Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2335 ggr
[ngupa]
0

Kattbråk m kattunge?

Hej.

Har en  snart 1 årig okastrerad hankatt och i fredags fick vi hem en liten hankattunge 3 månader.

Det går förhållandesvis bra med installerignen. Men hur mkt bråk ska jag tillåta innan jag går in och styr?

De äter ur samma skål och slickar mina fingrar ihop, men stora katten "stalkar" den lille hela tiden, håller super koll och den lille lägger sig oftast när han blir för närgången. Men den lille morrar och fräser innan.

Ibland blir det bråk då den stiore griper tag i halsen och håller ner den lille och också jagar och fightar, inget blod eller rykande pälstoffsar änu….

tuska
0

Varför inte kastrera dem båda.

Det har nu kommit in en liten rival på hans revir. Förstår att han blir allt för hårdhänt mot den lille kissen när han själv nyss kommit in i en könsmognads period.

ala02
0

Mina katter har varit tillsammans med jourkatterna i en dryg månad nu. Det händer väl att de morrar men börjar acceptera varann. Den ena vill helst inte veta av jourkatterna men äter tillsammans med dem. Mina katter är två gubbar på ca 4 år medans jourkatterna är 17 veckor nu och fulla av spring. Mina vill helst vara ifred och är trötta när de varit ute och jagat möss. Det går men är inget drömläge precis.

Josefa
0

Helt normalt kattbeteende. Din  "gamla" katt får lov att fostra den nya kissen. Lägg dig bara i om det går alldeles för våldsamt till.

[ngupa]
0

Tack för svar :) Jag låter dem sköta det sjävla och gör som #3 säger då.

men #1 kastrera en 3 månaders Britt är det inte tal om.

Den stora har en tid för kastrering den 19/10.

tuska
0

#4   Jag visste inte att du skulle ha den som avelskattSkäms

[ngupa]
0

Nix, de är inte till avel, men en britt ska inte kastreras för tidigt och 3 månder är jätte tidigt. GladOskyldig

tuska
0

Visst är det lite tidigt 3 månader men många kastrerar då.

Varför ska inte en britt kastreras tidigt ?

Signe-Jonna
0

#7 Därför att britter utvecklas jättesakta. Det är den långsammaste ras som finns utvecklingsmässigt och de är inte färdigväxta förrän de är 4 år.

tuska
0

#7  Då är Britter även sena i könsmognaden?

Så lite man vet om andra raserSkäms

Mina kan bli könsmogna redan vid vid 6 månader, hanarna visserligen något senare.

Signe-Jonna
0

#9 Ja de är ofta sena att bli könsmogna också. Jag kan inte heller mycket om andra raser än de två jag har här hemma! Flört