Lite konstigt beteende?
Hej alla kattvänner.
Jag har inte varit så aktiv här på katter, med däremot på några andra iFokus sajter.
Jag och min pojkvän har fyra katter och hittills har vi klarat oss bra ihop, även fast katter inte alltid är så lätta att förstå sig på.
Vår fjärde katt kom till oss lite av en slump för ca åtta månader sen. Det började med att han sprang runt i vårt kvarter i kallaste vintern och gick in genom grannens kattlucka. Sedan efter ett tag märkte han att det finns ett träd som når fram nästan precis till vår balkong och han började sitta och krafsa på balkongdörren titt som tätt. Jag kan tillägga att han var ovårdad och smutsig när han dök upp.
Vi tog in honom efter några veckor och försökte ta reda på om han hade en ägare och det hade han. Ägaren såg en lapp vi hade satt upp och hörde av sig ganska snart och kom och hämtade honom. Då var katten inte märkt på något sätt, okastrerad och åt som en häst (vilket han gör fortfarande). Vi insåg att kattens ägare bor så nära som kanske 20 minuter ifrån oss, tyvärr är det mycket trafik. Vi sa åt ägaren att kastrera katten omgående och åtminstonde sätta på honom ett halsband. Det var väl för att han var okastrerad som han gick så långt, kan jag tänka mig.
I alla fall, katten kom tillbaka dagen efter att ägaren hade hämtat honom och detta upprepades fyra gånger. Vi ringde så fort katten dök upp, ägaren kom och hämtade katten, vi sa att han bör kastreras och inget hände. Katten började bli lite av ett problem för grannar eftersom han sprayade och andra ringde också ägaren och sa till att han var här, då ägaren hade varit här och letat själv också. Vi fick också höra att det hade uppstått någon konflikt mellan en granne och ägaren.Efter att tag slutade ägaren att dyka upp och höra av sig och katten blev kvar hos oss.
I nuläget är han kastrerad, vaccinerad och öronmärkt. Jag funderar lite på om vi verkligen gjorde rätt, men situationen var ohållbar tycker jag.
Ledsen för den långa utläggningen, men jag tyckte att det kunde vara bra med lite bakgrundsinfo. Jag ska försöka att komma till saken också :).
Katten är lite förvildad, i flera månader kom han hit och åt och stack igen, han var en del hos grannen och åt också. Han är superkelig och go, men han kan i princip inte vara inomhus, det tar mindre än en kvart från att han har kommit in till att han ska ut och så håller han på. Just nu regnar det ju i princip hela tiden, men ändå ska han ut, eller så ligger han på balkongen. Han har lugnat sig lite nu och jag hoppas att han kommer att bli lugnare när kastreringen verkar så att säga. Ibland ligger han till och med i sängen. En annan sak är att han inte kan bli kelad med längre stunder, ibland attackerar han bara när han blir kelad med och han biter verkligen hårt, han gnager i princip på handen.
Är det någon här som har varit med om något liknande, eller vet vad hans beteende kan beror på? Jag funderar på om han helt enkelt är förvirrad och inte vet var han hör hemma, å andra sidan fortsatte han att komma tillbaka hit hela tiden och han har inte gått tillbaka till sin förra ägare heller. Det där med gnagandet är däremot svårare.
Jag hoppas att någon har några synpunkter på detta.
Thistle
vissa katter gör så. Vår kastrerade hankatt kan få för sig att gnaga riktigt hårt ibland. Men då slutar vi bara att kela, så är problemet ur världen. OCh det tar ett tag inna kastreringen verkar. ÄVen ur fortplantingssynpunkt! Har för mig att det rör sig om en vecka….och vad du än har gjort nu så har du gjort kissen en jättetjänst. Se nu bara till, att du skickar in den blå blanketten till SKK och även gör en anmälan tillSverak. När du skicat in till SKK, så dröjer det ca en månad, så får du ett bevis, som börjar gälla från det ögonblick du betalar regavgiften.120 elelr 130 kr----
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag tycker att ni gjort helt rätt!
Bitandet kan bero på flera saker… Han kanske helt enkelt är ouppfostrad på den fronten och tror att det är bästa sättet att säga "Tack, men nu räcker det.". Rätt vanlig orsak verkar det som.
Vissa katter har kort stubin helt enkelt, och i kombination med brist på uppfostran så biter han direkt när han tappat tålamodet, bryr sig liksom inte att säga till innan.
Han kan vara nervös pga de andra katterna, att han liksom blir störd och inte kan slappna av helt och därmed kan det bli för mycket för honom när ni kelat en stund.
Han kanske blir triggad till en brottningsmatch när ni kelar? Undvik mage, rumpa och tassar, tills han blir duktigare på att inte bitas.
Om han har dåliga erfarenheter kanske han är lite osäker och hellre säger ifrån genom att bita er innan ni hinner göra honom illa.
Eller han kanske har ont nånstans och därför biter? Det är gosigt att kela, men om det gör ont så kanske han bara orkar med att kela en stund och sen säger "Nej nu gör det för ont, lägg av!" genom att bitas.
Verkar bitandet inte aggressivt, utan mest som om det är en brottingsmatch han gett sig in i? Då tycker jag att ni konsekvent ska uppfostra honom genom att bestämt säga "Nej!", dutta till på nosen och ta bort handen. Vänta sedan lite och börja klia lite smått igen. Samma visa varje gång. Sluta kela när han är duktig och inte biter. Min tanke är att han biter för att ni ska sluta kela, men då måste ni vända på hans uppfattning så att det inte funkar att bita. För tar ni bort handen och går därifrån som "straff" så får han ju som han vill (om det nu är det han vill).
Så kör på ett bestämt "Neej!" och dutt på nosen, paus, sedan börja kela smått igen, för att sen tona ner det och till sist sluta på ett bra sätt. Dutta till lagom hårt för att han ska sluta upp och bli lite paff, för en liten petning lär han inte bry sig om.
Det finns några andra trådar med folk som har samma problem med sin katt som biter. Fler tips och råd finns där:

Tack för tipsen. Jag ska prova och se vad som funkar bäst.