifrån. När han inte gör något han inte får och man går emot honom så reagerar han inte så.
Testa cayennepeppar ha i ordetligt i krukorna, det hindrade mina katter från att hoppa upp i krukorna och det är inte farligt för växterna.
Funderade på yuccapalmen… Han kanske slutar om du sprayar bladen med citronvatten?
Pst. Glöm inte att luften mår bra av att luftas då och då under stenarna så rötterna inte får syrebrist.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag har hört att man ska använda vitpeppar för att få katter att låta bli saker. Men det kan inte skada aloe plantorna?
För man vattnar ju ovanpå och det gör ju att pepparn sjunker ner och absorberas av jorden och då måste man ha på mer peppar och så fortsätter det så. Kan inte det i slutändan påverka plantorna negativt?
Yuiccapalmen känns inte så akut. Han tuggar lite på ändarna en gång i veckan om ens det. Så det känns lite overkill att spraya med citron varje dag :]
Jorden får luft :] Det är ett stormaskigt nät täckt med stora rundade stenar, så det är gott om mellanrum och ventilation. Vi har haft det så ett bra tag nu och palmen mår prima. Men det var ett bra tips!
Du får köpa lite snus de gillar inte katter och blomflugor, annars slänga ut plantorna och behålla katten
Snus är ju inte bra om han får i sig… Så nej, det vill jag inte testa :P
Jag vill ha nåt som om han får i sig det inte skadar honom på något sätt.
Na, plantorna vill jag allt behålla :]
Låter som katten har tråkigt .Lite annan stimulans kan hjälpa katten att fokusera på annat.Hundar beter sig likadant ..äter upp saker osv där kan det räcka med mer motion och att få vara ute!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Han gör det inte på dagtid när vi är vakna och ser. Det är lite svårt att stimulera honom när vi sover..
Hade det varit för att han hade tråkigt så hade han nog tuggat på något annat/klöst på saker osv också och inte bara på mina aloe.
Som när vi hade dem i det stängda skåpet, hade det varit för att han hade tråkigt så hade han ju övergått till att göra något annat bus under den tiden.
På sambons palm tuggar han dock på dagtid, men det händer så sällan och han biter bara några ggr längst ut på ett blad så det skadar ju inte direkt växten.
Hemma hos oss tuggade den ena katten på precis allt i blomväg. Nuförtiden tuggar hon bara på nedre delen av våran stora palm. Vi har kaktusar i "nåhöjd" för henne och resten av blommorna har jag hängt upp i fönstret. Palmen får alltså ännu stryk då och då men det är bara nedre bladen och väldigt lite.
Dett har ändrats efter ålder (hon är nu 1½ ungefär) samt att vi hänger upp alla "goda" blommor i fönstret.
Lite svårt att hänga upp tolv krukor i fönstret :] Skulle vi hänga upp dem i fönster så måste vi hänga upp dem i vardagsrummet och där hänger det persienner på insidan av fönstren som han garanterat skulle klättra upp till plantorna på :P
Vi har för avsikt att skaffa en hylla som vi ska montera på en vägg såpass högt upp att han inte på något sätt kan komma upp dit. Alltså får ingenting vara inom 1,5meters avstånd från hyllan. Men ändå inte för högt så jag inte enkelt når upp för att vattna dem.
Men vi ska flytta inom en snar framtid och det känns som slöseri att skaffa saker och montera upp här när vi ändå ska flytta snart och det vi köper nu kanske inte passa i nya lägenheten.
Så vi vill ha något billigt och harmlöst sätt att få honom att sluta vara på mina plantor :]
#4 Som sagt cayennepeppar vet jag är ofarligt för växterna även när det går ner i jorden när man vattnar. Vitpeppar vet jag inte men kan inte tänka mig att det skulle vara annorlunda.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#8 Vi har 6 krukor i 3 olika fönster.. Men ja, 12 låter som om det är lite väl mycket..hehe
#9 Så oavsett hur mycket cayenne/vitpeppar som hamnar i jorden så kommer inte det skada plantorna? Kommer inte plantorna absorbera pepparn?
Jag ska använda aloe plantorna till hudvård när de blir stora nog, så vill inte att de förändras på något sätt från vad de skulle vara om jag inte hade i nåt annat än vatten i jorden :]
#10 Jo, det skulle nog vara lite väl mycket med 12 krukor hängandes i fönstren ;]

