Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 2796 ggr
LeS83
0

Behöver HJÄLP med en 4 dagars kattunge!!

Min ragdollhona fick 4 ungar för 4 dagars sen och allt gick bra med förlossningen.

3 av dom mår bra, de diar som de ska och har nästan dubblat sin vikt. Den fjärde har bara gått upp några gram och ser nu svag ut. Jag har stödmatat sen i förrígår och tyckte att det då gick bra. Idag vill den knappt dia och har heller knappt krafter för att skrika som sina syskon. Lillen blir ofta undanknuffad av sina syskon när det är mattadax och ligger ofta för sig själv medan de andra ligger i en klunga.

Lillen väger 51g.

Nu rosslar det det i lillens andingsvägar och jag har försökt suga och slunga den i mina kupade händer men inget verkar hjälpa!!

Vad ska jag göra??

MonicaLagerquist
0

Har du PC hemma?Anars ta kontakt med en veterinär omgående och se till att få det utskrivet.Håll kattungen varm och försök att mata den.Tyvärr så brukar kattungar som frår lunginflamation inte klara sig.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

tuska
0

Den lilla ungen har säkert fått vätska i lungorna, Tyvärr inte mycket att göra. Har haft några sånna bebisar de har inte klarat sej fast jag hunnit gett antibiotica. Har du tittat så gommen är hel ?

Håll Ungen varm och ge den lite druvsocker vatten samt mjölkersättning, det är väl va du kan göra i detta läge. Kan den dia så sätt handen för så inte de andra knuffar undan den lille.

Om du känner dej mycket villrådig så ring veterinären, han kan hjälpa dej i detta läge.

LeS83
0

Ursäkta lite stressad, vad är PC?

För den började rossla när jag hand mata den. Kan ju va att den har mjölk i andningsvägarna och är för svag för att nysa ut den?

Eller har jag helt fel?

tuska
0

PC= Antibiotika

LeS83
0

# ja gomman e hel…

Den diar inte mamman…den drack igår när jag gav den mjälk men inte nu på kvällen..

MonicaLagerquist
0

PC=penecellin

Det kan ju vara så att lillkatten inte orkade svälja och fick mjölkersättning i fel strupe och nu har kemisk lunginflamation.

LeS83
0

Ska jag ta med ela kullen plus mamma till vet??

Eller ska jag överuvudtaget till vet eller ska jag bara ringa o konsultera?

tuska
0

ge bara droppvis med ersättning  ha ungen  varmt och ha den inte liggande på Rygg när du matar droppvis  den ska ha kroppsställningen som den diar.

MonicaLagerquist
0

Jag skulle ta hela kullen och mamman med till veterinärn.

Nu omgående.

LeS83
0

ok, men jag ringer till vet och kollar också

tuska
0

#7  Jag håller med Monica, åk in med hela gänget.

LeS83
0

var på väg in med den men den dog på vägen…

Zorbaaa
0

åh, beklagar sorgen :/

lille snutt..

tuska
0

Sorligt när det händer, men det händer den bästa,  Du gjorde allt du kunde och kissen hadde nog dragit ner fostervatten, man kan tyvärr oftast inte rädda de missarna som gör det. Nu är oron över för den lilla pälsbollen man står ibland maktlöst sånna här gånger.

Ta hand om de övriga ullisarna och gläds nu över dem.

Kramisar // Tuska

MonicaLagerquist
0

Beklagar sorgen.

LeS83
0

oj det var tufft att förlora en kattunge man själv fött upp, trodde aldrig att det skulle känna såhär…första kullen med..

blondifire
0

tyvärr är det baksidan med uppfödning. med den låga vikten hade den nog inte klarat sig ändå. beklagar..

S*Winsnes Wilda

Jina
0

Beklagar.

Minka040
0

Kramar till dig och katterna, det var nog meningen det som skedde.

LeS83
0

nu behöver jag hjälp igen. En av kattungarna har börjat nysa en del..den går upp fitn i vikt men nyser som sagt. Ut kommer genomskinligt snor….

jag måste väl behandla detta?

Vad ska jag göra???

Josefa
0

Den kan behöva antibiotika. Blir den för snorig kommer den att ha svårt att dia.

MonicaLagerquist
0

PC och sen kan du ge den lilla näsdroppar.Köp endospipeter till babysar(tvåbeningar) finns receptfritt på apoteket.

LeS83
0

#22 ok behöver jag åka in med hela kullen…jag ringde nämligen till vet och de ville att jag skulle åka in med alla.

Vet inte annars hur jag ska få tag på penicillin annat än om jag åker in med dom…har blivit rekomenderad CLINDAMYCIN om den skulle fått g-streptococker..

vissa säger att jag ska åka in andra att jag inte ska åka in då kullen kan få en massa virus o bakterier från vet kliniken…vet varken in eller ut..

MonicaLagerquist
0

Åk in med hela kullen + mamman men se till att du får komma in direkt och inte sitta och vänta tillsammans med andra sjuka djur i väntrummet.

MonicaLagerquist
0

Glömde en sak.Innan ni sätter in PC ta en odling.

tuska
0

Man tar alltid hela kattfamiljen med sej till veterinären.

Jag tog nog och uppsökte veterinären för att få rätta behandlingen.

Han kan ju lyssna och kolla alla ungarna.

LeS83
0

vill först och främst tacka alla som visat engagemang och hjälpt till, ni har varit jättegulliga!

Vi åkte in med hela kullen plus mamma till vet och han tittade på både mamma och kattungar och sa att allt såg bra ut. Lillen som nyser fick antibiotika i form av en spruta och skulle det inte hjälpa skulle jag komma in om två dagar för clindamycin..

#25 jag hann tyvärr inte se ditt inlägg innan jag åkte :(

men han tyckte att det var bakterier då tempen var normal och hela thoraxen lät normalt. Han äter normalt, går upp i vikt och är allmänt pigg bara det att han nös mycket och hade klar snor runt näsan.

Jag fick näsdroppar med som skulle hjälpa.

Jag hoppas detta hjälper nu… synd att jag inte hann se ditt inlägg innan annars hade jag bett om en odling…

LeS83
0

Idag har Amor, som jag döpt honom till, gått upp hela 13g! Det går stadigt uppåt med andra ord, sååå LYCKLIG!!

Idag nyser han väldigt lite!

Minka040
0

Grattis, 13 g är stadigt! :D Nu väntar nog gladare tider ska du se! :)