katt som slickar på ögonlocken
Killen jag träffar har en katt som har en konstig grej för sig på nätterna som vi inte riktigt förstår oss på.
Han slickar på ögonlocken när man sover…
Någon som har någon aning om varför? Är det salt eller är det bara en konstig grej han fått för sig? Hans andra katt (de är syskon) biter gärna oss i näsan under nätterna.
Vill de ha uppmärksamhet eller vad är det? De lägger sig väldigt gärna framför ansiktet också när man sover…
De får uppmärksamhet på eftermiddagar och kvällar då han kommer hem från jobbet, de får leka av sig och om man tittar på vart mattorna och allt ligger så ser man att de har roat sig själva en hel del under dagen när han är på jobbet… så för lite motion får de absolut inte :P
Så vad tror ni det kan bero på? Något förslag?
En av mina två hanar slickar mina ögonlock på morgonen, började med att göra det någon gång då och då, men gör det nu alltid på morgonen. Tror att han gör det för att han vill att matte ska öppna sina ögon och ge honom uppmärksamhet :). Vet dock inte säkert, det kan vara så att han vill tvätta? Min andre hane slickar min näsa så fort han får chansen :).
min förra katt älskade slicka mig på ögonlocken och försökte nafsa i dem (kärleksnafs som jag kallar det), min nuvarande slickar näsan innan han ger mig några kärleksnafs i den

Jag tror att det är en grej de fått för sig att man ska göra, eftersom ni kanske inte sätt gränser att det INTE är tillåtet (såvida ni inte gillar det alltså). Slickandet på ögonlocken kan ha börjat med att det smakade salt och gott, och sedan har det bara fortsatt. Bitandet i näsan, tja, vad ska man göra med mattes näsa annars, om inte bita i den?!
Vill ni att de slutar så måste ni visa att det är strängt förbjudet att hålla på så! Så fort de börjar så ryt till och fös ner katten/katterna på golvet direkt. Se även till att de har ordentligt med leksaker på andra ställen, kanske till och med stänga ut dem ur sovrummet (i alla fall i ett par veckor för att de förhoppningsvis ska glömma sina ovanor). Att vara konsekvent är viktigast.
#3 Nja, alltså, det är egentligen inte ett problem på så sätt, var mer nyfiken på varför han gör som han gör :)
Jag vaknar knappt till när han gör det men puttar bort honom och vänder på huvudet när det händer (tror att killen gör samma sak, men ska höra med honom) Det är alltså egentligen ingenting som stör våran sömn direkt, iaf inte de gånger jag sover hos honom. Men jag vet att han har stängt båda killarna ute från sovrummet när de blivit lite väl intensiva under nätterna :)
#1&2 Det är nog något sånt, de vill ha lite uppmärksamhet :) Men det gör inte oss någonting :)

#4 Aha, okej :) Skönt att det inte verkar störa er att de håller på!
hmm min förra katt röt jag till åt, buttade ner honom men sedan var han där igen
orkade inte hålla på att butta ner honom varje minut och ingen dörr till sovrummet fanns det heller
min nuvarande spinner tvättar näsan och biter lite lätt i den men bara när jag är vaken
Jag trodde att jag hade den konstigaste katten i världen… :-) Min ena katt älskar att sova PÅ mitt ansikte och att slicka folk i näsborrarna, med ett litet kärleksnafs på nästippen som avslutning.
Jag tycker bara ett det är gulligt men min man blir arg av att bli väckt på detta sätt, så efter månader av att putta bort henne har hon fattat att hans ansikte är "off limits".
Jag har alltid trott att katten blivit sådan här pga att kattkullen övergavs av sin mamma vid 3 veckors ålder. En kvinna tog hand om dem och matade dem med nappflaska varannan timma dygnet runt. Kattungarna är alla fullkomligt orädda för människor, troligtvis för att de är så vana vid dom. De har också sina konstiga egenheter -en katt är besatt av örsnibbar, min av näsor och de gillar alla att vara nära ansiktet. Bieffekt av att ha uppfostrats av människor? Vet inte. Jag tycker det är gulligt iaf :-)