Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 9452 ggr
almira
0

De håller mig vaken!

Hej alla kattälskare,

För några dagar sedan skrev jag ett inlägg som hette, De sover inte på kvällar

Det var så att mina katter (en ettårig hona och den andra har flyttat in nyligen, den är en kattungen)  lät mig inte sova. Jag bor ganska trångt. Jag bor i en etta.  jag har fortfarande samma problem. Jag kan knappt sova tre timmar om natten. Folk säger att jag borde låta bli att ha mer en en katt när jag bor så trångt. Jag instämmer också. men den här kattungen skulle avlivas/dumpas om ingen skulle ta emot henne.

Nu börjar bli mycket svårt. Jag vet inte vad jag ska göra snälla kan ni inte tänka er ge lite tips på vad jag kan göra åt situationen?

Tack på förhand

MVH Sömnig.Skrattande

tuska
0

Sätt kompostgaller för toa dörren och ha dem där om nätterna till en början, så dom lär sej att natten ska man sova en stund. Stäng inte toa dörren för då blir det allt för mörkt om du inte har ett fönster där villsäja.

Lek och trötta ut dem innan du nattar dem.

mellan 22-06 ska dom väl kunna befinna sej där. för du måste få sova om du ska orka jobba eller gå i skolan.

Får du plats med en klätterställning där så de får komma upp från golvet när de ska sova ? Katter vill inte ligga på golvet. Du får försöka göra en bostad åt dem där på nätterna.

Ställ in mat vatten och kattlådan där.

Till en början klättrar de i gallret men de kommer att ge upp eftersom dom ändå inte uppmuntras att komma ut därifrån.

Tror du att det här kan hjälpa så du får någon timmes sömn ?

almira
0

Jag har redan försökt göra toan lite trevligare åt katterna. Men herregud vad de skriker ( i synnerhet kattungen). Jag satt på lampan så att det inte ska bli för mörkt men det funkade inte heller.

Jag förstår inte varför kan de inte vistas där under natten. På katthemmet får en katt bo i 1,5 m och de verkar inte ha någonting emot det.

Alltså jag vet inte hur jag ska stå ut när skolan börjas. Jag har redan nu är på vippen att bli galen på riktigt. Vilket är betingad av sömnbrist) Gråter

almira
0

Nu sover de för gott Obestämd

tuska
1

Börja med att vänj katterna att vara där några timmar på dagen låt dem skrika, bestäm dej för att de ska vara där någon timme om dagen. öppna inte åt dem när dom skriker som värst, de går ingen nöd på dem 

Ibland kan det vara svårt att vänja katter i tranport bur om man ska resa långt, man får vänja dem med att stänga in dem en stund ev åka en tur med bilen så de lär sej.

almira
0

Mina kompisar säger att jag bör omplacera den . Men jag är inte en sådan typ som omplacerar katten pga en sådan sak. Så jag bör hitta en lösning. Katten har en gång varit nära att bli avlivad/dumpad. Det får räcka.

Jag har nu flyttat kattställningen in i toan och lagt lite leksaker där. Så får jag se vad som händer.

tuska
0

Har du så du kan göra en gossig sov plats där inne på toa, så de lär sej att koppla av.

Heidi
0

Precis innan du skall sova kan du ju leka så katterna blir trötta och precis efter leken ge dom ett mål med god blötmat. Inte säkert det funkar men många katter går då och lägger sig och tvättar sig och somnar sen mätta och belåtna ett tag i alla fall.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

almira
0

Det är kanske lite ofint att de får sova i toa. Men jag måste också sovaSkäms

almira
0

Nu har de fått blötmat. än så länge har det gått bra. ÅÅÅ! så skön att kunna sova ikväll. hoppas att de inte sätter iång mitt i natten.Tyst

Mainebusters
0

Jag blir också väckt om nätterna, men det skulle inte falla mig att stänga in dem i ett rum om nätterna. Kanske låter elak, men varför inte tänka efter innan man skaffar katt? Som det är nu, så låser jag sovrumsdörren eftersom den ena kan öppna den.. men jag blir väckt ändå av krafsandet. Men visst, om jag verkligen ville sova ostört, så kunde jag ju stänga in dem i andra änden av huset, på wc. Men absolut inte! Jag vill att de ska kunna titta ut genom fönstret och se på igelkottarna som ränner runt..

Katter behöver kunna röra på sig, springa och leka..

tuska
0

Hoppas du fått sovit mera än 3 timmar i natt.

