gjorde jag rätt?
Det hela började med att jag parade min katt med min kompis (Karros) katt.. och blev väl så att hon ville ha en kattunge.. men hon har en stor fågelhund som är triggad till att döda katter.. och min kompis ville se/ testa om det funkade ändå.. Jag ansåg att en kattunge inte ska behöva vara försöks kanin. så hon skulle göra sig av med hunden.. men hon gjorde aldrig det och katten blev äldre och jag hade varken tid och råd att ha den kvar… så skickade den vidare till en annan kompis (Camilla). Den kompisen blev kär i katten och ville behålla den.. så hon fick behålla den
Och nu så är karro jätte ledsen .. men hon kunde faktist göra sig av med hunden tidigare.. sen har hon 1 Katt, 3 hundar, 4 råttor eller mer och 3 möss plus ungar… så jag menar hon har väl så det räcker ? :O
Det är väl du som bestämmer vem du ska ge ungarna till, de ska ju hamna i bra hem. Men om din kompis har den andra föräldern har de ju redan en katt, funkar det bra med hunden borde det väl inte vara något problem med en till? Låt ungen stanna hos Camilla om du känner att det är rätt. :)
#1 jo men grejen är det att hundarna bor i en lägenhet med hennes mamma och henne .. och katten bor på landet med hennes far.. då katten rymmer när hundarna kommer för att han är så rädd för den ena.. och om det inte funkar att ha den hunden med en vuxen katt.. hur ska det då funka med en liten??
#2 Men kommer hundarna dit ofta då?
#3 Asså ne men grejen var det att hon ville se om hunden funkade bättre med en kattunge.. och tänkte att den skulle bo i lägenheten med hundarna
#4 Jasså… Det kanske inte skulle funka… Om hundarna inte är så kattvana kan det ju bli problem. Men om du nu har ett hem till kissen tycker jag att den ska stanna där:)
5# jo så tyckte jag oxå ..då katten redan har boat in sig där med hennes katter och allt funkar super :P
#6 Då får väl din kompis acceptera att katten har ett hem:)
#7 Jo precis .. sen så är det en kompis till henne oxå. så hon kan ju hälsa på den.. och den som den är hos har tänkt tagit en kull på henne oxå.. och då kan hon ju ta en kattunge av dom :P
Du har gjort ett stooort fel. Du har låtit din honkatt få ungar. Jag antar att varken hon eller pappan har genomgått några tester. Å inte nog med det. Du lämnar iväg ungarna till folk som i sin tur redan planerar att avla vidare på dem. Hur smart är det när det redan finns hur många katter som helst som inte har något hem?

Varför skulle hon inte få testat haft kattungen hemma hos sig? När du väl skaffat dem så borde väll de som vill få test, och skulle de inte ha funkat kunde du ju ha tagit tillbax den. Min kompis har en jakthund, men hon fick ta hem en kaninunge från mig, och hunden lärade sig tillslut att accp kaninungen, och den hunden var både hundarg & jakthund, Hon var blandras mellan alaskanhuskey,sibirien & några andra mer "jakthundar" .. Ingeting är omöjligt. Jag tycker det var ganska taskigt av dej och inte ens ge henne en chans, det var väll din kompis'?
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
# 9 det är väl ändå inte mitt fel att det finns katter utan hem.. och min hon katt skulle iaf fått kattungar då hon gick ute och löpte och kunde inte göra så mycket åt det.. då hon gör sina behov ute.. så jag tänkte hellre en känd han katt än en okänd han katt.. JAg lämnade bara i väg EN unge som ägaren sa att hon ville avla på .. när hon hade fått den … så hon har tänkt att avla vidare på DEN inte DOM
10 # för att hennes hund är adopterad ifrån spanien och Hundens förra ägare .. lärde den att jaga kattungar i plastpåsar eller något sånt.. den var iaf väldigt taj på att jaga katter och inte som leksak utan som byte.. och om jag hade lämnat kattungen ditt… så hade jag nog fått en död kattunge tbx !
10# dessutom Den kaninen var väl i bur?.. en katt får man inte ha instängd i bur … katter ska gå fritt i hemmet… och eftersom dom bor i en tvåa så går det inte att dela av heller så att katt och hunden har en varsin del.. eftersom lägenheten inte är byggd så

