Min kompis katt är fet
Jag bor ihop med en tjej vars ungkatt (ca 6 mån gammal, kanske lite äldre) är på gränsen till fet om han inte redan är det. Han ÄLSKAR all mat och stjäl så fort han får chansen och det är svårt att alltid hålla koll på precis allt, och mina rumskompisar är inte direkt duktiga på att neka honom en godbit i alla lägen.
Min kompis har gett honom dåligt torrfoder från kiosken utanför oss baserat på spannmål och hon är övertygad om att blötmat bara har gjort hennes katter tjockare då jag rekommenderade mer blötmat (mjau på burk då det inte innehåller spannmål).
Jag har iallafall lyckats få henne att gå över till mjau torrfoder (baserad på kött, men innehåller tyvärr även ett visst mått av spannmål). Detta har jag enbart lyckats med eftersom jag är den som handlar maten till alla i hushållet. Jag kanske inte kommer bo här länge till och är då rädd att hon kommer återgå till att använda det billiga skitfodret.
Katten är en hane och är inte kastrerad ännu men såklart vill hon ju kastrera honom vilket är det rätta att göra då han är en huskatt som snart kommer att få börja gå ute. Det känner jag ju såklart är positivt eftersom han kommer att få motion på det viset men jag är rädd att han kommer att bli ännu tjockare pga. kastreringen.
Hur ska jag göra i den här situationen? När jag kom hit hade hon även bara en förvaringslåda i plast (som motsvarar ca en halv kattlåda) till sina 3 katter (en är utekatt). Jag har sett till att införskaffa ännu en kattlåda under hennes semester och hoppas att hon inte tar illa upp när hon kommer hem på söndag. Detta är ingen bra skötsel för katter enligt mig!
Hur tar man upp sånt här på ett snällt sätt? Jag är så kluven! Och finns det fler sätt att få hankatten att hålla vikten?

Lek mycket med katten så håller han vikten lättare och så mindre mat förstås. Jobbig sits!
Skynda långsamt så går det fortare.
En 6 månaders unge ska man inte behöva dra in på maten åt. Är den svullen och stor i magen kan den ha mask.
Om katten hetsäter sina Mjautorrisar lägg maten på en bricka då blir det lite jobbigare att äta. Man kan oxå blötlägga torrisar det ger katten bättre mättnadskänsla, men den maten ska katten äta upp, det är inget som ska stå en hel dag.

#2 Jag har ett paket drontal vet. här. Kan jag använda det till honom? Jag hittade det bland mina gamla kattprylar, det har enligt paketet långt kvar innan det blir "gammalt". Tror aldrig att hon har avmaskat honom, men jag är inte säker.
De har alltid en full skål torrfoder att äta ur, så hon portionerar inte ut det till dom. Tror verkligen inte hon skulle börja göra det heller, den tiden verkar hon inte vilja/orka lägga ner på sina katter… =/ men jag kan ju prova att blöta upp lite torrisar till honom några gånger om dagen så han kanske inte äter lika mycket. Jag köper så mycket blötmat till katterna som jag kan med mitt soc-bidrag men det är inte mycket jag kan bidra med då det mesta av mina pengar går till min hund med försäkring, mat och allt annat.
Drontal vet jag inte om det går att ge 6 månaders ungar, läs på följebruksanvisningen, va noga iså fall att väg katten så du inte ger för stor mängd-dos
och en sak… är detta din flickvän? Då ska du kunna säga ifrån på et bra sätt. Säga att eert förhållande inte är mycket att satsa på om hon inte kan hålla bättre ordning på sin djurhållning.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Åh, nej. Det är inte min flickvän. De jag bor ihop med är hon då som äger katterna i hushållet och äger lägenheten och så min flickvän. Jag och min flickvän har alltså flyttat in i efterhand, så vi 3 bor här. Jag och min flickvän försöker båda säga till tjejen på ett snällt sätt och trots att hon lovar att bättra sig så händer ingenting…

Kattungen är iallafall avmaskad nu och jag ger honom uppblött torrfoder 3 gånger om dagen som han gladeligen äter. Ska iväg och handla idag och fick en liten oväntad extra summa pengar idag så jag ska köpa på mig massa burkar mjau och hoppas på det bästa.

Vad gulligt av dig att ta hand om din kompis katter på detta viset. Tycker inte att det låter som om hon bryr sig föööör mycket om dem lixom. Kan förstå detta med dåligt med pengar så det är kanon av dig att hjälpa till. Fortsätt ge Mjau då det är ett bra foder. Svenskt kött o allt =) Tyvärr käkar inte mina det =(
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z