klöser på väggarna?
Vi ska snart skaffa katt, ett problem är att Min sambo är rädd för att JUST vår katt ska klösa på väggarna. Någon här inne som har problem med det?
Vad har ni gjort åt det?
( ni som INTE har problem med det, kan ju också skriva här, så ser min sambo det. och då bevisas det att inte ALLA katter klöser på väggarna som han tror .. )
Tack för mig ;D

Att katter klöser är naturligt, det är ett sätt för dom att hålla ordning på klor, att stretcha och framför allt för att markera revir. Just det sistnämnda gör att katten gärna vill klösa på centrala platser, där många rör sig, vilket ofta resulterar i förstörda soffor och utstickande hörn. Vad man gör då är att skaffa ett klösträd som man ställer ut på en lämplig central plats. Extra utsatta hörn kan man täcka med olika typer av klösmöbler och klösbrädor.
Enda gången jag haft problem med trasiga tapeter är vid ställen där tapeten redan hållit på att lossna. Då har katterna gillat att leka med det lilla hålet som blir. Men jag har aldrig någonsin haft problem med normal revirklösning på väggarna.
Våra katter har aldrig klöst någon annanstans än på klösmöbler. Jo, dörrmattan typ.
Jag tror det kan vara en vanesak. Min gamla katter som har varit utekatter har dock aldrig klöst på klösmöbler. De har varit vana vid naturen och klöst ute.

våra katter har aldrig klöst på väggarna utan de klöser bara på deras klösmöbler och ibland på tygsoffan, men det är vårt fel för den är så ful att vi aldrig sagt något om det =P
När man har djur får man räkna med att hemmet blir fortare slitet, är man älskare av katter så visst får man lite klösmärken både här och där.
Skinnmöbler är inte så populärt att klösa på, att sen ha en gammal fotölj i tyg bredvid sin soffgrupp gör att vid obevakade ögonblick så går katten till den möbeln och sträcker ut sej och klöser till. Att ha många klösmöbler är ett måste om man är rädd om hemmet samt att lägga ut klösvänliga mattor lite här och där är bra.

vill bara tillägga att vi har två skinnfåtöljer och även om de inte klöser på dem så blir det en del "rivstarter" som lämnar sina märken, så precis som tuska säjer slits ju allt fortare
Tips:
- Det gäller som sagt att ha ett bra klösträd.
- Jag kan även tipsa om de där mini-klöspelarna som står på en liten platta. De tex. på ÖoB. Dom kan man placera ut på dom ställen där man vet att katten brukar ställa sig och klösa. Dom är skönare för katten att klösa på än väggen så förhoppningsvis väljer de pelaren istället.
- Köp en sprayflaska med kattmynta och spruta på tillåtna klösområden
- Köp en fy-spray och spruta på områden där de inte får klösa
Om katten har en riktig favoritvägg att klösa på som det absolut inte går att få den att sluta klösa sönder. Låt katten klösa på den väggen, men BARA på den väggen. Köp en tunn spånskiva och täck den med en sisalmatta. Sätt sedan upp den på väggen. Fxat!
Och mina katter klöser inte på väggarna. :)
Mina katter klöser å sitt klösträd, på matten i hallen och ibland på sin lilla pelare i köket.
Det gäller inte att få katten att sluta klösa. Utan att få katten att klösa på rätt ställe. :)
Lycka till!
Mina katter klöser på sina klösmöbler:)
Men nu har jag precis köpt två soffor av en kompis som hade en katt som gärna klöste på dom, så mina katter känner väl den kattens doftmarkeringar och vill väl gärna göra sofforna till sina, så nu får jag hålla lite koll på dom och ha klorna extra välklippta ett tag tills dom förstår.
Som #7 skriver, det gäller att dom lär sig var dom får klösa, inte att få dom att sluta klösa.

Mina katter har aldrig klöst på väggarna, men klöspelarna och dörrmattan är illa drabbade.
Men som andra har sagt så slits ju allting lite fortare pga rivstarter och lekar.
Pälsbollarna i Höganäs

mina katter har aldrig klöst på väggen.. men som sagt man får räkna med att grejorna typ mattor o sånt inte varar lika länge som i ett hem utan katt