Varför kastrerade du inte honan så fort hon var i rätt ålder?
Förstår inte varför så många bums ska ta massa ungar på deras katter? förstår det inte alls..
14 # För att jag inte har råd kanske med kastreringen.. sen så ville jag kanske ta en kull av henne… jag tog inte massa kattungar av henne.. jag tog en kull… visserligen blev det en stor kull för att vara första gången.. men det är ju inte mitt fel att det skulle bli hela 5 stycken…

Om du inte har råd för kastrering, borde du kanske ha tänkt lite till innan du skaffade katt, för katten ska ju vaccineras och ifall någoting händer ska den kunna få vård av vet, vilket inte är det billigaste jämt. Sen ska ju kattungarna undersökas av vet innan de sälj och vaccineras.
Då är det väl bättre att jag spar pengarna till veterinär vård än att slänga ut dom på kastrering… Jag ska kastrera henne när jag får pengar i Aug .

# 13, jag tills hunden vant sig, sen kunde kaninen gå lös i hemmet- Man kan ha hunden i koppel, och ifall den var stark kunde man satt fast den i något, men de där är upp till var och en, har du bestämt dej för att hon inte ska ha den så är de ditt val.
#17, o herregud…
Jo, det är folk som tänker som du som är orsak till att det finns så många katter utan hem. Satan vad jag blir förbannad på folk som dig.
# 19 öhm ne eftersom dom som köper katungar av mig gör sitt egna val om dom ska ha den eller inte.. Och det är inte jag som lämnar katter så att dom bli hemlösa.
Öh jo du spär på kattbeståndet som redan är proppmätt. Har du överhuvud taget vaccinerat, avmaskat eller gjort något med ungarna innan du lämnat iväg dem?
Du har inte råd att kastrera. Vad hade hänt om honan hade fått problem vid förlossningen. Du hade stått och sett på medan hon självdog? Eller om någon av ungarna blivit sjuka?
Dom är avmaskade.. jag var med under förlossningen och fick liv på en som inte rörde på sig.. Hon skötte det jätte bra som jag trodde så var inga problem att få ut dom
Underbart, ännu en diskussion som börjar leda åt att folk ska slänga ur sig förolämpningar hit och dit…
Det finns ingen lag på att kattungar ska vaccineras och allt vad det är. Oavsett vad man tycker om det så är det ändå upp till var och en hur man vill göra. Och gjort är gjort. Ett tips till Liiiillap är att kanske läsa lite artiklar här på sajten t ex, om du är intresserad. Det är ju aldrig fel att lära sig mer!
För att återgå till #0… Hade din kompis alltså tänkt omplacera en hund hon(?) adopterat från Spanien, för att ta en kattunge istället? Inte riktigt sjysst mot hunden tycker jag.
Men nej, jag hade inte heller lämnat en kattunge till någon med en hund som är såpass osäker med katter. Vet inte hur gammal hunden är, men Karro borde fundera på om hon verkligen måste skaffa katt. Säger inte att det vore omöjligt att lära om den, men frågan är om det är värt det… det är ju en stress för hunden dessutom.
Jag tycker du ska låta Camilla behålla katten utan dåligt samvete, speciellt som du säger att den funkar bra hos henne.
#18 nej, man kunde inte haft hunden i koppel eller satt fast den inne tills den vant sig med en kattunge! det är nämligen olagligt.. inomhus får hundar aldrig bindas och utomhus får de stå i löplina där de kan ta sig 10 m åt alla håll om jag inte har helt fel, i högst 2 timmar/dygn…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jahapp, då var vi här igen då. Låt tråden handla om det som står i TS, inget annat.
Huruvida TS har eller inte har kastrerat sin katt var inte frågan, och det ger inte andra någon anledning att vara otrevlig för att man är av annan åsikt.
Kommer ha koll på denna tråd och jag vill inte se ett endaste påhopp till!

Om du från början har nämnd dina villkor för henne och hon skulle av med hunden oavset kattunge eller inte, har du inte gjort något fel. Det kan självklart vara att det inte är lyckades henne att hitta ett bra hem till hunden än, men hon kan jo inte förvänta du ska hålla kattungen kvar i evigheter (för sedan att riskera hon kanske inte vill ha den ändå). Hos raskattuppfödare kan man heller inte tinga hur länge som helst. På min tingninskontrakt stod där t ex: Hämtas tidigast XXX och senast XXX. Går en uppfödare med på att hålla katten kvar längre är det minsta man kan erbjuda att betala mat och sand - vilket jag gissar hon inte har. Det enda du kanske borde ha gjort annorlunda (om inte du redan gjort det) var att berätta lite tid förinnan att du inte tänkt hålla kattungen kvar till henne om ett annat hem skulle dyka upp.
Nu frågar TS i rubriken om hon gjort rätt. Därför svarar jag vilket fel jag tycker att hon har gjort.
#27 Men nu gällde ju inte frågan själva parningen..
Och sådana kommentarer som i #19 lär ju bara skrämma bort folk.

