HJÄP Katten matvägrar
Min katt Noggis som är 17 år matvägrar och vill inte äta sin vardagliga burkmat, Pussi blötfoder.
Han har ätit det i hela sitt liv.. det är riktigt underligt att han inte vill ha det nu.
Men jag har märkt att efter att jag slutade ge honom portionspåsar (Pussi portionspåsar, 12 st med olika smaker med bitar i sås) så har han varit seg med att äta upp sin burkmat när jag återgick till det.
Han slutade helt att äta för cirka 2 dagar sedan men jag matar honom så ofta jag kan med en köttbit i taget från hans burkmat. Brukar ge honom räkor också och igår så gav jag honom en äggula.
Vatten får han dricka från kranen så ofta han vill, märkte att hans kissklumpar var ovanligt små förut men nu har de börjat bli en aning större.
Hans pupiller är stora oavsett om det är mörkt eller ljust i rummet. Så var det inte förut.
Jag funderar på om han är sjuk och ska be mamma spara pengar till ett veterinär besök nästa vecka för att vi har ont om pengar just nu och mamma får sin lön nu på måndag.
Vad ska jag mata honom med än sålänge? Han har inte bajsat sen han slutade att äta också vilket gör mig orolig, han bajsade minst 1 gång per dag förut. Kanske 2 ggr per dag ibland.
När han jamar så jamar han inte lika glatt som förut och det avbryts i mitten typ, han jamar lågt och deprimerande.
Men jag spenderar min tid med honom jättemycket, borstar honom och gosar och gör tricks med honom.
Han sover hela tiden nu också, med ett deprimerat hängande huvud innan han somnar också.
Som sagt, vad ska jag mata honom med tills vi besöker veterinär?
Uppskattar svar snarast.
Testa med rå nötfärs, kokt torsk, tonfisk i vatten på burk…
Annars får du tvinga i honom mat. Katter blir fort jättedåliga om de inte får i sig mat.
Äter han någonting över huvud taget?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#1 Han äter allt det där som är gott för katter.
Räkor, äggula, mjölk, skinka.. Jag ger honom ingen mjölk för att han är laktosintolerant.
Nötfärs, alltså kofärs? 
Kan jag köpa det på City Gross, de säger ju på tv att det är färskt kött o blablabla……
Du kan ge din kisse laktosfri grädde eller laktosfri mjölk om du vill.
Precis, kofärs om du så vill kalla det. Ja, det kan du köpa i vilken livsmedelsaffär du vill. det står nötfärs 100% på förpackningen. Alltså en sorts köttfärs.

Äggula är bra, det är mycket näring i det. Gillar han det så ge det oftare, gärna blandat med nötfärsen.
#4 Han kan inte få lös mage av äggula? Ska ge honom det direkt nu isåfall!
och det där med ögonen ta och testa med en ficklampa. Han kan ha blivit akut blind. Om han inte drar ihop pupillerna då så är det troligt.OCh ge honm nu vad han gillar. Det är en gammal kisse, så låt honom få det han tycker om, undantaget mjölk då. och som IceJossan säger, äggula är bra. vill han ha makrill i tomat, så låt honom äta det. hur funar det med youghurt elelr fil? Blir han taskig i magen av det med? Sen märker du att han inte drar ihop ögonen när du lyser på honom, så låt honom INTE gå ut! och ta honom till vet för en koll i nästa vecka. Börja att förbereda dig på att det kanske snart är dags stt släppa taget, hur jobbigt det än kan bli.Känner med dig, vet liksom många här inne hur svårt det är……MEn inse, att hans lilla livslåga är på väg utför och ingen lever för evigt. Gör hans sista tid så behaglig som möjligt….MAssa uppmuntrings-och tröstekramar
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#6 Jag är ej säker på att han är troligtvis blind, han kan hoppa upp på sängen utan problem, och han kan hoppa upp på stolarna i köket utan problem också.
Men jag ska testa det där med ficklampan.
Jag har växt upp med denna katt och det är så otroligt svårt att släppa taget när jag måste.. men jag ska fortsätta kämpa 
#6 Han drar ihop ögonen och flyttar på huvudet men pupillerna blir typ 1-2 mm smalare.
# 7 Förhoppningsvis är det inte så illa men ni borde nog åka in så fort som möjligt. Ju längre tid det tar innan han äter ju sämre blir han. Har ni ingen ni kan låna pengar av?
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
#9 Eftersom att min syster är Ägare nr 1 till katten så ska jag säga till henne att vi behöver åka till veterinären.
När jag fick honom så sa hon att hon skulle hjälpa till men det har hon inte gjort, så nu ska jag säga till henne att vi behöver pengar till vet. besök..
men typiskt det är fredag nu. Om han äter det han gillar mest under helgen, så låt han göra det… så sipper du akutpriser…men han har alltså utpräglade pupiller, inte bara stora runda? För är de bara stora och runda, då är han blind…. Vilket i och för sig inte gör något om han är inne. HAn grejar sig ändå….

