Jag blir så besviken!
Jag vill bara skriva av mig lite så jag hoppas det är okej att jag gör det här!
I juni åkte jag och sambon iväg en vecka till Grekland och vi hade flera månader innan bestämt med en "kattvakt". Några dagar innan vi åker börjar "vakten" tveka, vi blir aningen hispiga men anser att det är hans problem att lösa då han lovat oss. Det slutar med att det springer ca 3 olika människor här under veckan, vilket inte var riktigt vad jag hade hoppats på.
Nu i helgen skulle vi åka iväg på spaweekend och jag har haft hundra saker i skallen på sistone så först i torsdags inser vi att vi har missat att be någon hjälpa oss lite med katterna under helgen. Vi får tag på en som kan hjälpa oss men bara under lördagen så frågar återigen den "gamla" vakten om söndagen och han säger att det är helt okej.
Sambon messade honom igår och frågade om han kom ihåg att hjälpa oss med katterna och svaret vi fick var: "Det går tyvärr inte!". Eh va? Vi är på spaweekend och får veta att vakten som har lovat oss tyvärr inte kan. Skojar du?! Sambon skrev tillbaka att det ska lösas för katterna ska ha mat.
Nu har personen vart här under dagen men jag blir så fruktansvärt besviken. Om han inte gillar katterna eller har något problem med dem, säg inte ja! Säg inte ja om du inte kan och skriv upp saker om du har svårt att komma ihåg dem. Nu är det dock så att han istället tycker att vi är otacksamma. Vad ska vi vara tacksamma för? Att han kallar mina älsklingar för "jävla katter"?
Om det inte fungerade som det skulle första gången så varför ta honom en andra gång. Visst var det oförskämt av honom men samtidigt är det ägarens ansvar att se till att rätt person är kattvakt. Förstår dock din irritation, jag hade reagerat likadant.
Ja, om man nu kommer på detta 1 ½ dag innan så finns det ju inte hur många som helst att välja på. Folk har ju sina egna liv liksom och så tänkte vi dessutom att denna gången handlar det bara om att komma och mata dom en gång, det misslyckas ingen med. Man måste ju ändå kunna ge folk en andra chans. Men vi hade tydligen fel.. IGEN!
Visst har du rätt i att bli besviken och arg när den som lovat bara kliver av. Nu när du inte ska iväg utan har gott om tid, ta dig då en funderare över vilka i din bekantskapskrets som du över huvud taget kan fråga om att vara kattvakt och fråga dem nu om det skulle vara möjligt.
Gör sedan iordning en lista över de personer som kan tänka sig att vara kattvakter inkl tel nr. Anteckna också hur man får tillgång till nyckel. Nästa gång som du ska iväg har du listan att ta till och då kan du ju bestämma med en huvudansvarig och någon reserv. Listan kan du tejpa upp på någon skåpdörr innan du åker och ge ett ex också till dem som har åtagit sig att vara kattvakt för ett visst tillfälle.
Gör också iordning ett papper där det står när veterinär ska anlitas och meddela veterinären om vilka som har befogenhet att ta dina katter dit och att du betalar när du kommer hem. Så här har jag skrivit:
1. Kriterier för att anlita veterinär akut
Katten har sår som är så stora så att de behöver sys och eller göras ren alternativt kräver antibiotika
Katten är medvetslös eller nästan inte kontaktbar
Katten visar att han/hon har ont någonstans
2. Kriterier för att tid ska beställas hos veterinär
Katten dricker onormalt mycket
Katten kissar onormalt mycket
Katten kissar ofta men bara småskvättar
Katten har mindre aptit än vanligt
Katten har gått ner i vikt > 8-10 % av normalvikten på någon vecka
Katten har diarré mer än ett par dagar

Hittar du ingen lämplig kattvakt i din bekantskapskrets, så annonsera efter en eller sätt katterna på ett bra kattpensionat.
#3, måste bara fråga..
Min katt har haft mask och drack då jättestora mängder vatten, gör också det nu två dagar senare men mask har kommit ut idag med.. är det normalt tror du?:s
Ett tag hade jag en gymnasietjej som bodde i mitt hus och såg till katterna när jag var bortrest men nu har hon flyttat.
sätt ut en annons i en eller flera lokala affärer:
Kattvakt sökes!!!
Eftersom jag har få personer som kan passa mina katter när jag ska bort, söker jag kattvakter, som kan tänkas att ställa upp mot en liten ersättning på t ec 50kr/dag, 150kr/helg (fredag, lördag och söndag) och 350kr/veckan.
Om du är in intresserad, så kontatka mig på följande telefonnummer
07xx-xx xx xx
Jag kommer att vilja träffa dig några gånger och lära känna dig lite, innan du får passa mina katter, men det går säkert jättebra.
Med vänliga hälsningar
xxxxx xxxxxxx
Sedan lappar med kattvakt sökes, ditt namn och telefonnummer på längst ner på pappert, som man lätt kan riva av.
Lycka till med hittandet av fler pålitliga kattvakter!!!!
Oj det va billiga kattvakter ni söker.
Jag har annonserat om katthjälp från tidigt lördag fm till söndag kväll Ersättning 700 kr
Jag har än inte fått något svar
Söker djurvakt en vecka 3000 kr inget svar.
Det blir att vara hemma med sina djur, har inte varit ifrån dem på 12 år. Jag viste innan jag skaffade dem att jag och gubben skulle alltid få dela på oss, en av oss får helt enkelt vara hemma.
Visst går det att hitta kattvakt. Gymnasietjejen som förr bodde med mina katter brukade få 50:- per dag.