Destany
1

*10 Jo men innan man skaffar  katt så tänker man inte på att  de små huliganerna kommer att väcka en på natten..det står ingenstans att vissa katter e överaktiva på natten.. jag tycker att TS kan försöka att ha dem på toaletten, de tar ingen skada där.. Jag blir oxå väckt av mina inte så ofta nu för tiden men det händer några gånger i månaden ändå.. hade jag kunnat hade jag stängt in dem i vardagsrummet eller nåt på natten för jag e en urkass ägare när jag inte fått sova.. mitt tålamod e nere på noll då.. så vilket är bäst att de får vara i badrummet eller att man e som en zombie o en kass ägare på dagen.. jag vet iallafall mitt svar

Tycker inte man behöver leka martyr när man har katt o låtsas att det alltid en guld o gröna skogar att ha en. ibland e de jobbiga o det ingår i kattägandet att de slåss, bits , rivs, kräker och är överaktiva på natten men man måste få lösa problemet så man iallafall får sova för man e ingen supermänniska utan sömn kan man bli allvarligt sjuk o det vinner inte katterna på i längden

Heidi
0

# 9 Hoppas det gick bra hela natten? Busde du massor med dom också så dom var trötta? Glad

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Antar din första katt sov på natten tidigare och nu busar de två.  Mina egna katter är har vanan att sova nätterna igenom, men när jag får en jourkatt, ungkatt eller kattunge så har den lillle missen inte den rutinen och då lever alla rövare. Det brukar ge sig efter ett tag, ibland på ett par veckor och ibland lite längre. Låter kanske som evigheter men det finns hopp Skrattande

almira
0

#10 A du kanske har rätt i . Det är lite elak att stänga in dem i WC. Men vet du vad? den andra katten var nära att avliva/dumpa om jag inte skulle hämta henne då skulle hon aldrig mera kunna titta på igelkottar. i bästa fall om den skulle bara dumpas så skulle den ha det svårare än vad hon har det idag. tycker du inte så?

almira
0

Tack för alla som har svarat.

#13 Ja det gjorde jag faktiskt.

Det var lite tystare den här gången (men då hade jag öronproppar) Skrattande. Förmodar att de har börjat lugna ner sig lite.

Hawknestgrove
0

Sen  blir det nog bättre allteftersom det blir mörkare och mörkare på näterna. Inget ont som inte för något gott med sig!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

haabn10
0

#17 Jag vet inte om jag ska där vara ljus eller mörkt. där har jag inget fönster.

Hawknestgrove
0

Ok. bara de får komma ut och rasa av sig resten av dygnet. Vet själv hur jobbigt det är, blir alltid väckt av min lelle Arne som ska ha mat mitt i natten och sällskap till toa. Han är mörkrädd.

almira
0

Jaja! de får komma ut och gosa och leka som vanligt. Det är bara kvällarna som de bör bo i WC:n

Hawknestgrove
0

JA då är dt ngen fara. se bara till, att toan är stängd och säkrad. De kan ramla i och drunkna

Ilya
1

#19 "Vet själv hur jobbigt det är, blir alltid väckt av min lelle Arne som ska ha mat mitt i natten och sällskap till toa. Han är mörkrädd."

Namnet, situationen, sättet du berättade det på - SÅ sött så jag dör!! SkämsSkrattande Gud vad jag log och skrattade inombords när jag såg detdär, haha! Skrattande Vilken underbaring du har!

Hälsa sötnosen Arne får mig! (som för övrigt oxå är mörkrädd och måste ha killen med sig på toa när man blir nödig ^^)

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja min goe lille Arne….

AnneN
0

Så kommer jag här och går emot det med att stänga in katterna på natten, förstår inte alls varför man ska behöva göra det? Förvånad

Mitt tips är istället att låta katterna sova med dig, vänj dem vid att då du ligger på sängen så är det mystajm tillsammans, har fungerat utmärkt för mig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

essut50
0

Håller med dig AnneN jag skulle aldrig stänga in mina katter.

Försök att leka med katterna innan sängdax så borde det fungera.

Köp lite kattleksaker med kattmynta så blir dom så glada. Finns att köpa på Tradera.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

almira
0

#24  Tack för svaret. Jag håller med dig. Det låter lite elakt. varför ska man egentligen stänga in sina älskade katter hmmm? vad tror du? Ja Om du inte få sova mer än 2-3 timmar om natten under 3-4 veckor kommer du också att förstå varför! antar jag alltså!

Jag lät katterna sove med mig men det funkade ju inte. de vill jaga varandra brottas med varandra osv.