#24 så du menar att man inte får hålla en hund i koppel 5-10 minuter inomhus för att sakt vänja hunden vid katten?

Jag vet att jag låter arg osv, men tyvärr har det bleve så med tiden, när jag var yngre och kom till iFokus, så var jag okunnig och sökte hjälp, och jag fick svar hur "dåligt" djurägare jag var som gjorde si & så. Om man visade en bild på sitt djur och man skymtade mat till djuret på bilden, så fick man istället ilskna kommentarer på varför man gav just den maten.Och man ryks tills slut med. Sen har jag min åsikt om just de här med att ta kullar på sin katt. Men det var dumt av mig att ta upp det här när hon sökte hjälp, så jag ber om ursäkt för mina arga kommentarer. men hon sökte andras åsikter och jag gav mina, men med helt fel ton.
#0 Tycker att du gjorde helt rätt som inte lämnade kattungen till kompisen med hund. Hade gjort samma val själv.
Vänja en sån hund vid en katt dessutom en busig lekfull kattunge kan ta tid. Och vad hinner inte hända under tiden?
Om jag har förstått det hela rätt så skulle hon omplacera sin hund för att ta emot kattungen. Risken kan bli att hon då velat omplacera katten om något annat som varit kul/intressant dykt upp. För mig blir det lite som att din kompis ser djur som en kul grej tills något roligare dyker upp.
Låt du kissen få stanna där den är. Den trivs, har bott in sig så det blir bäst för den.
tack för alla svaren och alls störd.. man får bli arg om man tycker andra gör fel. men man kan väl ta det i en snäll och "tystare" ton. . och nu vet jag mera och skulle verkligen inte lämna den till henne. då hennes han katt. ( som är kattungens pappa) inte är kastrerad än. och om hon hade fått den så hade hon tänkt att ha dom i samma hus (!) och eftersom hon och hennes familj har dålig ekonomi. så tror jag knappast att hon hinner kastrera honom innan kattungen blir könsmogen !! vilket kan ha resulterat till INAVEL :S .. NE Camilla får behålla katten Hon finns oxå här iFokus hon heter: DOD
Låt katten vara där den är och se till att den kastreras illa kvickt. Hund som är triggad att gå på katter… JAg ger mig över…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#32 helt rätt av dig.. låt Camilla behålla kissen:)
#29 det finns ingen hund som vänjer sig vid en katt på 5-10 minuter.. och i synnerhet inte en hund som är kattagressiv..
men du skrev även att man kunde sätta fast den i något om den var för stark och det får du inte göra ens en minut inomhus…
/Ingalill

#34, nej jag fattar att en hund inte vänjer sig vid något på 5 min, men och börja med det en gång om dagen. Att man inte fick sätta fast en hund så kort tid inomhus hade jag ingen aning om faktiskt, Men man får ha hundar i bur inomhus, så de finns möjligheter att vänja en kattagresiv hund med katter. Allt går att vänja. Och om man inte får ha hund i bur inomhus vill jag gärna att du visar mej där det står att de är förbjudet.
Jag hade gjort som dig TS och inte sålt katten till hundägaren. Det känns riskfyllt eftersom hunden verkar vara väldigt kattaggressiv.
Sen delvis även pga att hon faktiskt funderade på att göra sig av med hunden för att få plats med en katt. Låter väldigt oseriöst tycker jag.
Och då i värsta fall om katten då skulle få bo med den andra katten där det finns risk för fler kullar och inavel dessutom.
#35 Enligt här får man inte ha i bur, men man kan göra en inhägnadenligt måtten som gäller för boxar
Du har gjort helt rätt, det var din katt du avgör vart den skall flytta och du har tänkt på din katts bästa. Och din kompis miljö låter långtifrån bra för en lite katt. Hon ska nog fokusera på sin hund först nu när hon tagit ansvar för den.
#35 Helt fel! hundar får absolut inte förvaras i bur hemma!
Här är ett utdrag ur lagen om hund och katthållning som kom i maj 2008 (hela lagen kan du läsa på jordbruksverkets hemsida):
Bundna hundar och hundar i bur
Du får inte binda din hund inomhus. Om du behöver dämpa en stökig hund kan du hålla den i koppel en stund. Om du behöver begränsa hundens rörlighet en lite längre tid kan du sätta upp galler eller på annat sätt inhägna ett område. Inhägnaden måste vara lika stor som boxutrymmet för den aktuella hunden, se nedan.
Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder.
Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:
* Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
* I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygd om de rastas var tredje timme.
* Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla.
/Ingalill