Det låter som om ögonen börjar strejka, även om de fungerar fortfarande. Att pupillerna är stora hela tiden tyder på Blindhet eller hjärnskada, och tja, är han 17 år så är det ju faktisk "tillåtet" att börja få dålig syn, det behöver inte vara någon fara med det. Håll koll på honom bara, och börjar han få problem med att se så kan ni underlätta för honom genom att alltid ha allting ståendes på en bestämd plats på ett bestämt sätt.
Men nu när han är gammekgubbe så skäm bort honom med sånt han gillar, sålänge det är bra och näringsrikt :) Rå nötfärs, makrill, räkor, skinka, äggula, a-fil/turkisk yoghurt (gott och bra för magen, om han tål det) och annat du fått förslag om redan. Testa även andra sorters burkmat om han nu tröttnat på Pussi.
# 11 Finns ju risk att han blir väldigt dålig och inte klarar sig om det skulle vara nått allvarligt om han får vänta hela helgen!!
Visst det är dyrare men kan inte föstå hur du kan rekommendera dom att vänta. Okej om dom inte har råd då kan dom inte men att du rekommenderar det är fel. Jag skulle inte tveka att åka in med någon av mina katter även om det är mitt i natten en lördag när det kostar som mest. Hellere är jag pank och käkar nudlar än att katten riskerar bli ännu dåligare pgr av att jag skall vänta tills det blir billigare.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
#11 Man kan fortfarande se hans ögonfärg på kanterna i ögonen
#12 Hur beter sig en katt med hjärnskada? Jag märkte idag att när jag klippte räkorna i småbitar som han fick mumsa på, då satt han på stolen och väntade, sen så bara gled han ner med framtassarna och hängde framlänges och gjorde ingenting.
Jag blev jätterädd och trodde att han bara dog helt plötsligt så jag satte upp honom igen ordentligt och som tur var så var han ju fortfarande vid liv..
ja mitt tips är, att äter han och dricker, så kan du invänta måndagen. Men visar han tecken till uttorkning, dvs o du tar tag i skinnet och det "stannar kvar" och han blir flockig i pälsen, och allmänt dålig , du känner ju din katt bäst, så är det bäst att åka in fortast möjligt…. Hur hemskt det än kan bli.
#15 När han slutade att äta i början där så gjorde jag vätskebrist-testet och det åkte ner ganska långsamt så jag rushade på och gav honom tonvis med vatten.
Varje timme så satte jag honom i badrummet vid rinnande vattenkranen så fick han dricka. Klumparna i lådan blev större också, de var hälften så små innan.
Jag byter vattnet i vattenskålen 2-3 gånger om dagen, och jag diskar vattenskålen varannan dag, så han har ju nog färskt vatten. Och om han vill dricka från kranen så ställer han sig i handfatet och jamar tills jag kommer.

