Icke-permanent kattkompis sökes
Hej!
Jag har en snart två-årig kastrerad hankatt som söker efter en aktiv och lekfull kattkompis att hänga med lite nu och då.
Han växte upp 1.5 km från min systers katt, och de hängde vanligtvis flera gånger i veckan, bodde tillsammans ibland under helger etc.
När jag flyttade från Umeå till Stockholm reducerades deras träffar till 2ggr/år och jag bestämde mig för att skaffa en till katt. Dessvärre tyckte inte min katt alls att den nya katten var speciellt rolig, för han ville inte leka, utan bara mysa hela tiden. Eftersom jag blev otroligt fäst vid mysbollen och känner mig som skräp som var tvungen att välja bort honom söker jag efter en icke-permanent kattkompis åt min katt.
Jag vet inte om det finns en marknad för detta, men jag tänkte att jag kollar ändå. Någon kanske behöver avlastning eller kattvakt ofta? Eller reser mycket?

Jag tycker att detta är ett bra initiativ - det finns många som söker kattvakt, vissa rättså ofta. Kan tänka mig att många studenter har det jobbigt när de skaffar katt och antingen måste hitta kattvakt under helgerna eller krånga med sig katten på tåget.
Personligen skulle jag tycka att det var tryggt att ha en och samma person som ställer upp ofta :) Vet flera i Örebro som kör på liknande sätt. Jag skulle nog nappa om jag var i behov av det!
Men det är nog en fördel om du skriver i vilket område du bor - Stockholm är stort! Och på Grannar.se kan man lägga ut annons. Det är tydligen många som kollar där och hittar hjälp därigenom!
Det är VÄLDIGT svårt att få vuxna katter att komma överrens. Det funkar om de är vana vid varandra sen de var kattungar, men annars är det komplicerat och tar lång tid. Katter är revir-djur och vill inte frivilligen tillfälligt byta eller dela revir med andra katter. Det fungerar i undantagsfall och det är lättare med steriliserade/kastrerade kissar och där ingen av dem är särskilt dominant.
Jag har en 9-årig och en 2-årig kisse, båda steriliserade honor. När kattungen kom gav vi dem tid att vänja sig vid varandra. Kattungen ville leka och den äldre katten uppfattade det som "bråk på riktigt" och flydde och fräste. Den unga katten är alltså dominant över den äldre. Det låter fortfarande som blodigt bråk minst 1 gång varje dag, med de använder inte klor och ingen blir skadad.
Men de tvättar varandra och tar tupplurar tätt ihopkrupna, så de är kompisar trots allt -men den äldre katten skulle nog ändå föredra att vara "ensamkatt", eller skulle funka bäst ihop med en mycket lugnare katt.
Lycka till! Hoppas att du hittar en situation som funkar!
#1 Precis! Men vi får väl se, verkar vara lite törrt. Har funderat på att bli akuthem, men det är ju inte samma sak som att ha en och samma katt på besök nu och då, och risken för smitta avskräcker mig fortfarande. :/
Ah, så norrländskt av mig. Vi finns på Djursholm! :) Ska kika på Grannar!
#2 Jag har aldrig haft problem vid introducering, eller hört att det ska vara speciellt svårt, men kanske har jag en ovanligt snäll katt. Att sätta ihop okastrerade vuxna djur är la lite som att efterfråga osämja? Min katt är väldigt dominant, men han gillar och är väldigt nyfiken på andra katter/djur. Om han inte varit det hade jag naturligtvis inte försökt hitta en kattkompis åt honom :)
Skönt att de gillar varandra lite i alla fall! Det är ju alltid härligt när det fungerar. Jag har aldrig introducerat två honkatter, men de håller väl generellt sätt hårdare på reviret. En vän till mig hade två honkatter, en äldre och en yngre, som inte kunde vara i samma rum, men det fungerade ändå då katterna var utekatter och inte sprang in i varandra så ofta 
Tack!
katter funkar ju inte riktigt som hundar, dvs dom har inte samma behov av att sporadiskt umgås med sin art..
S*Winsnes Wilda
#4 Varken hundar eller katter har ett behov av artfränder, men om de gillar att hänga med artfränder så ser jag ingen anledning till att inte låta dem göra det. :)

Att vara akuthem är ju en bra idé. Men menar du då akuthem en några dagar i taget typ, eller menar du jourhem tills katten får permanent hem?
Många jourkatter flyttas över från ett tidigare jourhem där de inte längre får bo kvar, och då har man oftast hunnit se om katten är sjuk, såvida det inte är så att katten är bärare av en sjukdom men inte är sjuk själv. Men då spelar det ju ingen roll om det är en privat katt eller en f.d. hittekatt som bär på det.
Jag syftade på den typ av akuthem/jourhem/whatever som katter kopplade till katthem tenderar chilla i tills dess att de får plats på katthemmet eller hittar ett permanent hem. Kan man vara akuthem några dagar i taget? :/ Jag är inte så insatt i hur det fungerar.
Jag har mest fobi för sjukdomar med dödlig utgång, FIP och vingelsjukan speciellt, vilka inte direkt går att "upptäcka", och kanske inte heller är så vanliga att man springer in i. Men jag är lite nojjig :P
Klart du ska vara försiktig, men hör om något katthem har katter som suttit länge och behöver jourhem (3 månadersregeln). Då har de suttit i karantän och man undviker de vanligaste sjukdomarna i alla fall.