Du behöver absolut inte bli arg? jag har inte gjortnågot fel, utan trott fel.
Får man fråga hur det gör på hundhem, katthem & likande?
Sen finns det ju undantag när det gäller att lugna hunden osv. men jag tycker det är onödigt att diskutera det, för det har ingeting med saken och göra längre, då hennes katt ändå inte ska iväg. Men det var jag som hade fel, och de ber jag om ursäkt för.
#39 jag är inte arg;) Jag bara betonade att det är helt förbjudet.. självklart kan alla tro fel, det är helt mänskligt
Därför informerar jag alla jag känner som går i djurköpartankar om att hålla sig uppdaterad på ändringar på jbv´s hemsida. Det tycker jag är vårat ansvar som djurägare att läsa igenom iaf 1 ggn/år 
På hund och katthem har de boxar som motsvarar det minsta utrymmet. Följer de inte det så blir de av med tillstånden att driva hund och katthem…
Men undantag finns inte heller i lagen.. vill man vara ett undantag så måste man söka dispens för att hålla djuret i bur, men vad jag hört så har aldrig någon dispens beviljats…
I stort sett så tycker jag lagen är bra då den preciserar vad man får och inte får göra så det inte kan misstolkas men sen finns det vissa delar som kan kännas lite överdrivna;)
Hoppas din midsommar varit bra!
/Ingalill
Min kompis (karros) hund är en kort/strävhårig vorsteh.. han är runt 50 + i manke.. han stressar upp sig som fan och skäller på katter och hennes andra hund tycker att det är fel betende att stressa upp sig så därför säger den hunden ifrån och då rycker dom två hundarna ihop.. sen att vänja en hund med en katt i lägenhet kommer inte göra hunden bättre. hunden kommer aldrig kunna slappna av förutom när den är ute på promenad.. visst man kan lära en hund att bo med katter.. men den här hunden kommer nog nästan aldrig kunna bo ihop med katter.. just för att han stressar upp sig så mycket.. och att hägna in honom låter bara fel.. eftersom då stressar han bara upp sig ännu mera. och risken finns att han hoppar över gallret . men nog pratat om det.. kattungen mår jätte bra och stormtrivs hos Camilla så hon ska inte behöva flytta någon stans mera. hon bor kvar hos Camilla till sina sista dagar..

#41 Det var väl bra att det blev bra till slut
Nej att utsätta djur för onödig stress både åt ena eller andra hållet är inte rätt, därför skall lille vovven vara utan kisse - det blir nog bäst så.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

#41 Vår kompis har också en vorsteh, den har dödat ett antal katter. Förr (kanske nu också) när de hundarna gjorde jaktprov i Tyskland så hade man en katt i en bur som hunden fick jaga. Vet inte om hundarna även fick döda katten ibland men jag tror det. Så att döda katter ligger i deras gener så jag skulle inte rekomendera nån med vorsteh (eller pinscher för den delen) att skaffa katt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Ja jag tycker du gjorde fel, du visste att hennes hund hade problem med katter, men ändå gick du med på parningen i löfte om att hon skulle få en unge. Som jag fatta det fick du låna hennes hane och betalningen var en unge ur kullen?
Ni borde ha diskuterat mer noga innan själva parningen. Och sa hon att hon skulle göra sig av med hunden (dock är jag emot att man säljer djur bara för att skaffa ett nytt) tycker jag du skulle sagt "du får 2 veckor på dig annars får min kompis ta katt ungen för jag kan inte ha kvar den längre".
Och allt beror på hur hunden beter sig mot katter, den kanske bara gillar jakten men inte vill skada dem, det gäller att försöka läsa hunden. Och sen om dem skulle prova så ah hunden kopplad och låt honom nosa, är han agressiv märks det snabbt.
Sen tycker jag du kunde hållt din katt inne till du kunde kastrera den, då du inte hade någon riktig anledning att ta en ukll, och att inte kastrera pga ekonomiska skäl är ett ganska dålig bortförklaring.
Och ni andra sluta vara såna lag-galningar, alla lagar är inte för djurens bästa och ibland mår inte djuren dåligt av att man bryter mot en lag, tex att ha hunden i koppel inomhus i 25 min om hunden inte ens bryr sig? jag själv kan lägge min hund inomhus i hans bur (den står öppen i vanliga fall och är hans koja) och stänga in honom där i 5-10 min då han har problem med stress och blir för uppspelt, men när jag tar honom till buren lägger han sig direkt och sover och när jag öppnar ligger han oftast kvar där inne och tar det lugnt. Så för honom är det ett bra sätt att varva ner när han blir för uppspelt.
#44 men jag parade katterna innan hon hade skaffat den hunden… men vill testa om hunden bara vill jaga den ? och allt tyder på att han har fått jaga katter som byte hos sin föra ägare. hade Honan och en kastrerad hane och hona och dom kastrerade och okastrerade katten gör sina behov ute…. dom är inte van med kattlåda