#14 Tja, jag kan mest referera till en ungkatt som troligen hade "vingelsjukan", en obotlig(?) sjukdom. Vad jag förstått det som så är det en ovanlig sjukdom som påverkar nerverna i hjärnan (har dock inte läst på om detta).
Hon tappade matlusten, blev väldigt tunn, hittade inte maten riktigt, blev väldigt ostadig och vinglade omkring, kunde inte hoppa upp på sängen.. Hon blev helt blind, pupillerna var jättestora och reagerade inte på ljus, och de var alldeles grumliga, läskiga att titta in i för grumlet liksom skiftade i en svaaaag grönaktig nyans.
Hon fick komma till veterinären, och han misstänkte vingelsjukan. Hemmet fick stödmata och göra vad de kunde i några dagar för att se hur det artade sig (hon kunde ju vara vinglig pga näringsbrist), för trots att hon blivit blind kunde hon ju levt ett gott liv för det! Men på kvällen ett par dagar senare så blir hon mycket sämre, och när jag dagen efter skulle hämta henne till veterinären så hade hon dött :(
Tyvärr tog vi för lätt på hennes tillstånd.. Det var inte lätt för mig heller att förstå HUR dålig hon var förrän det var för sent, eftersom det brast lite i komunikationen… Menmen, det gick fort och hon somnade in hemma…
Men, jag tror att din gubbe är gammal helt enkelt. Gamla katter kan bli senildementa, få svårt att röra sig, organen börjar ge sig… Det är naturligt helt enkelt.
Jag tycker ni ska ringa veterinären iaf, så får en kunnig person ge ytterligare råd. Ring en jourklinik och rådgör. Jag vet inte om det gäller på helgerna, men jag vet att man i veckorna kan ringa Strömsholm och tala med veterinärer över telefon. Kostar inte mer än själva minutkostnaderna.
#17 Min gosse vinglar inte, har inga problem att hoppa upp på saker men verkar avstå helst.
Hur ofta kan jag ge äggula? Och kokt torsk och allt det där som #1 rekommenderar?
Sen jag gav honom 11 räkor och en äggula så har han börjat springa efter mig till köket. Kanske ska testa att ge honom lite burkmat nu :)
Jag började storböla när jag läste om att han kanske hade en hjärnskada, jag vill verkligen inte avliva honom.. nejnej 

Jag pratade nyss med min syster på telefon och berättade allting och hon sa att hon kan gärna betala, oavsett om det blir ett akut besök eller inte.
Min syster sa att det är inga problem att åka nu i helgen osv.

#18 Det skulle vara om han fått en stroke, men då skulle han bete sig väldigt konstigt och okontrollerat enligt vad jag läst om.
Jättebra att han vill käka nu iaf, hoppas han vill ha burkmat nu :)
Och kanonbra att hon kan betala om ni behöver åka in! Hur som helst så tycker jag att ni ska ringa en jourmottagning och prata med en veterinär över telefon och höra vad hon/han tycker, om ni ska avvakta eller åka in med honom. Det kostar som sagt inte många kronor att ringa :) Gör det idag eller imorron!
#20 hon sa att vi skulle avvakta, hon ska titta på priserna. Hon ska betala, sa hon.
Han ville inte äta burkmat men jag ska gå och köpa torsk och färs imorgon som jag ska koka upp (torsken) och ge honom det tills nästa vecka, sen åker jag och min syster in med Noggis till veterinären och gör en hälsokontroll.