'#25 tack för svaregt jag leker med de innan de får sova där inne. Dessutom får de blötmat. De har ju många leksaker med kattmynta.

tuska
0

Dina katter kommer snart att sluta att brottas och det kommer att sova när natten kommer. Du måste se till att få sova du oxå om du ska orka med skolan.  

Det är inget plågeri du gör.   Bor man litet så är det så du får göra den där värsta busåldern.

Det är skillnad på vi som har ett stort hus, stor lägenhet och kan stänga dörren till en sänkammare när katterna är i den där brottar bus åldern.

I sängkammaren har jag endast de vuxna katterna som stornjuter att sova med mej, kattungarna får gossa och busa i min säng på morgonsidan.

Jag har en gammal kastrerad hane som har sin sovplats på natten i en klädkammare med nätdörr, där får han vara annars strilar han ner hela huset nattetid. Han har lärt sej att nu är det natten och inget striland ska förekomma.

Fridaybrew
0

Vad är det som håller dig vaken egentligen ljudet eller att de hoppar i sängen eller en kombination? Är det ljudet så är lösningen öronproppar om du inte kan vänja dig själv att sova till ljud.

ÄR det att de hoppar i sängen ja då kan du istället för att bura in dom sätta upp ett myggnät eller så runt din säng så de inte hoppar upp på dig. Annars skulle kompostgallret funka att ha runt sängen (knas men iom man är i sängen hela natten och inte behöver restan av lägenheten när du sover medans dina katter anser sig behöva dom kvadratmetrarna i sina galoppjakter =)

Gardiner med kardborre i kanterna som man sätter ihop kring sängen bör fungera också. Troligen en mkt "sundare" lösning än en egen bur kring sin egna säng *skratt*, tror det känns mentalt bättre.

Nu åskar det massor här msåte ut o kolla =)

/Fridaybrew

IceJossan
0

Kör slut på dem flera gånger under dagen och kvällen, se till så att de inte får sova lika mycket på dagarna som de gör nu. Med mer vaken tid och mer fullt-ös-bus så kommer de vara trötta på nätterna. Det kan ta ett tag att få in rutinerna för er alla, men efter ett tag kommer de vänja sig. Men det är viktigt att vända på deras dygn genom att se till att de är mer aktiva dagtid.

Jag tycker inte alls att det är dumt att du har 2 katter i en etta. De får stimulans av varandra, och det är alltid bra. En ensam katt kan bli uttråkad av det trånga utrymmet, men 2 katter sysselsätter varandra så att de har annat att tänka på än hur de bor. Sen är det ju alltid en fråga från katt till katt - vissa katter trivs jättebra som ensamkatter i liten lägenhet, medans andra vantrivs.

Jag tror inte alls att omplacering är nödvändigt, lyssna inte på det! Försök istället att vända på deras dygn som jag föreslagit! Mer vaken tid på dagarna = mer sömn på nätterna ;)

jullan92
0

Jag har själv nyss fått en liten kattunge, och bara man busar med henne innan vi lägger oss brukar det gå bra!

Visst blir man väckt nån gång under natten men det är bara ca fem minuter, sen somnar hon så sött igen :)

Tycker inte heller man ska stänga in katten, stäng hellre in dig själv isf!

Mainebusters
0

#15 Att j?mf?ra avlivning med att st?nga in dem under natten ?r bara dumt tycker jag. Men man m?ste ju ?nd? t?nka efter innan man skaffar katt. Det ?r v?l klart att det leks p? olika tider p? dygnet? Att st?nga in katter p? toa kanske en tredjedel av dygnet en l?ngre tid tycker jag l?ter hemskt. Men det ?r ju upp till var och en.. Det ?r inte alltid det ?r b?ttre med en omplacering ?n avlivning. Och med de orden menar jag inte TS.

spiritedaway
0

Jag tycker heller inte man ska stänga in en katt på ett mindre utrymme sådär. För det kommer ju bli många timmar/dygn att katterna får vara instängda.

Måste även hålla med #31 att man kan inte jämföra med avlivning. Även om det är hemskt att katten skulle ha avlivats annars.

Men nu handlar det om en kattunge. Det tar ett tag innan katter börjar vända på dygnet och man kan ju inte göra annat än att leka med katten när den är vaken. Man ska ju inte hålla på att väcka kattungar heller bara för att dom ska vara trötta på kvällen.

Jag undrar också vad det är som håller dig vaken? Är det bara ljudet så finns det ju en lösning på det utan att du ska behöva stänga in katterna.