Odla kattgräs eller köp en ampellilja till honom!
Det låter som att han vill ha nåt att tugga på helt enkelt, så ge honom en alldeles egen växt att tugga på, en som är ofarlig :)
Aloe Veran är giftig för katter tydligen, enligt vad någon skrev här på sajten för lite sen. Men har han en egen växt så kanske han låter bli de andra.
Kan ni förresten kanske bygga en hylla högt upp i fönstret för aloe vera-plantorna? En smal en som sitter så till att han inte kan komma dit upp?
Ja, vi skulle ju kunna prova med kattgräs.
Jag vet det, men han äter inte av den. Han typ bara tar sönder bladen så grundligt han kan och sen sprider han ut delarna i lägenheten. Jag har alltid pusslat ihop bladen för att se om han fått i sig något men alla bitar är utspridda på golvet, så inget av det har han ätit upp.
Jo, vi har ju som sagt tänkt att vi ska skaffa en hylla att ha dem på. Men vi ska ju flytta snart så det känns lite onödigt att lägga ner tid och pengar på något sådant då man inte vet om hyllan kommer passa i den nya lägenheten sen.

#13 Ja gör det, jag tror det är det han behöver. Kattgräs tar dock tid att odla - en smarrig ampellilja kostar 30 kr och är fullvuxen när man köper den :)
Även om han bara tuggar på bladen så får han ju i sig lite växtsaft. Så jag skulle satsa på en hylla med en gång, det behöver inte kosta mycket alls. En överbliven smal planka kan ni säkert få gratis nånstans, och 2 vinkeljärn att sätta upp den med kostar inte många kronor. Det är det nog värt!
Då kan vi inte öppna fönstren, alla fönster här öppnas inåt. Plus att enda stället där vi skulle kunna montera upp en planka är det fem meter mellan ställen man kan på något sätt fästa den.
Jag tycker inte att det är värt besväret, då kan jag lika gärna fortsätta och ha det så som jag har nu.
Men tack för tipset! :]
Jo, det är klart. Men med tanke på hur små bladen är så är det ingen mängd han får i sig. Plus att varför rekommenderas aloe vera produkter till katter om det nu är så giftigt?
"Aloe Vera för invärtes bruk kan hjälpa katter på många sätt, bland annat med att rensa urinvägarna. Aloe Veran gör dessutom att urinen blir sur, vilket leder till att bakterietillväxten hämmas.
Kroppen tillförs även energi och kan därför göra katten mer aktiv, vilket är positivt för kattens viktbalans. Alla näringsämnen i Aloe Vera samverkar för att bygga upp immunförsvaret och ger katten bästa möjliga utgångspunkt för att undgå sjukdomar."
Det enda jag någonsin sett är att vissa katter, precis som människor, kan vara allergiska mot aloe precis som människor och katter kan vara allergiska mot allt annat som existerar. Vid kraftig överdosering drabbas katter av diarré och/eller kräkningar.