Se till att skaffa ordentliga klösmöbler - både upprätstående och liggande, så att de kan välja själva. Jag tog in en bit av en trädstam från en sälj, men grenar kvar på som katterna fann roliga att gnaga på och dra i - det är också en bra syssla :) Om katten har bra klös- och klättermöjligheter har den ingen anledning att klösa på tapeterna.
Mina katter klöste på väggarna när de var små. Att skälla var ingen idé - de fattade/brydde sig inte vad vi gormade om. Vi prövade med fy-sprej, vilket resluterade i panikslagna katter som till varje pris försökte undkomma den för katterna fruktansvärt skarpa lukten som spred sig i hela huset. Men efter att katterna träffat Herr Tandborste och dess starka isittande tandkrämsdoft, och insåg att de INTE går nära något som bär den lukten! Så prövade vi att nåla upp en tandborste på stället där de klöst - och det funkade! De går INTE nära en tandborste! När väl klösbeteendes var brutet så glömde de ju bort att klösa på tapeten och vi kunde ta bort tandborstarna. Men man får inte glömma att pilla bort varenda liten flik som uppkommit, för det finner katterna som en rolig syssla att dra i = det blir stooora flikar! Men tar man bara bort dem så är det lugnt :)
Det med tandborsten har även funkat kanon på soffor, och även på dörrar som katterna krafsar på mitt i natten för att få uppmärksamhet. De inser begränsningarna när de ser tandborsten och går direkt och gör nåt annat.
IceJossan. Jag läste det där med tandborsten även i en annan tråd som du också hade tipsat om. Ville bara säga nu att det måste vara en tiopoängare med tandborstarna. Iofs ser det kanske konstigt ut för ev gäster att man har tapetserat väggar och soffor med mintluktande tandborstar, men det kan det vara värt… Man kan ju bara säga att Wunderbaumen var slut i affären… 
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

#12 Haha jamen det är ju verkligen kanon
Och ja, folk kollar konstigt på en när de ser alla tandborstar som hänger överallt 
Haha… Det kan jag förstå, men det är ju väldigt originell inredning, så varför inte? Hade jag haft katt så hade jag definitivt inrett med tandborstar… Lite färgklickar i vardagen… Det är ju inte vem som helst som kan få ha Byggare Bob i sitt finrum, eller Svampbob Fyrkant… De tandborstarna för vuxna ÄR ju så tråkiga. Barnen får ju bilder på sina favoriter, varför kan inte vi få det? Vem vill inte bli borstad av Jon Bon Jovi eller Brad Pitt? Lit OT där, men en tanke bara…

#14 HAHA najs förslag om snygga kändisar som tandborstar!! 

Ja, det är kanske en affärsidé… Jag har föreslagit din idé med tandborstar till en kompis. Hon skulle gå och köpa tandborstar på 10-kronors marknad imorgon… Det är för att hennes hankatt har börjat kissa… Hon kan inte kastrera förrän slutet på månaden, och han har hittat ett kiss-ställe, på dörrmattan…
Till TS: mina katter har ALDRIG klöst på något annat än klösbrädan… UNDER soffan när de har busat, men inget annat…

#16 Haha, underbart :D

Vårt lilla monster Signe Manx/lantras har klösbräda (som hon andvänder då o då) hon får vara lös ute så mkt hon vill, men ändå klöser hon på våra målade vävtapeter, nu undrar jag om fysprejer förändrar fägren på väggarna och om de gör någon nytta ?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Min katt klöser inte på väggarna och har aldrig gjort;) I början klöste hon på lite möbler och men snabbt så lärde hon sig att klösa på klösträdet:)
//Ellen
Våran yngsta katt sm vi haft sedan kattunge klöste på väggarna i början men slutade när vi lärde honom att använda klösställningen samt att vi klippte hans klor. Idag, snart 4 år gammal, behöver vi inte äns klippa klorna för han har inte rört något utom klöspelarna sedan 1 års ålder inte äns möblerna.
Bild: han som kattunge.
våra tre katter klöser på mattor,klösträd, gamla högtalare

tack för svaren !
Just nu har vi två katter ;P och den ena klöser inte vad jga vet :P hehe hon klipper väl naglarna själv istället ;P och den andra klöser på möbeln :) så nu är sambon inte rädd mer :)

Jag har sprayat fysprej på tyg bara och där har det inte ändrat färg. Men man vet ju inte med färg, prova nere i en hörna där man inte ser så mycket. Är det bara på den tapeten hon klöser på? Kan tänka mig den är lockande med lite motstånd 

#23 Jag har inte heller provat, men jag avrekomenderar starkt användandet av fyspray - det sprider sig i hela huset och mina katter flyr i ren panik/avsky när jag sprayat lite, men sen försvinner lukten på någon dag och tappar helt funktion. Värdelöst om man frågar mig!
Har du provat att spruta/pudra på kattmynta på klösmöblerna? Både på stående och liggande klösmöbler så att katten har alternativ. Kattmyntan är som knark för katten, och de måstemåstemåste klösa oh gnida sig mot stället där man haft på kattmynta
Mina katter tycker bäst om torkad kattmynta som jag smular på klösmöblerna och leksakerna.

Åhh vilken bra tråd.
Vår lilla Lo har presic kommit på att det är roligt att klösa på vår tapet i hallen sedan i helgen. Tapeten lossnar dock väldigt enkelt om hon drar sina klor så nu blir det att testa med tandborstar he he :)
Har märkt att Lo reagerar starkt på tandkrämslukt, fruktlukter som banan, honungsmelon med mera. Hon sluter ögonen helt och tar avstånd från lukten.
Mollz har nog satt ngn tass där i början men som sagt i helgen var det Lo som upptäckt att de är lätta att få ner. Är dock det enda rum vi inte har nytapetserat.
Har dock märkt att om det är som ett hörn är det mkt intressant. Har ställt en liten kattpelare där och de har ett stort klösträd i vardagsrummet och ett mindre i sovrummet.
Hoppas detta hjälper :)