Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2802 ggr
Mia
0

Jag har blivit med katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Är ny iallafall på detta forumet och tänkte dela med mig av min glädje! Jag har nu äntligen blivit med katt, en jättesöt liten herre på 16veckor. Han invigde kattlådan direkt när han kom hit, jamade samtidigt som han utforskade lägenheten och sen var han uppe i min säng, spann och gosade med mig. Helt underbar liten kille Glad Är så lycklig!

Bjuder på en suddig bild som jag tog när han utforskade min lägenhet.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Mandusius
0

Så trevligt :D Kollade själv på lägenhet idag i Karlshamn som jag sa;) Så jag hoppas på den och sen blir det två kissar :D (min plan, vet dock inte vad min blivande sambo vill :3)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Maria
0

En modig liten kisse har gjort entré förstår jagGlad Söt som lakrits.

/Maria

IceJossan
0

Vilken liten snygging :D

Grattis för tillökningen! Se nu bara till att plocka bort alla småprylar som kan smakas på och sätt häftmassa under blomkrukorna :P

Mia
0

#1 Vad skoj! Jag bor i karlskrona Glad Hoppas du får lägenheten och dina kissar!

#2 Haha ja, modig är han allt! Trodde verkligen inte att han skulle spinna och gosa med mig redan!

#3 Tack, visst är han? Haha än så länge har jag inga krukor faktiskt.. Flört

Mandusius
0

Vad heter lilla tussen? :3

Mvh Amanda

Mia
0

#5 min pojkvän fick äran att döpa honom då han alltid velat döpa ett av mina husdjur. Så pojkvännen bestämde att han fick heta Malfurion och som smeknamn Malle Glad

Mandusius
0

Så trevligt :D Alltid lättare med smeknamn för det mesta;)

Mvh Amanda

Mia
0

haha ja, det hade känts lite dumt att springa runt o säga malfurion till honom hela tiden Tungan ute

Mandusius
0

Kan förstå det :) Själv har jag bara korta namn på mina katter x'D Men har faktiskt haft en katt med dubbel namn^^ Hon hette Emma-Lisa och hon lyssnade både på hela namnet och båda namnen var för sig:P

Mvh Amanda

IceJossan
0

Haha ja, smeknamn är en fördel! På Örebro Katthem hade vi Mezzopotamius - men vem orkade kalla honom för det? Först kallades han "Mezzo", men senade övergick det till "Potatismos" pga likheten med hela namnet :P

Mandusius
0

Så länge de lyssnar på namnet så varför inte;)

Mvh Amanda

Mia
0

#10 haha vilket namn du! det var lite roligt Glad

Mia
0

Malle har nyst 2ggr nu hörde jag, är det något man borde ta han till veterinär för? Han har fått vara ute några få ggr hos sin uppfödare - kan det vara därför?

EddaM
0

Han har nog bara sniffat så mycket att han fått lite damm i nosen skulle jag tro. Om det fortsätter så skulle jag kolla upp det. Glöm inte att försäkra din misse för säkerhets skull.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Mia
0

#14 Tack för svar Glad Har inte hört han nysa något mer iallafall. Ska kolla upp försäkringar med!

Mia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag nere i djuraffären och köpte två nya leksaker till Malle! Dem gjorde succé direkt!

Jag fick även med en påse med kattmat som hon i affären sa var mycket bättre än det jag använder just nu. Jag använder Mjau's torrfoder och blötmat till honom, föräldrafritt heter kattungematen. Och den jag fick i affären heter Iams kitten och junior proactive nutrition. Vilken är bäst av dem två? Tacksam om ni kunde hjälpa till och reda ut Glad

Maria
0

Torrfoder kan jag inte så mycket om men mina har alltid ätit Mjau blötfoder som bas. Torrfoder har jag varierat som extra tilltugg.

/Maria

IceJossan
0

Iams torrfoder är ett bra foder, om man jämför med andra spannmålsbaserade torrfoder.

Mjau burkmat är däremot bland det bästa du kan ge, och myycket billigare än det specialtillverkade "märkes"-blötfodret på småpåsar.

Mia
0

Tack för era svar Glad

Maria
0

Mjau är dessutom svenskt om jag inte har fel.

/Maria

Mia
0

#20 spelar det någon speciell roll eller? Glad

Maria
0

Jag tänker mest på miljön och gillar det som är producerat i närheten i mesta möjliga mån. Inga långa leverenser osv.Glad

/Maria

IceJossan
0

#22 Håller helt med!

