kattungar stal min sambo
visst låter det sjukt men det är sant..
I juli hämtade jag o min sambo hem 2kattungar, kusiner va de. De föll huvudstupa för min sambo båda 2. De ska kela med honom, vara med honom överallt där han är, klänga på honom.. ligga på,,brevid… jag duger bara om han stänger in sig för att få vara ifred.
spelade ingen roll om jag var den som gav dem mat el försökte de bara tittade på mig o gick vidare till honom. Jag är en inkräktare i mitt eget hem i stort sett känns det som ibland.. Och min sambo var ju inte sen för att falla för de små liven heller för den delen… All den kärlek, närhet, beröring mm som jag fick innan fick helt plötsligt katterna. Ja, jag erkänner att jag är svartsjuk och att jag anser att de förstört vårt förhållande till 60%. Tack o lov att jag inte behöver dela rum med dem nattetid..då slänger han ut dem o stänger dörren…annars hade jag fått flytta på mig antar jag…
jo,,, jag har förmedlat det… flera ggr,,,,vad jag känner. JAg menar jag har haft katt förr och har inte sett det här ägandebeteende så… är det verkligen normalt… haft 4 katter innan…
slänger ut dem? Ute? och har du så svåra problem med svartsjuka, så bör du söka hjälp…..Allvarligt talat…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Du och din sambo kan ju kanske ska försöka få lite egen kvalitetstid tillsammans om du är så svartsjuk? Hitta på saker när katterna helt enkelt inte kan följa med? Gå på resturang, åka och bada gå på prommenader eller vad ni tycker är roligt tillsammans.
#1 Jag tolkar det som att de inte får vara i sovrummet när de ska sova vilket jag kan förstå, kattungar på natten kan vara ganska högljudda.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Va den stora katten själv och kryp in till din sambo som katterna gör, han buttar säkert inte undan dej.
All den kärlek beröring mm. som du tidigare fått av sambon ska du nu ge honom samtidigt kan du gossa med katterna.

Här hemma går katterna alltid till mig så när jag lägger mig i soffan kommer de alltid och lägger sig där, men då kommer ofta min sambo också för att inte känna sig utfryst.. Kan du inte göra så? typ som #3 säger och vara den som söker mys ett tag.. Då kommer han nog snart ge dig mer av det han ger katterna =)
Men jag är knappast någon expert.. för någon månad sedan förlorade jag min sambo till starcraft 2 (datorspel) =( Där sitter han hela dagarna..och nätterna..
Tur du har katterna då

#4, lite OT men… vill du starta klubb?? "Starkraft-änkorna" tycker jag är ett bra namn 