Okej. Vänta inte för länge bara! Köp även annan burkmat, tex Mjau, Whiskas etc, han kanske uppskattar omväxling.
#22 Han gillar Sheba. Kan åka till köpcentrum med mamma imorgon och köpa något som han gillar utöver Pussi. :)
Jag gav Noggis kokt lax imorse, en hel filé faktiskt.
Det åt han upp ganska snabbt, och gott var det! Han blev mätt och jag märkte att hans pupiller var smala, inte sådär pinnsmala men så smala som de brukar vara, vad jag kommer ihåg.
Han kissade inte på hela dagen igår men imorse så såg jag en klump i sandlådan och den var stor och fin 
Han gick och satte sig på sin bädd (vilket han alltid brukar göra efter en måltid) och tvättade sig bakom öronen. Sen lägger han sig i min säng och tvättar sig i skrevet och sedan somnade han.
Han har inte tvättat sig sen han slutade att äta men jag kan inte ge honom kokt lax/torsk, räkor, ägg och köttfärs hela tiden.
Men jag ska avvakta och se om han vill äta sin vanliga mat till på måndag. Om han fortfarande matvägrar (men alltså gärna äter kokt lax och det andra) så åker jag och min syster till veterinären för en hälsokontroll.
Tack allihopa för era råd!! Det hjälpte verkligen! Jag vet inte vad jag skulle göra utan er på Katter iFokus 

Härligt! :)
Ja fortsätt att mata i honom godsaker du :) Du kan ju även prova att blanda blötmaten med nåt annat smaskens, tex yoghurt om han gillar det. För att få lite annan smak på det.
#25 Finns det laktosfri yoghurt? Han är laktosintolerant och får diarré 

#26 Ja det finns det.

ibland kan katter som äter dåligt äta mer om de får tag på mat för kattungar. det är mer fett i det fodret och smakar därför bättre. en katt på 17 år kan gott få ett högenergifoder.
Kan ni ge mig ett tidschema på vad jag ska ge honom och när tills helgen är slut?
Ska ju som sagt besöka veterinär nästa vecka på hälsokontroll.
#28 Vi testade med torrfoder för kattungar i början när han först kom till oss. Den tröttnade han på snabbt.
#27 Ska jag köpa den röda Valio laktosfria mjölken? Den innehåller väl mer % fett?
"6 gram per 2 dl" står det.

Kör på det du, lite extra fett till en gamling är bra.
Tidsschema, hur menar du då? Alltså, ge han vad han vill ha så pass att han äter tillräckligt, helt enkelt. Är han hungrig så ge honom mer, tills han är mätt.
#31 Jag menar liksom, t.ex
"Kokt lax kl 3"
"Köttfärs kl 5-7" eller så om du förstår vad jag menar nu xD

#32 Aha, mja men är ju upp till er och hans vanliga matvanor. Ge lite mindre portioner oftare bara, och variera maten helt enkelt - en portion blir lax, en blir köttfärs, en blir annat, en blir blandad… osv. Nåt schema behövs inte, se bara till att variera.
#33 Okej tack
Goda nyheter, Noggis bajsade liite grann idag för första gången på 4 dagar.
Jag gav honom lite burkmat igår men han rörde den inte över huvudtaget, även fast han sprang efter mig och jamade så fort jag gick mot köket.
Mamma mosade bitarna imorse och han åt lite grann av det för kanske 1 timme sen.
Han tvättar sig ibland, inte lika mycket som förut.
Men det går nog framåt tror jag, ska köpa Laktosfri A-fil idag efter att jag, min kompis & min mamma varit på min praoplats och fått ett papper ifyllt.
Har inte pratat med min syster ännu om när vi ska åka på en hälsokontroll men jag ska ringa henne så snart jag kan.
ja och räkor får du nog ta det lite lugnt med. De är ju väldigt salta. OCh om du ger köttfärs och sånt, så är ju inte det dyrare än de där svindyra burkarna med Scheba. OCh äggula, där får du separera gula och vita. knäck ägget och sila i handen. då får du gulan kvar i handen. Det är det lättaste. Man kan ju även göra på det klassiska sättet med att vantra över från skalhalva till skalhalva, men du kanske inte är så van? sen vispar du bara upp gulan lite med en gaffel och serverar i en liten skål