"Bästa" fodret är tillverkar på Nya Zeeland, men vad gör man för nytta att köpa det för andra utom sina egna katter? Det är tvärs över jordklotet, och det är inte värt det tycker jag. Närproducerat är det som gör mest nytta för världen. Och att just Mjau burkmat är svenskt är ju kalasbra, eftersom det är så bra kattmat :)

Mia
0

#22 Aha, då förstår jag Glad Man är snäll mot miljön och mot sin katt -great!

Ilya
0

Nemen åh vilken söt liten lakritstuss!

GRATTIS :)

Mia
0

#25 visst är han en liten goding? Kyss tack!

Mandusius
0

Han är bedårande :D Har själv börjat spana in på en katt som verkar lämplig  :3 Får hoppas att de finns kvar när man flyttar^^

Mvh Amanda

Mia
0

Nu är mallebus försäkrad hos agria, för 48kr i månaden Glad
#27 Ja visst är han min lille buskille! Vad roligt, hoppas dem är kvar!

Mandusius
0

Kostar det inte mer ? :3 Så bra då vet jag det då^^

Mvh Amanda

Mia
0

#29 nej jag fick det för 48kr i månaden iallafall.. Glad

Mandusius
0

Alltid bra att veta;) Trodde det skulle kosta 100 kr minst i månaden i a f

Mvh Amanda

Mona22
0

#31 har du en avelskatt då ligger det på ungefär 100 kr i månaden men  vill du bara ha en sällskapskisse blir det inte så dyrt Glad

Mandusius
0

Okej :D

Mvh Amanda

Mia
0

Jo jag kom att tänka på en sak, min kattunge är van vid andra katter eftersom förra ägaren hade några stycken och här är han ensamkatt. Om man skulle vilja skaffa en kompis till honom - kan man då ha två hanar tillsammans? Jag evt inte så mkt om det förutom hos kaniner för där kan man inte ha två hanar tsm..

Mandusius
0

Man kan ha två hanar tillsammans :) Men se till att kastrera dom bara ;) För annars kan dom börja märka revir mot varandra. ^^ Mina hanar funkar jättebra ihop:)

Mvh Amanda

Mia
0

är dina kastrerade? Glad

Maria
0

Mina två är hanar och det går alldeles utmärkt.Glad Moritz var 8 månader och kastrerad när vi skaffade Lorentz. Honom kastrerade vi sedan vid 5 månaders ålder.

De är som Knoll och Tott. Leker och busar så tofsarna ryker emellanåt för att sedan sova tätt i hop i soffan.Glad

/Maria

Mandusius
0

Mina är kastrerade :) Men det beror så mycket på individen alla katter passar ju inte som par katter heller;)

Men om du tycker att din katt kommer bli ensam när du är i skolan, så brukar det alltid vara trevligt att skaffa en kompis redan nu :)

Mvh Amanda

Mia
0

#37 låter myysigt Glad
#38 nej jag tror inte han kommer bli ensam, går på högskolan och vi har oftast bara föreläsningar 2ggr i veckan, ibland 3 Glad det är mkt mer eget arbete och ansvar, mycket självständigt.

Mandusius
0

Okeej :D

Mvh Amanda

Mia
0

men hur länge kan man låta dem vara tsm innan man kastrerar dem? tänkte på att om han är olycklig som ensamkatt så är det ju lite dyrt med två kastreringar direkt sådär.. Tungan ute

Mandusius
0

Du kan ju köpa en kompis till honom efter att Malle är kastrerad och klar:) Det gör ju inget om det är några månaders mellan rum^^

Mvh Amanda

IceJossan
0

Skaffar du en grabb till så behöver du knappast oroa dig för olyckor, det är så sällan katter markerar revis mot varandra om de trivs ihop. Börja spara till Malles kastrering redan nu så finns pengarna där när det är dags, och skaffar du en kisse till kan du spara till en i taget.

Kastrering är lämpligt att ta när katten är 5-6 månader, alltså innan könsmognad. Efter går såklart också bra, men gör man det innan minimerar man risken att katten får för vana att revirskvätta inne. Och katterna kan vara tillsammans under tiden såklart.

Mia
0

Tack för svar Glad

Ilya
0

Har du haft katt förut förresten eller är det din första? Glad

Mia
0

Jag har haft katter inom familjen innan men detta är min helt egen första så att säga. Har inte full koll på "småsaker" som när man kan kastrera dem, kompisar. Men har läst på här inne om mat och sådant Glad