#5 Precis! De tycker också att husse har blivit tråkig =P
#6 Haha låter jättebra tycker jag 
#1 nu får du väl lugna ned dig, det är väl klart hon menar att dem inte får sova i sovrummet - dem stänger ut dem från rummet, det är inte vad jag läser någe tal om att kasta ut dem utomhus.
Min ena katt är totalt galen i Husse. Jag är som luft
/Maria
jag är också luft…. alla pappas 4 gullefjun går före mig….HAn pratar med katterna men inte med mig!Oftare i alla fall. Sant…..
Mina katter går till både mig och min sambo. Men på kvällarna när man ska sova och på morgonen kommer dem till mig i sängen. Inte till min sambo. Jag hade två stödkatter innan som nästan helt och hållet bara kom till mig. Men försök att kela med katterna så mycket som möjligt när din sambo inte är i närheten så dem lär sig att du också är mysig att kela med :)
Jag tycker att det hela låter extremt. Är det verkligen såhär du känner så kanske du bör söka hjälp mot din svartsjuka. Kan ni inte sitta allihopa i soffan och gosa? Muta dem med lite godis? Vissa katter har en favoritmänniska och andra har fler än en.
Min tanke när du berättar om det här är att din sambo kanske är mer mjukare pch lugnare i sitt sätt och att katterna därför tyr sig till honom. Nu har har jag ingen aning om hur ni är som personer men försök analysera hur du är i katternas sällskap. Är du kanske väldigt högljudd, snabb i rörelserna och låter inte katterna komma i sin takt så kan det vara där det sitter.
Våra katter visar klart och tydligt att människor som är så som jag beskrev ovan inte är populära, men däremot gäster som är lugna, pratar lugnt och låter katterna komma och hälsa i sin takt blir snabbt väldigt populära.
Av min erfarenhet så har det inte att göra med vem som ger katterna mat som skulle ha betydelse för vem katten tyr sig till. Katterna tyr sig till den personen dom känner sig trygga med och som ger dom kärlek.
Katterna lär även känna av ditt agg mot dom som din svartsjuka skapar och då är det helt självklart att dom tyr sig mer till sambon. Katter läser av våra känslo tillstånd väldigt bra.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Här hemma är det maken som gäller för våran gosekatt. Husse får göra vadsom, närsom och hursom. Jag duger när husse är upptagen. Jag anser att det har att göra med Husses utstrålning. Han utstrålar trygg stark alfa och han gör det starkt, detta är svårt att tävla med så jag har gett upp. 
Husse ägnar dessutom mera gosetid åt sina bebisar än mig + sina dataspel (extrem spel/data nörd, jag är lite nörd bara).
Här har Ragge lagt beslag på sambon. Och han har en strategi som aldrig slår fel.
Sambon ligger ofta i sängen med sin laptop med Ragge bredvid som myser järnet.
När han ser att jag ska gå och sova blänger han surt på mig för att han inte får lägga beslag på kuddarna och blir nerflyttad till golvet.
Då går Ragge jämt och bajsar, och det luktar f*n och hans moster, och går verkligen inte att ignorera.
Så då måste jag resa mig ur sängen, och medans jag skottar potta hoppas han upp och intar sin (läs:min) plats bredvid sambon och ser äckligt nöjd och mallig ut ;)
#15 haha ibland är dom för söta
ja tydligen är manliga sambos bättre, trots att de aldrig gör nån nytta för katterna…..
STOPP STOPP!!!
Jag är inte den svartsjuka sorten av människa. Jag sa att jag va det nu. Har aldrig varit svartsjuk förr. Jag säger heller inte att katterna är ensam skyldiga till det som hänt utan att min sambo är del i att få mig känna mig utanför.
Jag är inte den som tränger mig på och kelar med en katt det fick jag nog lära mig av min 1a katt. Han var den som bestämde när det skulle kelas och jag rättade mig efter det. På det lärde jag mig att katter kommer när de vill nåt. Och det har så funkat på alla de 4 katter jag haft innan dessa 2. så behandlar jag även de här 2.
#1 synd att du slänger ur dig en massa utan att läsa vad jag skrivit. JAg har inte överhuvudtaget någonstans skrivit att katterna går utanför ytterdörren..
Men ok.. kanske dax att söka hjälp någonstans för ngt när människor anser att det ska va okey att kela med både partner och katter…samtidigt,
ska inte säga för mkt på den här sajten…. men JAG är inte svartsjuk av mig…. jag anser bara inte att en relation mellan djur o människa bör vara orealistisk som den här blivit…., typ mamma, pappa, bebis… Fel av mig…
#18 Visst kan man kela med både partner och katter samtidigt, pussa den ena sen den andra. 
Va glad att han gillar dina katter, värre vore om han skulle fösa undan dem och rynka på näsan. Killar som gillar katter är fina goa mjuka killar. Va rädd om honom.
Verkar vara en jobbig sits du är i ts. Kanske har de katter du har haft innan varit mer reserverade än dessa? kattungar speciellt brukar vara väldigt sociala och keliga, klängiga. Våra två katter här hemma är också väldigt gosiga och vill i princip alltid gosa/leka när man går fram till dem. Den ena kissen älskar att bli buren som en liten bebis.
Det verkar som att du och din sambo har olika erfarneheter/uppfattningar om katter och att det skapar konflikter. Prata med honom om att du känner dej utanför.
Hur känner du för dessa missar? Är det att de bara klänger på din sambo som är jobbigt? Eller tycker du inte om att de klänger överhuvudtaget?
Ifall du vill att de ska bli mer keliga mot dej så får du försöka att skapa mer kontakt med dem. Dessa katter är nog mindre reserverade än dina föregående och bemöts kanske bättre på ett annat sätt än dem. Alla katter är olika och en del blir skrämda av hastiga rörelser tex, dem får man gå försiktigt mot. andra ska man gulla massa med etc. Försök lista ut hur du kan bemöta dessa katter (om du vill att de ska ty sig till dej)
sen finns det en sak, som jag sett och nästan strypt folk för. När de håller en katt i famnen, liten elelr stor, så SLÄPPER de bara katten!!! DUNK….I den gamla fåniga andemeningen att katter kommar alltid ner på marken med tassarna. så gör man aldrig med en valp…..

#21 Det beror ju på katten. Vissa kan man verkligen göra så med, de landar så bra och blir inte det minsta stött av det. Menja, då måste ju katten vara med på det såklart, annars lär den bli paff och kan ju göra sig illa genom att landa konstigt.
ja men det kan ju i alla fall med en liten katt, skrämma den lille för att tas upp i famnen. Nu talar jag om när man står upp…

Ja ju mindre desto klenare och oerfaren, så är det en liten kisse så lär den inte hunnit få full koll på kroppen.