Maria
0

Att skaffa kattunge är som att få småbarn. Det kan bli många sömnlösa nätter. Inget konstigt i det.

Jag hade heller aldrig stängt i mina katter.

Jag har inte sovit en hel natt på många herrans år men värst har det ändå varit när de var kattungar.

Numera så har jag en galning som ska ha upp mig varje natt. Han gör vad som helst. Oftast räcker det att jag går upp och fjäskar lite med honom och sedan lägger mig igen

Man vänjer sigFlört

/Maria

Mainebusters
0

#33  Hmm.. galningen är det katten eller din gubbe? Flört  (Jo, jag vet.. jag har taskig humor)

Maria
0

#34 HahahaSkrattande

/Maria

Mainebusters
0

#35  Cool

Hawknestgrove
0

En sån galning har jag med. (katt) gubben sover…..när han inte drömmer våldsamma drömmar och slåss i sömnen så jag föredrar nog på sätt och vis galen katt hahaha!

IceJossan
0

Hur går det?

almira
2

Ja. Det går bättre faktiskt. De stänger jag i toan och har förskökt göra toan trevligt som möjligt och leka med de så mycket jag kan.

De får vara inne några timmar om natten och komma ut vid 6-7 tiden. De verkar inte vara så missnöjda med det heller. nu vill den ena katten inte ens komma ut ibland.

IceJossan
0

#39 Det låter bra att du hittat en lösning som verkar funka och som katterna inte verkar så missnöjda heller :) Toan blir nog som en slags trygg barnkammare för dem - när de är där inne blir allt lugnt och det är dags att sova.

[Anunnaki]
0

Om du nu ska ha katterna i badrummet så skulle du väl iaf kunna skaffa en lampa som lyser lite, lite så att de kan se men att det inte blir så ljust som med vanliga lampan.

Jag stänger in några av mina katter i tvättstugan/pannrummet ibland p nätterna men det rummet har två fönster och är 15 m2 plus att det finns kattlucka där. Just dessa katter kan väcka mig hur många gånger som helst på natten.

IceJossan
0

Ja det är ju en bra idé som #41 skriver! Eller kanske sätta dimmer på vanliga lampan?

Mainebusters
0

Ja, jag tycker iaf att det verkar bakvänt att behöva stänga in katter på ett litet utrymme om nätterna. Varför inte planera bättre innan kattinköp? Jag kan stänga in mig själv, men inte katterna på ett litet utrymme. Visst, det kan ju verka bättre än ett avlivningshot..

Jag kan ju säga att jag blir hellre väckt än att de får bo ca 6-8timmar på ca 6kvm utrymme varje dygn. Jag tycker att det är att likställa med att bo i bur.

Men det är ju bara min åsikt… Flört

Ilya
1

#43 Men har du någon aning om TS badrum verkligen är 6 kvm och inte mer? Kanske ska ta det lite försiktigt med sådana förhastade slutsatser innan du frågar efter fakta. Dessutom lär dem sig sova på natten, som sin människa. Det är viktigt att djuren kan anpassa sig till sin människa, så vi kan bo ihop med dem. Annars funkar det ju inte. Och ibland händer saker man inte räknat med när man köper katt elr annat husdjur.

IceJossan
0

Jag tycker inte heller om att behöva stänga in/stänga ute katterna, men ibland är det nödvändigt för att tillvaron ska fungera, för att de ska lugna ner sig och lära sig dygnsrytmen. Jag har åtskilliga gånger fått stänga in mina katter när de varit olidliga kl 4 på mornarna med att bara vilja ututututut till varje pris! Klöser på alla dörrar, krafsar på element, klänger i fönstrena, krashar eventuella myggnät, och går runt och gapar. De gillar inte att gå på kattlåda, men får vackert göra det ändå om det är så bråttom, så när inget annat verkar funka har de fått bli instängda i tvättstugan med låda, mat, vatten och sovplatser. Där inne lider de väl en stund, för det är säkert jättetråkigt, men inser väl sen att det inte är nån idé och att det är bättre att gå på dass och somna om.

Detta händer i perioder. När de var ett par, tre år gamla var Ragge olidlig rätt länge, men gav sig på detta sätt.. Sen dess händer det ett par dagar om året, och numera räcker det ibland med att ta in honom i sängen och mysa.

Hawknestgrove
0

ja, man får faktiskt tänka lite om man själv ska upp och jobba på dagen. Då måste man faktiskt få nattro.