"Skräp" i ögon och nos?
Min lilla huskatt på 14 veckor ca , har alltid rött "smuts" i ögonvrårna, och ganska ofta (men inte lika ofta) grått smuts i och lite ovanpå nosen?
Är det här vanligt, typ som att hundar brukar få lite grums i ögonen ibland, eller kan det vara något annat?
Är kattungen vaccinerad? tänkte närmast på om den kunde vara snuvig.
Rött smuts är inte vanligt, liten mörk smutsplutt kan dom ha.
Det grå i och runt nosen kan det vara av kattsanden tror du ?
Din kisse kan vara lite snuvig. Vore jag dej skulle jag låta katten få sina vaccinationer. förkylda kattungar kan bli riktigt dåliga, tala med en veterinär ang pluttarna i ögonen och den grå snoriga näsan innan vaccinationen.
Varför var den inte vaccinerad när du köpte kattungen??
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
#4 Jag tror att köpare av huskatt inte har en blekaste aning om att det finns någe som heter vaccinering och Id märkning som bör göras innan leverans av en unge, att man ska begära det av säljaren är nog inte många som vet.

Hade en skogis som konstant var skiten i nosen när han var yngre men det försvann när han blev äldre. Några katter har ju smuts nosar helt enkelt men rinner ögonen med så är det ju tecken på något annat. Ett besök till vetten o sedan vaccinera skulle jag råda till som de andra.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
ögonen rinner ju liksom inte, jag tycker det liknar grumset människor får i ögonen efter de sovit, fast det är rött
Är kattungen röd eller vit? Själv så har jag erfarenhet utav att dessa katter syns oftast skiten mera. :P Speciellt på dom röda tycker jag.
Men tycker att du borde vaccinera ungen. =)
En katt med djupt liggande ögon har ofta ploppar i ögonvråna, jag tror inte det är någon fara eftersom det inte är varigt och smetiga ögon.
Men vore jag dej skulle jag allt kolla upp det bättre med en veterinär så det inte ligger någon infektion i ögonen- näsa.
Min ena kisse (som har mycket vitt) får röd/brunt klet i ögonvråna och det beror på att hon har för trånga tårkanaler. Det är inte farligt men jag får torka och hålla rent där så hon inte blir irriterad i huden runt där.
ja hon är vit!
Okej men då låter det ju faktiskt som att allt är okej, halva hennes ansikte är svart och där ser jag knappt smutsen, man kanske reagerar mer när det syns så väl!
Min kisse är ju en innekatt. Vad är det för vaccinationer hon faktiskt behöver då?
För jag vet ju t.o.m utekatter som lever på landet som aldrig fått en vaccination och lever i tjugo år..
kattpest ock kattsnuva.
även innekatt kan drabbas. man kan ta med sig bakterierna med skorna och sina kläder. och kattpest är en plågsam sjukdom och i värsta fall kan din katt dö.
det är på sätt och vis ännu viktigare att vaccinera en innekatt. De utsätts inte för särskilt mycket och kan väl i princip bli ännu känsligare för att smittas.
Så vaccinera din katt. Utan vaccinering blir det nog även svårt att få ut något av en försäkring om något händer.
Hur går det? Har du vaccinerat lillkissen?
Nej inte ännu, pengarna måste finnas först, sen blir det :)
Fast en spruta kostar väl ca 250-300 om jag inte minns helt galet. Sen ska man ju vänta ett tag till spruta nr 2. Finns det inte ens pengar till första sprutan? För desto längre man väntar desto större risk är det ju.