Jättebra liten filmsnutt.
Varning för den sista bilden på döda foster!
Ni som INTE tål att se sånt, ska stänga av när textgen "Abortera mera" dyker upp.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jaha, och det gäller bara HUSKATTER??
Så satans, jävla respektlöst att exponera de stackars små fostren på det viset. De var små liv strax innan fotot togs. Det ska inte behöva gå så långt. Man kastrerar innan det går så långt.
jag sa ju att man inte ska titta om man inte tål att se det. och ja raskatter har ju knappast det problemet.Där tar man förhopningsvis sina kontrollerade kullar och de katterna har en hög status penningmässigt. och det är trots allt bättre att de aborteras i det stadiet, än att de föds till ett liv för en krona tassen…..
Kan inte säga att jag tyckte den filmen var speciellt bra tyvärr. Musiken hängde inte ihop med temat och det kändes bara konstigt med den hackiga texten och sen helt plötsligt abortera mera grejen…
skulle vara mycket intressantare att se en film där det förklaras bättre och visar upp kanske bilder från kattkolonier, kostnader för dessa hemlösakatter, katthemmen som är överfulla osv….Och sen istället för abortera mera så råd om att man kan bli fosterhem åt en kattmamma med bebisar eller akuthem osv…
Ursch. Ingen bra video. Tjänar inte sitt tänkta syfte. Otäck bara.
Tycker inte den var bra. Det gäller ju heller inte bara huskatter faktiskt. Det finns ju även de som avlar oseriöst på sina raskatter också och det kan ju skapa minst lika mycket problem.
Och sen att visa bilder på foster sådär. Nej fy. Det är minst lika illa som dom där människorna som är emot abort…
Det går att få fram den där informationen på ett mycket bättre sätt än sådär. Mer vettig information till att börja med. Att det beskrivs hur många hemlösa katter som finns. Kanske hur mättad huskattmarknaden är idag? Att det finns sjukdomar som katter kan smittas av och bära på. osv.
ja smaken är som baken. Jag tyckte den var kort, kärnfull och informativ. En riktig smocka åt dem som avlar på sina huskatter. Och visst militärmusik…. för att förstärka den aningen otäcka filmen. Det finns något som säger, att kastar man sten bland hundarna, den som får smällen den gnäller mest….JAg tog inte åt mig…..Mina fyra huskatter är kastrerade så pass tidigt att de är oskuld allihopa utom en, som kom in i vuxet tillstånd….
Men de som avlar okontrollerat på sina katter aborterar inte fostren. De kommer definitivt inte att abortera fostren efter att sett bilden på dem, utan istället precis som jag att tycka synd om dem. Det är små liv som har hjärtan som slår och alltså kämpar för att överleva.
Att man kastrerar relativt nyparade honkatter är en sak. Det de bär på är små geleklumpar, men när fostren redan är så utvecklade är det bara vidrigt, både mot fostren och mot mamman.
Bättre då att informera om att katterna ska kastreras, innan de är dräktiga. Och informera om hur det faktiskt ser ut i dagens Kattsverige.
informativ…vart då? Där det står att planerna leder till hemlösa katter?
Det sägs inget om hankatter och enbart om huskatter.
Och vad ska abortera mera vara bra för?
Och helt ärligt. Hade jag varit en som hade tagit kull på min huskatt så vet jag inte om den här filmen riktigt hade rört mig i ryggen. Om jag inte har nån koll på situationen om hemlösa katter skulle den här filmen inte hjälpt mig heller.
Och har man då ingen koll på det kanske man tänker att om man fixar bra hem till just sina huskatter så blir det ju inga hemlösa katter.
Så jag förstår inte vart filmen är bra. Jag förstår tanken bakom, men den kommer inte ge något. Det behövs mer information
jaja och alla har vi våra meningar om vad som är bra och inte bra. OCh jag är för sena aborter, för det är trots allt ett öde som är bättre än att födas till ett liv i misär. För vi kan inte hitta goda hem åt alla, så är det bara. Filmen har förhoppningsvis ett litet avskräckande sysfte. och kan man nå ut till EN person, som kastrerar sin katt hon katt elelr hankatt, så har vi vunnit massor….
är det du som gjort den eller #9? man kan nästan tro det.
#9 Det enda avskräckande i det där blir att man absolut inte vill göra abort på en kisse. Vilket antagligen inte riktigt är meningen med filmen.
Om jag haft en okastrerad honkatt som smitit ut, och sedan kommit tillbaka om låt oss säga en vecka, så hade jag inte velat kastrera henne om jag sett den filmen.
Och sedan att tänka att det är bättre att bli aborterad än att få ett liv i misärär också ett konstigt sätt att se på det hela. Vad säger att just det aborterade fostret hade fått ett liv i misär? det är lite som att tänka : det är lika bra att jag tar livet av mig, för jag kan eventuellt få det jobbigt senare i livet.