#8 Vart bor du någonstans?
Tror absolut att det går att hitta kattvakt! Dock hittade jag ett kattpensionat för 120:-/dag för mina två kissar som låg perfekt i Landvetter (vilket är det ställe vi oftast flyger ifrån) så ska dit och kika någon dag.
Någon som har erfarenhet av stället? Katthotellet heter det.
Oj jag har många djur 
7 katter 2 hundar, det blir billigast för mej om jag försöker att få någon som bor här
Oj jag har många djur 
7 katter 2 hundar, det blir billigast för mej om jag försöker att få någon som bor här
TS>> jag kan förstå din irritation över att vakten inte gjorde vad han lovade, men samtidigt undrar jag hur man kan komma på 1½ dag innan att man inte har ngn vakt?!
Vi planerar utlandsresa nästa höst (2011) och kollar redan nu på olika alternativ till djuren, det är ju ett ansvar man har som ägare.
Hur kan man liksom "glömma bort" att man har djur?
#13 Det är väl precis som att glömma vilken annan sak som helst egentligen! Resan var ju inte planerad för fem öre och efter att ha haft både heltidsjobb och heltidsstudier hängandes på axlarna samt krångel med alldeles för många myndigheter hade jag lite annat i tankarna just då. Det är mänskligt att fela, mänskligt att glömma.
Att vi "glömde" det har ingenting med själva syftet med tråden att göra heller för den delen!
Sen kan det ju också vara så att man inte riktigt tänker på det på samma sätt när man bara är borta en natt. Hade det tex vart en veckas semester i Grekland så hade vi fixat vakt när vi bokade resan så att säga!
Jag tycker att man ALLTID ska ha en reserv när det gäller kattvakt. Det kan ju inträffa något som gör att kattvakten inte kan ställa upp. Sjukdom t.ex. Då det är ditt/dina djur, så är det du som ska fixa en back up om det krisar sig. Så enkelt är det. Visst kan det vara irriterande om någon "hoppar av" i sista sekund, men sånt händer. Det är i slutändan ditt djur = ditt ansvar.
Lägger in mina instruktioner som jag också delat ut till mina grannar i fall att något skulle hända när jag inte är hemma. Kan ju hända något oförutsett även om man är borta bara över dagen.
men… du hade ju kattvakt för lördagen… då återstod bara söndagen och då kommer ni väl hem söndag kväll elelr måndag morgon? Jag vet, att det egentligen inte är alldeles OK, men nog kunde väl kissarna klara sig på söndagen? den som passade på lördagen kunde till exempel sätta ut en extra vattenskål och en extra matskål och kanske en extra låda? Bättre det, än en opålitlig person, som inte ens gillar katterna. Vem vet, han kanske slarvar ändå och ve och fasa, släpper ut dem…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#18 Ja, vi övervägde det alternativet men ja, nu blev det som det blev. Till nästa gång ska vi i alla fall ha hittat ett trevligt pensionat med personal som gör ett bra jobb!
ja det är nog det allra lugnaste. vi har fyra små ligister här och jag liter inte på en käft att passa dem. Är det så, att vi kanske åker på fest en fredag så kommer vi kanhända inte hem förrän på lördagen sent. Således 24 timmar ungefär. Men då får de små kissarna fixa sig själva. Fast det är olagligt. Skuylle det röra sig o längre tid då är det pensionat som gäller
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag har som tur är en av mina förra grannar som själv har två katter och en kanin som ställer upp om hon kan, dvs nästan vartenda gång.
Men i gengäld så vet hon också att vi försöker ställa upp för henne, t ex om det är akut skjuts till vetrinären eller något sådant, eller iaf försöker hjälpa henne att lösa skjuts på annat vis.
Vi tar inte betalt av varandra när det gäller djurpassningen, men en mil ersättning när det är körning så att ekonomin inte tar för mycket stryk.
Så nu när vi ska iväg en vecka, om några veckor, så vet jag att hon har sagt att hon kan (hon är mycket pålitlig och noga) och att katten kommer att få det mycket bra här hemma, chinchillan med för den delen. Dessutom så kommer hunden under den veckan att vara i lägenheten på dagarna(ej helgen), så katten kommer att ha sällskap av hunden i vanlig ordning på dagarna och kunna busa med… de är så söta när de springer här och busar, för ibland när hunden ligger och vilar så kommer katten och attackterar hunden och biter den i benen för att trigga igång hunden till bus.
Det enda är när vi åker iväg är att vi inte vet hur vissa växter kommer att må när vi kommer hem igen, eftersom katten har en tendens att vilja äta och leka med löven på dem. Funderar på om jag tillfälligt ska ställa in dem i rummet där djuren inte för vara den veckan och ge dem extra med vatten (ett mycket varmt rum, dvs datorrummet).
#11 där har du förklaringen, Det är oftast lätt att hitta någon som bara kan svänga förbi, kolla till djuren och ge dem mat och vatten, men svårare att hitta någon som kan lämna det dem ha hemma och "flytta" in till dig tillfälligt.
Ja sånt är väldigt irriterande. Vi hade fixat ödlevakt i god tid innan vi skulle på semester en vecka. Det var två bekanta som skulle ställa upp.
Veckan innan så vi skulle ta hem dom och demonstrera hur dom skulle göra… och då häver dom ur sig att dom tycker det känns obehagligt och inte vill… :O
Jag kan förstå att att det är obehagligt för vissa men säg då nej istället för att säga att du ställer upp när du inte tänker göra det.
Att hitta en ödlevakt på en vecka är inte det lättaste…