Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 11926 ggr
wops
4

Hjälp, min katt markerar i dusch-avloppet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 14 Augusti i år upptäckte jag för första gången att min bengalkatt revirmarkerade (i min nyinköpta soffa). På Måndag den 16 Augusti kastrerades han.

Jag trodde att han slutade med sitt beteende men jag la märke till ganska snabbt att han inte längre kissade i kattlådan, han kissar i duschen, i avloppet!

Finns det något man kan göra åt detta?
Jag är naturligtvis glad att han gör det där, men det mest praktiska vore ju fortfarande om han kunde sköta "allt" på lådan och inte bara bajseriet :)

Daizycarola
0

Jag har samma problem med min katt.  :(

Vissa katter är kräsna med sanden, så du kan prova byta sort. Prova annars Feliway spray. Finns att köpa på apoteket.

Feliway har inte fungerat i duschen för mig, men i hallen. Där har han iaf slutat kissa.

[Norrbysa]
0

Han kanske vill ha 2 lådor?

Minakatter
1

Har hört någonstans att man kan ställa mat där dom kissar. Dom vill nämligen kissa i näheten av där dom äter. Rengöra brunnen kan ju vara bra kanske oxå. De kissar väl för att det är något som luktar som dom vill "bestämma"över.

MonicaLagerquist
0

Vad rengör du golvbrunnen med?Klorin triggar katten att kissa där.Gör rent med något medel som doftar citron.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

blondifire
0

eller ättika. sen tar det ett tag innan hormonerna lägger sig efter kastrering. att dom vill äta nära lådan… tvärtom skulle jag säga.

S*Winsnes Wilda

Alexej
0

35 Precis. Men man kan ställa mat där de inte ska kissa…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Thiah]
0

#6 jag tror det var vad "mina katter" ville säga så det var bra att du förtydligade det.

Sen kan det vara så att katten vill kissa och bajsa i olika lådor. Här hemma måste vi ha 2 lådor(vi har två katter) och våran kinkiga hane bajsar i ena och kissar i andra trots att vår hona gör lite vadsom i vilkensom…Katter är kinkiga djur ibland Flört

Hawknestgrove
0

Har du låda med huv? det kan också vara orsaken. Så var det här. Arne ville inte slå huvet i taket, så då gick han i duschkabinen. Men det löste vi lätt genom att stänga kabinens dörrar och  ha en öppen  kattlåda. Min styvson hade samma problem, vi gjorde samma sak där plus att vi hä'llde en dutt Dettol eller billigt rakvatten i avloppet. det ställer sig ju i vattenlåset och så luktar det inte avlopp. Vilket det naturligtvis inte gör för oss människor, men katter känner ju lukter bättre än vi. Men som ovan, gör inte rent med Klorin elelr Ajax, för  det riggar till kissande. Ajax innehåller ju ammoniak som luktar kiss det med….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Anunnaki]
0

Vi tänker verkligen olika. Jag tycker att mina katter är så kloka och duktiga när de kommer på att det går att kissa i ett avlopp! Då berömmer jag dem. Visst kan det lukta lite illa om kisset får stå där någon timme men med hett vatten från duschem och sedan en skvätt ättika är lukten puts väck.

[Thiah]
0

#9 jag förstår nog hur du tänker och jag skulle hellre se att min hane kissar i duschen än i sängen………

Sissi
0

Gör rent avloppet!

Katten känner en "doft" som liknar avföring/kiss och tror att det kommer från en annan katt, därför "revirmarkerar" han för att skrämma iväg den andra.

Är en homeopat som kommit med denna teori, lite lustigt men ganska logiskt om man tänker ur kattens perspektiv. Glad

FAST, det behöver ju inte alls vara det som stör din katt men värt ett försök iaf.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Hawknestgrove
0

jo, jag har inget emot det egentligen… Men om man inte är hemma på hela dagen, så luktar det verkligen fi donc. OCh har man som vi fyra katter inne, så blir det ju en kedjereaktion och till slut så blir det korvar också. OCh som #11 säger, det är ju så det är. Vi känner inte lukten av avlopp, men det gör ju en katt. OCh som vi här tex, allt avlopp går ju ner i samma septitank, så det är ju självklart att lukten kommer upp hur bra vattenlås man än har. Så därför, gör riktigt rent och häll typ billigt rakvatten/parfym, eller dettol eller något med citrondoft i golvbrunnen och gör det så fort  duschen är använd. Alternativt är att se till att de inte kommer åt duschen alls.

IceJossan
0

Om han kissar för att protestera mot något är ju risken stor att han bara börjar kissa någon annanstans om du ställer mat (eller annan metod) där han brukar kissa. Däremot om det bara är en vana han fått, om han revirmarkerar, eller annat, så kan det funka.

Minakatter
0

Ha ha ja naturligtvis menar jag att man ska ställa maten där dom INTE ska kissa:)

IceJossan
0

#14 Jojo, men risken är ju som sagt att han bara byter ställe då. Ska man ha mat på alla ställen han inte får kissa så lär det vara överallt utom i lådan ;)

Som sagt: Det kan funka, men man får vara beredd på att problemet bara flyttas.

Hawknestgrove
1

ett litet tillägg här….. Jag anses av många vara en renlighetstoka med städdille, och gör rent varje vecka under vår duschkabin. Men häromdagen, så blev vi tvungna att flytta på duschen…(byte av termostatblandare) och då ville jag självklart passa på att göra rent i golvbrunnen… JAg säger bara en sak…….BLÄHURKPRUTTEFYYYYY!!!!! Jag förstår att katter kissar i golvbrunnar……Guld i munGahhhhh så äckligt!!!