Skulle aldrig sätta en kattunge hos en hund som gillar kattjakt även om inte döden är huvudhandlingen. Några tester kan ju sluta riktigt illa om det vill sig. Och sedan stressen för båda parter… usch nej.
Nä, en sån hund ska inte ha katt i närheten. Tvi vale. Märkligt. Vi har en Jämthund här. Hon är en best i skogen när det gäller älg, men så snäll mot katterna här inne….
#45 ja men du tar hem en katt unge, har inte råd att kasterar, då kan du börja med att vänja den gå på lådan istället för att släppa ut den? Och hur liten var honkatten när du fick den? för den bör ju bo inne iaf några dagar, helst vecka i nya hemmet innan den börjar gå ut, så har iaf vi gjort för att katten ska lära känna sitt nya hem och veta vart den bor.
#46-47 min hund jagar katt, våran katt och han leker på det sättet och går han för långt säger katten ifrån, dock fattar inte grannens katter det så där kan det bli lite jobbigt, men dem katter som inte är hundrädda stannar och då springer han bara fram och nosar på dem och sen är dem tråkiga ;)
Kan säga att vi skaffade hund och katten samtidigt och dem har lekt och busat och jagat varandra hela deras uppväxt, ser kul ut när en katt jagar en hund XD
#48 Fick hem den när den var 12 veckor gammal.. hade den såklart på lådan i början.. men hon vi fick hem är Svart och min andra hona är oxå svart.. den ända som ser skillnad på dom är jag.. Och eftersom jag inte är den ända som bor med katterna så är det lätt att släppa ut fel katt. Dessutom är det egentligen inte min katt utan min pappas.. Och han ville att jag skulle ta en kull på henne :P men strunt samma hon var en jätte bra mamma och kattungarna vart jätte söta och väldigt sociala :)
ja säg de djurungar som inte är söta… De finns inte……
#50 nej det kanske det inte finns.. men alla hade fin personlighet och vart väldigt tuffa :)
#49 ursäkta men sluta med dåliga bortförklaringar pga lathet!
Har man likadan katter på med en sele eller halsband eller nåt som syns på den som inte får gå ut så är problemet löst. Bara man vill går det mesta…

Tur att ungarna var friska osv :) Ska ni kastrera kattmamman ?
#53 Jah vi ska kastrera kattmamman men blir inte fönst mot augusti :P
#49 Jo det går säkert men nu är hon en ute katt och det trivs hon med och man skulle försöka hindra henne nu så springer hon ut istället när hon får chansen och kan ju inte ha henne sitta fast inne för att hon inte får gå ut..
Nu tänker jag inte diskutera mera vad jag gjorde rätt eller fel när det gällde parningen eller att låta henne vara ute katt.. har tre andra katter och om dom får gå ute ska hon oxå få gå ute.. sen så är det svårt att hindra henne att gå ut då det är varmt och balkongdörren får vara öppen.. det ända jag ville veta var om jag gjorde rätt att ge kattungen till Camilla.. och vet nu att jag gjorde det.. så nog pratat om allt annat ….

