Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3192 ggr
Miclin
0

När släppa ut kattungarna?

Hej

Jag har en lite udda fråga. Vi bor på landet och låter våra katter ha möjlighet att vara inne om de vill när vi är hemma och i övrigt får de vara ute eller inne i utehus (både kalla och uppvärmda) efter eget behag. Nyligen har vi tagit ansvaret för två mer eller mindre vilda kattungar. Mamman är troligen en tamkatt som övergivits och kattungarna hade nästan ingen vana vid kontakt med människor när vi tog hand om dem för två veckor sedan. De är gissningvis runt tre månader gamla.

Från början var de så klart inte lätta att hantera, men efter att ha haft dem inne i huset mycket och med rätt omfattande människokontakt är de nu sociala och för det mesta lätthanterliga. Frågan är om någon kan ge ett erfarenhetsbaserat råd kring när vi rimligen vågar låta dem gå fritt på gården utan större risk att de sticker iväg? Eller omvänt hur mycket daglig vana vid människor bör man sikta på innan man kan anta att risken för att "vildkattstänket" tar överhanden är borta om vi släpper dem på samma sätt som vi låter våra äldre katter leva?

tuska
0

Vart är mamma katt då ?

MonicaLagerquist
0

Jag skulle hålla dem inne tills våren kommer och du har hunnit att katrera dem.ID-märka och vaccinera kan du ju göra redan nu men alla veterinärer vill inte kastrera så unga katter.

Stolt ägare till tre La permer

[Norrbysa]
0

Jag säger vänta till våren. Då är dem tillräckligt stora för kastrering. Då kan du ta id-märkningen på samma gång. Det brukar vara paketpris på det. :-)

Fridaybrew
0

Efter kastrering helt enkelt.

/Fridaybrew

IceJossan
0

Jag håller med. Om du väntar till våren är de garanterat ännu mer vana vid människor, de borde ha blivit som vilka familjekatter som helst. Släpper du ut dem för tidigt är risken stor att de blir osäkra på er om de känner sig osäkra i utemiljön. Skyggar de till sig kan det bli himla svårt att få iväg dem för vaccination och kastrering senare.

Hawknestgrove
0

absolut inte innan de är kastrerade

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Miclin
0

Tack samtliga för goda råd. De har ju levt i utemiljö sedan de föddes och fram till den dagen vi tog hand om dem, men det är klart att här på landet är det ju lite annorlunda än på den bakgård inne i ett samhälle där de levt innan de kom till oss. Jag föreställer mig att det som kan göra dem osäkra här är att det finns diverse andra djur att förhålla sig till och framför allt då två katter som bott här i runt femton år och som kanske/kanske inte tycker det är OK med två små vildingar!

Svar till "tuska" är att mamma katt finns kvar i sin "normalmiljö" där hon lever inne i samhället och har ett tillhåll under ett uthus på en gård där vänliga människor matar varje kväll och på så sätt har hon mänsklig kontakt efter eget behov. Samma människor försöker hitta hem även till de två övriga kattungarna i flocken och har gott hopp om att lyckas.

IceJossan
0

#7 Precis, men det är mycket mer som kan göra två katter ängsliga om de släpps ut för tidigt. Att de är "viltfödda" gör ofta att de är mer ängsliga innan de "landat i sig själv" och blivit trygga, eftersom de inte fått en trygg uppväxt från början. Det är en helt ny miljö de är i, så de känner ju inte igen sig nånstans om de får komma ut hos dig, så uteintroduceringen bör tas långsamt. Gärna i sele när det börjar bli dags, så att de lär känna omgivningen innan de släpps lösa. Dina andra katter kan dessutom få för sig att jaga bort de små eftersom de är nya, så där har jag som förslag att du låter de äldre träffa de små regelbundet, bjuda dem på mat tillsammans, osv, samt låter dem träffas utomhus med de yngre i sele sedan när de lärt känna varandra lite. Mina "surpuppor" hemma hos mina päron avskyr andra katter, men när de börjat acceptera nykomlingen har det varit suuuperkul när jag haft med den nya i sele på promenader, vilket byggt på deras vänskap mycket!

essut50
0

#7 Hoppas dom fångar in kattmamman och kastrerar henne så fort som möjligt.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"