Nä, propagera istället för att katterna kastreras innan man behöver ta ihjäl några liv.
ja visst… men när skadan är skedd???? och nej, det är inte jag som gjort filmen….
Förlåt för f****n att jag har en åsikt.
Det är väl därför det är viktigt att det informeras innan. Sen är det ju klart att man kan informera att det går att kastrera och göra abort samtidigt. Men filmen avskräcker ju från det.
För precis som med människorätt för ofödda så kommer det bara skapa upprörda känslor när man visar bilder på döda foster. Det kommer inte hjälpa att fler kommer kastrera sina katter och abortera samtidigt.
Det kommer inte hjälpa fler att förstå och lyssna på vad man har att säga och informera om.
Och eftersom filmen inte innehåller någon information alls. Vad är det då meningen att folk ska lära sig utifrån den?
Hade det istället varit bilder och bra information från hur katthemmen arbetar skulle det nog få en mer önskad effekt.
Att visa hur alla hemlösa katter har det. Skriva mer utförligt varför ännu en kattkull kan bidra till fler hemlösa katter. Berätta om sjukdomar katter kan få av att man bara låter dom springa fertila ute. osv osv.
Och självklart räkna in även raskatterna även om det inte är lika vanligt. För oseriös avel sker ju som sagt även bland raskatter.
I väldigt många annonser har det börjat vara mycket norsk skogkattblandningar..perser…birma…ragdoll osv. Det är också ett problem.
Den här filmen kändes bara oseriös. Det fanns ingen information. Och så avslutar man med en bild på foster i ett försök att avskräcka folk. Är det på det sättet vi alla skulle försöka sprida information i ett försök att höja kattens status så skulle det antagligen gå bakåt istället.
#13 Gunilla du får absolut ha en åsikt utan att be om ursäkt för den. Vi "tacklar" alla problem på olika sätt trots att målet är detsamma. Det är nyttigt föross alla att komma ihåg!
Jag har mina åsikter i de mesta frågor och en film som denna får inte mig att ändra mina åsikter, tyvärr. Filmen var säkert bra menad men för den stora massan fick den inte igenom sitt budskap. Väldigt många människor idag kräver mera information, fakta förutom bilder innan dom kan ändra sin åsikt.
#13 Det verkar som du blir arg för att vi inte har samma åsikt som du? Kanske dags att ransaka sig själv då?
Ha din åsikt men respektera andras.
Nej jag tycker också det är onödigt med huskattskullar.
lurvponnyn.vimeddjur.se
ja nu struntar jag i det. Då är jag ju tydligen så enfaldig, så jag tycker att budskapet var rakt och enkelt utan krusiduller i denna korta lilla filmsekvens. Har alltid gillat raka rör i allt, och ingenting blir bättre eller vackrare för att man inte slänger den råa sanningen i ansiktet på mig. HAr nog varit med om lite för mycket för att gilla lull-lull och silkesvantar.OCh nu menar jag inte bara katt. MEn så länge folk inte ens kan acceptera ett utryck som avliva utan måste ha omskrivningar för det, somna in, ta bort osv, och tydligen har en enomr rädsla för döden, så får de väl ha sin åsikt då. Jag har min. OCh ja, jag har väldigt kort stubin.
men det behöver ju inte vara en söt liten film för att bli accepterad eller hur jag nu ska uttrycka det. Men den där filmen förmedlar ingen information.
Om nån skulle säga att det där är fel utan att säga varför, hur ska jag då förstå?
för mig får jag fram infon lätt. KAstrera din katt. Om inte, så medverkar du till att utöka antalet hemlösa. OCh Ok hade det varit min bår och mina åror, så hade jag kanske valt en annan bild än den sista för att få folk att förstå, att man faktiskt kan abortera i ett sent stadium. Enligt min och många andras mening. För mig är ett liv inte ett liv förrän det blivit fött, gäller även människa.
Ja har man själv bakgrundsinformation förstår man ju vad filmen vill ha sagt. Men om det är någon som inte har nån koll alls på de hemlösa katternas situation eller som inte alls tänker på att ens egna kattungar kan bidra till fler hemlösa katter i framtiden även om man tror sig hitta bra hem till dom. Då behöver man mer information för att förstå det.
Och det är ju en sak att informera om att det faktiskt går att kastrera och abortera samtidigt. Men att slänga upp en bild på döda foster hjälper som sagt inte i att folk ska vilja det.
Då visar man ju snarare att det är små katter som dödas i princip. För alla ser det inte som du att ett liv inte är ett liv förrän det blivit fött.
Jag är inte emot att visa sanningen. Jag tycker gott och väl man kan visa situationen hemlösa katter har. För det är inte alltid en vacker syn. Det och bra information hur man kan hjälpa till att höja kattens status. Information om hur man själv mer eller mindre bidrar till fler hemlösa katter om man avlar oseriöst.
Det vore väl bättre eller? För om man bara säger att nån gör fel utan att förklara varför så kommer det heller inte ske någon ändring.