Skönt att höra!
Är det fortfarande Pussis blötmat han inte vill ha? Vilka andra sorter har ni provat?
#36 När jag ger honom ägg så brukar jag alltid dela på äggulan och äggvitan, läste det på Katter iFokus för flera månader sedan och har fortsatt med det sen jag läste det för första gången! 
Förut så delade jag dem med att separera på dem från ägghalva till ägghalva men äggulan sprack vissa gånger och rann ner till äggvitan så det blev misslyckat.. Nu så knäcker jag bara ett ägg i en skål och förflyttar äggulan till hans matskål och jag klipper bort den där vita tråden som hänger från äggulan.
#37 Vi har gett honom Sheba i 2 dagar nu och han äter det. Vi ska vänta lite med Pussi tills hans tarm går igång igen.
Han bajsade idag, fast bajskorvarna är fortfarande lite konstiga i formen, men färgen och så är precis som förut. Formen är det konstiga, bara.
Jag hittar inte Laktosfri A-fil någonstans så han har fått Laktosfri mellanmjölk (hittade inte röd mjölk tyvärr) och igår så köpte mamma Laktosfri filmjölk!
Jag ger honom mjölken varannan dag elle var tredje dag som "saft/läsk" om du förstår vad jag menar 
Hans mage har blivit en aning rundare sen han började matvägra. Det är några +!!! 
Jag är inte lika orolig för honom längre.
#38 Kolla innehållet på sheba om ni ska fortsätta mata med det, har för mig att det inte innehåller något taurin som ju katter behöver i längden. Du kan ju prova med ex whiskas el kitekat istället för Pussy och se om det är godare, eller Icas egen mat funkar ju också. Gillar han fil så kan han gärna få det dagligen om han äter dåligt, då får han ju både i sig extra fett och extra vätska. Nötfärs innehåller ju mycket kalorier så det är bra att ge, även fläskkött. Hjärtan kan du också ge, vissa katter tycker det är mums och då säkerställer du taurinet om han inte får i sig vanlig kattmat (annan än sheba).
va bra att det verkar bättre… OCh det kvittar om det är mellan, vanlig elelr fil, bara den är laktosfri. Lycka till!
#39 Jag är en aning rädd att ge honom fläskfärs för att jag hörde på nyheterna att några grisar fick salmonella av en okänd anledning men jag vet inte om just de smittade djuren blivit slaktade…
Men han får fläskkött ibland :)
Det gillar han.
behöver du inte vara rädd för. gillar handet, så ge han det.
vill du vara helt säker på parasitfritt kött, så ska du förstås köpa vilt i butik. Där tas prov på allt som går över disk
#43 Det går ju massa reklam på tv om City Gross att de säljer GMO-fritt fläskkött. Är det något som jag ska prova på?
Vad är GMO förresten? Och varför är det dåligt?
#41 Tror inte du behöver oroa dig för salmonella i grisköttet som säljs på affären. Gillar han griskött så är det kaloririkt och nyttigt för din kisse :)
Hörde just det på nyheterna igår. Löjligt försäljningstricks och skräckpropaganda. Precis som GMo manipulerat skulle gå över i kroppen på de djur som äter det. MEn ok, då finns det två val. Viltkött eller KRAV. Hör dig för inne på Miljö i Fokus om GMO. Det är alltså frågan om genmanipulering.
Här kan du läsa mer. Rätt så läbbigt….

Jag har för mig att jag har läst nånstans här att fläsk kan innehålla trikiner (mask) - stämmer det? Framförallt vildsvinskött kan innehålla det, men även tamsvin. Att det är därför man inte ska ge fläsk, utan bara nötkött. Är dock inte säker att det är anledningen!
#47 Jag har också läst att man ska undvika nötkött av någon anledning :P Tror absolut att man kan ge alla kött, dock inte för mycket fisk.