#55 att ha sin katt ute tycker jag inte är något fel, utan de borde man som ägare kunna avgöra, hur man bor osv. Men att kastrera är tyvärr något som, iallafall jag, tycker är ett ansvar man borde ta som kattägare om man ska ha dem springandes ute. Inte för att de behövs diskutera nu, när du besämt dej för att hon ska kastreras & ungarna redan är födda. Men skaffar man en katt som ska få gå lös, är det ju för kattens bästa man kastrerar dem. Tänk alla sjukdomar/annat som finns i bakgrunden som den andra katten olyckligtvis kan föra till de ev ungarna.
Men ett starkt + att du ska kastrera henne. :)
Ja gjort är ju gjort och kullen kan ju inte göras ogjord vare sig man vill eller ej.
Men det positiviva i kråksången är ju att TS (eller TS pappa?) ska kastrera mamma katt snart, så slipper hon genomgå fler dräktigheter :)
#57 Det är väl varken jag eller pappa det är väl vet som gör det ;).. men blir nog jag som får betala :)

#58 Haha nej några amatörkirurgiska verksamheter skall man nog inte ha för sig
…
Men plånboken får man istället snällt öppna… Så är det!
(F-n att man inte blev veterinär - tänk vad många katter man skulle kunna kastrerat då!
)
#59 jo så är det juh :p..vilken tur att jag inte har gått klart gymnasiet och kanske ska plugga vidare till något åt veterinär hållet ;)
#44 Lagar är till för att följas! Så fort du bryter mot en lag begår du ett brott så jag hoppas du är villig att ta konsekvenserna om/när du åker dit på något.
Om lagarna är för djurens bästa eller inte det är bara din bedömning, är du utbildad och kunnig i att utläsa hur djuren mår om de är instängda i en bur tex? De som har skapat lagarna har utgått ifrån undersökningar oftast som visat att det är för djurens bästa…
Men du kanske tycker det är okej att köra 120 km/h framför en skola medan barnen är inne på lektion också? Eller ska vi börja stänga in våra barn i burar när vi tycker de är för busiga?
/Ingalill
#61 120 km/h framför en skola är enbart för din egen skull. Stänga in barnet är för din skull.
Att ha min hund i bur 5 min för att han ska varva ner är för han skull. Jag skulle kunna sitta och hålla fast honom liggande på golvet i 30 minuter istället, men vad det sen skappar för relation mellan mig å min hund är ju en annan sak.
Och om du nu är så inne på att lagen ska följas till punkt och prick så kan du kolla igenom dem exotiska lagarna, så många är så fel, och där bryter man ofta emot lagen pga djurens skull. Samma med gnagare, alla gnagare ska ha sällskap utom hamster står det i lagen! Men många har kaniner ensam, varför? jo då dem är koloni djur, 1 djur i 1 håla (i detta fall 1 bur), att tränga ihop fler djur i samma bur kan ibland leda till stress, slagsmål och skador, men vad spelar sånt för roll när man följer lagen va? För lagen har aldrig fel.
Jag vet inte vad du föredrar men jag föredrar djur i så naturligt miljö som möjligt och som mår bra.
Och jag har läst etologi "läran om djurens beteende" och som djurägare lär man sig snabbt läsa sitt eget djur, räcker med en snabb blick in i en av mina burar och jag ser direkt om min chinchilla ligger ner för att hon är trött eller om hon ligger ner och är dålig. Dock tillbringar jag en hel del tid med mina djur.
Kan även tillägga att vi tränar passivitet med hunden så mycket som vi kan, men buren är ännu det som gör honom lugnast, försöker trappa upp att bara platslägga honom i buren och han ska varva ner utan att vi behöver stänga. Vill du veta mer om mig och mitt sätt att dressera min hund kan du PM:a så slipper vi en massa OT i tråden.
#62 Fast kaniner räknas inte till gnagare så där bryter man faktiskt inte mot något. Däremot är dom sociala så man bör om det är möjligt ha två ihop. Det är dock inte lag på att man måste det.
Speciellt svårt är det ju med hanarna som måste kastreras först.
Och de exotiska lagarna har jag inte superbra koll på. Men oftast är det lagligt att ha djuren i för små burar ( som med många andra djur) och då bryter man ju i alla fall inte mot lagen genom att ha dom i större bur. Vore intressant att diskutera saken lite mer, kanske under djurskydd iFokus? Tänkte om du har koll på just dom lagarna bra. Alltid intressant att lära sig mer.

