Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5038 ggr
LindaKarlstrom
0

Näta in balkong

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frågade om jag fick näta in balkongen, och det gick bra så länge det är lätt att plocka ner vid behov. Så tips mottages! Hur är det lättast, och billigast, att göra? Min katt klättar inte, så det behöver inte vara ett supernät pga det i alla fall :)

Såg att dom sålde nät på Djurmagazinet som man kunde använda till att näta in, är det bra? För det måste vara jättelätt att sätta upp i alla fall, borde det inte gå att häfta fast det i taket och knyta runt balkongräcket? (sen givetvis sätta nåt under räcket så han inte kan klämma sig ut där!)

[Anunnaki]
0

Det finns en gamal tråd här med bilder och beskrivning på hur en tjej nätat in sin balkong på ett formidabelt sätt. Så leta rätt på den så får bra tips.

LindaKarlstrom
0

Tack! Skrattande

Hawknestgrove
0

Vår kassör gjorde så, att hon satte en tunn regel på insidan där räcket slutar. den skruvade hon dit. Den var inte tjockare än 2x3 cm. likadan uppe i balkongens tak. sen har hon trä på sidorna på sin balkong, så när ramen fanns där uppe och nere, så var det bara att häfta fast nätet med häftpistol. Välj i så fall en häftpistol för byggjobb med kraftiga klamrar. Du ser ut att behöva träreglar även på kortsidorna. MEn det blev jättebra och enkelt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Norrbysa]
0

#3 Smart lösning! Men om man har ett glapp vid golvet så blir det svårare.

Du verkar ha väldigt högt i tak på din balkong. Se till att nätet sitter bra och stabilt hela vägen upp. Vissa katter klättrar i nätet och du vill inte riskera att en katt faller ner.

Jag har nyligen nätat in min balkong. Här länken till min tråd.

Det finns mycket tips på andra kattforum på nätet oxå. Googla loss och du finner säkerligen många bra tips.

Och angående näten. Köp inte när som heter kattnät eller dylikt. De är oftast klena och onödigt dyra. Det finna andra bättre nät såsom svetsnät, plastade nät eller rådjursnät. Ju bredare nät - desto färre ramar krävs det för att fästa nätet i. :-)

Jag köpte en rulle rådjursnät som funkade perfekt.

LindaKarlstrom
0

Vad kostade rådjursnätet? Glad

Pappa var här och kollade idag och mätte lite, och vi kom fram till att vi ska bygga som en bur med tak på, för att vara säkra att han inte kan ta sig ut. Kommer dock bli mycket dyrare så jag kommer ev. få lägga av pengar ändra fram till våren för att ha råd, men det är det värt! :)

[Norrbysa]
0

Kolla in på villaprodukters råddjurnät. De finns i flera olika storlekar.

Länk.

LindaKarlstrom
0

Tack! Det där var billigare än svetsnät, är det lika håbart?

[Norrbysa]
0

Det känns ganska hållbart iaf. :) Det är gjort för att ha som stängsel utomhus så det tål nog en del.

Det går att dra sönder nätet om man tar i, (jag har försökt) men det tål en hel del. Jag spände på nätet ganska hårt på ramarna utan att det gick sönder.

Läste om andra kattägare som nätat in balkonger på nätet och de rekomenderade rådjursnät på grund av att det inte syns så bra och är smidigt att jobba med.

Här finns lite länkar där rådjursnät diskuteras:

Länk 1

Länk 2

Länk 3