Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2252 ggr
freudiana
0

Konstiga kattigheter?

Jag undrar vad era katter har för egenheter och små konstiga beteenden? Berätta!

Jag har två katter -den ena förefaller "normal" men älskar att apportera allt man slänger iväg. Den andra är ganska säregen (i mona ögon iaf)…

-hon älskar att slicka i mina näsborrar, och resten av ansiktet för den delen, och vill gärna sova PÅ ens ansikte

-hon bär ut allt hon hittar i duschen (shampoflaskor, rakhyvlar, tvättsvampar etc) och lägger det alltid på dörrmattan

-hon kidnappar bananer om de ligger framme, släpar dem till vardagsrummet, tuggar sig igenom skalet och lämnar dem halvätna under vardagsrumsbordet (alltid på samma plats)

-hon blir GALEN av doften av marshmallows och skulle nog äta upp en hel påse om jag lät henne.

-hon älskar allt med mintsmak. När man borstat tänderna hoppar hon upp i handfatet och försöker slicka i sig tandkrämslöddret, när man har mint-tuggummi i munnen vill hon envist pussas och försöker sno tuggummit.

Josefa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en dumpad eller fd hemlös kille (som för övrigt söker hem hehe) som står med framtassarna i vattenskålen när han dricker.
Jättekul!! Speciellt för att han är extremt långhårig och luden. Inte har han förstånd till att hålla sig från kattlådan heller, när tassarna är våta.

[Shaiya]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pärla - Kraffsar alltid i vattenskålen (även fast det är en fontän) innan hon dricker och när hon väl dricker lägger hon hela bröstet och skägget i vattnet.

Går fot i kopplet och sätter sig innan för dörren och väntar på att selen ska av.

Spinner när man är "elak" mot henne, alltså väldigt hårdhänt, tjuvhåller och retas, även klappad med foten men hatar dig och springer iväg när du klappar henne snällt.

Pratar oavbrutet och om man rabblar upp frågor som är du hungrig? är du töstig? vill du gå ut? osv så jamar hon när det är rätt fråga, om man rabblar upp dom igen och även i olika ordningar så svarar hon på samma igen och igen.

Har ingen jaktinstinkt över huvudtaget (hennes bästa kompis är en buskråtta).

Ficktjuv.

Tycker inte om barnprogram och skräckfilmer men Svenska hollywood fruar och idol m.m som resten av familjen i princip hatar tittar hon intensivt på under hela programmet.

Dollar - Dricker aldrig direkt från skålen/fotnänen utan tar alltid vatten på tassen och dricker därifrån.

Sitter mer än gärna i hundarnas mat el vattenskål.

Handfatet är favorit sovplats och flyttar sig inte ens om man tvättar händerna.

Tycker om när man "jagar" honom eller när man leker kurragömma.

Älskar vissa skräckfilmer, jamar och trycker på space tangenten när han vill se på film och även anfaller tills han fått sin film :P

Om man har på "dåliga" filmer ligger han och surar med öronen bakåt och morrmjauar tills du bytt film, då lägger han sig på sängen och följer filmen.

Attackerar även hundarna om de missar "lådan" då man endast får kissa i lådan eller utomhus.

Kan kommandon som sitt,ligg, stå upp osv klockrent.

Vad mer kan jag tänka på? Skrattande

-Katterna tillägger att råföda är usch!

freudiana
0

Hi hi! Tack för svaren! :-)

Kom på att min "normala" katt är ganska säregen ändå…

hon vägrar dricka vatten ur skål och sitter i handfatet och jamar tills man sätter på kranen, eller så dricker hon ur andras vattenglas. Nu lurar jag henne genom att sätta fram ett vattenglas som är hennes he he

hon är jätte "pratig", vi kan föra hela konversationer. Hon gillar också att se en djupt i ögonen, länge länge (djur brukar vanligen undvika direkt ögonkontakt då det signalerar dominans/aggression). Pga detta behandlar de flesta människor henne som en person :-)

Josefa
0

Det är kanske dominans hon vill signalera när hon ser dig i ögonen. "gör nu som jag säger"

Cazzos
0

Min katt brukar peta mig på hakan och munnen när jag ska sova på kvällen och han vill mysa.

Då står han och knådar intensivt vid min axel på madrassen och spinner högt, sen sträcker han ut klorna och sträcker sig efter min haka.. han river mig inte men han krafsar på mitt nattlinne och petar på hakan och munnen.

Jag tyccker att det är jätteroligt och gulligt xD

Miniland
0

Min katt vill alltid ha kallt vatten från kranen och vägrar dricka ur skålen…Hon har väckt mig mitt i natten för att hon är törstig och måste ha rinnande vatten. Kan tillägga att hon alltid har skål med vatten framme. Som hon använder ytterst sällan..

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

[Shaiya]
0

Juste glömde att båda mina katter hatar värme och sommar men när det regnar eller snöar då försöker de rymma ut och vill vara ute hela dagarna. Flört

ala02
0

Har bara normala katter utan egenheter, jourkatterna låter dock bli vitt bröd, ör det grovt tuggar de igenom påsen om den är framme obevakat. Max måste vara sveriges normalaste katt, protesterar aldrig, blir vän med alla katter/djur. Har aldrig bitit någon, är hur snäll som helst hos veterinären. Har aldrig förstört något inomhus, inte ens en blomkruka. Han sover lika länge som mig, äter allt utom fisk. Han är alltså en onormalt normal katt (eller)Flört.