#15 Aha, se där. Nej jag vet inte varför det skulle vara giftigt för katter, det är som sagt bara något jag läst här på sajten att någon skrivit.
Hoppas det stämmer då iaf att det inte är giftigt :)
sätt blommorna i hängande amplar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Okej, men yuccapalmen rör han så sällan och när han väl rör den så biter han på änden av ett dött blad ett par ggr. Inte heller där äter han av den och uppenbarligen så har det inte skadat honom på något sätt så. Han har varit hos veterinären och blivit undersökt och de har aldrig hittat något fel på honom.
Han tycker palmen har blivit väldigt tråkig sedan vi gjorde så han inte längre kan krafsa ut jorden på golvet :D Så han använder den till att gömma sig bakom nu för tiden ^^
Som sagt, tolv krukor är lite mycket att hänga upp i ett fönster :]
ja…. sen kan du alltid göra så, att du går ut markerna och frågar om lov, att få knipsa lite enris! stick ner det i krukan. Snyggt dessutom. Garanterat kattfria krukväxter! Funkar även med granris. Vilket du kan köpa nu lagom till allhelgona i blomsteraffärerer.
Hur länge håller det sig effektivt då? Är det lukten av det katter inte tycker om?
Det är ju lite jobbigt om jag måste åka ut och knipsa nytt varje dag :P
hihi det sticks ju! och du vattnar ju blommorna, så kvistarna brukar hålla sig ett par tre veckor. Lukten vet jag inte om katterna inte gillar, det luktar ju en eller gran vilket jag tycker luktar gott
Ja stoppa du ner granris i krukorna.
då dör dom av terpentinet som granriset utsöndrar.
När man tar in en julgran så blir blommorna man har ledsen och visar det med gult bladverk
Jaha, men då vill jag inte använda det :P
Även om det inte skulle skada blommorna så tror jag inte att det skulle vara så effektivt mot våran kisse.
Ok, vi har en parplyaralia som får sina kompisar av gran eller enris. Den mår prima. Det är min styvsons. Den mår i alla fall bättre av det än av att katten pinkar i krukan….och min bästa väninna körde alltid med enris i sina golvkrukor. Hennes växter mådde bra. MEn det är klart det finns olika växter.
Vad bra att det fungerar för dina plantor! :]
Men som sagt, även om det är så att det fungerar så tror jag inte att det skulle vara effektivt mot våran katt. Han är ju längre än vad växterna är och då måste jag helt täcka mina aloe med gran/enris vilket blir väldigt svårt.
nje, det behövs ju inte! det räcker ju med att placera lite låga kvistar så att det täcker jorden. ser snyggt ut också. En varant till, som funkar aär att blanda upp blommorna med doftgeranium. den luktar citron. Den kallas även för doktor Westerlunds häsloblomma….
Det är ju inte jorden han vill åt utan plantorna. Så det kommer ju inte hjälpa om jag bara täcker jorden med granris som sticks då han inte ens är i närheten av jorden när han biter tag i bladen.
Hur menar du blanda upp?
jag menar att du klipper kvistar som är ca 20 cm långa och lite yviga. de täcker ju bra och det behövs ju inte så många… OCh om du ställer doftgeranium invid dina andra blommor. Personligen så har jag 2 blommor. en rosengeranium och en stor kaktus med urvassa taggar. Sen har jag mina katter. OCh som sagt, köp ampellilja åt katterna och kattgräs.
Jaha, då är jag med. Får se om jag gör så, min mamma är allergisk mot alla barrträd så det kanske är elakt mot henne ifall hon skulle vilja komma på besök :P
Luktar doft/rosgeranium starkt? Det räcker nog inte mot våran kisse om det bara doftar milt om man trycker näsan emot själva växten. Utan det behöver lukta en del även en bit ifrån blomman så han inte kommer nära mina aloe plantor.
Jo, ampellilja och kattgräs ska jag kolla upp nu i veckan när affärerna är öppna :]
ja särskilt när du kommer åt bladen. Doftar jättegott citron. och ta bort barrkvistarna när mamma kommer! MEn du….. plastgran! sticks bra också.
Det står att de luktar mint till rosdoft.. Vad heter den som luktar citron? Så jag vet vilken sort jag ska köpa. För det är ju citrondoften som gör att han inte vill komma nära.
Nja, det funkar inte så. I sådana fall måste jag ta bort dem flera dagar i förväg innan hon kommer för att grundligt hinna vädra ur lägenheten och tvätta alla närliggande ytor. Hon är hyperallergisk.
Jag är nog mer intresserad av att skaffa doftgeranium än att klä in mina fina aloe i stickiga saker :]
Vad kostar de ungefär?
de luktar citronaktigt. OCh kallas för doftgeranium eller rosengeranium. Eller doktor Westerbloms Häsloblomma. Det är en pelargonväxt…..