#48 Nötkött? Nej att man ska undvika fläskkött (gris) är vad jag hört. Nötkött ska däremot vara ofarligt. Var det det du menade, eller har du hört tvärtom menar du?
Nja jag undviker fläskkött just av den anledningen, tills motsatsen är bevisad.
OJ ICejossan, gamla fördomar igen. Allt svinkött tas trikinprov på. I synnerhet vildsvin som går över disk. MAn får inte sälja utan det helt enkelt…. Och de stora svinuppfödarna där klassas köttet separat för varje gris, så det är ingen fara. Vad man däremot ska akta sig för, är att ge rå insjöfisk. Där kan det förekomma mask. Så ska du ge insjöfisk, frys den först och koka/stek den sen. Gäller även till dig själv…..Väldigt viktigt. OCh är du gravid, så ska du inte äta insjöfisk alls. För den kan innehålla tungmetaller, som går över i fostret. MEn det visste ni väl alla, för den infon får man ju av barnmorskan
#49 Ja, jag har hört att man ska undvika nötkött, det sägs på BARF i fokus. Nötkött skulle också innehålla något som katter inte ska äta, men minns inte vad. Jag tror dock inte på detta, kött som kött.
ja helt klart. OK, för att göra barfen till det allra mest ultimata, så är ju vilt att föredra.

Hmm, jag får kolla upp detta :)
Noggis får iallafall fläskfärs och det gillar han :)
Han fick 2/4 mat kl 1-2 idag (jag hade halv studie dag idag så jag kom hem tidigt) och senare kl 4-5 så fick han 1/4 mat och kl 7-8 så fick han fläskfärs och efter 30 minuter var han hungrig igen så han fick resten av maten som fanns kvar (1/4).
Han sprang efter mig varje gång jag till till köket under dessa tider och jamade och sprang efter fötterna när jag gick runt i köket och tittade ner i matskålen.. visste att han var hungrig.
Han verkar aldrig bli mätt, haha. Men jag ska inte ge honom för mycket, det slutar med att han spyr upp allting…
Ska låta hans mage vila under natten 
#54 Får han ingen mat på morgonen? (bara en liten fundering) Se bara upp så du inte får dig en riktigt bortskämd kisse nu som efter att fått smak på alla delikatesser bara vill ha mer och MER ;)
#54 Haha, det är nog inget fel på den kissen ;)
va kul!!!!!! skönt att höra. och om man vill skämma bort en kisse på ålderns höst, så varför inte?
#55 Jo, han får mat av min mamma kl 5-5.30 på morgonen.
Update: Noggis bajsade en stor bamsekorv på golvet i hans toalett idag. Om det är en kissklump i lådan så bajsar han hellre på golvet. Jag förstår ju varför och det är helt okej sålänge det är inne på toaletten som tillhör honom..
Han vill ha två lådor. En att kissa i och en att bajsa i. Vissa katter vill ha så.
#59 Ja, jag vet att katter inte bajsar och kissar på samma ställe.
Men som sagt, det är okej om han bajsar på golvet fast i hans toalett och inte ute i hallen eller på min matta.
#60 Alla katter jag träffat på kissar och bajsar då på samma ställe.
#61 I naturen så gör de förstås inte det.
Men man som ägare väljer ju själv om man ska ha 2 sandlådor eller ej, vilket min syster har valt att bara använda 1 så han har inget annat val än att kissa och bajsa på samma ställe, det har han fått vänja sig med.
#62 Han kommer inte att sluta protestera förrän han får sin vilja igenom. 
#63 Protestera vadå?
Han bajsar alltid i lådan men han är så petig så om det är en kissklump i lådan redan så bajsar han på golvet istället, det händer ibland, inte alltid.
Han bajsar på golvet i protest om att inte lådan är ren.
Jag hade en katt som bajsade i min säng i protest om jag inte var hemma. För hon ville inte vara själv.
#65 Jaha! Du menar så! Ursäkta mig 
Jo, jag förstår att han protesterar pga lådans orenhet, eller vad man ska säga.
Men som sagt, det är sällan det händer