Varför skakar han på svansen?
Hej min katt skakar,typ vibraerar med svansen. varför gör han så?

Katter kan göra så när till exempel när de är väldigt ivriga att få uppmärksamhet. Det liksom spritter av glädje och iver i svansen :)
Många gånger rister de i svansen när de markerar revir också
/Maria

#2 Ah, det glömde jag helt ^^,

Min Leo gjorde detta, hade han ärvt från sin mamma. Lite speciellt bara o gulligt. Tyvärr ärvde ingen av hans ungar detta söta svansdarret.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Den doftmarkerar med sina doftkörtlar som sitter vid svansroten.

#1 vad kul han var liksom frusen sen kom han in och blev glad att någon tog hand om han :)<3 men vad betyder det när dom tar ut klorna och greppar tag och tar in klorna igen osv.. ?
Menar du mjölktrampar? Ett mysbeteende de har kvar sedan de trampade för att få igång mammans mjölkflöde när de diade.

#5 Josefa, inte doftmarkerar katten när den svansdarrar när den "bara står" och tigger uppmärksamhet/mat?
#8 Mina har alltid rist med svansen när de doftmarkerar.
/Maria
vi har en liten fröken, Pipis, som gör så när hon vill att vi ska se henne…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#9 Jo, mina med. Men vissa darrar ju även på svansen när de är ivriga inför ex kel eller mat - då doftmarkerar de ju inte men darrar på svansen ändå. Det var så jag menade.
Jo visst gör den det. Katten har doftkörtlar vid bla svansroten som den markerar med. Dofter som mäniskan inte kan uppfatta. Precis som de har det i tex pannan. När den stryker huvudet mot dig är det för att doftmarkera.

#12 Aah. Men när de bara står? :S Jag vet att de har dofskörtlar där bak, och förstår att de används när de stryker baken mot något, men avger de dofter när de bara står och darrar sådär, utan att rumpan rör vid något?