Katter skyr väl ändå inte citrondoft? Jag tycker det verkar som att det är själva citrusoset som sticker i nosen, alltså de små saftpartiklarna som yr ut i luften när man tex skär eller pressar en citrusfrukt. Så verkar det vara med mina katter iaf, för de bryr sig bara när frukten är färskt skuren.
Det kan jag inte uttala mig om. Det sägs ju överallt att saker med citrondoft gör så att katter håller sig borta.
Det är mycket möjligt att det är som du säger.
Jag har inget med citrondoft, annat än citron, så jag kan inte testa heller.

Tabasco (eller nåt liknande) däremot är nog super, för det starka sitter ju kvar även efter att det torkat ^^
#35 våra katter struntar i om det doftar citron eller är vitpeppar i. Ska det grävas eller ätas så görs det ändå. 
Vad som är mest illaluktande för katter vad jag förstår, är oljan i skalet. Alltså det som märks när du river skalet.

#38 Precis, det är nog det jag menar. Saften/oljan, det som skvätter och yr i luften när man skär eller river.

#38 Precis, det är nog det jag menar. Saften/oljan, det som skvätter och yr i luften när man skär eller river.
MAO så har jag märkt att just citrusarom, som man har till bakverk är bra. OCh även skal av andtra citrusfrukter funkar bra….
Här hemma spelar det ingen roll när det gäller citron. Dom tuggar t.o.m på citron bitar som lämnats framme.
haha helt fel på dina söta missar!
TS HAr du köpt ampellilja?
Citron och lök. Luktar surt.. och starkt.
Vet inte om det är bra för växterna men katterna gillar nog inte lukten.
Men om det är oljan i skalen som är det som fungerar bäst så borde man väl kunna köpa eterisk citronolja..? Det är ju en flaska med just den oljan.
Nej, jag har inte gjort det. Vi har inte råd med något utöver mat fram tills den 25:e så det får vänta tills dess :]
ja jag köpte sånt och strök på en möbel som min ena katt vässade klorna på. MEn jag måste säga, att rosengeranium är effektiv, för den skyr de som pesten

#45 Har du inte råd att köpa en ampellilja just nu så skynda dig att gå ut och gräv upp en grästorva istället :) Det har jag gjort om somrarna, och det går ju fortfarande. Sätt i en stabil, helst bred, kruka bara så katten inte välter den så lätt, och vattna som en vanlig blomma. Ta en torva som inte sitter vid vägen eller på andra utsatta ställen bara.
ja eller repa gräs. Går lika bra det med. Jag brukar repa kvickrot åt mina.
Tack för tipset om grästova!
Vi har ju faktiskt ett skogsområde inte så långt härifrån där jag kan hitta gräs som inte är förorenat :]
Måste bara komma på vad jag ska sätta det i.
en glasslåda går bra.
Vi äter inte glass, så vi har ingen :P
Men jag hittar nog något som skulle fungera.

min minsting är tokig i växter… hon knaprar i sej det mesta… rosor är absolut godast,…. hon har fått sej en ampellilja som hon har som sin egen….minsting lät ju bra….hon är 5 år… men iaf min minsting….
bruno led av tristess i början när jag fick honom o bet av alla knoppar på en azalea… visste inte då att den är giftig… så det var tur att han bara bet av dom…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
margarinburk, plastlåda där det varit potatissallad,, eller varför inte en fin blomkruka? den kan du ju ha och så kattgräs i sen.
Vi har inga plastburkar av något slag annat än sambons matlåda, som han använder till sin lunch på jobbet varje dag.
Plast är inte ett bra ämne att hållas med ^^
Vi har glasburkar dock, jag får väl sätta gräs i en massa sådana så han har :]