Om ett barn har gjort varit dum så låter man ju, oftas, barnet vara på rummet och inte komma ut försen de säger förlåt eller vad de nu handlar om. så att stänga ni en hund i en bur under kortare tid, 10 min, för att lugna ner den är väll i princip samma ..?
#63 jo, men lagen heter "gnagare och hardjur" och sen står det "bör ha sällskap av artfrände" och man kan ju tolka det olika, men det är igentligen ett måste, men det står bör pga att det finns speciella fall då man inte kan ha dem i par, tex 2 kanin hanar ;)
Ska kolla om jag kan hitta dem tokiga lagarna jag läste om förut och sen skriva om dem på djurskydd :)
#62 Det har ingen betydelse faktiskt för vems skull man gör något.. Fakta är att det är lagbrott och jag anser inte att man ska kunna välja själv vilka lagar man vill bryta mot och sen försöka rättfärdiga det.. Alla som bryter mot lagen har nog en orsak i grund och botten så ska en slippa ansvar så bör det gälla alla och vad får vi då för samhälle?
sätta ett barn i bur kan väl räknas som för barnets skull att det ska lugna ner sig precis som med ett djur? Det beror alldeles på sin egen bedömning…
Jag föredrar naturlig miljö för mina djur så att de mår bra och jag skulle aldrig komma på tanken att sätta in dem i bur ens för 1 minut om det inte gällde en transport där de, dels är tillåtet och dels är för deras säkerhet..
#64 skickar man in sina barn på rummet så har de möjligheten att öppna och komma ut, vilket inte en hund eller katt har om de blir instängda i en bur. Låser du däremot in ett barn så det inte kan ta sig ut så är det precis lika fel som en bur, så skillnaden är enormt stor mellan att skicka in barnen på rummet och att stänga in djur i burar…
/Ingalill
#66 ja det är din åsikt. Men det är ju inte direkt så att jag sitter å kollar i lagboken "å denna lag kan jag bryta mot, och denna lag är helt onödig, den ska jag bryta emot". Sen varför mår min hund sämre av att sitta i bur 5 min inomhus än att sitta i bur 45 min i bil?
Om du blir nöjd kan jag ju ta en tur i bilen med hunden varje gång han blir uppstressad, han blir ju lugn i bur, dock blir han åksjuk och kräks men det spelar väl ingen rioll? för han är ju i buren=lagligt och han blir lugn, att han mår dåligt på köpet spelar väl ingen roill?
Dock är ju hans bur i bilen mindre än hans koja inomhus då dem inte får ha för stora burar i bilen pga säkerheten ;)
#65 8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
Under 1 § står det om detta. Men kaniner finns enbart med under allmänna råd. Det är alltså inget måste men man bör när det är möjligt.
Ja gör gärna det. Eller under exotiska djur ^^ jag kollar båda sidorna. Men jag har ju hört talas om att vissa lagar är helt galna. T.ex att klippmarsvin går att hålla i samma burar som vanliga marsvin eller något sådant.
#67 man behöver inte sitta och läsa någon lagbok om man använder sitt sunda förnuft… Jag menar, du håller till på flera sajter här på iFokus där det ofta talas om dessa lagar vi pratar om här så du kan ju knappast påstå att du måste slå upp det eller inte vet om det…
Dessutom anser jag att det är varje djurägares skyldighet att hålla koll på vad som gäller i djurhållningslagarna när man tar på sig ansvaret för ett djurs liv! Annars kan man lika gärna avstå ett djurägande eftersom det inte är en rättighet utan ett åtagade…
Och hur svårt är det att göra en hage av lite kompostgaller om du absolut måste stänga in hunden? utan tak och med rätt mått på hagen så gör du inget fel…
Skulle jag säja vad jag tycker om dem som stänger in sina djur i burar så skulle jag bli anklagad för personliga påhopp och eventuellt anmäld för förtal mm men det är enligt mig ett lindrigare brott än att stänga in djuren i små burar…
/Ingalill
#69 nej men jag använder ju mitt sunda förnuft när jag lugnar ner min hund.
å du tror inte han rymmer ur kompostgaller om han är uppstressad? har försökt dela av rum för att han ska få halva och försökt sätta fast kompostgallrerna på alla sätt och vissa utan effekt tyvärr, han hittar alltid nåt sätt att lyfta upp det eller välta det.
Så du har inte din hund i bur i bilen? Hur åker ni då?
Jag ska nog skaffa bilsele till min hund då han inte bli åksjuk när han åker i knät.
Å ang små burar, hur stor bur tror du jag har till min hund inomhus? vad för typ av bur tror du jag har till honom? tror du buren är placerad på nåt speciellt ställe av någon speciell anledning?
Han är en lagotto på 43 cm i mkh.
#70 nej, min hund sitter inte i bur i någon bil… vi åker bil kanske 1-2 ggr/år och då sitter han bakom lastgaller i den bilen vi brukar åka…
Hade jag körkort och bil så skulle jag göra som dig, skaffa en bilsele (Allsafe som jag tror är den enda krocktestade selen) 
Hur ska jag veta vad du har för bur? men för att följa reglerna för din hund så ska det vara en box med normal takhöjd (ca 2,20 m) och vara minst 2,5 m2…
Du gör självklart som du vill med din hund men jag skulle aldrig sätta min i bur;) Katterna däremot sitter i bur i bilen/bussen vid rutinresorna till vetten 1 ggn/år
/Ingalill
Nu orkar jag inte läsa allt men någon skrev att man kunde stänga in sin hund i en bur som straff i 10 min typ.. och vad jag vet så lever hunden i nuet och den vet inte vad den har gjort för fel om den får sitta i bur för länge.. den vet bara att den sitter där instängd..
ska även tillägga att när min mamma var liten det här var för typ 30 årsen vet inte om lagen om att inte få ha hundar i bur hemma fanns då.. men iaf så hade hennes granne en Boxer som var galen i Kaniner och stog och dreglade utanför buren… som straff fick hunden vara instängd i en gaderod rästen av dagen.. :s.. vilket jag tycker låter väldigt fel.. då hunden lever i nuet och har förmodligen glömt bort vad den gjorde för fel tills den kommer hem.. man ska väl ingrippa/korrigera så fort hunden gör fel.
Och visa gånger kan man jämnföra hundar med barn men ibland inte då.. barn har ett minne som jag tror räcker längre och barnet vet varför den sitter i sitt rum. hunden vet förmodligen inte varför den får sitta i sin trånga bur.. nu kan jag visserligen inte fråga.. Men jag tror det inte iaf :)
#72 Den nya lagen med burförbud kom i maj 2008 så för 30 år sedan var det tillåtet:)
Och du har helt rätt i att en korrigering ska ske direkt och inte i efterhand för då har djuret hunnit glömma varför det blir korrigerat.
Det är mycket enklare att lära en hund koppla av eller sluta med ett felbeteende genom att belöna varje gång den gör rätt än att straffa den när den gör fel… Får den belöning för det du vill att den ska göra så gör den nästan allt för att göra dig till viljes och få sin belöning oavsett om belöningen är en klapp, beröm eller en godis:)
/Ingalill
Nu tycker jag vi kan låta tråden handla om det det skulle handla om, det TS skrev i inlägg #0.
Gällande djurskyddsregler mm kan den diskussionen fortsätta i en ny egen tråd.
Om dessa "exotiska lagar" syftar på vilka regler som utomlands så kvittar väl det endå, för vi är/bor i Sverige och då är det våra regler som gäller.
Att de gör på ett visst sätt i ett annat land behöver ju faktskt inte betyda att det är varken schysst emot djuret eller lagligt.
Sverige har faktiskt bland de bästa djurskyddslagarna om man räknar bort tex tidelag då. Att det sedan inte finns tillräckligt med resurser för att se till att de efterlevs är en annan femma.
#74 jag antog att det menades lagar för exotiska djur.

Har startat en ny tråd om ämnet ;-)

72, som straff? nej de sa jag aldrig. utan för att vänja hunden vid katter, ser då inte det som något typ av straff..
#77 Jag skrev inte i inlägget att jag skrev det just till det.. jag sa att jag såg någon som hade skrivit det … Och att ha hunden i bur för att lära den med en katt tycker jag bara låter onördigt.. dels kan hunden bli så triggad så att han gör sig illa på buren.. sen så är det svårt att korrigera hunden när den är i en bur..
sen var det mera inlägg #62 jag syftade på.. men om du vill ta åt dig är det inte mitt fel
Nu har Karros ena Vorsteh dött.. dom tror av förgiftning av något som kommer ut från bilar -.- den blev bara 1,5 år :(
glykol då…….det är dödligt….
#78 jag har aldrig skrivit att jag har min hund i bur för att vänja honom vid katten eller som straff :S